2007-01-03, 16:59
Medlem
LD50s avatar
Jag fördärvade mitt knä i djupa knäböj. Tog närmare ett år innan jag kunde träna normalt igen. Nu mera så vänder jag alltid vid 90 grader eller ibland även strax innan. Om ni som gnyr om djupa vill mena att man inte får någon muskeltillväxt genom att inte köra djupt så får ni gärna lägga upp bilder på era ben så kan vi jämföra...
Citera
2007-01-03, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LD50
Jag fördärvade mitt knä i djupa knäböj. Tog närmare ett år innan jag kunde träna normalt igen. Nu mera så vänder jag alltid vid 90 grader eller ibland även strax innan. Om ni som gnyr om djupa vill mena att man inte får någon muskeltillväxt genom att inte köra djupt så får ni gärna lägga upp bilder på era ben så kan vi jämföra...

Vi pratade om det där förut du & jag, vi har nämligen samma problem dvs. att vi inte kan utföra djupa knäböj.

Men det är ju inte dåligt för de, för de som kan, eller hur?
Citera
2007-01-03, 17:10
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coreblast
Vi pratade om det där förut du & jag, vi har nämligen samma problem dvs. att vi inte kan utföra djupa knäböj.

Men det är ju inte dåligt för de, för de som kan, eller hur?
Kan man hålla ryggen rak som en furu ända nere vid bottenläget är övningen helt ofarlig, men det är ytterst få som kan det. Dom ser ut som ostbågar i ryggen och utför i stort sett en good morning fast med 200kg på ryggen = diskbråck.
Citera
2007-01-03, 17:13
Medlem
Några ord i all välmening till Axon:

Jag har lagt märke till att du ofta svänger dig med diverse facktermer.

Du använder gärna olika musklers latinska namn och olika termer som mestadels är kända av ett litet fåtal inom träningsvärlden.

Detta är ett välkänt knep som ofta används av nybörjare inom diverse områden, omogna personer som känner att de måste hävda sina nyvunna kunskaper vid varje möjligt och omöjligt tillfälle.

Jag håller inte med Arne Persson om allt. Det kan vara så att jag tycker att latsdrag bakom nacken inte är att föredra framför latsdrag fram.

Men Arne Persson använder ett språk som nybörjare såväl som experter förstår. Samma gäller Fred "Dr Squat" Hatfield. Fred Hatfield, som för övrigt BÅDE är världsmästare i styrkelyft och doktor, en man med bildning m a o.

Min uppmaning till dig är alltså: Sila snacket. Att använda en massa cirkustermer för att framstå som kunnig är jävligt onödigt, och dessutom så får du ju inte ut dina råd till alla.

Om du väljer att helt stöddigt avfärda denna uppmaning skiter jag väl i. Men tänkte jag ville ge ett gott råd, och inte bara vara negativ (du anmärkte på det tidigare vill jag minnas).
Citera
2007-01-03, 17:36
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyYuma
Några ord i all välmening till Axon:

Jag har lagt märke till att du ofta svänger dig med diverse facktermer.

Du använder gärna olika musklers latinska namn och olika termer som mestadels är kända av ett litet fåtal inom träningsvärlden.

Detta är ett välkänt knep som ofta används av nybörjare inom diverse områden, omogna personer som känner att de måste hävda sina nyvunna kunskaper vid varje möjligt och omöjligt tillfälle.

Jag håller inte med Arne Persson om allt. Det kan vara så att jag tycker att latsdrag bakom nacken inte är att föredra framför latsdrag fram.

Men Arne Persson använder ett språk som nybörjare såväl som experter förstår. Samma gäller Fred "Dr Squat" Hatfield. Fred Hatfield, som för övrigt BÅDE är världsmästare i styrkelyft och doktor, en man med bildning m a o.

Min uppmaning till dig är alltså: Sila snacket. Att använda en massa cirkustermer för att framstå som kunnig är jävligt onödigt, och dessutom så får du ju inte ut dina råd till alla.

Om du väljer att helt stöddigt avfärda denna uppmaning skiter jag väl i. Men tänkte jag ville ge ett gott råd, och inte bara vara negativ (du anmärkte på det tidigare vill jag minnas).
Tål att tänkas på. Jag använder bara mitt vardagliga tal. Vet knappt vad musklerna heter på svenska Använder latin i skolan och på jobbet därför blir det på forumen med. Jag ska börja skriva armsträckar muskeln på överarmens framsida och lårets stora inåtförmuskel istället om det uppfattas av många som störarande när man använder latin. För mig är det en självklarhet men jag förstår din poäng.

Att prata i facktermer ang. lägesbestämmelser, ligament, leder osv är väldigt svårt att göra på svenska, fråga nån annan.
Citera
2007-01-03, 17:39
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Tål att tänkas på. Jag använder bara mitt vardagliga tal. Vet knappt vad musklerna heter på svenska Använder latin i skolan och på jobbet därför blir det på forumen med. Jag ska börja skriva armsträckar muskeln på överarmens framsida och lårets stora inåtförmuskel istället om det uppfattas av många som störarande när man använder latin. För mig är det en självklarhet men jag förstår din poäng.

Att prata i facktermer ang. lägesbestämmelser, ligament, leder osv är väldigt svårt att göra på svenska, fråga nån annan.

När jag bl.a håller mina utbildningar mm försöker jag alltid översätta allt till svenska.
Citera
2007-01-03, 18:16
Medlem
Celticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
När jag bl.a håller mina utbildningar mm försöker jag alltid översätta allt till svenska.

Ja men hur ska Axon då kunna framställa sig som kunnig? Kan han inte använda sig av sina latinska termer finns det inte mycket kvar som skiljer hans kunnande från en vanlig styrketränarsvensson som har ett intresse i att utveckla sin fysik och som läst på lite.

Vad blir det kvar annars när han ska argumentera eller när han ska framställa sig själv som nån gymguru? Hans flitigt använda , eller hänvisa till vad andra säger "Kristian Berg säger si och Kristian Berg säger så...", eller kanske det vanliga att helt enkelt kopiera nåt som nån annan skrivit?
Citera
2007-01-03, 18:28
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LD50
Det går utmärkt att bygga på 60-graders-vändningar också, men då får man ju lassa på mer. Som sagt, det där är ju individuellt, men påståendet att latsdrag bakom nacken automatiskt ger skador anser jag vara felaktigt. Det går förstås att skada sig vilken övning man än gör. Jag tror många fler fått problem med axlar av bänkpress än latsdrag bakom nacken, men jag har ju ingen klinisk erfarenhet som Axon, han kanske mest får in axlar som fördärvats av latsdrag, vad vet jag?
Citera
2007-01-04, 14:30
Bannlyst
Personligen ser jag ingen direkt fördel i att köra bakom nacken, då det blir besvärligare.
En annan intressant grej är press bakom nacken. När man kommer upp på stora vikter känns det som att det krävs väldigt lite vickande bakåt för att man ska knäcka lederna åt "fel" håll.
Citera
2007-01-04, 21:54
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Det går utmärkt att bygga på 60-graders-vändningar också, men då får man ju lassa på mer. Som sagt, det där är ju individuellt, men påståendet att latsdrag bakom nacken automatiskt ger skador anser jag vara felaktigt. Det går förstås att skada sig vilken övning man än gör. Jag tror många fler fått problem med axlar av bänkpress än latsdrag bakom nacken, men jag har ju ingen klinisk erfarenhet som Axon, han kanske mest får in axlar som fördärvats av latsdrag, vad vet jag?
Jag kan bara tala från egen erfarenhet. Visst bänkpress ger ju totalt sett fler skador men det är inte för att övningen är felaktig. Det är oftast för att folk kör lite för tungt.

Jag har inga bevis jag kan lägga fram förutom journaler som är sekretessbelagda där mina klienter berättat hur dom skadat sig.

Min uppfattning och många andras är att övningar som utförs bakom nacken har en högre skaderisk än dem som utförs framför. Om folk väljer att köra bakom nacken kan jag tyvärr ej påverka. Jag hoppas bara att deras axlar håller, annars får dom väl göra som många andra. Besöka en terapeut som hjälper dem tillbaka
Citera
2007-01-04, 22:46
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Om målet är att träna skulderbladsmuskulaturen och du undrar om du ska göra det via latsdrag framför eller bakom nacken är du ute och cyklar.

Sittande rodd är utvecklad mer specifikt för dom musklerna. Latsdrag ska "kännas" under armhålen där latsen och teres major sitter.

Vill jag träna vingarna så är ju rodd den övning som i särklass tar bäst, ska jag träna dem genom nån annan övning så kör jag i samma maskin som man kör latsdragen fast då med smalare grepp.
Vet inte hur det kommer sig att jag isf gör övningen så otroligt fel men jag känner verkligen bra i muskeln mellan skulderbladen när jag kör dem bakom nacken.
Citera
2007-01-04, 23:25
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Vill jag träna vingarna så är ju rodd den övning som i särklass tar bäst, ska jag träna dem genom nån annan övning så kör jag i samma maskin som man kör latsdragen fast då med smalare grepp.
Vet inte hur det kommer sig att jag isf gör övningen så otroligt fel men jag känner verkligen bra i muskeln mellan skulderbladen när jag kör dem bakom nacken.
Vill du träna vingarna kan antingen köra rodd som aktiverar "vingarna" i lång postion och gör en utav dess funktioner "extention eller rörelse bakåt". Väljer du att köra latsdrag aktiverar du "vingarna" i kortposition och du gör en "adduction - rörelse in mot kroppen". Det bästa är att köra både och så man stimulerar dem från alla vinklar.

Självklart kan du känna en viss kontraktion mellan skulderbladen när du kör latsdrag bakom nacken men det är ej övnings huvudsyfte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in