2006-12-22, 16:31
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jag vet att det förekommer en medveten plan på åtminstone ett dagis utanför Gävle. Det har stått en hel del om detta fantastiska dagis i tidningarna och du kan lita på att det ses som ett föredöme i dagisvärlden.

Vad har det med dagens lärarutbildning att göra? Vet folk som blev utbildade på 70-talet innan utbildningen blev en högskoleutbildning som kan tänkas hålla på med sånt. Men, hur kopplar du det till den utbildning som startade 2001?
Citera
2006-12-22, 16:35
Medlem
exxets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Vad sägs om personlig erfarenhet?

Säger inte mycket, tyvärr.

Citat:
Örebro universitet? Doktorn, är det du?

Eh?

Citat:
Lyckats med vad? Vad har Du presterat?

Jag har fått en hel del av mina elever att reflektera, prestera och lyckas i ämnen de inte trodde de skulle klara av. Det är jag nöjd med, det är vad som ingår i mitt uppdrag som lärare.

Citat:
Jämför antagningskraven för läkare, psykologer, jurister och civilekonomer med antagningskraven för lärarutbildningarna. Jämför sedan kunskapskraven på utbildningarna. Studera sedan de förlorare och kretiner som till uppskattningsvis 96.5% utgör studenterna på lärarutbildningarna.

Nej du. Om det där är ditt empiriska material får du gå tillbaks till ruta ett igen, duger inte. Om du nu läst en sådan fin utbildning borde väl du lärt dig att arbeta med vetenskapliga metoder? Nu börjar du helt plötsligt tala om uppskattningsvis 95.6%. Hur ska du ha det? Jag väntar fortfarande på att du ska komma med bättre bevis än dina egna subjektiva uppfattningar.

Citat:
De som blir lärare är de som inte kan komma in på en riktig akademisk utbildning och samtidigt är för inkompetenta för att skaffa sig ett fysiskt arbete. Det sämsta som det svenska samhället kan erbjuda.

Nu tycker jag mer och mer det låter som att det är en viss bitterhet i dina inlägg. Visst finns det en hel del som kommit in på lärarutbildningen som inte kom in på något annat. (f.ö. inte ovanligt på hundratals av de andra utbildningar som också finns på landets högskolor) Som jag skrev i mitt tidigare inlägg har jag tillsammans med många andra kämpat för att höja kraven på valda delar av utbildningen.
Det sämsta som samhället kan erbjuda? Återigen, bitterhet och dåligt självförtroende låter detta som, tyvärr.

Citat:
Dumheter. Din kompetens avgörs av vad du lyckas lära eleverna och hur väl dessa presterar på prov. Jag gick ut grundskolan tillsammans med femtonåriga etniskt svenska elever som i praktiken var analfabeter.

Vad har etniska svenskar med diskussionen att göra? Ja, just det ja. Bara för att du själv är invandrare!
Om du nu har sådan personlig erfarenhet från läraryrket borde du fatta att det är mer än bara prov som gäller. Eller du kanske pratade om din egen skoltid förut?

Citat:
Nej, du kan i varje fall inte uttrycka dig skriftligt på ett tillfredställande sätt. Ditt inlägg är förvirrat och saknar struktur, du vet knappt själv vad du försöker säga. Jag tvivlar på att läsförståelsen är bättre. Tanken på att Du ska undervisa andra är skrämmande. Ordspråket "Om en blind leder en blind, så faller de båda i gropen" är talande.

Ok, du har självfallet rätt till din åsikt.
Att du sedan sitter och ändrar i citeringsrutorna är bara tragiskt, det visar på att du är en förlorare. Grattis

Då kan jag passa på att delge dig min åsikt (utan att då fånat mig och ändrat i dina inlägg jag citerat, som du gjorde med mina inlägg)

Hela ditt inlägg luktar bitterhet. Har du inte fått något jobb med din "fina" universitetsutbildning ännu, eller vad är det? Om du nu gått en sådan eftertraktad utbildning och inte fått jobb tyder det på att du har sociala problem. Eftersom du florerar fritt med spekulationer tillåter jag mig själv att också göra det; Du verkar ha haft svårt i skolan, du kanske hade en dålig lärare, blev mobbad, kanske haft svårt hemma eller blev du under din universitetsutbildning med din fina utbildning dumpad av en tjej som gick på lärarutbildningen? Eller kanske till och med en kille? Du verkar ha svårt för samhället överhuvudtaget, och verkar övervärdera dina egna kunskaper och din egna utbildning.
Tanken att du läst på universitet är skrämmande. Jag är inte mycket för ordspråk, de används mest förlorare som du som vill verka klokare än vad de är, ungefär som du. Ha en trevlig fortsatt dag att sitta och vara bitter på.

Edit: Enligt denna tråd är du ju en äkta förlorare, du säger ju själv att du aldrig haft något jobb, bra då gör du inte så mycket skada.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=381528
Citera
2006-12-22, 17:09
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exxet
Säger inte mycket, tyvärr.

Undertecknad har både bekanta och anhöriga som arbetar som lärare. De delar min uppfattning. I övrigt kanske du bör intressera dig för vad pedagoger på universitetsnivå anser om kvalitén på sveriges grund och gymnasieskola? De kommer säga att ni är jätteduktiga!

Efter många år som elev på många skolor har jag dessutom sett allt.

Citat:
Återigen, bitterhet och dåligt självförtroende låter detta som, tyvärr.

Givetvis är jag bitter. Begåvade människor som tvingas tillbringa åratal i en institution bemannad med lätt utvecklingsstörd personal, tenderar att utveckla olust inför detta.

Citat:
Vad har etniska svenskar med diskussionen att göra?

Skolan misslyckas inte sällan med att lära barn att läsa och skriva på sitt eget modersmål. Vad säger det om lärarkårens kompetens.

Citat:
Hela ditt inlägg luktar bitterhet. Har du inte fått något jobb med din "fina" universitetsutbildning ännu, eller vad är det? Eftersom du florerar fritt med spekulationer tillåter jag mig själv att också göra det; Du verkar ha haft svårt i skolan, du kanske hade en dålig lärare, blev mobbad, kanske haft svårt hemma eller blev du under din universitetsutbildning med din fina utbildning dumpad av en tjej som givck på lärarutbildningen? Eller kanske till och med en kille? Du verkar ha svårt för samhället överhuvudtaget, och verkar övervärdera dina egna kunskaper och din egna utbildning.

1. Tråden handlar inte om mig. Den handlar om den undermåliga lärarutbildningen och den tilltagande inkompetensen hos din yrkesgrupp.

2. De bra lärarna återfinns på fina skolor i rika områden. Jag tillbringade en stor del av min skoltid med bottenskrapet.

3. Jag behöver inte arbeta för mitt uppehälle. Så jag har tid att förkovra mig. Du vet; svåra böcker och sånt.

Citat:
Tanken att du läst på universitet är skrämmande. Jag är inte mycket för ordspråk, de används mest förlorare som du som vill verka klokare än vad de är, ungefär som du.

Du är lärare! Ska du verkligen uttala dig? Har du inga prov att rätta? Och lär dig att uttrycka dig ordentligt i skrift.

Citat:
Enligt denna tråd är du ju en äkta förlorare, du säger ju själv att du aldrig haft något jobb, bra då gör du inte så mycket skada.

Jag har aldrig haft något jobb eftersom jag aldrig har behövt något. Förstår du? Alla behöver inte arbeta för sitt uppehälle.

Edit: Du får gärna förklara vad du menar med "ändra i citeringsrutor"?
Citera
2006-12-22, 17:31
Bannlyst
Lärarutbildningen är förvisso patetisk men problemet ligger snarare i läroplanen som ställer så låga krav att vem som helst kan utföra lärarjobbet och behålla jobbet.
Citera
2006-12-22, 17:37
Medlem
gr6810s avatar
Varför diskuterar ni skolan när frågeställningen gäller dagens lärarutbildning? Det som sker i skolan idag är ju resultatet av en gammal lärarutbildning!
Citera
2006-12-22, 17:52
Medlem
exxets avatar
Citat:
Undertecknad har både bekanta och anhöriga som arbetar som lärare. De delar min uppfattning. I övrigt kanske du bör intressera dig för vad pedagoger på universitetsnivå anser om kvalitén på sveriges grund och gymnasieskola? De kommer säga att ni är jätteduktiga!

Så du baserar de där 96,5 procenten på vad dina bekanta och anhöriga säger och tycker? Jag vet faktiskt inte vad alla dessa pedagoger har sagt, men som ETT steg i att bevisa det DU sagt om att "96,5% av landets lärarstudenter består av det sämsta som det svenska samhället kan erbjuda", kan du väl presentera dessa uttalanden?

Citat:
Efter många år som elev på många skolor har jag dessutom sett allt.

Ok, du har gått i skolan, då vet jag det

Citat:
Givetvis är jag bitter. Begåvade människor som tvingas tillbringa åratal i en institution bemannad med lätt utvecklingsstörd personal, tenderar att utveckla olust inför detta.

Ok, hehe, då förstår jag varför du är så bitter som du är. Då är ju genast ditt citat du stoltserade med i förra inlägget oroväckande för din del: "Om en blind leder en blind, så faller de båda i gropen"

Citat:
Skolan misslyckas inte sällan med att lära barn att läsa och skriva på sitt eget modersmål. Vad säger det om lärarkårens kompetens.

Att lärarna inte lyckas med alla elever är tragiskt. Men det behöver inte alltid ha och göra med att alla lärare är kassa. Det kan också ha och göra med t.ex. resurser, stora klasser m.m. Skolan är inte bara lärarna, de är en del av skolan.

Citat:
1. Tråden handlar inte om mig. Den handlar om den undermåliga lärarutbildningen och den tilltagande inkompetensen hos din yrkesgrupp.

Du framför (dåligt underbyggda) argument. Jag bemöter dem. Klarar du inte av debatten får du väl gå någonannanstans. Och tråden, om vi nu ska vara så petiga som du är, handlar inte om tilltagande inkompetens inom min yrkesgrupp, utan om lärarutbildningen, dvs hos lärarstudenterna.

Citat:
2. De bra lärarna återfinns på fina skolor i rika områden. Jag tillbringade en stor del av min skoltid med bottenskrapet.

Jag undervisar på en skola med mycket elever från medelklassen. Men eftersom du redan, baserat på vad dina vänner, släktingar, familj och allt vad det var, klassat mig som kass lärare, så spelar det mindre roll antar jag.

Citat:
3. Jag behöver inte arbeta för mitt uppehälle. Så jag har tid att förkovra mig. Du vet; svåra böcker och sånt.

Och ändå söker du jobb? http://www.flashback.org/showpost.php?p=5181259&postcount=1

Om du nu läser så mycket svåra böcker och sånt på din "fina" universitetsutbildning kanske du kan vaska fram lite empiriska belägg (med dessa menar jag inte familjevänner) och bevisa dina 96,5%

Citat:
Du är lärare! Ska du verkligen uttala dig? Har du inga prov att rätta? Och lär dig att uttrycka dig ordentligt i skrift.

Du tar illa upp över att jag nämner din taskiga situation, men du ger dig friskt på mig? Om jag verkligen ska uttala mig? Det kan du räkna med! När jag ser idioter som slänger sig med löst hållna argument bemöter jag dem. Att personen sedan baserar sina uttalanden från sin egen taskiga skolgång och vad släktingar och vänner sagt gör inte saken bättre.
Nej jag har inga prov att rätta, du vet läraryrket är mer än bara att rätta prov. eller förresten, det vet du inte, du har ju aldrig jobbat som lärare.
Att du ger dig på språket i sammanhanget är beklagligt och stärker din förlorarstämpel. Den person som inte kan argumentera tar till andra medel. Och för att gå på en sådan "fin" universitetsutbildning som du säger dig gå på är inte ditt vokabulär särskilt imponerande.

Citat:
Jag har aldrig haft något jobb eftersom jag aldrig har behövt något. Förstår du? Alla behöver inte arbeta för sitt uppehälle.

Och ändå söker du jobb? http://www.flashback.org/showpost.php?p=5181259&postcount=1

Nej, alla behöver inte arbeta för sitt uppehälle. Vissa förblir beroende av andra hela livet. Jag brukar kalla dem förlorare.

Citat:
Du får gärna förklara vad du menar med "ändra i citeringsrutor"?

Du citerar på ett mycket underligt vis. Illa, rimmar inte bra med din "fina" universitetsutbildning. Däremot stämmer det mycket bra överens med aftonblaskornas journalistik, det är kanske där du satsar på att få jobb med din "fina" universitetsutbildning?
Citera
2006-12-22, 18:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Du har...

Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Varför diskuterar ni skolan när frågeställningen gäller dagens lärarutbildning? Det som sker i skolan idag är ju resultatet av en gammal lärarutbildning!

...en poäng här, men både den nuvarande utbildningen, den förra utbildningen, den dessförrinnan och säkerligen den bortom den också, allt för mycket har fokuserat på barn, mammifiering, relationer och marxism i alla dess former. Någon kunskap har man sällan intresserat sig för. Tänk om man hade fått gå i skolan på 50-talet! Manliga lärare, i kostym, redan i folkskolan, ordentliga kunskapskrav, betyg i ordning och uppförande. Respekt för både skolläraren, prästen och provinsialläkaren. Den som var begåvad med både läshuvud och välbärgade föräldrar kunde få undervisning av läroverksadjunkter i kristendom, upp i åren. I skolsammanhang var det tveklöst bättre förr!
Således hänger försämringen av skolan ihop med försämringen av lärarutbildningen, men det senare är huvudtopic i råden.
Citera
2006-12-22, 18:42
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Bra att du fråga, men att ge sin i diskussion med att förolämpa andra. .
Tigertompa håller stilen även efter redigering. Poängen är att en människa som läser böcker till vardags aldrig skulle skriva som du oavsett tidspress. Tragiskt.
Citera
2006-12-22, 19:08
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluxor
Lärarutbildningen är förvisso patetisk men problemet ligger snarare i läroplanen som ställer så låga krav att vem som helst kan utföra lärarjobbet och behålla jobbet.

som tex tigertompa
Citera
2006-12-22, 19:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Ja det...

Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Tigertompa håller stilen även efter redigering. Poängen är att en människa som läser böcker till vardags aldrig skulle skriva som du oavsett tidspress. Tragiskt.

...är väl fantastiskt att tråden har begåvats med en skribent som på ett så uppenbart sätt visar att regeringens politik är riktig. Dåliga kunskaper, politiskt korrekt och helt oduglig i att se varför hans argumentation brister. Tja, han representerar väl dagens lärarstudenter rätt väl då. Eller gör han sig bara till?
Citera
2006-12-22, 19:20
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Så du baserar de där 96,5 procenten på vad dina bekanta och anhöriga säger och tycker? Jag vet faktiskt inte vad alla dessa pedagoger har sagt, men som ETT steg i att bevisa det DU sagt om att "96,5% av landets lärarstudenter består av det sämsta som det svenska samhället kan erbjuda", kan du väl presentera dessa uttalanden?

1. Lär dig att uttrycka dig i skrift, snälla! Du är ju själv ett levande exempel på den svenska skolans misslyckande. Skriv ordentligt!

2. Jag har anhöriga som arbetar som lärare (ord som "idioter" och "katastrof" har använts av dem om kollegor). Jag har bekanta som studerar till lärare. Jag har haft lärare på universitetet som uttryckt sig negativt om kunskaperna hos de som går ut gymnasiet.

Fråga exempelvis en finsk person om deras åsikt om den svenska skolan. De kommer också säga att ni är jätteduktiga!

Citat:
Att lärarna inte lyckas med alla elever är tragiskt. Men det behöver inte alltid ha och göra med att alla lärare är kassa. Det kan också ha och göra med t.ex. resurser, stora klasser m.m. Skolan är inte bara lärarna, de är en del av skolan.

1. Du kan inte skriva ordentligt.

2. Du ser inget större problem med att en svensk femtonåring går ut skolan som analfabet. Du anser att det beror på en tragisk brist på resurser. Förklara för mig hur man kan misslyckas med något så grundläggande under nästan tio års tid?

Citat:
Och tråden, om vi nu ska vara så petiga som du är, handlar inte om tilltagande inkompetens inom min yrkesgrupp, utan om lärarutbildningen, dvs hos lärarstudenterna.

Lärarstudenterna blir en dag lärare. Detta leder till en ännu större inkompetens i lärarkåren.

Citat:
Nej jag har inga prov att rätta, du vet läraryrket är mer än bara att rätta prov. eller förresten, det vet du inte, du har ju aldrig jobbat som lärare.

Jag vet mer än du tror. Du dock rätt i det du säger här. Kaffedrickande i personalrummet får anses vara den främsta sysselsättningen för din yrkesgrupp.

Citat:
Att du ger dig på språket i sammanhanget är beklagligt och stärker din förlorarstämpel. Den person som inte kan argumentera tar till andra medel. Och för att gå på en sådan "fin" universitetsutbildning som du säger dig gå på är inte ditt vokabulär särskilt imponerande.

Jag ger mig inte på stavfel el. dyl. Problemet är att du inte kan strukturera en text på ens den mest grundläggande nivå. Detta allvarliga tillkortakommande gör det svårt, för att inte säga motbjudande att läsa dina inlägg och får dig att framstå som...en lärare.

Citat:
Nej, alla behöver inte arbeta för sitt uppehälle. Vissa förblir beroende av andra hela livet. Jag brukar kalla dem förlorare.

1. Det är inte jag som är topic.
2. Jag är inte beroende av arbete eller bidrag för mitt uppehälle och kan därför tillbringa en del av min tid till viktigt upplysningsarbete som detta. (Jag upplyser dig om din egen dumhet).

Du har däremot ett arbete att sköta. Jag föreslår att du slutar förevisa dina intellektuella tillkortakommanden och istället ägnar dig åt något vettigt. Som att sortera kopieringsunderlag eller liknande värdig sysselsättning.
Citera
2006-12-22, 19:38
Medlem
exxets avatar
Citat:
1. Lär dig att uttrycka dig i skrift, snälla! Du är ju själv ett levande exempel på den svenska skolans misslyckande. Skriv ordentligt!

Lär dig att ta kritik, snälla! Låt inte dina egna tillkortakommanden gå ut över de som debatterar emot dig, snälla!

Citat:
2. Jag har anhöriga som arbetar som lärare (ord som "idioter" och "katastrof" har använts av dem om kollegor). Jag har bekanta som studerar till lärare. Jag har haft lärare på universitetet som uttryckt sig negativt om kunskaperna hos de som går ut gymnasiet.

Jaha, och bevisar detta din tes om att 96,5% av lärarna är samhällets avskum? Nej tänkte väl det.
De argument du för fram är dåligt underbyggda och dåligt förankrade. Jag får åtminstone ett gott skratt när jag läser dina kommentarer.

Citat:
Fråga exempelvis en finsk person om deras åsikt om den svenska skolan. De kommer också säga att ni är jätteduktiga!

Jaha? JAG ska fråga en finsk person? Dina inlägg blir bara luddigare och luddigare. Det är klart ju mer jag pressar dig på ditt kassa påstående desto värre blir ju sitationen för dig. Svårt att bevisa något som inte är sant. Är det detta ni får lära er på din "fina" universitetsutbildning? "Säg något som inte går att bevisa, om om ni blir pressade på sanningen, hänvisa då till något orelevant."

Citat:
1. Du kan inte skriva ordentligt.

Du är en parodi och kan inte bevisa dina påståenden, inte ens med din "fina" universitetsutbildning. Dina bevis du lägger fram tyder på undermålig utbildning och korthuggen intelligensnivå.

Citat:
2. Du ser inget större problem med att en svensk femtonåring går ut skolan som analfabet. Du anser att det beror på en tragisk brist på resurser. Förklara för mig hur man kan misslyckas med något så grundläggande under nästan tio års tid?

Hmm, nu förvränger du igen. Vart exakt har jag skrivit att det inte är några problem att våra barn inte lär sig skriva? Jag anser att dåliga resurser är en del av problemet, inte allt. Som sagt; du skulle bli en utmärkt journalist på någon av aftonblaskorna.

Citat:
Lärarstudenterna blir en dag lärare. Detta leder till en ännu större inkompetens i lärarkåren.

Wow, vilken slutledningsförmåga du har. Skaffade du dig den på din "fina" universitetsutbildning kanske?

Citat:
Jag vet mer än du tror. Du dock rätt i det du säger här.

Du vet inte mer än du tror, men tack

Citat:
Jag ger mig inte på stavfel el. dyl. Problemet är att du inte kan strukturera en text på ens den mest grundläggande nivå. Detta allvarliga tillkortakommande gör det svårt, för att inte säga motbjudande att läsa dina inlägg och får dig att framstå som...en lärare.

Du ger dig på orelevanta saker, ja. Du har kommenterat det jag skrivit, uppenbarligen inga problem att förstå texten således. Om du tycker texten är motbjudande får du väl sluta läsa den då? Vi lever i ett fritt land

Citat:
1. Det är inte jag som är topic.

Eh... Hur var det nu med språket sade du? :P

Citat:
2. Jag är inte beroende av arbete eller bidrag för mitt uppehälle och kan därför tillbringa en del av min tid till viktigt upplysningsarbete som detta. (Jag upplyser dig om din egen dumhet).

Men ok, mamma försöjer dig eller nåt, whatever

I övrigt upplyser du inte, du har inte övertygat mig. Däremot har jag tagit ner dig på jorden. Men sitt du här och bli försörjd av andra resten av livet, gör inte mig något Du är fortfarande bara en stor förlorare i mina ögon.

Citat:
Du har däremot ett arbete att sköta. Jag föreslår att du slutar förevisa dina intellektuella tillkortakommanden och istället ägnar dig åt något vettigt. Som att sortera kopieringsunderlag eller liknande värdig sysselsättning.

Jag har faktiskt jullov, vilket jag njuter av.
Sedan har jag aldrig haft så kul kväll som denna och se en arbetslös, ointelligent förlorare med en "fin" universitetsutbildning sittandes och skämma ut sig. För visst skaffade du dig en "fin" utbildning där du kämpade i många år med utvecklingsstörda lärare bara för att du tyckde det var kul.

Jag väntar fortfarande på att du med källor ska bevisa ditt påstående om att 96,5% av lärarstudenterna är samhällets avskum. Hur länge ska jag behöva vänta?
Du kan väl med din "fina" utbildning leta fram källorna? För du har väl källor till ditt påstående?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in