2006-12-20, 21:37
Medlem
Ta det lugnt nu 503....

Jag samlar mig lite grand för att kunna utveckla mig. Ikväll är det nog kört eftersom jag korkat upp ett par öl. Imorgon, däremot, kommer jag igen med lite reflektioner om yrkeskårer vs engagerade amatörer. Då försöker vi (du och jag) höja nivån till ett allmänt resonemang om fördelar resp nackdelar med värnpliktsförsvar. Hoppas du inte lackar ur.
Citera
2006-12-20, 21:38
Medlem
Sir Psycho Sexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Du låg möjligtvis inte inne i flottan som fartygsbesättning? Att ni inte ens kvalificerade er för PEK-märket antyder ju att ni inte riktigt var ett stridande förband i armén.

Otroligt oseriöst, och vilket praktfullt och meningslöst slöseri med skattemedel. Jag skulle rentav inkompetensförklara dina befäl. Jag har ingen koll på vad priset för en 5,56 är i dagsläget, men ni pangade på ett par minuter upp vad det kostar att ha två undersköterskor anställda en månad. Man behöver inte panga för att öva och i ert fall hade dessa 10k bulor kunnat användas aningen mer förnuftigt. Det viktigaste är att man lär sig röra sig rätt, att bruka sitt vapen i rätt eldställningar etc, inte att krama avtryckaren för det klarar vem som helst ändå.

Nä, inte flottan. Flygvapnet, i ett ingenjörsförband, men vi ska vara väldigt autonoma då vi bara är fem, plus skyddsstyrka på några till. Var som sagt i fält ca 5 månader, varav en under gsu. Vi skulle nog tagit PEKen rätt lätt då vi sköt bättre än systerplutonen (säk), men våra befäl var antagligen för sega för att fixa det bara.

En väldigt bra sak vi faktiskt lärde oss i lumpen var att inte alltid följa order till punkt och pricka, men utan att bryta dem om ni förstår vad jag menar. Något som jag tror kommer hålla oss vid liv när det väl smäller.
Citera
2006-12-20, 21:40
Medlem
Golonkas avatar
Jag antar att mitt tidigare inlägg var för långt eftersom ingen uppenbarligen har orkat läsa det. I synnerhet inte 503, vilket är tråkigt eftersom jag polemiserar mot honom...
Citera
2006-12-20, 21:41
Medlem
.

Känner mig lite träffad av vissa påståenden i den här tråden.
Ligger inne som lastbilschaffis på T2 vilket är ganska långt ifrån strid, fältvana o.s.v. Ändå reagerade jag på hur "lite" personen från S1 fått lära sig.

Såhär i halvtid känns det som att själva stridsutbildningen varit ganska tunn men ändå bra att som grund för eventuell vidareutbildning. För egen del så upplevde jag t.ex skjutningarna som ganska tråkiga och meningslösa men det är ju ändå något man måste kunna. De fysiska kraven har lyst med sin frånvaro men över lag så tror jag ändå att konditionen och styrkan i plutonen ligger en bra bit över medel för en 19-åring i dagens Sverige.

Motorutbildningen har å andra sidan varit mycket givande och på den punkten känns det som om man i "skarpt läge" kunnat göra ett riktigt bra jobb. Detta område kommer vi ju fortsätta med resten av lumpen och bli bättre på.

Att vi tillbringar en dag på en grusplan och lär oss backa med släp gör ju oss inte till "sämre" värnpliktiga än om vi istället hade marscherat denna tid eller gjort nåt annat hårt och manligt. Naturligtvis har det ju blivit en del dötid och tillfällen då man tyckt att det varit lite väl slappt men i slutändan är jag ändå hyffsat nöjd med tempot. Jag tror alltså inte att utbildningen på något sätt förfallit eller liknande.

Hmm, ganska rörigt första inlägg här men men...
Citera
2006-12-21, 00:21
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Äh jag ger upp denna diskussionen nu.
Det går inte att komma längre med 'gammlingar' som redan innan bestämmt sig för att deras uppfattning är den riktiga och att de till varje pris skall behålla denna fastän den är byggt på gissningar och mäts emot deras egna selektiva minne.
Det är bara löjligt att läsa hur det ena felaktiga antagandet efter det andra radas upp.

Du är ju precis lika god kålsupare själv i det här fallet... Bemöt antagandena istället om du tycker de är fel istället för att tjura ihop och lämna tråden, men det är väl så ni dagens soldater gör - ger upp?!

En enda sak skulle jag däremot vilja att du försöker förstå, på riktigt alltså, och det är att fram till mitten på 90-talet så fanns det ett verkligt/reellt hot mot Sverige som man tränades för att bemöta.

Nu är ju fokus på nåt helt annat, sen om det är att klappa negerbarn på huvudet eller mata dem eller vad det är kan vi ju diskutera men att en stor förändring skett kan vi nog vara överens om?! Väl?

Det kan ju vara värt att tänka på att Sverige skulle få pisk av i stort sett ALLA europeiska länder eftersom vi har så extremt få soldater numera och vi har inte ens längre någon vettig plan för mobilisering. Men hålla ordning på negrer och araber i FN-regi är vi ena hejare på!!
Citera
2006-12-21, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Du är ju precis lika god kålsupare själv i det här fallet... Bemöt antagandena istället om du tycker de är fel istället för att tjura ihop och lämna tråden, men det är väl så ni dagens soldater gör - ger upp?!

Dra inte alla över en kant nu. Gjorde faktiskt mina tio månader i kolgruvan med bra betyg trots att jag blev hunsad och bemött som någon servicekille.
Citera
2006-12-21, 00:34
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Straffen för olika brister, t.ex dålig puts verkar också ha försvunnit. Nu är det 'fy!' som gäller.

Det finns numer bara tre stycken tillåtna bestraffningar inom FM. Varning, indragen lön och extratjänst. Jag gissar dock på att alla dessa innebär förmycket byråkrati och tjafs för att kunna användas effektivt vid tex dålig puts.

Men frågan är om det verkligen behövs något "straff" för att den värnpliktige ska lära sig en sådan sak. En riktigt vansinnig fänrik är ofta nog för att man ska skärpa till sig ordentligt.

Sen bara för att man idag inte får tvinga upp vpl 05.30 (ok, det är iaf tidigt för mig, men så är jag ju i princip malaj också) för lite morgonfys i regnet betyder ju inte att det inte sker. Det finns en gräns för vad befäl får och inte får göra, och så finns det en helt annan gräns för vad befälen blir anmälda för.

Citat:
Tältandet/fälttjänsten verkar ha dragits ner till ett absolut minimum. Nu är det varma logement med bredbandsuppkoppling som gäller..

Det låter i ärlighetens namn mest som en fördom.

Citat:
Ersättningen var mkt lägre förut, den har verkligen förändrats till de bättre på senare tid.

Saker är dyrare idag.

Citat:
Så visst känns det som att det mjukats upp väldigt mycket på senare tid och jag tror, observera TROR, att det är en mer behaglig tid att ligga inne nu än det var då.

Jag kan nästan lova dig att det är så. Det kallas medinflytande och vi får hoppas att det har gjort utbildningen bättre och inte sämre.
Citera
2006-12-21, 00:36
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Det kan ju vara värt att tänka på att Sverige skulle få pisk av i stort sett ALLA europeiska länder eftersom vi har så extremt få soldater numera och vi har inte ens längre någon vettig plan för mobilisering. Men hålla ordning på negrer och araber i FN-regi är vi ena hejare på!!

Det har ju dock ingenting med utbildningen i sig att göra.
Citera
2006-12-21, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Det finns numer bara tre stycken tillåtna bestraffningar inom FM. Varning, indragen lön och extratjänst. Jag gissar dock på att alla dessa innebär förmycket byråkrati och tjafs för att kunna användas effektivt vid tex dålig puts.

Men frågan är om det verkligen behövs något "straff" för att den värnpliktige ska lära sig en sådan sak. En riktigt vansinnig fänrik är ofta nog för att man ska skärpa till sig ordentligt.

Sen bara för att man idag inte får tvinga upp vpl 05.30 (ok, det är iaf tidigt för mig, men så är jag ju i princip malaj också) för lite morgonfys i regnet betyder ju inte att det inte sker. Det finns en gräns för vad befäl får och inte får göra, och så finns det en helt annan gräns för vad befälen blir anmälda för.

Det låter i ärlighetens namn mest som en fördom.

Saker är dyrare idag.

Jag kan nästan lova dig att det är så. Det kallas medinflytande och vi får hoppas att det har gjort utbildningen bättre och inte sämre.

1) 'Saker' såsom fria resor hem och alla bidragsformer, samt att ersättningen/dagpenningen verkar mycket högre?

2) Det borde utdömas mer straff, kan jag säga som en nyligen muckad värnpliktig. Vid mitt regemente tog en kille bondpermis några dar innan helgledigt och det enda han fick var en liten varning muntligen.

Summa sumarum: Jag vill göra om lumpen någonstans där de får mig att känna att jag tillför något. Det fick jag nämnligen aldrig på S1.
Citera
2006-12-21, 00:44
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Sen bara för att man idag inte får tvinga upp vpl 05.30 (ok, det är iaf tidigt för mig, men så är jag ju i princip malaj också) för lite morgonfys i regnet betyder ju inte att det inte sker.

Nu håller jag på att svimma av chock här, får man inte väcka de små liven ur sin skönhetssömn 05.30?!

När ska de väckas då? 09.00 med lite pianomusik och levande ljus samt frukost på sängen...

Citat:
Det kallas medinflytande och vi får hoppas att det har gjort utbildningen bättre och inte sämre.

Tycker jag personligen är piss. Man ska lära sig att ta order och utföra dem, inte att ha en diskussionsklubb kring allt.

Men det är likadant i arbetslivet, svenskar är ökända för att inte kunna ta beslut utan att de sitter i stormöten och diskuterar saker & ting till leda...
Citera
2006-12-21, 00:46
Medlem
Azraels avatar
Citat:
En enda sak skulle jag däremot vilja att du försöker förstå, på riktigt alltså, och det är att fram till mitten på 90-talet så fanns det ett verkligt/reellt hot mot Sverige som man tränades för att bemöta.

Det är ju det som är så konstigt att de inte fattar. Amen, typ, vahettere liksom vaddå? Vare liksom på riktigt?

Jag börjar mer och mer inse att de inte har en aning om vad vi pratar om. Antagligen på samma sätt som vi inte kan förstå hur det var att ligga stationerad mot norska gränsen 1940-41.
Citera
2006-12-21, 00:56
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Nu håller jag på att svimma av chock här, får man inte väcka de små liven ur sin skönhetssömn 05.30?!

Uppenbarligen inte. Tjänstetiden är reglerad.

Citat:
Tycker jag personligen är piss. Man ska lära sig att ta order och utföra dem, inte att ha en diskussionsklubb kring allt.

Medinflytande har inget med orders att göra överhuvudtaget. Medinflytande handlar om att kunna påverka utbildningen i stort till det bättre.

På dig låter det som att vi röstar om hurvida vi vill lyda en order eller inte, vilket verkligen inte är fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in