2006-12-21, 00:57
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Tycker jag personligen är piss. Man ska lära sig att ta order och utföra dem, inte att ha en diskussionsklubb kring allt.

Som mina befäl sade; "det viktigaste är att ni alltid lyder order utan att reflektera eller ifrågasätta. Säger vi åt er att ta livet av er så skall ni inte fundera över varför utan bara resolut sätta pipan mot pannan och trycka av."

Ang individuella bestraffningar under min värnplikt så fanns det tre former: 1) Stryk (en örfil eller motsvarande för att man tex missat att hälsa på ett befäl, haft händerna i byxfickorna eller inte följt instruktionerna under en övning). 2) Rejält stryk ( sagt emot befäl eller eljest utsatt sina kamrater för allvarlig fara genom tex vådaskott). 3) Straffarbete (om en vpl klantat sig så kunde han ådömmas att tex utföra hela plutonens fredagsrutin. Alla fick lämna över lokaler och utrustning ostädat till vederbörande som fick ägna helgen åt att genomföra särskild tillsyn på plutonens alla vapen, lokaler och mtrl)

Utöver detta förekom rikligt med kollektiva bestraffningar som tex utebliven mat, extra fys osv.
Citera
2006-12-21, 02:28
Medlem
zorro32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Granateld i allmänhet, och artillerield i synnerhet, är väl nästan omöjligt att förbereda sig för eftersom det inte går att simulera på ett bra sätt. Det enda man kan göra är att lära soldaterna att gräva ned sig ordentligt.

Ett problem är att frånvaron av spräng-och splitterverkan i simulerade övningar (inkl Simfire) gör att man lär in en del felaktiga beteenden. Det klassiska exemplet är hur infanteriet övade anfall med bajonetter och höga knäuppdragningar alldeles för länge.

Jo det är ju svårt att simulera granateld. Men jag kan ju berätta om en släkting som gjort lumpen som pionjär under 50-talet, då placerades gruppen ut runt en stor krater, när det började sprängutbildningen. De fick en ytterdelen av en tändsticksask i käften. Sedan började de spränga och ökade successivt sprängladdningen. Detta för att härda dem så de inte skulle skita på sig när det började smälla. Tändsticksasken var för att de inte skulle blåsa ut trumhinnorna.
Jag tror personligen att dagen pionjärer får en sådan gedigen utbildning.
Citera
2006-12-21, 02:28
Medlem
Golonkas avatar
Jag har ett exempel till på att det blivit sämre med de mest basala och grundläggande kunskaperna:

På Berga Örlogsskolor fanns en jävligt fin simulator att öva skyddstjänst i (brand och vatteninträngning ombord) och efter att ha gnuggats där, så hade de värnpliktiga en hyfsat god materialkännedom samt fått många aha-upplevelser på hur det kan se ut om fartyget börjar brinna eller tar in vatten. Man kunde öva i stort sett alla förekommande moment under kontrollerade former och med djävligt kunniga handledare. Rökdykning mm. Utbildningen fortgick sedan ombord på respektive fartyg med oändliga övningar i skyddstjänst under hela utbildningstiden.

När Flottan lämnade Berga monterades anläggningen ner helt sonika och det är inte planerat att bygga upp den igen. Dagens fartygsbesättningar är hänvisade till att antingen åka till Karlskrona och hålla på i den fjuttiga containern man har där, eller flygas till Danmark för att genomgå utbildningen i en av deras anläggningar. Tror ni dagens fartygsbesättningar uppnår samma duglighet som de som muckade för bara fyra år sedan gjorde? Svaret är givetvis NEJ! Det går inte att öva med utrustningen på samma sätt och hur många aha-upplevelser får man av att komma in i ett utrymme där det ligger en lapp med en text på att det rusar in 2 kubik vatten/sekunden?

Vi övar inte för krig längre och den dagen svensk trupp utsätts för annat än små begränsade "stridstillbud" i form av driveby-shootings och hotfulla åtbörder, så kommer liksäckarna att travas på höjden är jag rädd.
Citera
2006-12-21, 02:38
Medlem
feldgraus avatar
Ärligt talat, vad är detta för fjantig diskussion?

Ja, jag tror också att en större del av de som gjorde lumpen på 70- och 80-talet och möjligen början av 90-talet tog sin lumpartid mer som träning inför en skarp uppgift än de som gör lumpen idag, på det sättet att man verkligen såg ett hot, att man visste att man kanske skulle bli tvungen att faktiskt använda de kunskaper man lärde sig. Betyder det å andra sidan att dagens lumpare automatiskt är kassa?

Nej, dagens lumpare är inte kassa. Medelnivån på soldatmaterialet måste ha höjts något oerhört de senaste åren med tanke på hur få det verkligen är som får göra lumpen. Visst, det är säkert slappare idag. Helgpermis, kvällspermis, fjuttbestraffningar, medinflytande, fria resor, blahablaha, klaga på. Betyder det att min generation är kass? Jag ser faktiskt inte sambandet.

Ja, det kanske är mer slappt idag. Men inte fan hade jag vågat köra korridor bakåt och framåt med skarp am om mina kamrater inte tog lumpen på allvar? Många av dem påstod att de skulle skita i mobiliseringsordern om en sådan skulle komma. Men det har inte heller något med seriositet att göra. Det gjorde inte att de var sämre när det väl gällde. Och hade ordern ändå kommit så hade de inställt sig i alla fall.

Nej, alla som gjorde lumpen på 70- och 80-talet var inte heller så jävla seriösa som de fås att framstå i den här tråden. Jag har två morbröder som gjorde lumpen som kockar. Visst, de låg säkerligen i fält en hel del mer än vad dagens kockar gör, men inte fan är det några seriösa historier man får höra. Jag är jävligt tveksam till att de två var de enda som inte tog lumpen på full allvar på den tiden.

Men var verkligen 70- och 80-talets lumpenutbildning den "hårdaste"? Ni låg aldrig i beredskap vid finska gränsen under brinnande krig. Ni tog er fram medelst cykeltolkning och lastbilar, när era farföräldrar och föräldrar fick nöja sig med appostlahästar, eller i bästa fall riktiga hästar. Ni hade aldrig vänjningsövningar där ni låg i skyttevärn som kördes över av stridsvagnar. Ni sov inte på halmmadrasser. Ni slapp handskas med livsfarliga raketgevär. Ni behövde aldrig sitta i arresten mitt på kaserngården över natten. Ni var kort sagt slappa och oseriösa jävlar. Eller?

Är det lumparna i sig, eller är det kanske utbildningen, som blivit sämre?

/feldgrau (en slapp 03-04:a)
Citera
2006-12-21, 03:43
Medlem
Golonkas avatar
Jag håller med att diskussionen kanske förfallit delvis och som jag ser det är det kanske liiiiite väl mycket kuk-mätning emellanåt. Du har delvis rätt på ett par punkter, för visst har man hellre kamrater som är motiverade och brukar allvar omkring sig när det skall användas skarpa vapen och hemska verktyg. Min poäng är dock att soldatutbildningen numera är så bristfällig på allt för många ställen, att man nästan kan tala om ett "arbetsmiljöproblem". Hur skall man annars benämna det om man riskerar att plantera dåligt utbildad personal i riskfylld miljö? Jag tror säkert att de som gör GU inom skytteriet eller annat truppslag som har strid som huvuduppgift, får en minst lika bra utbildning som man hade förr i tiden och med de senaste uppdateringarna på taktiskt uppträdande mm, men poängen är att de som INTE är skyttesoldater i huvudsak idag får en alldeles åt helvete för bedrövligt dålig allmän soldatutbildning och därför riskerar att bli totalt överkörda OM man skulle hamna i en stridssituation. Än så länge kanske det inte märks inom utlandsstyrkan men det kommer att märkas snart, var så säkra! Hur många gör lumpen som skyttesoldat idag? Hur många tecknar kontrakt med US? Hur många enheter kan man bemanna i framtiden med ett vikande rekryteringsunderlag? Hur blir det om man tvingas använda grabbar och tjejer som gjort sin GU på exempelvis S1 eller T2 eller vad de nu heter, för att fylla ut leden? Eller motormän från flottan? Stå på post och agera myndigt vid en inpassering kan man kanske klara, men hur går det med att strida i stridspar, i grupp och pluton? Att patrullera? Att utöva ett eldöverfall med annat än "gott om tid"? Att ta terräng och hålla den? Att ge en skjuten kamrat förutsättningar att klara livet? Eller en så trivial sak som att bo i ett jävla hål och äta kall burkmat och skita i plastpåse på en O-plats?
Citera
2006-12-21, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Ang individuella bestraffningar under min värnplikt så fanns det tre former: 1) Stryk (en örfil eller motsvarande för att man tex missat att hälsa på ett befäl, haft händerna i byxfickorna eller inte följt instruktionerna under en övning). 2) Rejält stryk ( sagt emot befäl eller eljest utsatt sina kamrater för allvarlig fara genom tex vådaskott). 3) Straffarbete (om en vpl klantat sig så kunde han ådömmas att tex utföra hela plutonens fredagsrutin. Alla fick lämna över lokaler och utrustning ostädat till vederbörande som fick ägna helgen åt att genomföra särskild tillsyn på plutonens alla vapen, lokaler och mtrl)

Utöver detta förekom rikligt med kollektiva bestraffningar som tex utebliven mat, extra fys osv.

Antingen gjorde du lumpen på 1950-talet, hittar på, eller gjorde värnplikten på ett ställe där alla var frivilliga och ville utsättas för ovanstående. Det förekom knappast att en kille som gjorde lumpen i ett genomsnittligt svenskt småstadsregemente åkte på "rejält med stryk". Om du sen var fallskärmsjägare eller dylikt så var du där mer eller mindre frivilligt, och då är det en helt annan sak. Ända sedan början av 1970-talet har de värnpliktiga haft ett oerhört starkt skydd i den svenska militären, det var nämligen då Värnpliktsrådet infördes och Värnpliktsnytt började skriva sensationsartiklar. Värnpliktsrådet har fått igenom i princip samtliga av de krav de ställde upp ursprungligen. Några exempel;

- Lagreglerat medinflytande för värnpliktiga
- Man behöver inte raka av håret
- Avskaffande av arreststraffet
- Införande av ständig nattpermission
- Höjt utryckningsbidrag
- Fria resor varje tjänstefri helg

Dessutom får du skilja på vad befäl får göra och vad befäl gör. Kollektiva bestraffningar förekommer än idag, även om officeren inte är så dum att han säger det. Klantar sig en kille bestämmer befälet exempelvis att alla ska få lite "spontan fys" genom att springa fem varv runt kompaniet. Han behöver inte säga det för att alla ska veta att det var på grund av killen som klantade sig.
Citera
2006-12-21, 04:43
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Synpunkter

Dumt exempel kanske då min värnplikt var i allra högsta grad frivillig. Det jag ville belysa var att det förekom metoder som i dag aldrig skulle accepteras av mesgenerationen. Med facit i hand blev vi utsatta för rena lagbrott och hade befälen agerat på samma sätt idag så hade de antagligen hamnat i fängelse. Min poäng är att ingen av oss ifrågasatte någonting. En kamrat blev så illa slagen (med tillhygge) att han fick sys med 20+ stygn men ingen kom på tanken att anmäla saken. Vi tog uppgiften på blodigt allvar, minst sagt.
Citera
2006-12-21, 06:42
Medlem
Pandemoniums avatar
Mesgenerationen? Ja då får man väl tacka så mycket för en god uppfostran, oh du taggtrådspissande gammelgubbe...
Citera
2006-12-21, 07:11
Medlem
Reportage från tidningen Se, september 1956, om Kirunajägarnas femtonmilamarsch. De värnpliktiga på bilderna borde idag vara omkring 70 år gamla. Undra vad de tycker om dagens unga? Tog bilderna med digitalkameran nyss och texten går att läsa om ni tittar på bilderna i full storlek. Min scanner klarar inte riktigt av den storleken, och dessutom orkar jag inte slösa så mycket energi på er.

http://img371.imageshack.us/img371/3332/dscn2480ms7.jpg del 1
http://img218.imageshack.us/img218/1917/dscn2481rm2.jpg del 2
http://img385.imageshack.us/img385/4531/dscn2482df3.jpg del 3

Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Det jag ville belysa var att det förekom metoder som i dag aldrig skulle accepteras av mesgenerationen.

Finns ju ingen anlending till att acceptera sådant idag då man ändå bara ska klappa negerbarn på huvudet. Små negerbarn är inte lika dödliga som Spetsnaz.
Citera
2006-12-21, 09:15
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Reportage från tidningen Se, september 1956
Tack! Jätteintressant artikel.
Citera
2006-12-21, 09:49
Medlem
whiskeyportions avatar
Det finns inte samma resurser idag. När jag låg inne var var det mest marsch och fysträning och inte så mycket vapenutbildning. Antar att det hela är en kostnadsfråga, ammunition är ju dyrt.
Citera
2006-12-21, 12:17
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyportion
Det finns inte samma resurser idag. När jag låg inne var var det mest marsch och fysträning och inte så mycket vapenutbildning. Antar att det hela är en kostnadsfråga, ammunition är ju dyrt.

Pengar finns det gott om (med tanke på hur liten krigsmakten är)
Problemet är hur lite pengar det finns till övningsverksamhet.
Däri ligger nog också en viktig anledning till att dagens värnpliktiga
inte når samma nivå av färdighet som tidigare generationer.

En KB på Strf9040 måste lägga ett antal månader på vagnsutbildning
som en KB på IB77 inte behövde lägga tid på.
En KB på Stfr9040 måste lägga antal månaden på vårdveckor av vagnen
vilket en KB på IB77 inte behövde lägga tid på.
Resultatet är självfallet att en KB på Strf9040 kommer att truppföra
en bråkdel så mycket på dubbelsidiga övningar som en KB på IB77.

Eftersom striden med Stfr9040 därtill sker så mycket snabbare
så krävt det mera övningstid med Strf9040 än med IB77
för att uppnå samma huglighet och kompetens inom sin befattning.

Därtill kommer att mera tid ska läggas på t.ex. SiB än tidigare.

Visst är måhända dagens ungdom "mera veka i köttet" än tidigare generationer
och "lökarna" är måhända något fler och mera accepterade,
utbildningen är mindre hård och mindre intensiv och det finns inget direkt hot etc.
Men det faktum att vi har en alltmer omfattande materiel som man ska utbildas på och vårda
och att högre stridtempo kräver mera övningstid, samtidigt som övningsverksamheten
har varit favoritposten att spara på ska inte underskattas.

Sedan vill jag påstå att 1970- och 1980-talets fältliv med tält var allt annat än fältmässigt.
Vid fronten slår man inte upp tält och går och lägger sig på natten
om inte vädret är så kärvt att man har att välja på det eller förfrysningsdöden.
Sedan fyller självfallet tältandet ett fostrande syfte,
men det är inte säkert att övningsverksamheten dagtid blir effektivare
för att man lägger en massa tid på förläggningsarbete,
som i krigstid bara lär nyttjas vid återhämtningar, längre förflyttningar
och strid i verkligt kallt vinterväder.

Vid en av våra dubbelsidiga övningsveckor, så bodde vi t.ex. kvar på logementen,
med kompletta vapen i skåpen, ksp och ammunition kvar i vagnarna etc.
beväpnad post runt kasernerna och vagnparken etc.
och resultatet var att övningsverksamheten faktiskt blev effektivare.
Man lärde sig bra mycket mer efter 4-6 timmars sömn på luckan
än efter 2-3 timmar sömn i tältförläggning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in