2006-12-19, 22:36
Medlem
Min son muckade från sin grundutbildning i våras. Han var uttagen som gruppbefäl och gjorde 300 dagar. Själv muckade jag 1970 som sketen G-värnpliktig och gjorde 280 dagar (?). Jag har jämfört sonens utbildning med min och inser, till min förvåning, att han fått lära sig mindre än vad jag fick, både kvantitativt och, som det verkar, kvalitativt. Det började med att jag frågade honom om de gnuggade Haag och Genevekonventionerna lika noga nu för tiden som då jag gjorde lumpen. Det visade sig att han inte ens visste vad det var för något. På min tid gnuggades det här med ett antal brev från Försvarets Brevskola medan det nu för tiden inte inte nämns, överhuvudtaget för bassarna. Det här gjorde att jag och sonen började jämföra vad vi fått lära oss under värnplikten. Så här utfaller jämförelsen:
ABC - Jag = ca två veckor, sonen = kort information.
Första hjälpen, livräddning, brandsläckning - jag = ca en vecka, sonen = en dag.
Vapenutbildning - jag = kpist m 45, ksp 36, AK4, miniman, handgranat inkl skarpt kast + brief om ksp 58 och grg (ett , skott fullbumpa, sonen - AK5 + lös handgranat och instick på pansarskott.
Sprängtjänst - jag = ett par dagar, sonen = demonstration av Dynamex.
Signaltjänst/samband - jag = MC-ord, kabelnät (flera olika bl a batnät), TVT/växel, radionät (utbildad på RA145, briefad om RA200 och RA???). Dessutom utbildad att klara eldsignalering, skrivmeddeland och ropasignalering.
Sonen = radiolänk och inget mer.
Vinterutbildning - Jag = Vita Blixten, tolkning efter bandvagn, pulka etc, Sonen = ingen skidutbildning.
Fria kriget - Jag = två dygn utan mat, tält med vindskydd och minus 20 grader, sonen = ett överlevnadsdygn tidigt på hösten.
Fältvana - Jag = ca 3,5 - 4 mån varav 20 dygn sammanhängande i norra Dalarna utan att se en civilist på hela tiden och kallt som helvetet, sonen = totalt ca 18 dagar på hela värnpliktstiden.
När jag frågar sonen om mörker- och ljuddisciplin vet han inte vad det är, på min tid kunde ett par tända strålkastare rendera kompaniförbud över helgen. Till det kommer att han, som sagt, inte vet vad Haag- och Genevekonventionerna innebär. Det känns som om man vill le när Syrén skryter om de väl utbildade värnpliktiga som han basar över.
Citera
2006-12-19, 22:40
Medlem
T-bone-s avatar
Vad hade du för befattning? och vad hade din son?
Citera
2006-12-19, 22:46
Medlem
Va fan låter som att din son låg som underhållssoldat eller något på T2 haha.... ja gör värnplikten nu å jag känner igen allt, bortsett från att vi inte använder oss utan vissa av dom vapnena du nämnde å så har vi annan radio m.m
Citera
2006-12-19, 22:56
Medlem
nanos avatar
Den har förfallit något enormt...
Citera
2006-12-19, 23:25
Medlem
Azraels avatar
Intressant med tanke på att en del av de yngre gaphalsarna här på forumet ständigt skryter om hur otrooooligt kompetenta dagens ungdom är inom försvaret.
Citera
2006-12-19, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Intressant med tanke på att en del av de yngre gaphalsarna här på forumet ständigt skryter om hur otrooooligt kompetenta dagens ungdom är inom försvaret.

Ja men det är naturligtvis bara lögn alltihop. Allting är i stort sett lögn och bluff i Svea Rike nuförtiden. Hela nationen är en kuliss. Mitt intryck av värnplikten idag jämfört med för 10+ år sedan är att det är sämre idag. Jag känner några idag aktiva yrkesbefäl som hållit på sen vi muckade tillsmamans för ganska många år sedan, de har i stort sett ingenting positivt att säga och funderar på att sluta.
Citera
2006-12-19, 23:58
Medlem
Nej han var inte trängsoldat...

...han tjänstgjorde på S1 i Enköping. Det finns mer man blir brydd över när man hör honom berätta. Sonen var, som sagt, gruppbefäl och jag var MC-ordonans och låg på A9 i Kristinehamn. Har de slutat att maskera när de är ute i fält? Visserligen är de ju inte ute så länge men det är väl ändå önödigt att synas. Till saken hör väl i rättvisans namn att vi tjänstgjorde dygnet runt. Vi fick visserligen permis mellan kvällsvisitationen kl 17.00 må, ons och fre, den varade till 12 på kvällen, då vi blev hopräknade av en huvudjägare. Att inte ligga i sängen kl 12.00 innebar, förstås, kompaniförbud nästa helg. Tis och tors hade vi kvällstjänst. Jag talar nu om grundutbildningen och de övriga få tillfällen vi låg på kasern. Den här slutövningen på 20 dygn är värd en historia för sig. Men det räcker väl med att berätta att man sket på pinne och åt ur snuskburken hela tiden. Att smita ut till den civila värden för inköp var omöjligt eftersom hela övningsområdet var inringat av MP från Skövde. De som försökte ta sig ut haffades och dömdes sedemera av militär domstol för tjänstefel. Straffet blev i regel ett par dagar i buren (arresten). Till arrest kunde man dömas av militär domstol i upp till 20 dagar. Arrestantens dag såg ut så här: kl 6.00 väckning, 6.30 frukost, 7.00 fälldes britsen upp och man hade bara ett bord, en stol, bibeln och sold i fält att fördriva tiden med. Lunch och frukost serverades och klockan 20.00 fälldes britsen ned. Ljuset släcktes kl 21.00. Arrestpersonnal var vanliga bassar som hade post och beredskapstjänst. Bevakningen av regementet sköttes av oss värnpliktiga och vi fick gå VktB-utbildningen, den skulle samtliga klara. Det innebar postrundor med skarp ammunution och klara order att skjuta inkräktare som försökte komma undan. Först bredvid och sedan i benet förstås. Besvarades elden fick vi skjuta verkanseld. Vi hade fyra skarpa magasin (kpist) med oss på vaktrundorna. Samtliga kompanier delade på beredskaps och bevakning och man hade en vecka var, plutonsvis. Beredskapsveckan toppades med ett dygn i vakten dvs det var vi som skötte in- och utpassering. Jag gjorde två beredskapsvändor, varav en under påskupphållet.
Citera
2006-12-20, 00:03
Medlem
503s avatar
S1...vet inte riktigt om det är någonting som är allvarligt fel med det regementet eller vad...

Kolla in den här tråden tex.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=348968

Kan säga att jag lärt mig rätt mycket mer utav de sakerna du radar upp än vad din son tycks ha gjort, och jag har inte ens gått halva utbildningen än så länge.

Men visst, du har nog utbildats på en hel del som ingen får nu för tiden, men i gengäld så har jag nog utbildning på en del saker som du inte hade på din tid.

Fast som tidigare sagt, hur mycket utbildning man får på respektive område beror helt på vilken befattning man har och vilka befäl det är som håller i utbildningen.
Citera
2006-12-20, 00:17
Medlem
Kan ju ha att göra med att det inte finns något hot mot Sverige längre. Idag skickar man ut soldater på fältvecka två av tradition. Men vad ska de egentligen lära sig i skogen? Det verkar ingen veta idag. Det finns ju ingen fiende. Förr i tiden var det självklart vad beväringarna skulle öva under fältvecka två när hotet var en traditionell invasion av. Omgruppering av förläggningen övades femtio gånger. Under nätterna övades det femtio gånger hur man skulle inta eldställningarna i beckmörker. Givetvis skulle allt gå till som i krigstid. Skydd skulle grävas, allt skulle maskeras. Allting skulle sätta sig i ryggraden.

Idag lär man sig sätta upp sitt tält och strosa runt lite. Ingen tar det på allvar (inte ens befälen) då ingen egentligen förstår syftet med det. Däremot präglas utbildning inför utlandsmissioner av stor realism (vilket även värnpliktiga kommer träffa på under tredje terminen). Det är väl inte så märkligt, där har man ett syfte med det hela.
Citera
2006-12-20, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
S1...vet inte riktigt om det är någonting som är allvarligt fle med det regementet eller vad...

Kolla in den här tråden tex.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=348968

Kan säga att jag lärt mig rätt mycket mer utav de sakerna du radar upp än vad din son tycks ha gjort, och jag har inte ens gått halva utbildningen än så länge.

Men visst, du har nog utbildats på en hel del som ingen får nu för tiden, men i gengäld så har jag nog utbildning på en del saker som du inte hade på din tid.

Fast som tidigare sagt, hur mycket utbildning man får på respektive område beror helt på vilken befattning man har och vilka befäl det är som håller i utbildningen.

Håller med 503 här. S1 verkar vara ett helvete till ställe!

skall snart snart även jag påbörja min andra halva av min värnplikt och det verkar som om jag fått många ggr så mycket utbildning som din son, redan hittils. Jag ligger på p4 i ett skyttekompani, om det har nån betydelse.
Citera
2006-12-20, 00:25
Medlem
Sir Psycho Sexys avatar
muckade för några år sen, 11 månader.
Ja, du har rätt. Lumpen suger verkligen som fan idag. Vi hade en hel del skytte, men bara på ak5. Och inte längre avstånd än 100m. När jag några gånger föreslog för befäl att vi kanske borde få prova på 200m-banan sa de att 90% av all eldstrider skedde på kortare avstånd. Och visst, de kanske har rätt, men vänta bara till Ivan upptäcker det och fattar att om han ligger 200 m bort har han gott om tid att sikta...

Och sen det här ansatsvis framåt, och nedhållande eld som övades hela tiden. Befälen lärde ut att vi ska inte sikta på nåt, meningen är att det ska vara bly i luften, fi blir då rädd och kommer inte skjuta tillbaka.
När man låg som B-styrka fattade man vad som egentligen skulle hända:
8 man, hälften småspringer 15 m åt gången och lägger/sätter sig sen och skjuter på grantopparna medans andra hälften springer. Ingen vet var du är, för det är omöjligt att se när man ligger still. Och inom några sekunder hade alla varit döda. Personligen tycker jag de borde säga till oss att kuta som fan och hoppa ner i ett dike när det börjar smälla.
Handgranater är en annan femma. I krig kommer min pluton att få några stycken var. Synd bara att vi aldrig fick prova dem under värnplikten...

Och inte hade vi sån där laser, alltså siktade inte folk heller.

Roligast var i alla fall när hela kompaniet skulle öva eldöverfall mot en minibuss. ca 100 personer lägger sig längs en klippa och väntar. Minibussen kommer, stannar. Befälet ropar eld! och alla skjuter fyra magasin på automat på ungefär en minut, över 10000 skott alltså, för att ta död på tre fi... Själv sköt jag bara ett, är ju tråkigt som fan att fylla på...

Men maskering och omgruppering övade vi mycket. Och låg nog ca 5 månader i fält totalt som plåster på såren
Citera
2006-12-20, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Psycho Sexy
muckade för några år sen, 11 månader.
Ja, du har rätt. Lumpen suger verkligen som fan idag. Vi hade en hel del skytte, men bara på ak5. Och inte längre avstånd än 100m. När jag några gånger föreslog för befäl att vi kanske borde få prova på 200m-banan sa de att 90% av all eldstrider skedde på kortare avstånd. Och visst, de kanske har rätt, men vänta bara till Ivan upptäcker det och fattar att om han ligger 200 m bort har han gott om tid att sikta...

Du låg möjligtvis inte inne i flottan som fartygsbesättning? Att ni inte ens kvalificerade er för PEK-märket antyder ju att ni inte riktigt var ett stridande förband i armén.

Citat:
Ursprungligen postat av Sir Psycho Sexy
Roligast var i alla fall när hela kompaniet skulle öva eldöverfall mot en minibuss. ca 100 personer lägger sig längs en klippa och väntar. Minibussen kommer, stannar. Befälet ropar eld! och alla skjuter fyra magasin på automat på ungefär en minut, över 10000 skott alltså, för att ta död på tre fi... Själv sköt jag bara ett, är ju tråkigt som fan att fylla på...

Otroligt oseriöst, och vilket praktfullt och meningslöst slöseri med skattemedel. Jag skulle rentav inkompetensförklara dina befäl. Jag har ingen koll på vad priset för en 5,56 är i dagsläget, men ni pangade på ett par minuter upp vad det kostar att ha två undersköterskor anställda en månad. Man behöver inte panga för att öva och i ert fall hade dessa 10k bulor kunnat användas aningen mer förnuftigt. Det viktigaste är att man lär sig röra sig rätt, att bruka sitt vapen i rätt eldställningar etc, inte att krama avtryckaren för det klarar vem som helst ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in