2006-12-22, 23:34
Medlem
rebbans avatar
Ringa brandförsvaret och fråga?
Citera
2006-12-25, 12:50
Medlem
cnbs avatar
bilder där tack
Citera
2006-12-26, 23:28
Medlem
Arsedestroyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokerörnen
Hej, själv är man uppvuxen och bor på Värmdö, i Gustavsberg.

Ska kolla in vattentornet snart, sen har jag en övergiven gammal stuga vid min baksida, på en sor åker......

Lite ot, men när jag var ung och dum så snodde vi en transit på ok i gustavsbergs centrum som vi rullade nedför berget vid vattentornet.. det brakade rätt bra när den landade nere på vägen mot Lugnet...
Citera
2007-02-10, 17:51
Medlem
hårdkårs avatar
Håhå gott folk. Var ute och okynneskörde i mors bil, så jag passade på att ta en längre sväng ut på Värmdö. Svänger först in vid Lillsved. Kör ner till vattnet, spanar omkring. Såg inget, kör därifrån, vidare ut mot Vaxholm. Svänger in vid Skägga tittar till höger OMG fullträff. Fortsätter dock längre ner mot vägen och vänder vid en gård. Kör tillbaka parkerar, spanar runt. Efter det när jag känner att jag inte känner något mer pga kyla. Beger jag mig till bilen. Svänger ut på stora vägen igen mot Vaxholm. Trist tänker jag var det bara så kort bit till plankan. Vänder där, kör tillbaka hemåt. Jackpott! Ser att det är någon form av betong i skogen som var skymd när jag kom från andra hållet. Parkerar igen och snokar. Bilder blev det givetvis! Inte så många dock. Har inga fler minneskort till kameran. Är inte världens bästa fotograf heller kanske men här är de i alla fall. Fick lite mersmak åker ut imorgon eventuellt och knäpper lite. Kom med fler tips.
Citera
2007-02-10, 19:46
Medlem
schmaoings avatar
Trevlans, ser ut att ha förfallit på naturlig väg också.
Citera
2007-02-10, 23:51
Medlem
FreedomOfSpeechs avatar
Fiint! Blir till o snoka lite där i sommar. Men fattar inte till 100% vart det är. Är det nära polishelikoptern(bild)?
Citera
2007-02-11, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hårdkår
Håhå gott folk. Var ute och okynneskörde i mors bil, så jag passade på att ta en längre sväng ut på Värmdö. Svänger först in vid Lillsved. Kör ner till vattnet, spanar omkring. Såg inget, kör därifrån, vidare ut mot Vaxholm. Svänger in vid Skägga tittar till höger OMG fullträff. Fortsätter dock längre ner mot vägen och vänder vid en gård. Kör tillbaka parkerar, spanar runt. Efter det när jag känner att jag inte känner något mer pga kyla. Beger jag mig till bilen. Svänger ut på stora vägen igen mot Vaxholm. Trist tänker jag var det bara så kort bit till plankan. Vänder där, kör tillbaka hemåt. Jackpott! Ser att det är någon form av betong i skogen som var skymd när jag kom från andra hållet. Parkerar igen och snokar. Bilder blev det givetvis! Inte så många dock. Har inga fler minneskort till kameran. Är inte världens bästa fotograf heller kanske men här är de i alla fall. Fick lite mersmak åker ut imorgon eventuellt och knäpper lite. Kom med fler tips.

Fullträff När du åkt förbi helikopterplattan, svängt höger till skägga och åkt förbi skjutfältet, kolla åt vänster så ser du en bommad (kanske inte längre?) väg, upp för den och till höger finns något också.. Du kan också fortsätta efter vändplanen och köra rakt fram in på grusvägen istället för att svänga vänster till skägga, sen kör du igenom hela bondgården (åk sakta - akta barnen!) lite slingervägar och sen bör du se en stor vit typisk 'militär-skylt' Stanna där och börja vandra upp för det stora berget, där bör du finna lite saker också..

Citat:
Ursprungligen postat av FreedomOfSpeech
Fiint! Blir till o snoka lite där i sommar. Men fattar inte till 100% vart det är. Är det nära polishelikoptern(bild)?

Ja, åk förbi helikopteranläggningen, sen svänger du höger till skägga, sen är det bara att hålla utkik!
Citera
2007-02-11, 03:04
Medlem
hårdkårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomOfSpeech
Det gjorde inte jag heller riktigt, var inte så svårt att hitta. Kommer du från Gustavsberg/Hemmesta så svänger du första höger (skyltat skägga) efter snutens flygsnurra. Det första du ser där inne till höger brevid vägen är ett rött torp samt något stort betong-aktigt, dessa dyker upp fler utav om du följer vägen.
Kommer du från Rindö och åkt plankan över Oxdjupet. Så är risken stor att du ser andra Myttingebatteriet från vägen på vänster sida. Parkera bilen kan man göra vid den alldeles lämpliga ficka som finns där med en stor vit skylt. Efter det första till vänster så är du på samma väg som beskrivits ovan.
Åker du dit i dagarna kan du säkert beskåda mina ivriga fotspår. "Take nothing but pictures, leave nothing but footsteps." Som de säger.

Måste helt klart dit i sommar sen också eller på våren är det inte är en massa löv som skymmer. Det bästa är om man har stålhingsten med sig, så kan man röra sig snärtigt innanför alla bommar.
Citat:
Ursprungligen postat av hassanlol
Fullträff När du åkt förbi helikopterplattan, svängt höger till skägga och åkt förbi skjutfältet, kolla åt vänster så ser du en bommad (kanske inte längre?) väg, upp för den och till höger finns något också.. Du kan också fortsätta efter vändplanen och köra rakt fram in på grusvägen istället för att svänga vänster till skägga, sen kör du igenom hela bondgården (åk sakta - akta barnen!) lite slingervägar och sen bör du se en stor vit typisk 'militär-skylt' Stanna där och börja vandra upp för det stora berget, där bör du finna lite saker också..
Intressant! Körde som sagt en bit på de mycket små vägarna, vände vid västra skägga gård tror jag det hette. Inte vid den första stora vändplanen alltså. Är det första vägen till vänster som ev. är bommad? Vid vändplanen om man fortsätter mot Skägga finns det något där då också? Eller är det bara om man åker rakt fram? Ska helt klart utforskas i vilket fall som helst.
Citera
2007-02-11, 03:20
Medlem
Citat:
Intressant! Körde som sagt en bit på de mycket små vägarna, vände vid västra skägga gård tror jag det hette. Inte vid den första stora vändplanen alltså. Är det första vägen till vänster som ev. är bommad? Vid vändplanen om man fortsätter mot Skägga finns det något där då också? Eller är det bara om man åker rakt fram?

Aha, du vände där det finns typ 100 brevlådor.. Alltså precis efter du svängt in till Skägga så kommer den röda lilla stugan, efter det skyttefältet och sen är det ett parti skog, precis när du kommer ut från skogen och på fältet, titta åt vänster, där är en liten väg upp som Kanske är bommad, behöver inte vara det nu när militären packat ihop, upp för den vägen så delar den sig i två vägar och det finns intressanta saker om du följer båda. Sen kan du skippa att åka in här och fortsätta köra, antingen in på militärvägen på Vreta-fältet (megastora) där finns det också saker, bara man håller ögonen öppna. Eller så fortsätter du förbi vändplanen där bussen stannar (mitt emot Vreta-fältet), och åker ner mot Östra skägga (den icke-asfalterade vägen, till höger om det gula stora huset. Sen igenom bondgården och sen upp på berget, eller följa militärvägen

Annan grej är mitt på Vreta-fältet så är det en liten träddunge i den finns det en väldigt gammal bil om du gillar sånt. Lycka till!
Citera
2007-02-11, 03:38
Medlem
hårdkårs avatar
Jag roar mig med att kolla flygbilder på eniro.

Ja det var bra många brevlådor. Jag skulle ha fortsatt där till en "militär" skylt alltså.
Den ev. bommade vägen jag tror jag hittade den på eniro. Det finns två byggnader på den till höger en bit upp. Den vägen fortsätter rakt fram och svänger vänster efter byggnaderna.

Hassanlol du verkar hålla koll på området. Känner du till fler saker på värmdö?
Hemmesta vägskäl dök upp tidigare i tråden bland annat.

Man borde gå till något bibliotek och spana närmare på historiska gömda saker. Eller börja läsa Fort&Bunker.
Citera
2007-02-11, 05:25
Medlem
Citat:
Jag roar mig med att kolla flygbilder på eniro.

Ja det var bra många brevlådor. Jag skulle ha fortsatt där till en "militär" skylt alltså.
Den ev. bommade vägen jag tror jag hittade den på eniro. Det finns två byggnader på den till höger en bit upp. Den vägen fortsätter rakt fram och svänger vänster efter byggnaderna.

Hassanlol du verkar hålla koll på området. Känner du till fler saker på värmdö?
Hemmesta vägskäl dök upp tidigare i tråden bland annat.

Man borde gå till något bibliotek och spana närmare på historiska gömda saker. Eller börja läsa Fort&Bunker.

Anledningen att jag vet det här att en av dom där brevlådorna tillhör mig
Precis efter skrotsorteringen vid Skärgårdsvägen/Fagerdalavägen-uppdelninge av vägen så är det några gamla cement fundament som det står jesus lever på, om man kollar på eniros kartor så ser det ut att vara mer upp i skogen, har själv inte kollat där.
Citera
2007-02-11, 17:32
Medlem
hårdkårs avatar
Jaså där ser man! Ser du en blålila Ford Focus eller en vit Volvo 245 i krokarna, kan det vara en annan Flashbackare i rörelse.

Ligger de alldels vid korsningen eller bortåt åt något håll. Det ser ut att ligga något i S form där iaf. Annars kan man ställa bilen på Kastmyravägen någonstans kanske.

Fler tips kring Värmdö om någon har, kan aldrig få nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in