Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-12-16, 20:02
  #1
Medlem
Auktoritär ledare

Chefen har dålig attityd gentemot invandrare, på arbetsplatsen finns det två kvinnliga och en manlig anställd med invandrar bakgrund

Chefen är för närgående enligt personalens uppfattning


Han bestämmer allt på egen hand och låter inte gruppen vara med och bestämma. Ger ut order som medlemmarna ska lyda. På grund av detta bildas det en otryckt stämning i gruppen och personalen blir mycket osäkra på hur de ska bete sig. Denna ledare tar även till belöning och bestraffning när tillfälle ges.

På arbetsplatsen finns två stycken kvinnliga och en manlig anställd med utländsk härkomst. Chefen har en dålig attityd till invandrare.
Eftersom att chefen är en auktoritär ledare som delar ut belöning respektive bestraffning bildas det en typ av konformitet i den övriga personalen. De han får med på sin sida blir bättre behandlade.

Den lilla gruppen består av ”invandrarna” plus några få andra av personalen som umgås med dem. Men eftersom att denna lilla grupp står i underläge till chefens auktoritära och inflytningslika position på arbetsplatsen så kommer majoriteten av personalen att välja den främlingsfientliga gruppen. Trots att deras attityder inte stämmer överens med chefens så faller de för belöningen och grupptrycket.

Minoriteten (den lilla gruppen) känner sig därför utfrysta, kan få restriktioner och inte alls samma förmåner som majoriteten.



Förändringar som vi vill göra:

Vill förändra personalens attityder gentemot invandrare

Vill få bort favoriseringen och diskriminering som chefen står för – olika grupper som uppstått



Nå, hur skall detta lösas med någon sorts psykologisk teori? Ange gärna källa..

Detta är alltså en skoluppgift i Psykologi B och detta är alltså en brist på arbetsplatsen som skall lösas med en psykologisk teori antingen som man kommer på själv eller helst som skrivits av någon. Har ej kunnat hitta någon ännu så jag vänder mig till er.

Hoppas ni kan hjälpa!
Citera
2006-12-16, 20:25
  #2
Medlem
Profaxs avatar
Oj, det lät som en otroligt komplex fråga för att vara en gymnasiekurs. Jag läser psykologi på universitetet och jag har inget lämpligt svar förutom sånt som man kan tänka ut med sunt förnuft.

Först måste du hitta en förklarning på chefens beteende.

Sedan för hur gruppen och indivuduella personer reagerar på chefens beteende.

Sedan måste du ha någon typ av metod för att lösa problemet. Metoden måste ha många saker i åtanke: chefen, personalen, gruppen, företaget och samhällsenliga normer för att kanske förklara rasismen.
Citera
2006-12-16, 20:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Oj, det lät som en otroligt komplex fråga för att vara en gymnasiekurs. Jag läser psykologi på universitetet och jag har inget lämpligt svar förutom sånt som man kan tänka ut med sunt förnuft.

Först måste du hitta en förklarning på chefens beteende.

Sedan för hur gruppen och indivuduella personer reagerar på chefens beteende.

Sedan måste du ha någon typ av metod för att lösa problemet. Metoden måste ha många saker i åtanke: chefen, personalen, gruppen, företaget och samhällsenliga normer för att kanske förklara rasismen.

mmm men allt det där får man egentligen mytta ihop, bara det är rimligt och skulle kunna lämpas i verkligheten .. Vi som har skrivit denna brist ska agera konsulter i den Offentliga Sektorn.
Citera
2006-12-16, 23:14
  #4
Medlem
Ingen som har en vettig lösning?
Citera
2006-12-17, 01:57
  #5
Medlem
flowss avatar
Jag skulle, med psykodynamisk "teori", fokusera på varför chefen väljer att belöna människor efter - i detta fall - hudfärg och gått till botten med det för att få chefen att komma till insikt om det "låsta" tänkandet.

Med KBT hade jag försökt att påvisa att utlänningar inte är sämre och försöka hitta fall som bekräftar det och jobbat med en beteendeförändring efter det. ("Se, nu fick du personalen med dig - även fast du tycker att dem är värdelösa - kanske något att jobba efter, och tydligen så är de inte så värdelösa!"

I DBT hade jag nog accepterat att chefen gör så här, men att han samtidigt vill se en förändring hos sig själv. Jag hade, i färdighetsträningen, "lärt" chefen bättre fungerande sätt att hantera personalen (och sig själv) på. Sen skulle han få utlopp för sina känslor i den andra (grupp)terapin.

I gestaltterapi hade jag nog gestaltat en person i hans liv som han tycker bör gestaltas och låtit honom få ur sig allt.

Detta förutsätter att chefen går med på det. Vill han inte kommer inget hjälpa. Inget stenkastande; ingenting.

Tillägg: jag har ingen utbildning inom något av detta så ta inte mitt ord på det hela
Citera
2006-12-17, 02:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Jag skulle, med psykodynamisk "teori", fokusera på varför chefen väljer att belöna människor efter - i detta fall - hudfärg och gått till botten med det för att få chefen att komma till insikt om det "låsta" tänkandet.

Med KBT hade jag försökt att påvisa att utlänningar inte är sämre och försöka hitta fall som bekräftar det och jobbat med en beteendeförändring efter det. ("Se, nu fick du personalen med dig - även fast du tycker att dem är värdelösa - kanske något att jobba efter, och tydligen så är de inte så värdelösa!"

I DBT hade jag nog accepterat att chefen gör så här, men att han samtidigt vill se en förändring hos sig själv. Jag hade, i färdighetsträningen, "lärt" chefen bättre fungerande sätt att hantera personalen (och sig själv) på. Sen skulle han få utlopp för sina känslor i den andra (grupp)terapin.

I gestaltterapi hade jag nog gestaltat en person i hans liv som han tycker bör gestaltas och låtit honom få ur sig allt.

Detta förutsätter att chefen går med på det. Vill han inte kommer inget hjälpa. Inget stenkastande; ingenting.

Tillägg: jag har ingen utbildning inom något av detta så ta inte mitt ord på det hela

aaa det där verkar ju faktist bra .. Någon som vet om något "test" som utförts på personal/chef?
Citera
2006-12-17, 03:31
  #7
Medlem
Joint08s avatar
ett sett kan kanske vara att använda sig utav "lekar"

alla ställer sig mot väggen inklusive chefen och så är det en oberoende person som läser upp random frågor, alla som håller med ställer sig mot väggen och så vidare, detta ger alla chansen att visa sitt sanna jag och ideologi utan att känna sig hotade av vad chefen tycker och känner om detta.

finns flera sådanna tekniker som jag inte har någon aning om, och sedan kan alla på arbetsplatsen få i uppdrag att skriva ett a4 om sitt liv och sedan läsa upp för alla, på detta sett får alla chansen att få insikt i andra personers liv, frivilligt eller ofrivilligt, det ger kanske chefen en chans att bättre förstå sig på invandrarna och invandrarna en chans att förstå sig på chefen, det är trots allt det okända som får oss att ta avstånd anser jag
Citera
2006-12-17, 15:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joint08
ett sett kan kanske vara att använda sig utav "lekar"

alla ställer sig mot väggen inklusive chefen och så är det en oberoende person som läser upp random frågor, alla som håller med ställer sig mot väggen och så vidare, detta ger alla chansen att visa sitt sanna jag och ideologi utan att känna sig hotade av vad chefen tycker och känner om detta.

finns flera sådanna tekniker som jag inte har någon aning om, och sedan kan alla på arbetsplatsen få i uppdrag att skriva ett a4 om sitt liv och sedan läsa upp för alla, på detta sett får alla chansen att få insikt i andra personers liv, frivilligt eller ofrivilligt, det ger kanske chefen en chans att bättre förstå sig på invandrarna och invandrarna en chans att förstå sig på chefen, det är trots allt det okända som får oss att ta avstånd anser jag


Klyftigt skrivet!
Citera
2006-12-17, 21:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Jag skulle, med psykodynamisk "teori", fokusera på varför chefen väljer att belöna människor efter - i detta fall - hudfärg och gått till botten med det för att få chefen att komma till insikt om det "låsta" tänkandet.

Med KBT hade jag försökt att påvisa att utlänningar inte är sämre och försöka hitta fall som bekräftar det och jobbat med en beteendeförändring efter det. ("Se, nu fick du personalen med dig - även fast du tycker att dem är värdelösa - kanske något att jobba efter, och tydligen så är de inte så värdelösa!"

I DBT hade jag nog accepterat att chefen gör så här, men att han samtidigt vill se en förändring hos sig själv. Jag hade, i färdighetsträningen, "lärt" chefen bättre fungerande sätt att hantera personalen (och sig själv) på. Sen skulle han få utlopp för sina känslor i den andra (grupp)terapin.

I gestaltterapi hade jag nog gestaltat en person i hans liv som han tycker bör gestaltas och låtit honom få ur sig allt.

Detta förutsätter att chefen går med på det. Vill han inte kommer inget hjälpa. Inget stenkastande; ingenting.

Tillägg: jag har ingen utbildning inom något av detta så ta inte mitt ord på det hela


Om detta med KTB skulle fungera, vad tror du då resultatet skulle bli av dessa förändringar?
Citera
2006-12-17, 21:29
  #10
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murphyes
Om detta med KTB skulle fungera, vad tror du då resultatet skulle bli av dessa förändringar?

Att han slutar med sitt "felaktiga" beteende

KBT, btw. Sök lite på google om det...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback