2007-02-03, 23:44
Medlem
zodiackillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Easton
Där gick ju en serie på kanal 5 för ett tag sen "Born to kill?"
I ett avsnitt så handlade det om Jeffrey Dahmer, det hela var ju helt absurt.
Han våldtog, stycka, till och med åt vissa kroppsdelar, jag menar hur störd får man bli?
Jag tycker inte det är särskilt svårt att förstå sig på Dahmer. Har man gått över gränsen (och det gjorde han ju redan som mycket ung när han grävde ned nån, jag tror det var en liftare, i sin trädgård), så vad har man att förlora? Man är ju bortom all heder. Bortom all värdighet. Livet blir ju bara en väntan på döden.
Citera
2007-02-04, 00:57
Medlem
charlieparkers avatar
nnnnn
Citera
2007-02-05, 01:37
Medlem
zodiackillers avatar
Albert De Salvo

En av de mer spännande böckerna inom detta område är "The Boston Strangler" som handlar om de tretton seriemord som ledde till gipandet av Albert De Salvo. Boken beskriver levande och detaljerat såväl morden som förhören med de misstänkta som en efter en avförs. Tills endast en återstår.

Nu visar det sig att det sannolikt inte var den de Salvo som var förövaren och att denne fortfarande är okänd. De Salvo blev dock gripen och efter några år i fängelse mördad av en medfånge. Hans barn har krävt upprättelse för detta brott.

Da Salvo var därmot "the Green man" och "The measure man", en person som gick omkring och knackade dörr hos ensamstående damer i samma trakt som "the Strangler" verkade, för att bl.a. mäta deras kroppsmått. Da Salvo hade en enorm översexualitet och behövde ha sex flera gånger om dagen. Och det fick han av de kvinnor han "mätte". Samtidigt som han skötte ett heltidsjobb.
Citera
2007-02-05, 05:32
Medlem
Made of stones avatar
En liten Off topic fråga:

Finns det inga "seriemördarböcker" som är översatta till svenska? Nog för att jag behärskar engelska, men det blir ju mer lättläst om dom är på svenska..

För övrigt: Vilka teorier finns det om vem som var "Bostonstryparen"?
Citera
2007-02-05, 09:35
Medlem
zodiackillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Made of stone
En liten Off topic fråga:

Finns det inga "seriemördarböcker" som är översatta till svenska? Nog för att jag behärskar engelska, men det blir ju mer lättläst om dom är på svenska..

För övrigt: Vilka teorier finns det om vem som var "Bostonstryparen"?
VEt inte om de är så off-topic egentligen, för jag tänker mig nog en ganska bred diskussion om seriemördare här, så en bokfråga är nog ONTO.

När det gäller Bostonstryparen tror jag dom håller på en del DNA koller (och har nog visat att de inte var De Salvo). Har för mig att DeSalvo blev bekant med en våldsman (vid namn Nasser tror jag) när han satt och förhördes. Skulle ha fått en del information delgiven som kunde binda DaSalvo, för att han och hans familj därmed skkulle vinna den ryktbarhet med allt vad det innebör när man föränas epitetet Bostonstryparen, något som var offantligt stort på den tiden. Möjligen kan det ha varit Nasser, men jag tror han friades på alibi.
Citera
2007-02-05, 11:33
Medlem
maddalos avatar
"Bostonstryparen" är enligt Susan Kellys mycket läsvärda The Boston Stranglers ett paraplynamn för ett stort antal sexförbrytare - det är alltså inte fråga om EN seriemördare.

Att De Salvo var oskyldig till morden tycks i det närmaste bevisat.

Seriemördarböcker översatta till svenska? Tja, det finns väl ett par av Ann Rule, tror jag. Annars tycker jag att du ska försöka läsa dem på engelska, Made of Stone.

Kuriosa: Ladda hem låten Strangler in the Night, skriven av De Salvo!
Citera
2007-02-05, 12:05
Medlem
Made of stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zodiackiller
VEt inte om de är så off-topic egentligen, för jag tänker mig nog en ganska bred diskussion om seriemördare här, så en bokfråga är nog ONTO.

När det gäller Bostonstryparen tror jag dom håller på en del DNA koller (och har nog visat att de inte var De Salvo). Har för mig att DeSalvo blev bekant med en våldsman (vid namn Nasser tror jag) när han satt och förhördes. Skulle ha fått en del information delgiven som kunde binda DaSalvo, för att han och hans familj därmed skkulle vinna den ryktbarhet med allt vad det innebör när man föränas epitetet Bostonstryparen, något som var offantligt stort på den tiden. Möjligen kan det ha varit Nasser, men jag tror han friades på alibi.

OK I see. Du menar alltså att DeSalvo inte matchar DNA:n funnen vid mordplatserna? Intressant..

Men hur som helst så var väl iallafall DeSalvo en våldtäktsman?
I såna fall så fick han ju vad han förtjänade på kåken.

Haha så Desalvo skrev alltså en låt om strypning. Humor!!
Citera
2007-02-05, 12:08
Medlem
maddalos avatar
Citat:
OK I see. Du menar alltså att DeSalvo inte matchar DNA:n funnen vid mordplatserna? Intressant..

Men hur som helst så var väl iallafall DeSalvo en våldtäktsman?
I såna fall så fick han ju vad han förtjänade på kåken.

Äsch, vad är det för snack? Att paraplynamnet Bostronstryparen kom att hänga över De Salvo gjorde inget mer än att snutarna lät de riktiga förbrytarna komma undan.

För övrigt så dömdes de Salvo aldrig för Bostonmorden.
Citera
2007-02-05, 12:12
Medlem
Made of stones avatar
Vadå? Det är självklart synd om gärningsmannen kom undan (i för sig inget som jag gråter över) men om han var en rapist så förtjänade han väl inte mer än att dö!
Citera
2007-02-05, 12:16
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Vadå? Det är självklart synd om gärningsmannen kom undan (i för sig inget som jag gråter över) men om han var en rapist så förtjänade han väl inte mer än att dö!

Nu drar det väldigt åt off topic-hållet, men jag tycker inte att de relativt icke-brutala våldtäkter och övergrepp (som att tafsa på brudar medan han låtsades ta deras mått för en modefotograf, eller hur det nu var) är något som berättigar dödsstraff.
Citera
2007-02-05, 12:21
Medlem
Made of stones avatar
OK där skiljer vi oss åt. Tillbaka till topic.
Citera
2007-02-05, 12:24
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zodiackiller
Jag tycker inte det är särskilt svårt att förstå sig på Dahmer. Har man gått över gränsen (och det gjorde han ju redan som mycket ung när han grävde ned nån, jag tror det var en liftare, i sin trädgård), så vad har man att förlora? Man är ju bortom all heder. Bortom all värdighet. Livet blir ju bara en väntan på döden.

Nej, Dahmer är inte så svår att förstå, faktiskt. Särskilt inte om man betänker hans eskalerande alkoholism, som började i mycket unga år - supandet trubbade säkerligen av honom och gjorde avståndet mellan infall och handling skrämmande kort.

Över huvud tycks missbruk av alkohol och narkotika vara något som gör utvecklingskurvan brantare för serieförbrytare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in