2011-09-07, 15:00
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arxx
Var han religiös? Det var väl bara kamouflage då.

Jag läste att han uppfostrades på religiöst vis. När han dessutom höll sig undan från polisen så var det något religiöst samfund som inhyste honom tillfälligt. Till på köpet så arbetade han på en kyrka som vaktmästare.

Ett sammanträffande? Det tror jag inte. Du förtjänar för övrigt en klapp på axeln som länkade till dokumentären.
Citera
2011-09-07, 15:08
Moderator
blomvattnares avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2011-09-11, 04:12
Medlem
rochsteins avatar
det finns ingen klassisk seriemördare som efterlämnat nåt "verk" i form av foton eller film som läckt?

rekommenderar Trutvs crime library.net, där står de en del om seriemördare.

fö William Bonins sista ord innan döds sprutan:

"I would suggest that when a person has a thought of doing anything serious against the law, that before they did, that they should go to a quiet place and think about it seriously"

haha iskall sodomit
Citera
2011-10-07, 14:14
Medlem
jenna20s avatar
Känns som att jag kanske redan svarat i den här tråden men orkar inte läsa igenom alla sidor...

Den seriemördare som fascinerat mig allra mest är nog Richard Ramirez.
Av lite olika anledningar. Han var lite annorlunda och hade inga som helst regler...han dödade vem som helst oavsett kön, ålder, etnicitet...och hur som helst. Dessutom är hans bakgrund rätt så intressant. Om man skulle slänga ihop en massa olika faktorer som kan göra en människa till framtida seriemördare så har man ett textboksexemplar i Richard Ramirez. Jag är inte alls förvånad att han blev den han blev. Med den uppväxten och sedan ett par år i ett drogrus så har man en farlig individ. Lägg till en diet bestående av enbart godis och en hjärnskada på det så blir det ännu roligare.
Dessutom har det alltid fascinerat mig lite att han blev så oerhört populär bland kvinnorna. Det är fan i mig ett konstigt fenomen! Själv tycker jag att han ser ut som ett grottmongo med en iq på sisådär 40. Jag kan inte förstå vad man ser i honom, men intressant är det.

Sedan undrar man ju när han ska avrättas? Nu har han ju suttit i 25 år i fängelse. Är inte det ovanligt länge t.o.m för att vara i Californien?
Citera
2011-10-27, 21:48
Medlem
Widde74s avatar
En i mitt tycke intressant seriemördare var Ted Bundy. Dom flesta seriemördare såsom Dahmer, Gein, Kemper osv har ju på ett eller annat sätt varit loosers utåt långt inann deras mörka "hobby" uppdagades. Dahmer var alkis och fick bland annat kicken från militären pga av detta, Gein var något av byfåne/enstöring i hålan han bodde, Kemper hade tidigt problem och mördade sina farföräldrar vid 15 års ålder och hamnade på rättspsyk. Ted Bundy var däremot utot sett en lyckad ung man. Han läste bla psykologi och juridik på universitet. Han jobbade även politiskt för republikanerna och var väldigt framgångrik där. Alla hade höga tankar om honom och tänkte att den där killen kan bli vad som helst, till och med president. Hans namn kommer vi att höra mycket om i framtiden tänkte hans kolleger. Dom hade rätt men dom kunde aldrig kunnat föreställa sig att det skulle vara i samband med mord, kinappning, våldtäkt, nekrofili osv. Han hade också förhållanden som utåt sett såg normala ut. Det intressanta med Bundy är att han stämmer in på "den lyckade psykopaten", den man brukar finna högt upp i affärs och politik världen samtidigt som han var en mördande psykopat (vilket är mycket ovanligare än vad folk tror). Han var en sexuell sadist samtidigt som han även var nekrofil vilket är väldigt ovanligt. Detta gör han mer komplex och därmed mer intressant än många andra seriemördare.

Ett klipp från häktet där bundy satt misstänkt för flera fall av kidnappning, våldtäkt och mord. Ganska tunga anklagelser, reaktionen på frågan om han är skyldig säger ganska mycket om Bundy.
http://www.youtube.com/watch?v=nZ9jqFi2TvU
Citera
2011-10-27, 21:58
Håller med dig, Widde74. Seriemördare intresserar mig egentligen inte speciellt, åtminstone inte den sorten som Kemper och Dahmer representerar. Uppenbart sjuka dårar. Men Bundy var, precis som du säger, annorlunda. Därför är han också mer skrämmande än många andra. Glömmer aldrig de där uttalandena han gjorde i tredje person, där han liksom spekulerade i hur mördaren kunde ha gått tillväga och vad som egentligen hände. Tala om kalla kårar utmed ryggraden...
Citera
2011-10-28, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Widde74
Ett klipp från häktet där bundy satt misstänkt för flera fall av kidnappning, våldtäkt och mord. Ganska tunga anklagelser, reaktionen på frågan om han är skyldig säger ganska mycket om Bundy.
http://www.youtube.com/watch?v=nZ9jqFi2TvU

Alla dessa klipp med Bundy får han bara att framstå som en billig pratmakare, han snacka goja,goja,goja. Det finns ingen substans. Kan du säga något intressant han har sagt? Jag bara undrar.
Citera
2011-10-28, 00:30
Medlem
Widde74s avatar
Och vad han njöt av att tala och leka med media och polis. Han var ju inte bara psykopat utan en narssisist av stora proportioner. Han blev väldigt irriterad på polisen när dom inte lät han tala med media under en tid. Hans stora problem var att han trodde att han var så mycket smartare änn alla andra och trodde att han kunde manipulera vem som helst. Han försökte in i det sista att skjuta upp sin egen avrättning(vilket han lyckats med några ggr före) genom att lämna detaljer om mord, han lämnade bara tillräkligt för att skapa intresse och utelämnade vissa saker så att han skulle behövas för att lösa dom. Men som du nämnde så när han började ertkänna(vilket tog några år) så talade han om sig själv i tredje person. Man kan verkligen höra hur han njuter av att återleva sina brott och uppmärksamheten han får. Vid ett tillfälla skrattar han lite när han berättar om ett lustigt uttalande en flicka gjort(tror det var Hawkings) efter att han smashat henne i pallet med ett däckjärn. Han sade vid ett tillfälle själv till en av policerna han hade mycket kontakt med -Im the most coldhearted son of a bitch you will ever meet! Det är som du skrev det som är skrämmande med Bundy, ser man klipp med honom och inte tänker på vad han gjort så framstår han som en charmig, intellgent och cool snubbe. Man faller lätt för hans charm, men som han själv sa så var han en av de mest kallhjärtade jävlar som levt.
Citera
2011-10-28, 00:43
Medlem
Widde74s avatar
Citat:
Alla dessa klipp med Bundy får han bara att framstå som en billig pratmakare, han snacka goja,goja,goja. Det finns ingen substans. Kan du säga något intressant han har sagt? Jag bara undrar.

Klart han snacka goja. Han var ju en stor narssisist och psykopat. Han har ju som andra psykopater inte en personlighet. Dom har ett stort tomrum som dom döljer, så dom skapar en "personlighet" och prövar sig fram och manipulerar, vad som änn krävs för att uppnå sitt mål. Man kan inte lita på ett ord på vad dom säger, det är omöjligt att veta när en psykopat ljuger och när han talar sanning. Det var därför jag skrev titta på hans reaktion när han får frågan om han är skyldig, inte vad han säger. ingen normal människa skulle reagera på det sättet. Han blev väldigt duktig på att ljuga och manipulera, men som en typisk narssisit så överskattade han sin förmåga och underskattade alla andra.
Citera
2011-10-28, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Widde74
Klart han snacka goja. Han var ju en stor narssisist och psykopat. Han har ju som andra psykopater inte en personlighet. Dom har ett stort tomrum som dom döljer, så dom skapar en "personlighet" och prövar sig fram och manipulerar, vad som änn krävs för att uppnå sitt mål. Man kan inte lita på ett ord på vad dom säger, det är omöjligt att veta när en psykopat ljuger och när han talar sanning. Det var därför jag skrev titta på hans reaktion när han får frågan om han är skyldig, inte vad han säger. ingen normal människa skulle reagera på det sättet. Han blev väldigt duktig på att ljuga och manipulera, men som en typisk narssisit så överskattade han sin förmåga och underskattade alla andra.

Jag tycker han liknar Charles Manson som kontant också snackar goja. Många tror att dessa personer försöker uttrycka djupa tankar och djupa känslor. Så är det inte alls om man skärskådar vad som sägs.
Det verkar vara samma sak lite med den här night stalkern, fast inte så renodlat som manson och bundy. Men detta fenomen i sig självt intressant eftersom de kan trollbinda så många människor med detta snackande.
Citera
2011-10-28, 19:19
Medlem
Widde74s avatar
Citat:
Jag tycker han liknar Charles Manson som kontant också snackar goja. Många tror att dessa personer försöker uttrycka djupa tankar och djupa känslor. Så är det inte alls om man skärskådar vad som sägs.
Det verkar vara samma sak lite med den här night stalkern, fast inte så renodlat som manson och bundy. Men detta fenomen i sig självt intressant eftersom de kan trollbinda så många människor med detta snackande.

Precis. Dom har ju inget djup och saknar djupa känslor för andra människor utom dom själva. Oftast så tycker såna här typer att dom är speciella och någon att se upp till. Dom tror att deras öde är något storslaget. Deras frustration och aggression växer och växer när det inte går som dom tänkt och folk inte fogar sig och inser deras storhet. Det är då dom blir farliga.
Deras avsaknad av känslomässigt djup gör att dom kan ljuga utan problem, dom känner ingen skam eller ånger så dom säger och gör vad som helst för att charma andra. Dom är oftast mästare på att läsa av andra människor(personligen tror jag det kommer ifrån att deras avsaknad på känslor har gjort att dom studerat andra människor nogrant sen barndom.) och säga precis rätt saker.

sorry om det blev lite OT kanske.
Citera
2011-10-28, 19:48
Vad säger ni om den här svenske professorn från Handels som intervjuat ett gäng seriemördare och skrivit en bok om dem? Vet inte om boken kommit ut ännu, men Manson är uppenbarligen med, liksom en japansk kannibal. Hörde honom (professorn alltså; minns inte namnet just nu och orkar inte googla det) på radio häromdagen och tyckte att han verkade närmast besatt av dessa sjuka typer. Läste även en intervju med honom där han berättade att han varit tvungen att skaffa fram något slags ovanlig pryl till en av Mansons polare för att "den store" överhuvudtaget skulle låta sig intervjuas. Förstår mig inte riktigt på sådant. Det är ju som Widde säger, dessa psykopater saknar djup och har egentligen inget alls att komma med. Varför denna enorma fascination?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in