2011-10-28, 20:28
Medlem
Widde74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Vad säger ni om den här svenske professorn från Handels som intervjuat ett gäng seriemördare och skrivit en bok om dem? Vet inte om boken kommit ut ännu, men Manson är uppenbarligen med, liksom en japansk kannibal. Hörde honom (professorn alltså; minns inte namnet just nu och orkar inte googla det) på radio häromdagen och tyckte att han verkade närmast besatt av dessa sjuka typer. Läste även en intervju med honom där han berättade att han varit tvungen att skaffa fram något slags ovanlig pryl till en av Mansons polare för att "den store" överhuvudtaget skulle låta sig intervjuas. Förstår mig inte riktigt på sådant. Det är ju som Widde säger, dessa psykopater saknar djup och har egentligen inget alls att komma med. Varför denna enorma fascination?

Hörde talas om boken för nån dag sen, kanske kollar in den sen. Avsaknaden av djup är inget dom visar upp utan dom ljuger ju ihop och manipulerar så att dom framstår som en grandios person. Dom blir centerpunkten i varje sällskap, bilden dom målar upp är stark, spännande, ja vad som än krävs för att imponera. Avsaknaden av skuld, ånger och skam gör att dom kan ljuga fritt och övertygande. Det är lätt att charmas av dessa personer. Jag märker själv när jag tittar på klipp på Ted Bundy att jag ibland börjar tycka att han är en skön kille, så man får påminna sig själv om vad han faktiskt har gjort. Bundy och såna som han utstrålar självförtroende, charm och intelligens, sånt som människor dras till i andra människor. Jag tror att detta är stor del av fascinationen att hur kan denna självsäkra, artikulära och charmiga person samtidigt vara detta monster. Det är så stora kontraster. Vi förväntar att dom ska se ut som Frankensteins monster. Det som människan inte kan förstå blir alltid väldigt intessant. Om det fanns ett lättförståligt svar på Bundy så skulle han inte vara så intressant längre.
Citera
2011-10-31, 18:55
Avslutad
Håller helt med dig om Bundy. Han är fascinerande, just av de orsaker du skriver. Däremot begriper jag inte hur en intelligent person som denne Handels-professor kan bli så besatt av en typ som Manson. Betvivlar inte Mansons manipulativa förmåga och skådespelartalang, men professorn borde vara smart nog att genomskåda honom och blicka in i den tomma kärnan.
Citera
2011-11-03, 04:49
Medlem
Widde74s avatar
Professorns infallsvinkel var tydligen den ekonomiska effekten med industrin kring kända mördare. Efterhand ändrades hans story.
http://www.dn.se/kultur-noje/professor-bland-monster-och-mordare

Han hade tydligen kontakt med 5 olika mördare, varav Manson var en. Förmodligen var han intressrd av Manson pga hans kändisstatus. Manson har ju inte själv begått nått mord utan sägs ha hjärntvättat andra att göra det. Manson är i mitt tycke bara en tragisk typ som svamlar och uppträder allmänt sinnesförvirrat så jag har svårt att se något utbyte i en konversation med honom. Finns nog andra som kanske kan bidra med nått av mer substans, Ed Kemper tex. Men av någon för mig oförklarlig anledning är Manson kändast och lite av en kultfigur.
Citera
2011-11-06, 05:21
Medlem
Dan.Coopers avatar
Jag är ledsen att jag ej läst hela tråden, då jag ej varit medlem så länge, men jag kommer att läsa den snarast.

Jag tycker, till motsats till de flesta(?), att nästan alla seriemördare är intressanta. Detta av olika anledningar. För att ta några kända exempel:

Ed Gein: Hur kan en man utföra dessa saker utan att någon märker något? Hur kan han själv leva med ruttnade lik, bl.a. av sin egen mor? Fascinerande.
Albert Fish: Hur kan en man som går ut och ylar mot månen ses som en gammal kuf? Hur kan en man som torterar sig själv hålla uppe ett sken utåt som verkar ok? Hur kan man käka delar av ett barn och sedan skicka brev till föräldrarna? Fascinerande.
Jeffrey Dahmer: Hur kan en man som raggar offer offentligt komma undan så länge? Hur kan man ha likdelar liggande i lägenheten och tycka att det är normalt? Hur kan man gömma kroppar under någon annans hus utan att bli upptäckt? Fascinerande.

Sen har jag dock ett par saker som fascinerar mer än andra, bl.a. med Ted Bundy. Den största frågan är: varför är inte fler seriemördare välutbildade, snygga och mer som "normala" människor - även om vissa har kunnat spela "normala" väldigt bra?

Alla som säger att de vill kartlägga seriemördare, förstå seriemördare eller har något seriöst att säga om seriemördare - OCH tar med Charles Manson som källa tar jag som oseriösa. Manson var en psykopat, som saknade/saknar motstycke, och som i många viktiga delar inte har mycket att göra med seriemördare generellt.

Och de som jämförde Bundy med Manson pga klippet som visades av Widde74. Kolla på detta klipp för att förstå Bundy bättre:
http://www.youtube.com/watch?v=ZjG8LNxuuTs&feature=related
Citera
2011-11-06, 16:38
Medlem
Widde74s avatar
Citat:
Och de som jämförde Bundy med Manson pga klippet som visades av Widde74. Kolla på detta klipp för att förstå Bundy bättre:
http://www.youtube.com/watch?v=ZjG8L...eature=related

Personligen tror jag denna intervju är ett i raden av försök att få uppskov på avrättningen. Han hade genom sin advokat kontaktat hans offers familjer och bet dom att skriva till guvenören och be honom skona Bundy. I utbyte mot detta så skulle han berätta var offrens kroppar låg. Alla avböjde Bundys erbjudande. Genom intervjun hoppades han (tror jag) nå någon som kunde främja hans intressen(vilket var det enda som betydde nått). Han la ut krokar överallt, polisen gav han bara tillräkligt med information för att göra dom intresserade, i hopp om att dom skulle ännu en gång skjuta upp hans avrättning för att dom behövde honom för att lösa fler fall. Inann han avrättades sa han till en polis han skapat ett starkt band till “I just liked to kill, I wanted to kill.” Han berättade också vid flera tillfällen att ägandet av offren var en stor del. Han gick tillbaka till dom döda offren under långa perioder. Han brukade bland annat tvätta deras hår, sminka dom, byta kläder och ha sex med deras döda kroppar.

Här är lite uttalanden Bundy gjort.
http://worstserialkillers.com/ted-bundy

Personligen tror jag att han bara njöt av att döda. Han sa att han tyckte synd om människor som känner ånger. Men vad som är sanning visste bara Bundy själv, vad en psykopat av hans kaliber säger går ju inte att lita på, allt han gjorde och sa var för att främja sina egna intressen.
Citera
2011-12-19, 14:59
Medlem
Allons avatar
Citat:
Håller helt med dig om Bundy. Han är fascinerande, just av de orsaker du skriver. Däremot begriper jag inte hur en intelligent person som denne Handels-professor kan bli så besatt av en typ som Manson. Betvivlar inte Mansons manipulativa förmåga och skådespelartalang, men professorn borde vara smart nog att genomskåda honom och blicka in i den tomma kärnan.

Ja, det krävs inte mycket för att genomskåda denne Manson. Det räcker med att se ett par videointervjuer för att inse att han bara en påklistrad yta och ingenting annat. Det blir svårare att få grepp om en person genom att bara läsa. Kroppsspråk och ansiktsuttryck gör väldigt mycket, och speciellt i ett fall som Manson. Det räcker med någon minut så vet man vad för en typ den människan är.

De går oftast på de redan svaga människorna. De är som hyenor på vittring efter skadade offer som de sedan enkelt kan få i sitt våld. Som tidigare nämnt är Manson ingen seriemördare men jag är övertygad om att han ser denna felaktiga stämpel som någonting positivt. Det spär på hans rykte som farlig ännu mer och det är det han livnär sig på. Även om han i många intervjuer noga påpekar att han är oskyldig, så njuter han förmodligen av den status han har tack vare domen. För i hans värld är det status.

Han är nog sedan länge genomskådad av andra intagna och har med största sannolikhet också varit utsatt för mycket inom murarna, men det vill han givetvis inte prata om när han får chansen att bli intervjuad. Enligt mig är det en patetisk individ.
Citera
2011-12-19, 15:36
Medlem
Allons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan.Cooper

Sen har jag dock ett par saker som fascinerar mer än andra, bl.a. med Ted Bundy. Den största frågan är: varför är inte fler seriemördare välutbildade, snygga och mer som "normala" människor - även om vissa har kunnat spela "normala" väldigt bra?

Media vill gärna framhäva seriemördare som monster. Därför får allmänheten också den bilden av hur en seriemördare ser ut och beter sig. När Bundy åkte fast var det å andra sidan hans annorlunda liv som fascinerade media. Nu kunde man skrämma upp människor ännu mer genom att skriva att dessa monster kan finnas mitt bland oss, ser bra ut och är välutbildade.

Många är psykopater och misslyckas de med sina studier kan de ändå nå långt genom sin manipulativa förmåga. "Where there's a will there's a way."- som Richard Kuklinski sa.
Faktum är att de flesta seriemördare uppfattas av oss andra som ganska normala människor. Vad som är "udda" stannar som bekant inom hemmets väggar och är därför svårt för andra att känna till.
Citera
2011-12-22, 10:51
Medlem
LakeLeonards avatar
Richard Ramirez tycker jag är en fascinerande person eftersom han inte följde nåt mönster alls.

Dennis Nilsen, mördade minst 15 män, har arbetat som polis. Spolade ner kroppsdelar, som satte stopp i avloppet. Detta "stopp" ledde till slutet på hans "karriär".

Leonard Lake, tog cyanid när han torska för snatteri.(dog efter att ha legat i koma i 4 dgr) Han skrev ett avskedsbrev som ledde till gripandet av Charles Ng. Leonard & Charles hade uppskattningsvis mördat 25 pers. (12 offer grävdes upp)

Erzebet Bathory, 1500-tals grevinna som torterade & mördade hundratal tjänsteflickor. Men när hon började mörda även adeln så blev hon på livstid inspärrad på ett slott.

Nej, upptäcker att jag har jättemånga "favoriter". Älskar att bläddra i mina seriemördarböcker...
Citera
2011-12-22, 15:49
Medlem
Filmen Texas killing fields bygger på verkliga händelser, någon som vet mer om dessa ?
Citera
2012-01-14, 02:07
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arxx
Alla dessa klipp med Bundy får han bara att framstå som en billig pratmakare, han snacka goja,goja,goja. Det finns ingen substans. Kan du säga något intressant han har sagt? Jag bara undrar.
Har mycket att göra med att han helt enkelt inte hade några känslor angående sina mord.
Han fattade helt enkelt inte varför han inte kunde få mörda människor om han tyckte om det.
Nog delvis därför han framstår som en pratmakare.
Citera
2012-01-21, 05:27
Medlem
Citat:
Manson var ju ingen seriemördare heller , lustigt att han nästintill alltid omnämns i dessa sammanhang trots han var en nolla i seriemördar-sammanhang .
Citera
2012-01-25, 20:31
Avslutad
John Hughes har en livssyn som både fascinerar och skrämmer mig. Någon som vet mer om denna seriemördare?

http://www.youtube.com/watch?v=r_XsYUoeRzs&feature=g-vrec&context=G2bb5ac1RVAAAAAAAADQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in