2006-12-14, 20:52
Medlem
Starvids avatar
Lite inspiration:
Citat:
Flickor skolstrejkar i Landskrona

Utnyttja möjligheten att bestraffa de stökiga eleverna. Det är politikernas lösning på att nio flickor i Landskrona vägrar gå till skolan efter upprepade trakasserier från pojkar i klassen.

Killar i klass åtta på Gustav Adolfskolan har använt könsord mot tjejerna, och droppen var häromdagen när några killar från en balkong spottade ner på tjejerna. Problemet i klassen har funnits länge, säger rektorn Patrik Helgesson och tror att avund riktad mot de ambitiösa flickorna är orsaken.
– På något sätt känner killarna att de inte får lika mycket uppmärksamhet och att när de får det så är det negativ uppmärksamhet. De är avundsjuka och uttrycker det på fel sätt.

Klassföreståndaren har haft samtal med alla inblandade. Men det har inte varit tillräckligt, medger rektorn. Han tycker inte det är okej att stanna hemma och bryta mot skolplikten, men förstår ändå flickorna. Niklas Karlsson (s), kommunalråd fram till årsskiftet, vill se hårdare tag mot störande elever.
– Det finns sanktionsmöjligheter redan i dag, de måste utnyttjas. Kvarsittning till exempel, säger Niklas Karlsson.

Ordföranden för Barn- och ungdomsnämnden, Eva Bergenstråhle (s), väntar på rektorns lista över vilken politiskt draghjälp skolan behöver. Listan ska sedan överlämnas till ordföranden som tar över efter jul. Då tillträder också folkpartisten Torkild Strandberg som nytt kommunalråd. Han kräver lagar som gör skolmiljön lika dräglig som vuxnas arbetsmiljö. Han sätter stort hopp till skolminister Jan Björklunds lagförslag som ska göra det lättare att ge stökiga elever kvarsittning och stänga av dem från undervisningen.

Men, säger Torkild Strandberg, Landskrona är en speciell kommun där arbetslösheten är hög och nyttjandet av socialbidrag likaså.
– Det finns en ganska utbredd brist på framtidstro. I ett mycket långt perspektiv är det detta vi måste bryta.

Zarah Magnusson och Tina Andersson, båda 17, har gått på GA-skolan. Att killar beter sig oacceptabelt mot tjejer är inte unikt för just den här klassen, anser de. Och i många fall försöker lärarna ingripa, men de gör inte tillräckligt.

Patrik Helgesson sade på i eftermiddags att flickorna stannar hemma även under fredagen.
– De vill avvakta och se att någonting händer, men de kommer på måndag.
http://sydsvenskan.se/skane/article203386.ece

Vad i helvete! Varför tar man inte omedelbart och relegerar patrasket och låter åtala dem, alternativt sätter dem på institution om de är för unga för fängelse?

Med tanke på vilken stad det handlar om och beteendets art är det med 99 % säkerhet folk av en viss grupp, men låt oss inte diskutera det här.

Låt oss i stället diskutera varför lärarna inte gjort något tidiare när de konfronterats med detta oacceptabla och kriminella beteende. Varför är det så? Skulle detta kunnat inträffa på 60-talet?

Knappast! Jag skyller på flum, kravlöshet och proletarisering av läraryrket, som i dag till stor del består av tanter med socialkärringsmentalitet utan möjlighet eller vilja att ta till rottingen.
Citera
2006-12-14, 21:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Regelverket bör...

...reelverket medge att packets resterande skolplikt fullgörs i straffskola. De får sämsta betyg i uppförande och kan aldrig ifrågakomma för skattefinansierad utbildning igen. Kommunensansvar för deras välbefinnande pphör när de fyller 16, och det kan hända att vaktmästaren låter en eller annan "falla i trappan" när de leds ut ur skolan.
Föräldrarna dömes för bristande föräldraskap till dryga böter och stora skadestånd till drabbade elever och personal, samt hängs ut på kommunens bestraffningshemsida tillsammans med sina lusiga ungar.

Citera
2006-12-14, 21:36
Medlem
Bara så jag förstått det rätt. Landskrona är alltså den kommun där Sverigedemokraterna fick 23% av rösterna i kommunvalet?

Edit: Sökte svaret på min fråga själv. 22.6% fick de i kommunvalet.

Källa på det.

intressanta länkar
Kommunens Hemsida
Fakta om staden\kommunen
Och lokaltidningen
Citera
2006-12-14, 21:49
Medlem
Gudmunds avatar
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14264687.asp
Citera
2006-12-14, 21:56
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Jag skyller på flum, kravlöshet

Återinför studentexamen.

Jag tror att Sverige är ensam i EU att vara så flummig kravlös.
Citera
2006-12-14, 23:10
Bannlyst
Rektorn gav intryck av att vara en lobotomerad zombie, han verkade helt väck i TV. Samma skola skrevs det nyligen om pga våldet och hoten mot lärarna. Det blir kanske nästa Hermodsdalskolan (arabskolan som stängdes i Malmö). GA-skolan är väldigt mångkulturell som jag fattar det.
Citera
2006-12-14, 23:28
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Varför flyttar de inte tjejerna till en svensk skola (för det är muslimer som trackaserar svenska flickor, som riktiga rasister de är)? Segregration är svaret, vi kan inte leva med muslimer för dem är för hatiska.
Citera
2006-12-14, 23:29
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14264687.asp

Vår nya vardag här i landet om inget drastiskt görs snart kan man gissa.

Citat:
Ursprungligen postat av SvD
- Vi tror att det kommer lugna ned sig under jullovet. Vi hoppas att det funkar annars blir det förhandlingar efter uppehållet. Dialog är det vi kan hoppas på , vi har ju inte några direkta sanktionsmöjligheter.

Förhandlingar? Det här är inget jävla förhandlingsläge!

Citat:
Ursprungligen postat av SvD
- Det är kränkta barn som kränker. Det är inte alltid så att det leder till något positivt att flytta mobbare, säger Sara Damber, grundare av Friends till SvD.

Kan flumtänket uttryckas mer illustrativt än vad Sara här gör? Nej, låt flickorna lida istället verkar vara melodin.
Citera
2006-12-14, 23:31
Medlem
Rocky69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjöberg
Rektorn gav intryck av att vara en lobotomerad zombie, han verkade helt väck i TV. Samma skola skrevs det nyligen om pga våldet och hoten mot lärarna. Det blir kanske nästa Hermodsdalskolan (arabskolan som stängdes i Malmö). GA-skolan är väldigt mångkulturell som jag fattar det.

Ha ha ha! Jag tänkte också på det. Jag tyckte att han lät som Tiffany Perssons väninna Angela i Itzhaks julevangelium.
Citera
2006-12-15, 03:26
Medlem
pöbelns avatar
JAja.. hade det skett för några år sedan hade flickorna blivit stämplade som rasister så..
Citera
2006-12-15, 03:45
Medlem
Engelbreckts avatar
Det kanske var bättre förr, innan reformen -69. Då komer ca 50% in på gymnasiet. Ungefär lika många som kommer in på högskolan idag. Ja, kravlöshet spelar in.
Citera
2006-12-15, 04:45
Medlem
Oerhört upprörande! Givetvis ska de skyldiga pojkarna avlägsnas från undervisning och tvångsförflyttas till andra skolor så att man splittrar grupperna. Skolan är en arbetsplats där mobbning, våld och andra trakasserier är fullkomligt uteslutna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in