2006-12-16, 12:37
Medlem
BSOs avatar
I grund och botten är etnicitet och religion ovidkommande. Beteendet ska bestraffas oavsett bakgrund, och det ska bestraffas hårt. Någonstans gick det fel i det här landet, när offren blev lågprioriterade och mobbarna föremål för lärarnas odelade uppmärksamhet.

Jag blir äcklad när jag läser sånt här, även fast situationen man äcklas av är så utbredd att det aldrig kommer i tidningarna. Det är översittarnas trakasserier som ska ut i rampljuset och redas ut och talas om och göras något åt, inte civilkuraget dessa offer visar.
Citera
2006-12-16, 13:17
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BSO
I grund och botten är etnicitet och religion ovidkommande. Beteendet ska bestraffas oavsett bakgrund, och det ska bestraffas hårt. Någonstans gick det fel i det här landet, när offren blev lågprioriterade och mobbarna föremål för lärarnas odelade uppmärksamhet.

Jag blir äcklad när jag läser sånt här, även fast situationen man äcklas av är så utbredd att det aldrig kommer i tidningarna. Det är översittarnas trakasserier som ska ut i rampljuset och redas ut och talas om och göras något åt, inte civilkuraget dessa offer visar.

Det ligger i linje med den mjuka kriminalvården och förnekelsen av problem.
Citera
2006-12-16, 15:39
Medlem
Dogdylans avatar
Det finns vissa grundskolor som håller hög kvalitet på undervisningen och där det är pli på eleverna vilket också kan ses på betygen..

Om jag skulle rekommendera några bra grundskolor skolor i Stockholms kommun skulle de vara följande.

Fri skolor
Karlssons skola på Östermalm ( traditionell överklass skola)
Enskilda i Vasastan (traditionell överklass skola)
Sophia Elementar på Södermalm (duktiga elever)
Franska skolan i Vasastan (traditionell plugg skola)
Tyska Skolan på Östermalm (traditionell plugg skola)
Estniska skolan i Gamla Stan (plugg skola)
Höglands skolan i Bromma (plugg skola)

Kommunala skolor
Äppelviks skolan i Bromma (95 procent är barn till akademiker)
Vasa Real i Vasastan (PK-skola med blandade traditioner)
Östermalmsskolan på Östermalm (Flum skola med blandade traditioner)
Gärdeskolan på Östermalm (Östermalms Ghetto skola men bra ändå)
Mälarhöjdens skola i Hägersten (85 procent är barn till akademiker)
Engelbräckt på Östermalm (traditioner,vänsterflum och överklass ungar)

Som sagt, det finns flera bra skolor i Stockholm men de här känner jag bäst till då jag de flesta i mina tidigare umgängeskretar har gått i dessa skolor precis som jag själv!

Varje kommun i Stockholms län har ju bra skolor
Huddinge har kvarnbergsskolan,trångsundsskolan (skola för barnen i villa området)
Botkyrka har tullingeskolan,trädgårdskolan (skola för barnen i villa områden)

Danderyd och Lidinqö är generellt sätt ganska bra överlag.

Där emot har Solna,Sollentuna, Sundbyberg stora problem. Deras gemensamma problem ligger i det bor för många "invandrare" , fattiga och annat löst folk i kommunena samt att villaområderna är splittrade vilket gör att barnen från medelklassen måste gå tillsammans med de sämre bemedlade vilket leder till att skolans betygssnitt går ned samt att skolorna blir stökiga!

Många föräldrar från dessa kommuner brukar sätta sina unga i friskolor i stan både i grundskola och på gymnasiet. Tydligast är Solna och Sundbyberg där väldigt många unga börjar i fri skolor som Jensens gymnasium, Victor Rydberg, Medborgarskolan osv!

Det finns ett stort sug efter friskolor för sådana här kommuner och Jensens gymnasium och Medborgarskolan blir räddningen på grund av ganska låga intagningspoäng (runt 230-240) medan de bästa ur varje kommun börjar i Victor Rydberg eller Enskilda Gymnasiet!

Generellt sätt klarar sig också många som har gått i bättre grund och gymnasie skolor sig bättre på Universitet. De som misslyckas på Universitet en termin eller två (alla misslyckas alltid någon gång, så som att bara ta 10 p en termin) får oftast hjälp hem ifrån vilket leder till att de trots misslyckade resultat ändå kan ta examen 1 år efter ordinarie examens tillfälle medan de som saknar motivation hoppar av efter 1 misslyckat år på högskolan!

Det är viktigt att man bevarar medelklassens chans till Universitetsvärlden eftersom det är medelklassen som betalar för detta land! Jag skulle nog vilja sloppa regleringen om att skolor inte får ta betalt av eleverna för undervisning!

Sverige behöver flera elit-skolor och skolor för dem som vill betala. Det skulle också minska trycket på de kommunala skolorna!
Citera
2006-12-18, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Om man inte behöver skälla ut en enda person under någon av flertalet fem veckor långa praktikperioder vet jag inte vilken skola man hamnat på.

Många kandidater slipper ta konflikter under praktiken. De lotsas igenom den för att inte "tappa sugen" inför sitt yrkesval.

Det handlar i många fall inte om pedagogisk undervisning idag, det handlar om barnpassning.
Citera
2006-12-18, 09:50
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jehova
Det handlar i många fall inte om pedagogisk undervisning idag, det handlar om barnpassning.

Kan man inte se det som att vi har integrerat dagis, grundskola, gymnasium och högskola?

Det känns som Sverige ligger väldigt långt framme när det gäller integrerad pedagogik. Andra länder kan lära av oss.
Citera
2006-12-18, 10:17
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Håller fullständigt med dig.
Men detta jävla dalt med mobbarna och översittarna är inget unikt för nutiden, låt mig nu berätta en liten historia för de som orkar. Ni andra som jag vet inte tål mig och mina låånga utbredningar kan hoppa vidare, dra kuken i grus eller va fan ni vill..

blabla.. slå ut tänderna på småflickor.. blabla.. jag hatar skolan.. blabla.. slår fortfarande barn.. blabla

Även om jag förstår exakt vad du skriver så är det förstås så att något måste göras om en elev får tänderna utslagna av en blivande hårdrockare. Vilket jag antar att du också förstår. Oavsett eko-social bakgrund så måste en skola ta itu med ett faktum som inte kan bortses från: Mogge har fått sina tänder utslagna av någon.

Däremot har du förstås min sympati med det hela.

En mer rimlig situation borde givetvis ha varit att lärarkår och vuxenvärld ser till att Mogge och hans gelikar INTE får en möjlighet att mobba någon överhuvudtaget. Vissa slår ut tänderna på "moggar", och andra får men och dåligt självförtroende som kan sitta i länge, vissa begår självmord (som fallet med en tjej i Falkenberg). Och då är det som vanligt alldeles för jävla sent. Särskilt enkelt att minnas är mobbares fria händer med lärare som har kafferast. Har ett minne av en problemklass som vandaliserade, och bråkade så mycket att inga lärare orkade med dem. De var en helsvensk klass (psykologföräldrar-typen..)! OCH DE GICK I SJÄTTE KLASS!! SJÄTTE KLASS!!!! Vem i jävla h-e är rädd för 12-åringar?! Flathet? Eh.. JA!

Vidare så har Gustav Adolfskolan 96 elever vad jag har läst, med andel behöriga till nationellt program på 76%. Inte lysande, men att jämföras med tex Dammhagsskolan (också Landskrona) med 50,8% behöriga till nationellt program. Rosengårdsskolan har 42.2% som referens. Hur mycket av en god start i livet får dessa barn och ungdomar?! Fuckad innan 18? Vad ska hända sedan? Kommer dessa tillbaka som samhällets stöttepelare? Har svårt för att tänka sig att ens egna barn skulle gå i skolor med så kassa resultat, och en så uppenbart kaotisk miljö som Landskronatexten uppvisar. Vad ska de kunna lära sig?

Just nu ser jag bara friskola, friskola, friskola framför mig. Vilket egentligen känns jävligt surt! Orimligt att man i ett land som Sverige ska känna ett starkt behov av att planera flytt till område för att ens barn ska kunna ha en fungerande skolgång med en givande skoltid där de växer som människor och i kunskap. Inte att de blir obildade och skeva i värderingar:
"Nej, min son, det är inte ok att kalla kassörskan för jävla f###a, då kränker du hennes integritet, precis som din lärare gör när du inte får spotta på flickorna i klassen och kalla dem slampor, och det är väl inte kul att du blir så begränsad?".
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in