Citat:
Ursprungligen postat av Finansmannen
Nu vet vi inte om BJ och JC gjort något brottsligt ännu. Ett problem är att den "fond" som dessa herrar haft närmast kan jmf med ett svenskt Investmentbolag. "Fonden" har således mycket fria ramar för placeringar. Inget hindrar dem från att t ex sponsra idrottsföreningar för investerares pengar. De kan även ta ut lön, betala resor mm från förvaltade pengar. Att de personer som investerat i "Obolfonden" varit mer än lovligt naiva är väl ställt utom allt rimligt tvivel men jag har lite svårt tycka synd om dem. Den enda som kommit ur denna soppa med hedern i behåll är Johan Strömvall, gamla hockeyspelaren som var klubbdirektör i LHC ett tag. Han förstod att Obol var ett luftslott och såg till att LHC avstod från samarbete. Sen kom den naiva Hans C in som klubbdirektör och då blev det ju ett avtal, ett par månader innan bubblan sprack. Gemensamt för alla som gått på bluffen Obol är att de inte har en susning om finansmarknaden. Obols hemsida t ex skulle inte kunna lura någon som har grundläggande kunskap om finansiell ekonomi.
Jag använde inte ordet "brottsligt" i mitt inlägg, nota bene. Att svindlas kan likaväl kantra mot godtrogna offer. Gjorde själv reflektionen ang Strömvall, som hade normal höjd på sin gard. Till skillnad mot (s)-kommunalrådet i Luleå, som borde plågas av
Obol~mar~ritter nattligen, efter sin okritiskt ohöljda hyllning till herr Johansson. Han var dock socialdemokrat, kanske inget annat att förvänta från en sådan.