2009-04-20, 21:33
Medlem
1. Satan representerar hängivenhet istället för avhållsamhet!

2. Satan representerar livskraftig existens istället för andliga önskedrömmar!

3. Satan representerar obefläckad visdom istället för hycklande självbedrägeri!

4. Satan representerar vänlighet till dem som förtjänar den istället för kärlek slösad på otacksamma!

5. Satan representerar hämnd istället för att vända andra kinden till!

6. Satan representerar ansvar till den ansvarsfulle istället för omtanke för psykiska vampyrer!

7. Satan representerar människan som ett djur av många, ibland bättre, men ofta sämre än dem som går på alla fyra, och som på grund av sin ?gudomligt spirituella och intellektuella utveckling? har blivit det grymmaste djuret av alla!

8. Satan representerar alla de så kallade synderna då de alla leder till fysisk, mental eller emotionell tillfredsställelse!

9. Satan är den bästa vän kyrkan haft, då han hållit den rullande i alla dessa år!

Djävulsdyrkan och satanism är INTE samma sak, djävulsdyrkarna är bara underliga människor som gillar att döda djur.

Kortfattat;
Satanism: Du är du, du är bäst, ta hand om dig och endast dig i första hand.

Hoppas det löser lite, själv är jag inte satanist, men har en flickvän som är intresserad av sånt trams.
Citera
2009-04-20, 22:18
Bannlyst
Tack iHobo, då förstår jag nog lite mer. Verkar ju inte vara så extrem religion.
Citera
2009-04-20, 22:23
Medlem
Tazquas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manhattan
Tack iHobo, då förstår jag nog lite mer. Verkar ju inte vara så extrem religion.
Ja men wiki dög inte där detta står inom Lavey satanismen?
Citera
2009-04-20, 22:34
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manhattan
Nej LaVeysk satanism är inte speciellt extrem. Frågan är om man bör kalla det en religion ens.

http://sv.wikipedia.org/wiki/LaVey-satanism
Citera
2009-04-20, 22:37
Medlem
Tazquas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Nej LaVeysk satanism är inte speciellt extrem. Frågan är om man bör kalla det en religion ens.

Måste ju säga att jag gillar att läsa hans böcker. Oerhört roande läsning.
Citera
2009-04-20, 22:41
Medlem
Golachabs avatar
Satanismen är ett brett begrepp. Det finns inget rätt eller fel med vilken skola man vill kalla den "rätta" satanismen egentligen. Men de mer extrema varianterna och historierna man hört med människooffer, spädbarnsätande och sexuella orgier och liknande har visat sig vara kraftigt överdrivet ofta av freudianska kristna fanatiker som sprider dessa "vittnesmål". Grupper som verkligen dyrkar en tänkt ondskefull kraft och önskar död och förintelse till allt brukar inte vara särskilt långlivade innan dessa (ofta) ungdomar växt upp, skaffat utbildning och familj och glömer skiten de lekte med som yngre.
Citera
2009-04-21, 01:07
Bannlyst
Citat:

Religion är ett väldigt brett begrepp. Det kan betyda många saker. LaVey skrev en uppsats om sin definition av Religion.
Citera
2009-04-21, 07:26
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:

Som sagt kan LaVey-satanismen mer beskrivas en livsåskådning med religiösa inslag.

Någon renodlad religion är det inte enligt mig åtminstone.
Citera
2009-04-23, 13:06
Medlem
Athgardes avatar
Satanism?

Tja!

Är inte religiös alls överhuvudtaget.
Som topic lyder så har jag en teori kring "Satanism" som följer;
Om man är "Satanist", tror på "Lucifer" etc. Måste inte man då ha kunskap om 'bibeln' och alla dess böcker av olika slag?

Jag menar, det står ju ganska mycket, vad jag har hört från diverse personer, en del om "lucifer" i denna bok?
Då måste ju i stortsätt "Satanister" läsa på "bibeln" för att kunna ett smack om "lucifers" begynnelse?
Eller har jag fel i min teori?

Svårt att förklara hur jag menar, men jag hoppas att de som kan mer i detta området förstår hur jag menar
Citera
2009-04-23, 13:13
Medlem
Att vara satanist innebär inte att man tror på djävulen. Det finns en hel del olika riktningar inom satanismen, läs på lite om det innan du ger dig in i någon diskussion.
Citera
2009-04-23, 13:14
Medlem
Zeropowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Athgarde
Tja!

Är inte religiös alls överhuvudtaget.
Som topic lyder så har jag en teori kring "Satanism" som följer;
Om man är "Satanist", tror på "Lucifer" etc. Måste inte man då ha kunskap om 'bibeln' och alla dess böcker av olika slag?

Jag menar, det står ju ganska mycket, vad jag har hört från diverse personer, en del om "lucifer" i denna bok?
Då måste ju i stortsätt "Satanister" läsa på "bibeln" för att kunna ett smack om "lucifers" begynnelse?
Eller har jag fel i min teori?

Svårt att förklara hur jag menar, men jag hoppas att de som kan mer i detta området förstår hur jag menar

Detta beror på vilken typ av satanism du refererar till.
Tex i Nysatanismen som utvecklades av Anton LaVey bygger idérna på knappt något av den bibliska bilden av satan. Nysatanismen kan istället jämföras med en typ av individualistisk filosofi.

De satanister som utövar annan typ av satansim har jag mycket dålig kunskap om. Har dock för mig att det finns äldre typer av satanistiska sällskap som utövar mer rituella inslag, hurvida dessa hämtar sin kunskap från bibeln, eller från andra källor har jag ingen aning om.

Bifogar en länk till Church Of Satans hemsida, denna grupp bygger helt på LaVeys moderna satanism. Anton LaVey är även grundaren.

http://www.churchofsatan.com/
Citera
2009-04-23, 13:20
Medlem
Athgardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeropower
Detta beror på vilken typ av satanism du refererar till.
Tex i Nysatanismen som utvecklades av Anton LaVey bygger idérna på knappt något av den bibliska bilden av satan. Nysatanismen kan istället jämföras med en typ av individualistisk filosofi.

De satanister som utövar annan typ av satansim har jag mycket dålig kunskap om. Har dock för mig att det finns äldre typer av satanistiska sällskap som utövar mer rituella inslag, hurvida dessa hämtar sin kunskap från bibeln, eller från andra källor har jag ingen aning om.

Bifogar en länk till Church Of Satans hemsida, denna grupp bygger helt på LaVeys moderna satanism. Anton LaVey är även grundaren.

http://www.churchofsatan.com/

Ah, okej.
Men min teori är lite mer som att man inte kan ta halva berättelsen (typ).
Dvs du måste ju veta om "gud" och "satan" samt deras konflikter när man ska tro på sådant, eller jag kanske är ute och cyklar men ändå?

Kan läsa på lite mer i denna länk du bifogade! tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in