Citat:
Ursprungligen postat av sicnex
Eftersom jag inte kunde hitta några trådar som specifikt tar upp ämnet satanism tänkte jag att det kunde vara kul att starta en för att se vad man kan komma fram till.
Som jag ser det handlar ju satanism i mångt och mycket om en slags spegelvänd kristendom.
Där kristendomen predikar självuppoffring anser satanisten egoism vara en dygd, att se till sitt eget och tänka individuellt är tecken på styrka.
Satanismen är överhuvudtaget mer centrerad runt jaget och vad som är gott för individen vad jag kan förstå.
tankar kring detta?
Vill passa på att påpeka att jag inte anser mig själv vara satanist, bara intresserad av 'undergroundreligioner' i allmänhet.
De som anser att satanismen handlar om att välta gravstenar och klottra på kyrkodörrar uppmanas läsa på lite innan de svarar i tråden tack.
Jag kan gå med på att kristendomskritik är ganska vanligt i satanisk religiositet, men överlag är det inte vanligare eller mer centralt än kristendomskritiken inom exempelvis New Age-religion.
Många satanister har en eonisk dialektik i centrum, som ofta är inspirerad av Bulwer-Lyttons böcker om Vril med mera. Alltså bland dessa är inte "jag" i första hand, ONA menar att egot måste utplånas för att en djupare initiation ska kunna ske.
Lästips, Herbert Sloane, David Myatt, Thornian, Christos Beest, Anton Long, OSV-materialet, &c.
L:L: