2006-03-09, 23:45
Medlem
Golachabs avatar
Nej han var aldrig satanist. Snarare tyckte han att man skulle hålla sig från mörk/svart magi och "The black brotherhood". Han var säkert kallad för satanist av andra, som var misstänksam till honom och hans leverne dock.
Citera
2006-03-10, 00:45
Medlem
Dödens avatar
lite OT: finns det nån satanistgren som inte håller på med flumgrejer som magi och dylikt? och är nihilism en religion eller ett tankesätt för er? eller är det en gråzon
Citera
2006-03-10, 09:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Nej han var aldrig satanist. Snarare tyckte han att man skulle hålla sig från mörk/svart magi och "The black brotherhood". Han var säkert kallad för satanist av andra, som var misstänksam till honom och hans leverne dock.

Dock kan man också säga, beroende på åskådning, att det enbart var terminologi. Crowley gilalde inte vänstra handens väg men å andra sidan var det nästan ingen som ville säga att man vandrade den vägen eftersom de flesta drog den simpla slutsatsen "väsntra handens väg = ondska". Vad begreppen betyder idag så kan vissa säga att Crowleys system är vänstra handens väg (tex Tani Jantsang och "the sark doctrines crew") medan andra skulle förneka detta (Temple of Set).

Citat:
Ursprungligen postat av Döden
lite OT: finns det nån satanistgren som inte håller på med flumgrejer som magi och dylikt? och är nihilism en religion eller ett tankesätt för er? eller är det en gråzon

Jag tror att Satanismen ofta anser att det inte finns någon objektiv grund för moral och etik. En sådan nihilism är ett tankesätt i en del av enr eligion (då satanismen oftast tar formen av en religion). Dock skapar Satanisten alltid sina egna värderingar. Allt är inte värdelöst för individen man bara förkastar idéen om en form av ett kategoriskt imperativ.

Jag är knappast någon magiker men döm inte ut något innan du provat det. Vissa grenar använder magi som energibefriande eller fokuserande redskap. Ungefär vad vissa gör inför en viktig forbollsmatch eller liknande för att göra sig redo. På det sättet vet vi att "magi" kan göra skillnad. Andra anser att man kan ändra saker i det objektiva universum med magi. Det är helt klart mindre vetenskapligt :P

Jag tror dock att nästan alla grenar av Satanismen innehåller magi i en eller annan form.
Citera
2006-07-15, 00:10
Medlem
sicnexs avatar
Er syn på satanism?

Eftersom jag inte kunde hitta några trådar som specifikt tar upp ämnet satanism tänkte jag att det kunde vara kul att starta en för att se vad man kan komma fram till.

Som jag ser det handlar ju satanism i mångt och mycket om en slags spegelvänd kristendom.
Där kristendomen predikar självuppoffring anser satanisten egoism vara en dygd, att se till sitt eget och tänka individuellt är tecken på styrka.

Satanismen är överhuvudtaget mer centrerad runt jaget och vad som är gott för individen vad jag kan förstå.

tankar kring detta?

Vill passa på att påpeka att jag inte anser mig själv vara satanist, bara intresserad av 'undergroundreligioner' i allmänhet.

De som anser att satanismen handlar om att välta gravstenar och klottra på kyrkodörrar uppmanas läsa på lite innan de svarar i tråden tack.
Citera
2006-07-15, 00:27
Medlem
Bob-Dylans avatar
Satanister förespråkar en utpräglad form av individualism där de själva är i fokus, så det stämmer att satanismen är mer centrerad runt "jaget".
Satanister underkastar sig inte heller någon metafysisk makt (de är riktiga egoister).

Edit: Glömde tillägga min syn på satanism.
Jag ser satanism som en hädisk kultur bland utstötta i samhället.
Citera
2006-07-15, 21:14
Medlem
iddqds avatar
Jag ser satanism som en samling religioner som oftast har ganska lite gemensamt förutom att man tror på något som kallas Satan.
Citera
2006-07-16, 00:04
Bannlyst
Lika tragiskt löjligt som alla andra trosuppfattningar/religioner.
Citera
2006-07-16, 00:56
Bannlyst
Vad jag har hört så finns det många olika typer av Satanister (som i alla andra Religioner) Allt ifrån en helt vanlig kille som du aldrig skulle misstänka vara en Satanist till sjuka människor som utför dödsritualer.

En vanlig Satanist är väl i stort sett en egoist som alltid först och främst tänker på sig själv, men det finns det ju många andra som också gör. Dom stör ingen men om någon stör dom, då ska den/dessa människor krossas.
Man ska visa respekt när man befinner sig i någon annans bostad och man ska inte ragga på en kvinna om hon inte har gett parningssignalen. Detta är några av dom lagar som finns i "The satanic bible"

Det finns många som kallar sig själv för Satanister för att dom har hört något om det i nån Metal låt och tycker att Satanism är häftigt. Jag tycker inte att Satanism verkar vara något konstigt, det finns nog många som är Satanister utan att veta om det.

Anton Lavey som skrev "The satanic bible" sa en gång: vi lever i en hård värld där man måste tänka på sig själv för att klara sig

Jag håller utan tvekan med om det
Citera
2006-07-16, 13:28
Medlem
Qidushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sicnex
Eftersom jag inte kunde hitta några trådar som specifikt tar upp ämnet satanism tänkte jag att det kunde vara kul att starta en för att se vad man kan komma fram till.

Som jag ser det handlar ju satanism i mångt och mycket om en slags spegelvänd kristendom.
Där kristendomen predikar självuppoffring anser satanisten egoism vara en dygd, att se till sitt eget och tänka individuellt är tecken på styrka.

Satanismen är överhuvudtaget mer centrerad runt jaget och vad som är gott för individen vad jag kan förstå.

tankar kring detta?

Vill passa på att påpeka att jag inte anser mig själv vara satanist, bara intresserad av 'undergroundreligioner' i allmänhet.

De som anser att satanismen handlar om att välta gravstenar och klottra på kyrkodörrar uppmanas läsa på lite innan de svarar i tråden tack.

Jag kan gå med på att kristendomskritik är ganska vanligt i satanisk religiositet, men överlag är det inte vanligare eller mer centralt än kristendomskritiken inom exempelvis New Age-religion.

Många satanister har en eonisk dialektik i centrum, som ofta är inspirerad av Bulwer-Lyttons böcker om Vril med mera. Alltså bland dessa är inte "jag" i första hand, ONA menar att egot måste utplånas för att en djupare initiation ska kunna ske.

Lästips, Herbert Sloane, David Myatt, Thornian, Christos Beest, Anton Long, OSV-materialet, &c.

L:L:
Citera
2006-07-16, 13:31
Medlem
Damortes avatar
När jag tänker på satanism tänker jag på LaVeys version utav satanismen, där det inte finns någon Gud eller Satan, utan var man är sin egen gud. Och där man skall sträva efter att nå sina egna mål, osv. Har the Satanic Bible här hemma någonstanns då jag köpte den för en billig peng när jag höll på med ett skolarbete en gång i tiden.
Min syn på Satanismen är att den står för ett sunt logiskt tänkande om än väldigt egoistiskt.
Citera
2006-07-16, 13:36
Medlem
Ad Astras avatar
En fattig och grund modern rörelse utan några djupare insikter i den mänskliga tillvaron.

Inte för inte har LaVey sagt att hans satanism mer eller mindre är Ayn Rands livsfilosofi omstöpt till "religiös" form. Att man, eftersom rikedom ansågs vara frukten av ett satanistiskt leverne, kunde köpa sig upp i kyrkans hierarki får anses vara talande även det.

Mest av allt känns det väldigt 90-tal med satanism.
Citera
2006-07-16, 13:37
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Classic Purple

Anton Lavey som skrev "The satanic bible" sa en gång: vi lever i en hård värld där man måste tänka på sig själv för att klara sig

Jag håller utan tvekan med om det

Och det skulle göra världen bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in