Satanismen har ofta kallats en hatets religion; vi som följer denna filosofi ses som onda och hatiska. Är det en bild som stämmer? Jag påstår att det inte är så, utan precis tvärtom. Satanismen är en filosofi som bygger lika mycket på kärlek som på hat, men ”vår” kärlek är, till skillnad från till exempel den kristna kärleken, verkligen värd något. Vad får mig att göra ett sådant uttalande?
Den sataniska kärleken är, till skillnad från den kristna kärleken, inte villkorslös. Det beror inte på att vi skulle ha svårare att älska, utan på att kärlek som ges utan villkor också saknar mening och betydelse. Bibeln upprepar samma fras om och om igen—att man skall älska sin nästa så som sig själv. I Jakob 2:8 skrivs:
Citat:
Om ni uppfyller lagens kungsbud, det som enligt skriften lyder: Du skall älska din nästa som dig själv, då gör ni rätt.
”Kungsbudet” eller ”den kungliga lagen” är den lag som gäller i Guds rike, och står således över alla andra lagar. Lagen sammanfattas i ”kärleksbudet”, tredje Mosebok 19:18 ”Du skall inte ta hämnd och inte hysa vrede mot någon i ditt folk, utan du skall älska din nästa som dig själv. Jag är Herren.”
Matteus 22:36-40 visar också att detta är vad kristendomen vilar på:
Citat:
22:36 Mästare, vilket är det största budet i lagen?”
22:37 Han svarade honom: ”Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd.
22:38 Detta är det största och första budet.
22:39 Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv.
22:40 På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna.”
Vad är det då som gör detta så fel? Jo, en kärlek som ges villkorslöst förlorar just på grund av detta allt innehåll. Om du älskar en främling på gatan—din nästa—lika mycket som ditt barn eller din partner, säger inte det ganska mycket om vad din kärlek egentligen är värd?
Som satanist väljer man vem man skall älska, och endast personer som förtjänar vår kärlek får ta del av den. Det innebär att den kärlek vi delar med oss av har en verklig mening—du gör dig inte förtjänt av den bara för att du existerar, utan för att du betyder något särskilt för mig. Man kan jämföra detta med betyg i skolan; skulle alla få högsta betyg så förlorar betygen sin mening, men om bara några få presterar på topp så blir det något viktigt.
Kom gärna med kommentarer. Observera att jag som vanligt inta talar för alla satanister, utan enbart för mig själv. För de som inte vet det så baseras min livsfilosofi på den laveyanska satanismen.