2006-12-13, 21:36
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Chefen för SVT:s väderredaktion Pär Holmgren är hårt profilerad i klimatfrågan. Han hävdar bland annat att Vasaloppet inte finns om 20 år.
Men när Södertörns högskola bjöd in honom till en debatt om mediarapporteringen om klimatet ville han inte möta någon kritiker.
Forskaren Wibjörn Karlén som skulle möta Holmgren i debatten är mycket upprörd.

En av de inbjudna att representera den så kallade skeptikersidan, som inte tror att människan påverkar klimatet i så stor utsträckning, var professor emeritus Wibjörn Karlén. Han har engagerat sig mycket för att visa att klimatet inte påverkas i särskilt stor utsträckning av människan.

Mot honom skulle chefen för SVT:s väderredaktion, meteorolog Pär Holmgren, debattera tillsammans med två forskare. Men Pär Holmgren, som nyligen publicerat en bok om klimatfrågan och dessutom hävdar att Vasaloppet inte finns om 20 år, vägrade ställa upp på en debatt med Karlén.
– Jag fick frågan om att delta i ett seminarium. När jag fick veta att det skulle vara en debatt kände jag att jag som SVT-anställd och som bevakare av klimatfrågan på ett mer genrellt plan, inte ville ställa mig i en debattsituation mot Karlén som är akademiker, förklarar Pär Holmgren.

Han fick sin vilja igenom tillsammans med Claes Bernes och Annica Ekman som är klimatforskare och anhängare av teorin om växthuseffekten.

Wibjörn Karlén är mycket upprörd över att han bara två dagar innan debatten i fredags fick reda på att han inte var välkommen trots att han var inbjuden sedan länge. Anledningen ska ha varit att ingen av de tre övriga debattörerna ville ställa upp på en konfrontation med Karlén.
– Vi vet att klimatet förändras, men vi vet inte om det ligger utanför ramarna för naturliga variationer, säger Wibjörn Karlén.

Hur bra bevakar media klimatfrågan?
– Bevakningen är fruktansvärt ensidig och okunnig. Jag har gång på gång försökt lyfta fram min sida av saken men det råder en konsensus om att människan påverkar klimatet.

Hur väl uppfyller Pär Holmgren SVT:s krav på objektivitet?
– Inte ett dugg. Han tillhör den grupp som jag brukar kalla för Maffian, säger Wibjörn Karlén.

Men om diskussionen handlar om huruvida man ska släppa in skeptikerna eller ej i mediarapporteringen – är det inte relevant att höra den andra sidan?
– Det kan det vara. Men då får andra akademiker ta den debatten. Den vill inte jag ta som SVT-anställd, säger Pär Holmgren.

Alfred Ruth, som arrangerade debatten, säger att det redan från början handlade om en debatt och förstår om Wibjörn Karlén är besviken.
– Men det stod mellan att bara ha honom på scen eller de tre andra. Sedan kom ändå Karlén som åskådare och då uppstod en diskussion mellan honom och panelen som jag tror att alla tyckte var givande, säger Ruth.
Allmäktige miljöguden PÄR HOLMGREN som lider av svåra magproblem i samband med klimatboksläpp törs inte debattera med meningsmotståndare.
Fast det är ju som det är, svårt att debattera trosuppfattningar när man bemöts med fakta och logik.

Nej självklart vi ska alla lära av PÄR HOLMGREN och följa hans uppmaning:
"Hatar du också Norrland, sunt förnuft och människor i största allmänhet?"
"Då ska du göra som jag, då ska DU bli miljöpartist."
"Tillsammans knullar vi Sverige."

http://www.resume.se/nyheter/2006/12/13/svts-per-holmgren-ville-in/index.xml
Citera
2006-12-13, 21:39
Medlem
Tjennstroums avatar
PÄR HOLMGREN(tm) åker på en ren höger.
Citat:
Chefen för SVT:s väderredaktion, Pär Holmgren, sa till Resume.se att han inte ville ställa upp i en debatt om mediahantering av klimatfrågan för att han inte ville ta en diskussion med en akademiker. Men inte heller i Axess TV ville han ställa upp på debatt, trots att motståndaren var en journalist. Susanna Popova är kritisk till att Holmgren undviker debatt.

Axess TV har liksom Publicistklubben och Södertörns högskola följt upp medias kampanjjournalistik om klimathotet under hösten.

I programmet Åsiktsmaskinen skulle man ta upp frågan om klimathotet och därför kontaktade man Pär Holmgren, som profilerats hårt i klimatfrågan och som på SVT:s sajt säljer en bok om klimatet som han varit medförfattare till.

Åke Ortmark skulle vara debattmotståndare mot Pär Holmgren i studion. Enligt programledare Susanna Popova avböjde Pär Holmberg att delta i debatten och hänvisade till att han inte ville diskutera frågan med Åke Ortmark.

– Han sa att han inte ville diskutera ämnet med någon som inte tror att klimathotet är orsakat av människan. Därefter påpekade han att han är forskare, men inte hade tid att delta, säger Susanna Popova.

När Resume.se skrev om att Holmgren avböjt att debattera ämnet på Södertörns högskola förklarade han sitt beslut med att han som meteorolog i SVT inte ville debattera med en akademiker. Nu väljer han att inte heller ställa sig själv mot Åke Ortmark, samhällsjournalist.

Stolen i studion lämnades tom i programmet. Susanna Popova är kritisk mot Pär Holmgren:

– Han har en otroligt stark position som faktaförmedlare i public service. Men han drar igång en debatt som han sedan inte vill ge sig in i när det är på villkor andra än hans egna.
http://www.resume.se/nyheter/2006/12/13/susanna-popova-kritisk-mot/index.xml
Go Susanna!

Det ser ut som om PÄR misslyckas med propagandan från vänsterorganet SVT
Citera
2006-12-13, 21:52
Bannlyst
Vad trodde du egentligen? Att han skulle göra sig till åtlöje inför hela svenska folket på debatten?
Citera
2006-12-13, 21:57
Medlem
Blå Rutas avatar
Om vi nu ska vara lite opartiska så skulle jag vilja att folk analyserade det här uttalandet lite mer: "– Bevakningen är fruktansvärt ensidig och okunnig. Jag har gång på gång försökt lyfta fram min sida av saken men det råder en konsensus om att människan påverkar klimatet."

Det är alltså så att han tar det personligt när hans egna teorier inte får den uppmärksamheten som han tycker han förtjänar.
D.v.s. alla som inte tycker som honom är okunniga...
Citera
2006-12-13, 22:05
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Det är alltså så att han tar det personligt när hans egna teorier inte får den uppmärksamheten som han tycker han förtjänar.
D.v.s. alla som inte tycker som honom är okunniga...
Nej det är självklart inte frustrerande för honom att läsa om att orkanen Gudrun och Katrina är skapade av människan och att alla forskare anser att det är så, framfallt så säger ju Pär Holmgren det. Han jobbar ju på statstelevisionen. Det är ett objektivt ställe.
Citera
2006-12-13, 22:14
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Nej det är självklart inte frustrerande för honom att läsa om att orkanen Gudrun och Katrina är skapade av människan och att alla forskare anser att det är så, framfallt så säger ju Pär Holmgren det. Han jobbar ju på statstelevisionen. Det är ett objektivt ställe.

Nej, Holmgren med flera poängterar ALLTID att man ALDRIG kan säga att just den stormen eller just det ovädret är resultatet av växthuseffekten. Det han för fram är istället att det råder konsensus bland klimatforskare (dvs det är den teorin som har bäst överrensstämning med den observerade verkligheten) att människan påverkat klimatet, vilket gör att trenden går mot ett något varmare klimat än det skulle ha blivit utan mänsklig påverkan.

Dvs man har alltså enligt alla vedertagna modeller och teorier BÅDE naturliga variationer och mänsklig påverkan på klimatet.
Citera
2006-12-13, 22:27
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Nej, Holmgren med flera poängterar ALLTID att man ALDRIG kan säga att just den stormen eller just det ovädret är resultatet av växthuseffekten. Det han för fram är istället att det råder konsensus bland klimatforskare (dvs det är den teorin som har bäst överrensstämning med den observerade verkligheten) att människan påverkat klimatet, vilket gör att trenden går mot ett något varmare klimat än det skulle ha blivit utan mänsklig påverkan.
Jag har en kurva här i min högra hand som visar att tandtroll hos barn har ökat lavinartat på en hundraårsperiod, samtidigt i min vänstra håller jag en som visar att koldioxid har ökat. Sammanträffande? Knappast! Utav dessa kruvor kan vi dra slutsatsen att koldioxid skapar tandtroll.
Men räds icke. Inför vi planekonomi räddar vi jorden. MEN! Detta måste ske snabbt, vi måste handla nu och ingen får ifrågasätta! Det är ju därför vi har en statstelevision. Så vi slipper ifrågasättandet.
Statstelevisionens främsta miljövetare står över andra människor, de är en elit och behöver inte lyssna på idiotiska argument från sånnadära "akademiker". Neeeheeej. Statstelevisionen vet allt och har aldrig fel och är objektiv. Faan nu börjar snart ett program och vår tids största tänkare El Che. Hade Statstelevisionen censurerat dig tidigare hade jag inte missat början.
Citat:
Dvs man har alltså enligt alla vedertagna modeller och teorier BÅDE naturliga variationer och mänsklig påverkan på klimatet.
PÄR HOLMGREN håller med dig, kalla vintrar är nämligen naturliga variationer.
Fast det var de inte på sjuttiotalet. Men då var inte PÄR ansvarig.
Citera
2006-12-13, 22:33
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Jag har en kurva här i min högra hand som visar att tandtroll hos barn har ökat lavinartat på en hundraårsperiod, samtidigt i min vänstra håller jag en som visar att koldioxid har ökat. Sammanträffande? Knappast! Utav dessa kruvor kan vi dra slutsatsen att koldioxid skapar tandtroll.
Men räds icke. Inför vi planekonomi räddar vi jorden. MEN! Detta måste ske snabbt, vi måste handla nu och ingen får ifrågasätta! Det är ju därför vi har en statstelevision. Så vi slipper ifrågasättandet.
Statstelevisionens främsta miljövetare står över andra människor, de är en elit och behöver inte lyssna på idiotiska argument från sånnadära "akademiker". Neeeheeej. Statstelevisionen vet allt och har aldrig fel och är objektiv. Faan nu börjar snart ett program och vår tids största tänkare El Che. Hade Statstelevisionen censurerat dig tidigare hade jag inte missat början.

PÄR HOLMGREN håller med dig, kalla vintrar är nämligen naturliga variationer.
Fast det var de inte på sjuttiotalet. Men då var inte PÄR ansvarig.

Nämenvisst hörrudu!

Klimatforskare har utbildat sig i åtta år, och forskat i x år, men trotts detta vet de inte om grundläggande statistisk och vetenskaplig metodik som folk lär sig på första metodkursen på universitetet... MEN, du alena, flashbacks klokaste användare, har sett sanningen, eller snarare hört sanningen från dina nyliberala avgudar, och kan rätta de dumma forskarna...

Stick tillbaka till konspirationsforumet (ööööh... dä är ju bara en sån där teori jöh... öööööhh...) din eländiga femöres-kreverulant!
Citera
2006-12-13, 22:39
Medlem
snabbmats avatar
Någon som har sett nån kommentar från Per Holmgren om detta?

Det kan ju vara allt från grundläggande meningskildaktligheter till personliga dispyter som ligger bakom detta.

Vore intressant att se andra sidan innan konspirationssnickeriet börjar på allvar.
Citera
2006-12-13, 22:44
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Nämenvisst hörrudu!
Du granskar mitt inlägg kritiskt, detta är inte bra. Jag visste att Lars Ohly skulle förbjudit hans kapitalistsvin till dotter att fortsätta sin utbildning på en såndär "friskola" så staten kunde förbjudit dessa onda samfund tidigare.
Citat:
Klimatforskare har utbildat sig i åtta år, och forskat i x år, men trotts detta vet de inte om grundläggande statistisk och vetenskaplig metodik som folk lär sig på första metodkursen på universitetet... MEN, du alena, flashbacks klokaste användare, har sett sanningen, eller snarare hört sanningen från dina nyliberala avgudar, och kan rätta de dumma forskarna...
Hah jo precis, klimatforskare sitter och försöker få fram data för de kommande dagarnas väder medan journalister målar upp hur klimatet kommer att bli om 50 år.
Citat:
Stick tillbaka till konspirationsforumet (ööööh... dä är ju bara en sån där teori jöh... öööööhh...) din eländiga femöres-kreverulant!
Nu blir ju jag ledsen i ögat och börjar hyperventilera ut koldioxid.
Fan där har vi ju en idé som borde passa Miljöpartiet! Andningskatter!
Jag kommer göra staten rik.
Citera
2006-12-13, 23:18
Medlem
Darwins avatar
Men snälla nån... det är ju klimatFORSKARNA som är ense om växthuseffekten, din dumma människa, bland FORSKARNA som FORSKAR på UNIVERSITETET är den rådande meningen att människan påverkat klimatet; medan det är diverse nyliberala krevurelanter som påstår att växthuseffekten är nys. (Hoppas du inte blir mer ledsen i ögat nu, men någon var tvungen att säga det)

Men i alla fall; varför är det så otänkbart för vissa att människans aktiviteter har en inverkan på klimatet? Vi har trots allt förändrat stora delar av jordytan och atmosfärens samansättning, så varför skulle detta omöjligen kunna ha en inverkan på klimatet?
Citera
2006-12-13, 23:27
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Men snälla nån... det är ju klimatFORSKARNA som är ense om växthuseffekten, din dumma människa, bland FORSKARNA som FORSKAR på UNIVERSITETET är den rådande meningen att människan påverkat klimatet; medan det är diverse nyliberala krevurelanter som påstår att växthuseffekten är nys. (Hoppas du inte blir mer ledsen i ögat nu, men någon var tvungen att säga det)
Applåder till PÄR, hans kampanjer fungerar. SVT lives.
Citat:
Men i alla fall; varför är det så otänkbart för vissa att människans aktiviteter har en inverkan på klimatet? Vi har trots allt förändrat stora delar av jordytan och atmosfärens samansättning, så varför skulle detta omöjligen kunna ha en inverkan på klimatet?
Det är inte otänkbart, jag tror även att en fis i rymden påverkar strukturen där.

Det som är idiotiskt är att inte för en konstruktiv debatt där meningsmotståndare får komma till tals. Tycker du att det är rätt att de inte får det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in