Citat:
Ursprungligen postat av scorpio72
Nja, står nog ingenstans att man SKA byta fil för att underlätta för den andra, men man BÖR göra det om man kan.
Sen är inte påfartssträckan till för att du ska komma upp i skyltad hastighet, den är till för att komma upp i lämplig hastighet så du ska kunna komma in på vägen utan att störa annan trafik.
Om jag sitter i lastbilen och det kommer någon på påfartssträckan så inte f_n börjar jag sakta in eller flytta mig, du får snällt släppa på gasen och falla in bakom eller gasa på nog mycket för att hinna ut före.
Man flyttar inte gärna 60ton, 25.25m långt ekipage mellan filerna om man inte måste.
Inte släpper man på gasen heller, tar för lång tid att ta sig upp i fart igen.
Lastbilar har jag full förståelse för, men vanliga personbilar kan dra åt helvete när de inte flyttar på sig. På en sådan kort påfartssträcka kan du inte komma upp i skyltad hastighet, utan max kanske 40-50 och sen svänga ut. Men idioten svängde ju aldrig ut, utan jag fick bromsa ner och lägga mig bakom honom. Vad är det som är så svårt att inte flytta på sig och släppa in andra? Det står ju inget om att jag har väjningsplikt, utan det kallas ömsesidig hänsyn som många verkar glömma.
Jag lär nog bli lika irriterad nästa gång det händer. Folk måste ju fatta att det inte är meningen att jag ska stå stilla och vänta tills det är ok att köra ut. Sådana påfarter finns det också men är utformade på det sättet att det är meningen att du ska kunna stå där och vänta tills det är ok.