2011-05-19, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yfmt
något jag stör mig SJUKT mycket på är när folk inte blinkar ut från rondeller. För då står man där och väntar för att man tror att de ska fortsätta köra så man inte kan komma in, men så svänger de jävlarna ut! så stod man där och väntade i onödan.

folk borde över lags lära sig använda blinkers mer.

Det är extra jobbigt när man kommer med sitt lilla ekipage på 60 ton...istället för att glida fram och in i rondellen smidigt och fint så måste man stanna för att dom inte blinkar.

Stör mig förövrigt så inihelvete mycket på dom inavlade bönderna söder om södertälje. Dom asen kan fan inte köra bil. Dom använder blinkers hyggligt ofta, men på helt fel sätt. På 70-väg så blinkar dom 50 meter innan dom ska svänga...

Och dessutom ligger dom flesta i 65-70 där det är 80. Blir så galet trött på människor ibland.
Citera
2011-05-19, 22:25
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scorpio72
Exakt.
Samma med galningarna som kör om för att sen ställa sig på bromsen 20 meter framför fronten, tror dom idioterna att en lastbil kan stanna hur snabbt som helst. 60 ton som trycker på framåt gör ju BMW 320'n till en pannkaka.

Den typen har jag lyckligtvis klarat mig ganska bra ifrån, de som kør om och saktar in ær førvisso många men mer irritationsmoment æn ren farorisk som de du beskriver.
Jag ær helt øvertygad om att det i slutændan handlar om att de inte har en blekaste aning om vilka krafter det ær i ett tungt ekipage. På jobbet ær vi ganska många som menar att det borde vara obligatoriskt under B-behørighetsutbildningen att prova ett C/CE fordon i likhet med halkkørningen idag dær man kan prova inbromsning, blindzon och backning. Det skulle førmodligen skapa lite mer førståelse før var grænserna går.
Citera
2011-05-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
På jobbet ær vi ganska många som menar att det borde vara obligatoriskt under B-behørighetsutbildningen att prova ett C/CE fordon i likhet med halkkørningen idag dær man kan prova inbromsning, blindzon och backning. Det skulle førmodligen skapa lite mer førståelse før var grænserna går.

Så, vem skulle våga ha hand om denna övning, där du sätter alla idioter framför ratten på ett sånt tungt fordon? Det skulle kunna bli bra mycket mer förödande än i en personbil.
Citera
2011-05-19, 22:50
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Så, vem skulle våga ha hand om denna övning, där du sätter alla idioter framför ratten på ett sånt tungt fordon? Det skulle kunna bli bra mycket mer förödande än i en personbil.

Det skulle naturligtvis ske på avspærrat område, något annat vore ju fullstændigt livsfarligt!
Gællande vem så borde det vara den offentliga sektorn (Vægverket har væl bytt namn sedan jag flyttade?), men i værsta fall kunde det sækert læggas på trafikskolorna.
Citera
2011-05-20, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Den typen har jag lyckligtvis klarat mig ganska bra ifrån, de som kør om och saktar in ær førvisso många men mer irritationsmoment æn ren farorisk som de du beskriver.
Jag ær helt øvertygad om att det i slutændan handlar om att de inte har en blekaste aning om vilka krafter det ær i ett tungt ekipage. På jobbet ær vi ganska många som menar att det borde vara obligatoriskt under B-behørighetsutbildningen att prova ett C/CE fordon i likhet med halkkørningen idag dær man kan prova inbromsning, blindzon och backning. Det skulle førmodligen skapa lite mer førståelse før var grænserna går.

Kanske inte att dom ska behöva prova köra, men däremot få en liten teoretisk utbildning där dom får se vad som kan hända och hur lång bromssträckan blir med all last som skjuter på.
Även det där med blindzonerna skulle dom behöva få veta mer om.
Citera
2011-05-21, 10:42
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scorpio72
Nja, står nog ingenstans att man SKA byta fil för att underlätta för den andra, men man BÖR göra det om man kan.
Sen är inte påfartssträckan till för att du ska komma upp i skyltad hastighet, den är till för att komma upp i lämplig hastighet så du ska kunna komma in på vägen utan att störa annan trafik.

Om jag sitter i lastbilen och det kommer någon på påfartssträckan så inte f_n börjar jag sakta in eller flytta mig, du får snällt släppa på gasen och falla in bakom eller gasa på nog mycket för att hinna ut före.
Man flyttar inte gärna 60ton, 25.25m långt ekipage mellan filerna om man inte måste.
Inte släpper man på gasen heller, tar för lång tid att ta sig upp i fart igen.

Lastbilar har jag full förståelse för, men vanliga personbilar kan dra åt helvete när de inte flyttar på sig. På en sådan kort påfartssträcka kan du inte komma upp i skyltad hastighet, utan max kanske 40-50 och sen svänga ut. Men idioten svängde ju aldrig ut, utan jag fick bromsa ner och lägga mig bakom honom. Vad är det som är så svårt att inte flytta på sig och släppa in andra? Det står ju inget om att jag har väjningsplikt, utan det kallas ömsesidig hänsyn som många verkar glömma.

Jag lär nog bli lika irriterad nästa gång det händer. Folk måste ju fatta att det inte är meningen att jag ska stå stilla och vänta tills det är ok att köra ut. Sådana påfarter finns det också men är utformade på det sättet att det är meningen att du ska kunna stå där och vänta tills det är ok.
Citera
2011-05-23, 18:01
Medlem
Skulle också vilja framhäva dom som använder tuta så fort det sker något, inte för att signalera att här är det en bil, utan dom som tror att tutan är något slags vapen. Ofta är extra kaxiga när dom sitter i bilen men konfronterar man dom blir dom rädda som små barn
Citera
2011-05-23, 20:53
Avslutad
Idioter som inte signalerar vart de ska vid rondellkörning.
Citera
2011-05-26, 20:11
Medlem
Fjuxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Här i "rondellernas huvudstad"

Norrköping?
Citera
2011-05-26, 20:14
Medlem
Fjuxans avatar
Folk som inte inser att när jag kommer med mitt 25,25 meters ekipage behöver med plats än en liten rostig micra från -87. Ska alltid stå så långt ut som möjligt i korsningen så jag får ta ut min sväng till Gotland och tillbaka!

Citera
2011-05-26, 22:05
Medlem
InfraGuls avatar
Cyklister!!

Speciellt cyklister utefter större vägar.
De cyklar i sina svettiga, tajta kläder och gärna fem stycken bredvid varandra så det tar upp en körbana.

Ännu värre är cyklister som cyklar mitt i vägen när det finns en stor, fin cykelväg precis bredvid körbanan.
Citera
2011-06-14, 15:05
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Den som redan befinner sig på motorvägen SKA byta körfält om möjligt för att släppa ut den på påfarten. Den som ligger på påfarten ska accelerera upp och ligga i den hastighet som är satt innan denne svänger ut på motorvägen, för att inte störa trafiken på den. Men om man lyckas hamna bredvid någon idiot som inte släpper ut en trots fritt i vänsterfilen stör det med då du ska bromsa och åka ut sedan.

Idag stötte jag på två idioter som inte kunde planera sin körning för fem öre. Jag låg stadigt i 110 på motorvägen. Bakom mig dyker en BMW upp som verkar vara väldigt sugen på att komma förbi mig. Jag släpper förbi och BMW kör sakta men säkert om. Jag tvingas sakta ner för att jag kör i kapp en annan bil. Sedan gör jag en omkörning. Tro inte fan på att jag kör ikapp BMW:n igen, trots att jag fortfarande kör i 110. Kör om den, och när jag kört om igen så ska den jäveln ligga mig i röven och vill om igen. Sen har vi mitt i gröten även en kärring som gör likadant, och även ligger i röven på BMW:n, men ändå kör hon inte om den. Sen när jag kör om kommer de två igen och krånglar.
Låter som idioter som låter farthållaren styra hastigheten när dom kör om i 0.5 Km/h högre hastighet än den de kör om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in