Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-25, 20:17
  #1693
Medlem
Fruitpotatoos avatar
Kvinnor
Citera
2013-10-26, 18:45
  #1694
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktlimpa
Grejen är ju att personen behöver inte försvara sig, det är inte överdrivet långsamt, således behöver personen inte ha en skälig anledning heller.
Det finns som inget att försvara, det är inget olagligt och är fullt inom personens rätt som förare.
Jo, allt under 70 är orimligt långsamt på en 70-sträcka. Klarar man inte av att hålla det ska man inte ha körkort alls.
Citera
2013-10-26, 19:09
  #1695
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
Jo, allt under 70 är orimligt långsamt på en 70-sträcka. Klarar man inte av att hålla det ska man inte ha körkort alls.

Fast så är det inte. Däremot ska den som håller 51 på en 30-sträcka befrias från sitt körkort och så är det. Ditt resonemang får mig att tro att du haft körkort kortare tid än 5 år.

För egen del håller jag aldrig under 85 på 70-sträcka. Jag kör om den som kör långsammare än 70 eller biter ihop.
Citera
2013-10-26, 20:49
  #1696
Medlem
grimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
Jo, allt under 70 är orimligt långsamt på en 70-sträcka. Klarar man inte av att hålla det ska man inte ha körkort alls.
Tror de flesta klarar hålla 70 km/h under normala former men vi känner inte anledningen till att någon väljer att köra långsammare - det är väl bara att glida förbi när du kan. Det finns ingen anledning att problematisera en sån här bagatell. Är du en sådan här förare? Många här på FB verkar ge det intrycket..
Citera
2013-10-27, 02:48
  #1697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
Jo, allt under 70 är orimligt långsamt på en 70-sträcka. Klarar man inte av att hålla det ska man inte ha körkort alls.

70 km/h som fartbegränsning betyder att du får köra upp till 70 km/h, aldrig fortare på den sträckan eftersom vägen ifråga har för mycket oförutsägbart för högre farter än så. Respektera 70 och lägre och gasa på på köfria motorvägar istället.
Citera
2013-10-27, 02:53
  #1698
Medlem
det mest irriterande i trafiken är ganska enkelt:

bilköer

finns inget mer irriterande än bilköer och jag tror alla som kör bil håller med.

att sitta där och behöva koppla gasa bromsa 1 gång per meter medan bilkön rör sig framåt med 1-2 km/h....
Citera
2013-10-27, 07:40
  #1699
Medlem
Konservatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimar
Tror de flesta klarar hålla 70 km/h under normala former men vi känner inte anledningen till att någon väljer att köra långsammare - det är väl bara att glida förbi när du kan. Det finns ingen anledning att problematisera en sån här bagatell. Är du en sådan här förare? Många här på FB verkar ge det intrycket..

Då jag känner en trafikinspektör personligen vet jag att det är ett vanligt förekommande fenomen på uppkörning att man får köra en kuperad 70-väg för att se om personen anpassar farten vid krön och dolda kurvor, jag vet några 70-vägar i min omgivning där du inte kan hålla 70 hela tiden om du inte kör Ferrari med grymt väg-grepp.

Däremot, är det bra sikt osv så ska man självklart hålla 70, men det får ju situationen och omgivningen bestämma .
Citera
2013-10-27, 11:14
  #1700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast så är det inte. Däremot ska den som håller 51 på en 30-sträcka befrias från sitt körkort och så är det. Ditt resonemang får mig att tro att du haft körkort kortare tid än 5 år.

För egen del håller jag aldrig under 85 på 70-sträcka. Jag kör om den som kör långsammare än 70 eller biter ihop.
Var skrev jag att man skulle åka 50 på 30-väg? Jag säger att du ska åka 70 på 70-väg. Det finns ingen giltig anledning att köra långsammare än så. Klarar man inte det ska man inte köra bil öht
Citera
2013-10-27, 11:29
  #1701
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
Var skrev jag att man skulle åka 50 på 30-väg? Jag säger att du ska åka 70 på 70-väg. Det finns ingen giltig anledning att köra långsammare än så. Klarar man inte det ska man inte köra bil öht

Tror du jag är bunden av vad du skrev för att få svara? Jag vidgade ditt insnöade perspektiv genom att sätta det i ett större sammanhang.

För övrigt har du missuppfattat trafiklagen och tycks tro att det är du som sätter gränserna för gilitigt eller ogiltigt. Det är ur lagens synvinkel fullständigt giltigt att köra 50 på 70-väg och sedan får du tycka vad du vill. Det är väl bara att köra om dem och sedan är du av med problemet.
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-10-27 kl. 11:31.
Citera
2013-10-27, 11:34
  #1702
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
Var skrev jag att man skulle åka 50 på 30-väg? Jag säger att du ska åka 70 på 70-väg. Det finns ingen giltig anledning att köra långsammare än så. Klarar man inte det ska man inte köra bil öht
Vad då "klarar"? Det är ju inte det att det inte går att köra fortare, utan för att det är olämpligt på grund av kurvor, utfarter mm. som begränsningen är satt till 70. Begriper man inte att det är betydligt svårare att stanna för något uppdykande om man håller en högre hastighet så är väl frågan om vem det är som inte ska köra bil.

Finns ingen giltig anledning att köra långsammare? Tja, man kan väl dra exakt samma exempel som fortkörarna brukar ta till, födande kvinnor och sjuka barn. Det kanske inte är lämpligt att köra fort om någon ligger i baksätet och har så djävulskt ont att varje rörelse blir extremt smärtsam.
Citera
2013-10-27, 13:52
  #1703
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad då "klarar"? Det är ju inte det att det inte går att köra fortare, utan för att det är olämpligt på grund av kurvor, utfarter mm. som begränsningen är satt till 70. Begriper man inte att det är betydligt svårare att stanna för något uppdykande om man håller en högre hastighet så är väl frågan om vem det är som inte ska köra bil.

Finns ingen giltig anledning att köra långsammare? Tja, man kan väl dra exakt samma exempel som fortkörarna brukar ta till, födande kvinnor och sjuka barn. Det kanske inte är lämpligt att köra fort om någon ligger i baksätet och har så djävulskt ont att varje rörelse blir extremt smärtsam.
Alltså jag tror inte du läser vad jag skriver? Jag säger inte att du ska köra olagligt fort. Jag säger att du ska köra 70 på 70-väg. Inte 110. 70. Klarar du inte av att köra 70 på en 70-sträcka så är du bevisligen inte lämplig som förare eftersom du är extremt dålig på att hantera bilen.
Citera
2013-10-27, 14:04
  #1704
Medlem
Kör du i 50 på en 70väg (vid bra förhållanden) på uppkörningen får du inget körkort! Som ni vet kan man kugga utan att bryta mot lagen. Enligt körskolan ska man även växla vid 3000 RPM när du svängt in på en landsväg, detta för att inte hindra övrig trafik.

Men, vem bryr sig om man hindrar övrig trafik? Det är ju du själv som är viktigast! Eller?

Vad hände med vett och etikett i trafiken? Känns som alla skyddar sig bakom lagen.


Jag har en idé! Vill ni köra långt under hastighetsbegränsningen... montera en LGF-skylt
__________________
Senast redigerad av rbz 2013-10-27 kl. 14:08.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback