2009-11-23, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Det är väl just den argumentationen man vill slippa, typ "men jag körde exakt 50 enligt min mätare".

Då får du fortfarande fortkörningsböter. Dessutom riskerar du att din bil/hastighetsmätare kollas upp och visar det sig att den visar mindre än verklig hastighet får du dessutom böter för felaktig hastighetsmätare Inget bra argument m.a.o.
Citera
2009-11-23, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Då får du fortfarande fortkörningsböter. Dessutom riskerar du att din bil/hastighetsmätare kollas upp och visar det sig att den visar mindre än verklig hastighet får du dessutom böter för felaktig hastighetsmätare Inget bra argument m.a.o.
Jag tror du missuppfatta han, frågan var varför en hastighetsmätare inte får visa för lite. Inte vad som händer ifall Du manipulerar mätaren för att den ska visa för lite.

Om du imorgon går till en bilhandlare, köper en ny bil för att sedan bli tagen för fortkörningsböter då hastighetsmätaren visade 10 km/h för lite. Hade du då betalat böterna utan att ta till strid? Det är den diskussionen vi har...

Och om jag (eller du?) imorgon skulle bli tagna för fortkörning när vi helt omedvetet kör runt i en bil som visar för låg hastighet tror jag inte nån av oss hade betalat dem utan strid heller. Åtgärda felet, ja, men böter, nej.
Citera
2009-11-24, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag tror du missuppfatta han, frågan var varför en hastighetsmätare inte får visa för lite. Inte vad som händer ifall Du manipulerar mätaren för att den ska visa för lite.

Om du imorgon går till en bilhandlare, köper en ny bil för att sedan bli tagen för fortkörningsböter då hastighetsmätaren visade 10 km/h för lite. Hade du då betalat böterna utan att ta till strid? Det är den diskussionen vi har...

Och om jag (eller du?) imorgon skulle bli tagna för fortkörning när vi helt omedvetet kör runt i en bil som visar för låg hastighet tror jag inte nån av oss hade betalat dem utan strid heller. Åtgärda felet, ja, men böter, nej.

Du får det att låta som om du har ett val. Det har du inte. Om du däremot tar strid med motiveringen "min hastighetsmätare visade för låg hastighet" kan du få du böter TVÅ gånger. Dels för fortkörningen, dels för felaktig hastighetsmätare.

Nej, jag har inte missuppfattat. Du kommer inte undan en fortkörningsbot för att hastighetsmätaren är felaktig. Det enda som kan hända är att du riskerar att få böter för även detta brott. Det är alltså bara att betala och gilla läget, Man kan liksom inte välja vilka böter man känner för att betala.
Citera
2009-11-24, 16:48
Medlem
Citat:
Du får det att låta som om du har ett val. Det har du inte. Om du däremot tar strid med motiveringen "min hastighetsmätare visade för låg hastighet" kan du få du böter TVÅ gånger. Dels för fortkörningen, dels för felaktig hastighetsmätare.

Nej, jag har inte missuppfattat. Du kommer inte undan en fortkörningsbot för att hastighetsmätaren är felaktig. Det enda som kan hända är att du riskerar att få böter för även detta brott. Det är alltså bara att betala och gilla läget, Man kan liksom inte välja vilka böter man känner för att betala.
Det handlar inte om att slippa undan böter, det handlar om att du som förare inte kan förväntas ta ansvar för ett fel som ligger bortom din kontroll.

Anser du också att jag som förare bör säkerställa att avgasvärdena på bilen är inom gränserna innan jag kör någonstans? Det är ett minst lika allvarligt brott som att köra runt med felvisning på mätaren.

Och skulle du verkligen inte ta till en strid ifall du får fortkörningsböter helt på grund av att det är en felvisning på hastighetsmätaren, som kanske varit där ända sedan du köpte bilen ny från bilhandlaren? Det är uppenbart ett fel som biltillverkaren får stå för.

Och jag skulle sagt "min hastighetsmätare måste visa för låg hastighet då jag enligt min mätare inte körde så fort som ni påstår jag gjorde". Sättet du uttrycker det på tyder på att jag var medveten om problemet innan och då är det en helt annan sak.
Citera
2009-11-24, 20:37
Medlem
Citat:
(1) Det handlar inte om att slippa undan böter, det handlar om att du som förare inte kan förväntas ta ansvar för ett fel som ligger bortom din kontroll.

(2) Anser du också att jag som förare bör säkerställa att avgasvärdena på bilen är inom gränserna innan jag kör någonstans? Det är ett minst lika allvarligt brott som att köra runt med felvisning på mätaren.

(3) Och skulle du verkligen inte ta till en strid ifall du får fortkörningsböter helt på grund av att det är en felvisning på hastighetsmätaren, som kanske varit där ända sedan du köpte bilen ny från bilhandlaren? Det är uppenbart ett fel som biltillverkaren får stå för.

(4) Och jag skulle sagt "min hastighetsmätare måste visa för låg hastighet då jag enligt min mätare inte körde så fort som ni påstår jag gjorde". Sättet du uttrycker det på tyder på att jag var medveten om problemet innan och då är det en helt annan sak.

(1) Det är fortfarande ditt ansvar och din skyldighet att se till att bilen är i lagligt skick.

(2) Den senaste besiktningen visar dina avgasvärden och om du inte modifierat något på bilen sedan dess torde detta räcka som bevisning. Bilbesiktningen kontrollerar inte att hastighetsmätaren visar korrekt hastighet.

(3) Den striden får du i så fall ta med biltillverkaren. Fortkörningsboten är det bara att betala och se glad ut, eller invänta fogden för utmätning. Hur svårt kan det vara egentligen? Det är DITT ansvar, oavsett vad mätaren visar.

(4) Ordvalet är ointressant. Det är likgiltigt om du var medveten om problemet eller ej. Se (1).

Citat:
Ursprungligen postat av Dalarnas Tidningar 2009-11-17
En man i 40-årsåldern från Smedjebacken har dömts till 2500 kronor för två fortkörningar på riksväg 66, de skedde 9 och 10 juni i år. Mannen har berättat att han fått ytterligare en fortkörningsbot inom några dagar och hävdar att det måste vara fel på hans bil.

Den är godkänd vid bilprovningen och borde ha en rätt visade hastighetsmätare och därmed skulle mannen vara oskyldig. Den förklaringen köper inte tingsrätten och anser åtalet styrk och mannen ska betala 2500 kronor i böter.

Mannen har kört 96 km/h vid båda tillfällen och det råder 90 km/h på de två mätplatserna.
Senast redigerad av Skalman71 2009-11-24 kl. 20:41.
Citera
2009-11-24, 21:08
Medlem
Citat:
(1) Det är fortfarande ditt ansvar och din skyldighet att se till att bilen är i lagligt skick.

(2) Den senaste besiktningen visar dina avgasvärden och om du inte modifierat något på bilen sedan dess torde detta räcka som bevisning. Bilbesiktningen kontrollerar inte att hastighetsmätaren visar korrekt hastighet.

(3) Den striden får du i så fall ta med biltillverkaren. Fortkörningsboten är det bara att betala och se glad ut, eller invänta fogden för utmätning. Hur svårt kan det vara egentligen? Det är DITT ansvar, oavsett vad mätaren visar.

(4) Ordvalet är ointressant. Det är likgiltigt om du var medveten om problemet eller ej. Se (1).
När bilen levereras måste hastighetsmätaren visa rätt, och om du inte modifierat något på bilen sedan dess torde detta räcka som bevisning. Eller hur?

Sedan är det i högsta grad intressant ifall man har haft uppsåt till brottet.
Citera
2009-11-24, 22:43
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
När bilen levereras måste hastighetsmätaren visa rätt, och om du inte modifierat något på bilen sedan dess torde detta räcka som bevisning. Eller hur?

Hastighetsmätaren i din bil är inget precisionsinstrument, den diffar på några kilometer som vi kommit överrens om. Vad menar du med "visa rätt"? Exakt på kilometern rätt? Vem ska kontrollera att den är kalibrerad?
Så frågeställningen här är alltså " Om jag kör i 100 `riktiga`kilometer ,men mätaren visar 110 borde tillverkaren stå för böterna "
Eh, nä varför? Kör för f-n i laglig hastighet om du inte vill ha böter;skyll inte på något annat eller att dt inte är förarens ansvar.
Citera
2009-11-24, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Hastighetsmätaren i din bil är inget precisionsinstrument, den diffar på några kilometer som vi kommit överrens om. Vad menar du med "visa rätt"? Exakt på kilometern rätt? Vem ska kontrollera att den är kalibrerad?
Så frågeställningen här är alltså " Om jag kör i 100 `riktiga`kilometer ,men mätaren visar 110 borde tillverkaren stå för böterna "
Eh, nä varför? Kör för f-n i laglig hastighet om du inte vill ha böter;skyll inte på något annat eller att dt inte är förarens ansvar.
Du har nog totalt missat vad vi snackar om.

Vi snackar om fall där hastighetsmätaren visar för lite, alltså att jag tex. kör i 110 km/t enligt bilens mätare men i verkligheten kör i 120 km/t och åker på fortkörningsböter för det.

Med rätt menar jag då såklart att mätaren håller sig inom toleranserna som är tillåtna, inte för lite mao.
Citera
2009-11-24, 23:14
Medlem
Citat:

Du får nog läsa på lite om hur lagar/straff och ansvar/skyldigheter fungerar.

Det är DU som FÖRARE som är SKYLDIG att se till att ha en korrekt fungerande hastighetsmätare. På samma sätt som du är skyldig att se till bilen har rätt däck. Om du inte förstår detta elementära samband är det inte lönt att ens försöka diskutera. Du kommer aldrig att förstå att du helt enkelt har fel.

Du förstår inte heller att avsaknad av uppsåt inte är samma sak som ansvarsfrihet. Dina skyldigheter försvinner inte bara för att "du inte visste".

Polisen efter en krock: "du har väjningsplikt i den här korsningen"
David86: "Jaså? Det hade jag inte en aning om."
Polisen: "Jaha. Jaja då så, då är du oskyldig till krocken, ha en trevlig dag."

Troligt scenario, eller hur? Du visste ju inte, alltså hade du inget uppsåt och då måste du ju vara oskyldig...

edited: vvfs 2003:22 reglerar hur en bil ska vara utrustad.
Senast redigerad av Skalman71 2009-11-24 kl. 23:26.
Citera
2009-11-24, 23:41
Medlem
arowanajs avatar
1. Väglusar, de som kör under hastighetsbegränsningen.
2. Folk som kör med helljuset tänt även fast dom ligger nära bakomför: De brukar jag säga till genom att argt blinka med bromsljusen
3. Folk som inte blandar av till halvljus i tid: Dom brukar i regel bli straffade ett helljus ett tag innan mötet, om dom inte har någon oskyldig bilist bakom sig :P
4. Folk som enligt mig gör fel i rondeller, även fast det inte är lagstadgat: Straffas inte, även fast jag skulle vilja.
5. De som tycker att jag kör för sakta och straffar mig med att ligga och lukta mig i arslet: Dessa blir straffade med ett bromslyse mitt framför ögonen.
Och en sista: De som inte tackar på rätt sätt när jag underlättat omkörningen för dem: Dessa straffas inte utan får gå :P
Citera
2009-11-24, 23:45
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DertyHarry
Men om jag t.ex. håller 50 på 50-väg eller 70 på 70-väg känns det ju märkligt att jag blir omkörd. Om jag åker i 70 på en 70-väg, där alltså den högst tillåtna hastigheten är 70 km/h, så bör det inte finnas någon anledning till omkörning.

Möjligt att du inte anser att det bör finnas någon anledning men någon annan kanske anser det och då skall du i den mån du kan underlätta för denne att köra om och kan annars dömmas till böter för detta.

Citat:

Polisen efter en krock: "du har väjningsplikt i den här korsningen"
David86: "Jaså? Det hade jag inte en aning om."
Polisen: "Jaha. Jaja då så, då är du oskyldig till krocken, ha en trevlig dag."

Troligt scenario, eller hur? Du visste ju inte, alltså hade du inget uppsåt och då måste du ju vara oskyldig...

edited: vvfs 2003:22 reglerar hur en bil ska vara utrustad.

Vilken oerhörd korkad jämförelse då väjningsplikt är något man lär sig och kan förväntas kunna medans en hastighetsmätare är något man förlitar sig på.

Citat:
Du får nog läsa på lite om hur lagar/straff och ansvar/skyldigheter fungerar.

Det är DU som FÖRARE som är SKYLDIG att se till att ha en korrekt fungerande hastighetsmätare. På samma sätt som du är skyldig att se till bilen har rätt däck. Om du inte förstår detta elementära samband är det inte lönt att ens försöka diskutera. Du kommer aldrig att förstå att du helt enkelt har fel.

Du förstår inte heller att avsaknad av uppsåt inte är samma sak som ansvarsfrihet. Dina skyldigheter försvinner inte bara för att "du inte visste".

Detta är uppenbarligen också fel och praktiseras inte i alla fall, se bl.a nedan exempel:

http://www.sr.se/cgi-bin/kalmar/nyheter/artikel.asp?Artikel=2053144
Citera
2009-11-24, 23:47
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arowanaj
1. Väglusar, de som kör under hastighetsbegränsningen.
2. Folk som kör med helljuset tänt även fast dom ligger nära bakomför: De brukar jag säga till genom att argt blinka med bromsljusen
3. Folk som inte blandar av till halvljus i tid: Dom brukar i regel bli straffade ett helljus ett tag innan mötet, om dom inte har någon oskyldig bilist bakom sig :P
4. Folk som enligt mig gör fel i rondeller, även fast det inte är lagstadgat: Straffas inte, även fast jag skulle vilja.
5. De som tycker att jag kör för sakta och straffar mig med att ligga och lukta mig i arslet: Dessa blir straffade med ett bromslyse mitt framför ögonen.
Och en sista: De som inte tackar på rätt sätt när jag underlättat omkörningen för dem: Dessa straffas inte utan får gå :P

Tycker det låter ganska vettigt även om jag själv aldrig blivit utsatt för nr 5 , tackar gör jag dock alltid om jag blir framsläppt på ett föredömligt sätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in