1. Någon annan här än bara jag som reagerat på folk som ska envisas med att ta första övningskörningsturen i vanlig trafik?
De flesta(kanske 95%) som jag pratat med genom åren kör första gången(/gångerna) på en större parkering eller kanske ute i skogen på någon skitväg ingen vanligtvis kör på men har hört och sett talas om idioter som beger sig ut i trafiken för första gången under rusningstid eller annat tillfälle då det är förhållandevis mycket folk ute på vägarna.
Visst, det är kanske inte bara "elevens" fel utan det är ju trots allt föräldrarnas(eller vem det nu är som de övningskör med) tycker jag i alla fall.
Livsfarligt. Har ju skett en del incidenter då när de t.ex. inte vet hur snabbt bilen reagerar när man trycker på pedalerna eller vrider på ratten.
2. Folk som gör en massa annat bakom ratten, så som sminkar sig eller skriver en massa sms.
Ja det händer ibland att även jag gör annat bakom ratten som t.ex. dricker en läsk eller pratar i mobilen men om det påverkar min körning så låter jag bli eller så stannar jag på lämpligt ställe.
Ibland har jag kört bakom någon i visst antal km och undrat om framförvarande är full eller kanske extremt trött då bilen rör sig lite hur som helst mellan dikena men vid en omkörning så har det visat sig att föraren "helt enkelt" bara sms:ade... inte hade de mobilen i ögonhöjd heller...