2009-11-12, 14:13
Medlem
Haha idag såg jag en kärring komma backandes på motorvägen med mobilen i högsta hugg mot örat :P Kärringar borde inte få vara ute i trafiken, totalt livsfarliga!
Citera
2009-11-12, 14:27
Medlem
Erikons avatar
kärringar som kör 20 kilometer i timmen för sakta, och forgängare som inte har reflex som hoppar ut på gatan
Citera
2009-11-12, 15:34
Medlem
gb85s avatar
Mest irriterande i trafiken: Mottrafikanter (även kallat medtrafikanter, men just "med" är ganska sällsynt)
Citera
2009-11-13, 01:09
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Vilken bedömning polisman/rätten gör vet jag inte, dock ändrar det inte det faktum att jag har rätt.
Risken för Whiplashskador uppkommer redan vid små hastigheter, 6-8 km/h, att tro att man klarar sig eftersom man pressar huvudet mot nackstödet är att ha övertro på sig själv.

Sen kan det vara värt att fundera på var era fordon tar vägen efter smällen...

Du har absolut rätt rent juridiskt sett. Men då detta aldrig går att bevisa i praktiken så spelar det ingen roll.

Jag vet inte om du missada fysiklektionerna men då du blir påkörd bakifrån så rör sig din bil hastigt fram, vilket får dig (som är rörlig materia och inte ingår i bilkonstruktionen) att således med samma kraft röra dig bakåt. Har du då huvudet mot nackstödet hindras alltså detta. Vad är det du inte förstår?
Citera
2009-11-13, 08:21
Medlem
boppaloozs avatar
Inte bara irriterande utan rent livsfarligt: Nu börjar dom där eskimåerna dyka upp på vägarna igen. Dom som är så stressade att dom inte hinner skrapa rutorna rena utan kör omkring med en igloo med bara två frimärksstora titthål längst ned på vindrutan som defrosteranläggningen har lyckats tina fram på den i övrigt igenisade rutan.
Citera
2009-11-13, 11:44
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Men då detta aldrig går att bevisa i praktiken så spelar det ingen roll.

Exakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Jag vet inte om du missada fysiklektionerna men då du blir påkörd bakifrån så rör sig din bil hastigt fram, vilket får dig (som är rörlig materia och inte ingår i bilkonstruktionen) att således med samma kraft röra dig bakåt. Har du då huvudet mot nackstödet hindras alltså detta. Vad är det du inte förstår?

Ja, jag hade fel. Så länge inte huvudet är vridet bör det inte vara någon risk för skador.
Citera
2009-11-13, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Haha idag såg jag en kärring komma backandes på motorvägen med mobilen i högsta hugg mot örat :P Kärringar borde inte få vara ute i trafiken, totalt livsfarliga!

Ohh fy fan. Vad i helvete?
Citera
2009-11-14, 04:29
Medlem
Cineastens avatar
Jag cyklade som vanligt till jobbet idag. Första morgonskiftet den här veckan f.ö.. Som vanligt var det åtminstone ett par tre stycken som cyklade i mörkret utan vare sig reflexer, cykellysen eller något ljust klädesplagg på sig. Vid ett tillfälle var det nära en krock eftersom cyklisten inte syntes. Jag blir så j-a förbannad på sånt. Hur svårt kan det vara att skaffa lampor/reflexer etc? Det handlar ju inte enbart om ens egen säkerhet. Det är av hänsyn till andra också.

Gick f.ö. på bio ikväll för att se premiären av 2012 på Rigoletto. Jag knallade ned för Kungsgatan och då kommer det en idiot som slog rekord i dumhet. Inte nog med att han cyklade i mörkret utan lampor eller nånting. Kungsgatan är hyfsat upplyst så det var inte det största problemet även om det är nog så illa. Men dumjäveln körde mot trafikens riktning med en hand på styret och en hand på mobiltelefonen som han försökte manövrera. Ingen som helst koll på läget, vinglig cykling och jag kunde inte låta bli att tänka "hoppas den dumma jäveln kör omkull/blir omkullkörd och slår sig ordentligt så att han fattar hur man ska bete sig i trafiken".

Hur fan tänker man om man kör på det viset som han gjorde?
Citera
2009-11-14, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
jag kunde inte låta bli att tänka "hoppas den dumma jäveln kör omkull/blir omkullkörd och slår sig ordentligt så att han fattar hur man ska bete sig i trafiken".

Jag tänker nästan så varje dag i trafiken på allvar.

På somrarna hoppas jag mest att blattarna som åker 3st på en moped utan hjälm på gångvägen ska dra omkull och helst bryta så många ben som möjligt. Nästan så att man vill gå dit och hjälpa till.
Citera
2009-11-14, 10:44
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten

Cyklister måste bara vara extra korkade.
Jag körde efter en cyklist för ett tag sedan, det var smalt och 30 så jag kunde inte köra om. Vi kom fram till ett bevakat övergångsställe och det var grön gubbe så vi hade rött. Då cyklar han upp på trottoaren, så att han kunde köra förbi rödljuset på insidan, (för då gäller det väl inte?), och sen cyklade han lugnt ned på vägen igen på andra sidan. Att det var en massa folk som var på väg över på övergångsstället kvittade väl. Att han körde upp på trottoaren visar att han på något sätt kände att det var fel att köra mot rött, men resonemanget att han skulle kunna bli "förlåten" genom att passera signalstolpen på fel sida är ju bara korkat.
Förresten lika korkat som att felparketra hur mycket som helst, både dubbelparkerat, där det är smalt och trafikfarligt, men slå på varningsblikersen och tro att man då är förlåten.
Senast redigerad av boppalooz 2009-11-14 kl. 10:49.
Citera
2009-11-14, 11:31
Medlem
Running_mans avatar
1. Någon annan här än bara jag som reagerat på folk som ska envisas med att ta första övningskörningsturen i vanlig trafik?

De flesta(kanske 95%) som jag pratat med genom åren kör första gången(/gångerna) på en större parkering eller kanske ute i skogen på någon skitväg ingen vanligtvis kör på men har hört och sett talas om idioter som beger sig ut i trafiken för första gången under rusningstid eller annat tillfälle då det är förhållandevis mycket folk ute på vägarna.

Visst, det är kanske inte bara "elevens" fel utan det är ju trots allt föräldrarnas(eller vem det nu är som de övningskör med) tycker jag i alla fall.

Livsfarligt. Har ju skett en del incidenter då när de t.ex. inte vet hur snabbt bilen reagerar när man trycker på pedalerna eller vrider på ratten.

2. Folk som gör en massa annat bakom ratten, så som sminkar sig eller skriver en massa sms.

Ja det händer ibland att även jag gör annat bakom ratten som t.ex. dricker en läsk eller pratar i mobilen men om det påverkar min körning så låter jag bli eller så stannar jag på lämpligt ställe.

Ibland har jag kört bakom någon i visst antal km och undrat om framförvarande är full eller kanske extremt trött då bilen rör sig lite hur som helst mellan dikena men vid en omkörning så har det visat sig att föraren "helt enkelt" bara sms:ade... inte hade de mobilen i ögonhöjd heller...
Citera
2009-11-14, 13:41
Bannlyst
Tomtar som envisas med att rassla runt med dubbdäck på bar asfalt 3 veckor innan snön kommer. Så jävla irriterande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in