2009-11-11, 17:13
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Sen måste man inte använda en cykelbana (vilket är helt rätt) då dessa oftast är betydligt längre, byggda med sämre standard och inte fungerar med alla vilsna gående där.
Är böter på att cykla eller köra klass II moped på väg där det finns cykelbana.
Citera
2009-11-11, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
Är böter på att cykla eller köra klass II moped på väg där det finns cykelbana.

Intressant då det står så här i lagtexten:

Att man skulle bli bötfälld för att ha cyklat på en väg finner iaf jag som mycket mycket osannolikt, och då endast om följande är uppfyllt:

som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
1. bestämmelserna i
3kap 6§

Vilket betyder att kravet om särskild försiktighet inte är uppfyllt. (Och hur ska detta då bevisas). Är ju bara att säga att det är bättre med hänsyn till mitt färdmål att färdas längs vägen än en cykelbana. (Inte sällan snön är decimeterhög på cykel/gångbana under vintern medan vägen är snöfri... Var skulle du vilja färdas då?)
Citera
2009-11-11, 18:01
Medlem
BingaBangas avatar
Har inte körkort, men vad jag känt av när jag övningskör: Folk som inte visar hänsyn när man kommer från en påfart och ska ut på vägen. I synnerhet feta lastbilar skiter helt i att visa lite hänsyn och släppa fram en. Det slutar ändå alltid med att man kör om lastbilen.
Citera
2009-11-11, 18:25
Medlem
- Folk som håller på och tutar och jävlas med övningskörare. Oftast gubbjävlar med ölmage.

- Gamla tanter på cyklar, jävla vinglande på er.
Citera
2009-11-11, 18:33
Medlem
BingaBangas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahman
- Folk som håller på och tutar och jävlas med övningskörare. Oftast gubbjävlar med ölmage.
Instämmer som fan. Är ofta med om att även ungdomar trycker upp bilen i arslet på en, bara för att det är kul att jävlas.
Citera
2009-11-11, 18:45
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BingaBanga
Instämmer som fan. Är ofta med om att även ungdomar trycker upp bilen i arslet på en, bara för att det är kul att jävlas.
Då kan jag ge dig en lärdom som du kommer att få glädje av direkt eller iaf nästa gång du övningskör: det är ALLTID dens fel som kör på bakifrån, alltså tvärnitar du och du blir påkörd så är allt hans/hennes fel.
Detta hänger ihop med att man är skyldig att hålla sånt avstånd att...ja, det där vet du ju redan.
Många är de som skaffat nya bagageluckor på det viset...
Citera
2009-11-11, 18:52
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Då kan jag ge dig en lärdom som du kommer att få glädje av direkt eller iaf nästa gång du övningskör: det är ALLTID dens fel som kör på bakifrån, alltså tvärnitar du och du blir påkörd så är allt hans/hennes fel.
Detta hänger ihop med att man är skyldig att hålla sånt avstånd att...ja, det där vet du ju redan.
Många är de som skaffat nya bagageluckor på det viset...

Det stämmer inte. Du får inte skapa farliga situationer i trafiken, m a o får du inte tvärnita utan anledning så att bakomvarande kör in i dig. Det ända rätta att göra mot en rövslickare är att försöka låta han passera, eller hoppas du råkar möta en polis som agerar.

Sen får du gärna förklara hur mycket glädje man får av en en kronisk whiplashskada...
Citera
2009-11-11, 18:54
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Intressant då det står så här i lagtexten:
:
Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. [b]cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till

:

(Inte sällan snön är decimeterhög på cykel/gångbana under vintern medan vägen är snöfri... Var skulle du vilja färdas då?)

Jag anser ju inte att det är att iaktta särskild försiktighet när sex cyklister på 24-växlade tävlingscyklar cyklar tre i bredd på en 70-väg med en fil i vardera färdriktningen och utan vägren men med fin cykelbana precis vid sidan om.

Att ge sig ut med cykel när det är en decimeter snö där det inte är plogat tycker jag inte heller är att iaktta särskild försiktighet.

I båda fallen blir det antagligen mest synd om cyklisten ifall något skulle hända, helt oavsett dom juridiska förhållandena.
Citera
2009-11-11, 19:35
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Det stämmer inte. Du får inte skapa farliga situationer i trafiken, m a o får du inte tvärnita utan anledning

"Såg du inte rådjuret".
Så. Anledning fixad.
Citera
2009-11-11, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Jag anser ju inte att det är att iaktta särskild försiktighet när sex cyklister på 24-växlade tävlingscyklar cyklar tre i bredd på en 70-väg med en fil i vardera färdriktningen och utan vägren men med fin cykelbana precis vid sidan om.

Att ge sig ut med cykel när det är en decimeter snö där det inte är plogat tycker jag inte heller är att iaktta särskild försiktighet.

I båda fallen blir det antagligen mest synd om cyklisten ifall något skulle hända, helt oavsett dom juridiska förhållandena.

Pratar om ett normafall som ensam cyklist, inte cykelklubbars träning, eller för den delen cruising i städerna. Det är samma "problem"

Vägen = plogad, cykelbanan oplogad. Vilket alternativ väljer du?

Visst är det så, och orsaken är vad, inte cyklistens fel i de allra flesta fallen. Bilisten brukar vara orsak till en hel del, men följderna får cyklisten/gångaren ta.
Citera
2009-11-11, 20:24
Medlem
dogbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
"Såg du inte rådjuret".
Så. Anledning fixad.

Sedan kan man fråga dig om du tycker det var värt det med stelopererad nacke.
Citera
2009-11-11, 20:27
Medlem
dogbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro

Nej. Inte vid ett filbyte till exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in