2023-08-16, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hetofestlig
Mätaren visar något under riktig hastighet, också beroende på vad för hjul du har också. 1-10km över hastighetsgränsen får du samma bötesbelopp så 9km/t över gps brukar bli 90 på mätaren på 70-väg
Så du menar att om någon kör enligt bilens hastighetsmätare(vilket jag trots allt tror många fortfarande gör) och håller hastigheten enligt den, så har du rätt att ligga två meter bakom och utsätta den framförvarande och andra medtrafikanter för mycket stor fara?
Detta pga att du kör enl. gps:ens visade hastighet.
Uppfattar jag dig rätt där?

Och du menar att man kan ligga i upp till 90km/h på 70-väg(alltså att mätaren slår fel på 20km/h i den farten) och undkomma böter vid en eventuell fartkontroll.
Är det rätt uppfattat?
Citera
2023-08-16, 23:35
Medlem
hetofestligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groyk
Så du menar att om någon kör enligt bilens hastighetsmätare(vilket jag trots allt tror många fortfarande gör) och håller hastigheten enligt den, så har du rätt att ligga två meter bakom och utsätta den framförvarande och andra medtrafikanter för mycket stor fara?
Detta pga att du kör enl. gps:ens visade hastighet.
Uppfattar jag dig rätt där?

Och du menar att man kan ligga i upp till 90km/h på 70-väg(alltså att mätaren slår fel på 20km/h i den farten) och undkomma böter vid en eventuell fartkontroll.
Är det rätt uppfattat?

God kväll, Generalen.
Nä, svaret på din första fråga är att man aldrig ligger 2 meter bakom för du kör redan tillräckligt snabbt för att inte kvala in till att vara ett mål för hetsning. En nice bilförare helt enkelt.

Andra frågan så slår mätaren fel på typ 10 km/t (kanske lite mindre då) vid den hastigheten, och kör du 2 km för fort så får du ändå samma böter som du kör 10 km för fort. Och det är en rimlig hastihetsöverträdelde både för plånboken och som argument om polisen stannar dig.

Själv har jag kört bil varje arbetsdag i 10 år inne i Göteborgs centrum och omnejd. Där har majoriteten av bilisterna fattat samma sak. Bara fartkamerorna vi undviker. Frihet under ansvar när det är som bäst. Vi tar hand om varandra och skapar ett gött tempo i trafiken. Därför jag fortfarande jobbar kvar i stan.
Citera
2023-08-16, 23:42
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag stör mig på trögarslen.

Vi alla ser dom ibland, jag är också ett trögarsel emellanåt när jag vill spara soppa.
Men då har jag god sikt bak, och kollar så att jag är ensam, kommer det en stressad bakom så stannar jag på närmsta vägkant och släpper fram dom.

Men tröga bilister som skiter i kön bakom tror jag egentligen sitter och glor på telefonen, eller så är dom påverkade av någonting.

Kan bara utgå från mig själv, om jag hade varit påverkad av något mysigt
(och varit dum nog att köra) så hade jag ju kört långt under hastighetsgränsen.
Citera
2023-08-17, 09:19
Medlem
Citat:
God kväll, Generalen.
Nä, svaret på din första fråga är att man aldrig ligger 2 meter bakom för du kör redan tillräckligt snabbt för att inte kvala in till att vara ett mål för hetsning. En nice bilförare helt enkelt.

Andra frågan så slår mätaren fel på typ 10 km/t (kanske lite mindre då) vid den hastigheten, och kör du 2 km för fort så får du ändå samma böter som du kör 10 km för fort. Och det är en rimlig hastihetsöverträdelde både för plånboken och som argument om polisen stannar dig.

Själv har jag kört bil varje arbetsdag i 10 år inne i Göteborgs centrum och omnejd. Där har majoriteten av bilisterna fattat samma sak. Bara fartkamerorna vi undviker. Frihet under ansvar när det är som bäst. Vi tar hand om varandra och skapar ett gött tempo i trafiken. Därför jag fortfarande jobbar kvar i stan.
Men du skrev som en motivering till att folk ligger två meter bakom, är att de kör enl. gps och den framförvarande medans då den framförvarande då kör enl. hastighetsmätare.

Förövrigt, spelar det ingen roll.
Om du så ligger 10-20 km/h över hastigheten, så har man nära på alltid någon som ligger och trycker tätt intill.
Antar att du är en av dem.
Citera
2023-08-17, 20:07
Medlem
hetofestligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groyk
Men du skrev som en motivering till att folk ligger två meter bakom, är att de kör enl. gps och den framförvarande medans då den framförvarande då kör enl. hastighetsmätare.

Förövrigt, spelar det ingen roll.
Om du så ligger 10-20 km/h över hastigheten, så har man nära på alltid någon som ligger och trycker tätt intill.
Antar att du är en av dem.

Öka, eller flytta dig åt sidan och släpp fram folk som kan köra bil då, kärring.
Citera
2023-08-17, 20:46
Medlem
Bilister som ska svänga vänster in på en annan väg och genar över mötande fil så att man blir tvungen att backa eller kasta sig undan.

Jag har också stött på idioter som ligger bakom i en korsning och kör om min bil mitt i svängen.
Citera
2023-08-18, 10:12
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Bilister som ska svänga vänster in på en annan väg och genar över mötande fil så att man blir tvungen att backa eller kasta sig undan.

Jag har också stött på idioter som ligger bakom i en korsning och kör om min bil mitt i svängen.
Jag tar alltid genvägen över mötande fil vid vänstersväng , och använder blinkers
Citera
2023-08-18, 16:52
Medlem
Citat:
Öka, eller flytta dig åt sidan och släpp fram folk som kan köra bil då, kärring.
Haha...du var mig en tuffing. 🙂
Hoppas du åtminstone har åldern som försvar till din idioti.
Citera
2023-08-20, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag tar alltid genvägen över mötande fil vid vänstersväng , och använder blinkers

Det kan man göra vid bra sikt och om det inte kommer någon från andra hållet. Det är ganska vårdslöst om ett annat fordon är på väg ut från korsningen.
Citera
2023-08-20, 17:34
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det kan man göra vid bra sikt och om det inte kommer någon från andra hållet. Det är ganska vårdslöst om ett annat fordon är på väg ut från korsningen.
Mötande fil måstealltid passeras, detgör jag..
Så länge jag är på stora. VÄgen ska du låta mig var ifred .
Citera
2023-08-20, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Mötande fil måstealltid passeras, detgör jag..
Så länge jag är på stora. VÄgen ska du låta mig var ifred .

Det var inte riktigt så jag menade. Det finns bilister som svänger vänster från en större väg och skär tvärsöver mötande fil där man normalt stannar vid stopplikt.

Det har hänt mig dussintals gånger att jag har stannat på grund av stopplikt och sedan kommer en bilist från höger och genar så att jag blir tvungen att backa för att undvika en kollision.

Om jag fick bestämma så skulle dessa bilister omgående avlivas. Jag skulle gladeligen utföra jobbet.
Citera
2023-08-21, 10:07
Medlem
Citat:
Det var inte riktigt så jag menade. Det finns bilister som svänger vänster från en större väg och skär tvärsöver mötande fil där man normalt stannar vid stopplikt.

Det har hänt mig dussintals gånger att jag har stannat på grund av stopplikt och sedan kommer en bilist från höger och genar så att jag blir tvungen att backa för att undvika en kollision.

Om jag fick bestämma så skulle dessa bilister omgående avlivas. Jag skulle gladeligen utföra jobbet.

Stör mig som fan på det oxå, men gör antagligen mer eller mindre likadant när det är ombytta roller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in