Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative3.0
Du verkar brinna för frågan.
Jag förstår inte hur den kan vara så viktig?
Ytterst sällan ser jag igenom en rondell så jag ser inte om någon blinkar vänster fören den kommer upp till vänster om mig och då spelar det ingen roll. Blinkar den då inte höger så förstår jag att den ska passera mig.
VB kan jag göra om jag ser en MC i backspegeln för att visa att den inte bör köra om. Kan även VB om en lastbil är på väg in då de kan se genom rondellerna.
Däremot är det skitenkelt mellan två personbilar. Blinkar den inte höger så förutsätter jag att den ska passera min infart. Det enda jag kan tänka mig att sura ner mig på är om det är tät trafik och de inte blinkar höger när de svänger ut eftersom man då inte hinner in i deras lucka.
Detta har jag förklarar massor av gånger, men det verkar som om det inte går in….
När du befinner dig på ett ställe i CP så kanske du inte har nytta av en VB från vissa bilar, men det kan ju finnas andra som är på andra ställen i CP som kan ha nytta av den VB du inte tycker du har nytta av…
Likaså är det ju ofta som man helt enkelt är i en sådan vinkel att man inte kan se om en annan bil HB eller inte, och då kan en VB i det fallet ge mer info som man kan dra nytta av. För då har man en tydligare indikation på vad aktuell bil sannolikt avser, och man kan då få mer tid och möjlighet att anpassa sig. Är inte det bra…?
Många vilar ju sitt motstånd på att det minsann inte är krav på VB, bara HB.
Men jag törs sätta min mormors mamelucker på att de allra flesta av oss tycker att den där föraren som stannade utmed trottoar/vägkant utan att ge tecken, HB, när man låg bakom och undrade vad fan denne höll på med, och så står han bara still vid kanten. Visst vill vi alla att man ska ge tecken, HB, om man ämnar stanna vid vägkant…? Men det finns faktiskt inget krav på detta, bara att man ska ge tecken när man ska starta från vägkant. Ändå så väljer nog de flesta av oss att HB när vi ska stanna vid vägkant, eller hur….? Varför gör vi det när det inte behövs….?