2009-04-20, 18:26
Bannlyst
1)
Jag hatar när man kommer till en korsning med väjnings plikt och ser en bil kommandes från anntingen vänster eller höger i rätt snabb fart och då stannar man till helt med bilen som vid Stop skylten och precis 10m före korsningen så blinkar pajasen istället för att blinka 200m håll så man hade hunnit köra ut nice and easy.

2)
Eller i en rundel innan man kör in så blinkar inte idioten ut till höger. Blir ett onödigt stannanade för min del

3)
När man kör på huvudled och jag ligger i högerfilen och idioten ligger i vänsterfilen och när han ska köra vänster i nästa korsning så kör idioten över på min fil för att klara av svängen så jag måste bromsa in för annars kör man in i iblarna som är parkerade bredvid en på högersida

Väldigt störiga moment i trafiken och det finns hur många situationer som helst men jag pallar ej rabbla upp fler för ni fattar.
Citera
2009-04-20, 18:41
Medlem
Chronicals avatar
Uteslutande riktar mitt hat sig mot folk som kör i mittenfilen, varför i helvete? Vad är det för fel på högerfilen egentligen?

Dagligen kan jag obehindrat köra från Västberga till Kungens Kurva i högerfilen, mens mitten & vänsterfilen är fullproppad.

Dessutom tvingar det mig till lagbrott vilket gör mig ännu lackare.

För några år sedan hade jag kraftig & ständig road-rage men en indicent på Sveavägen där jag körde bussfil södergående och med fullständig koll och jättemarginal återvände till ordinarie fil fick ett helljusblink i backspegeln varpå jag bromsade så hårt det gick, vilket ledde till en mindre seriekrock med tre bilar. Jag sprang ut och slet upp dörren på bilen bakom och berättade relativt behärskat att jag inte uppskattar hans ryckande i helljusreglaget..

Han sket dock i mig utan brydde sig mera om sin nyopererade fru med halskrage i passagerarsätet, mindre lyckat och jag stack som om jag snott nåt.

Men som sagt, kör ff i högerfilen. Det är så lagen är utformad på vägar över sjuttio blås på skyltarna.
Citera
2009-04-20, 18:56
Medlem
Människor som blinkar vänster i en rondell.
Citera
2009-04-20, 21:10
Bannlyst
Ididoter (främst sthlms-idioter) som inte har någon erfarenhet av trafik förutom just STHLM som slår på helljus så fort dom åker in på en väg i tätort
där belysningen är nedsatt samtidigt som dom har en bil framför sig, detta är oerhört irriterande, nu menar jag typ förort till sthlm inte någon landsväg llr så.

Folk som runkar på sitt neon-ljus slår om / llr något liknande så att det ser ut som att dom blinkar med helljus, oerhört irriterande.

I längden leder det till att man skiter i om någon blinkar med hel ljus som kanske beror på att man har kofångare bak som har lossnat llr liknande (såg en sån idiot som blåste förbi mig på motorvägen i sin bmw i sån fart att kofångare bak lossnade och flög upp i luften). Snubben i fråga kom på det 20 km efteråt. Lyckligtvis landade den på vägrenen och inte på körbana.

WoW mitt 1000e inlägg=word.
Senast redigerad av Fuckluck 2009-04-20 kl. 21:17.
Citera
2009-06-21, 22:21
Medlem
1. Folk som inte blinkar eller blinkar samtidigt som de svänger. Hur tänker de egentligen?

2. Idioter som röker och sedan fimpar genom fönstret när man ligger bakom dem.

3. Folk som kör ut på den smutsiga vägrenen helt utan anledning, vilket oftast resulterar i en våg av sten mot ens bil.
Senast redigerad av kc- 2009-06-21 kl. 22:24.
Citera
2009-06-21, 23:51
Medlem
Motorvägskörning...

1. Dessa lastbilar, förihelvete, kan dom inte hålla sig snyggt och prydligt på HÖGER körfält...

2. Lite tysk motorvägsdisiplin skulle inte skada på svenska motorvägar. På många ställen på E4:an kan man, om man vågar, dra om i högerfilen om man ligger på laglig hastighet bara för att det ligger tre gånger så många bilar i vänsterfilen som i högerfilen. Vänsterfilen är en omkörningsfil, vilket betyder att man endast tillfälligtvis ska vistas i den...
Citera
2009-06-22, 02:56
Bannlyst
Ahhh... En tråd i mitt absoluta tycke!

Skjutsar chefen till jobbet varje morgon, då han bor i närområdet. Vi har ofta diskussioner om trafiksituation, regler, beteende etc och han hetsar ofta upp sig över min mentalitet.

Då vi jobbar på Lidingö passerar vi Sveriges mest idiotiska 30-sträcka "Lill-Jansskogen" där det till råga på allt finns korsande cykelbanor och övergångsställen. Det jag försökt upplysa chefen på är att bara ett av dessa ställen är en korsande cykelbana, resten är övergångsställen och där skall cyklisterna kliva av cykeln för att hävda företräde.

Således stannar jag aldrig för cyklister som inte har för avsikt att kliva av, och har flera gånger nästan kört över ett par med efterföljande hejarop genom rutan.

Annars är mina favorit-hat-objekt, som så många andra tidigare i tråden, rondellkörning, filval och hastighet.

Rondellkörning.
I en cirkulationsplats (ja, det heter faktiskt så...) går vägen numera bara rakt fram. Det är således ingen "korsning" som det var förr i tiden. Vägen går alltså rakt fram med flertalet "avfarter" till höger. Om alla bara kunde lära sig att det endast är högerblinkerts som skall användas, så skulle betydligt färre incidenter ske pga missförstånd. Otroligt nog har jag fått både fingrar och skrik från diverse löst folk (tom bussar och andra som borde veta bättre) när jag inte blinkat förens jag passerat sista "tårtbiten" och börjat blinka höger. Fullständiga idioter som blinkar vänster i en rondell...

Filval.
Enligt svensk lag [se nedanstående lagtext] är det alltså FÖRBJUDET att uppehålla sig i någon annan fil än den längst till höger. Detta har jag också påpekat när jag blev stannad av en polisbil som jag passerade på insidan på motorväg, då jag hävdade att jag förvisso bröt mot lagen, men då jag framförde fordonet lagligt i övrigt så ansåg jag att övriga trafikanter bröt mot en mer uppenbar del av lagen än jag.
Dessutom kan man alltid hävda undantagsregeln från omkörning på insidan på 70+ vägar (som säger att vid tät trafik, eller köbildning, är det ok att passera. Dvs någon som hindrar trafiken i 100 på motorvägen borde således vara köbildande). Polismannen log för övrigt lite och gjorde någon form av skämtsam honnör...

Hastighet.
Jag brukar faktiskt vara med i vägverkets årliga "trafikpanel", där man får svara på ett gäng frågor som varit aktuella under året, samt ett gäng standardiserade varianter.
Av detta får man fram lite ointressant statistik för Tingvall och co. att gotta sig i. Men det som får mig att lyfta lite på ögonbrynen är att; män anser det vara viktigare att följa trafikrytmen, medans kvinnor håller hårdare på hastighetsbegränsningarna.

För mig är detta helt otroligt hur man kan prioritera hastighetsbegränsning före trafikrytm. Nu vet jag inte hur det är på landsbygden, men här i Stockholm på våra olika leder så är oftast trafiktempot i rusningstrafik hyfsat högt. Något som dessutom verkar vara myndighetsmässigt accepterat då polisbilar följer samma tempo (90-100 på 70-vägar). Då frågar man sig ju ganska snabbt vem som är mest trafikfarlig i ett sådant läge. Mannen som ligger i 90 tillsammans med de andra bilarna (på en väg som snarare borde ha 90 redan från början... Minst...) eller kvinnan som hindrar trafiken, skapar gummisnoddseffekt, tvära inbromsningar och dåliga filbyten som ligger i 65.

För min del är svaret enkelt...

Kort slutsats.

Håll till höger för bövelen, eller sitt ner och håll käft när du blir passerad på insidan. Blinka ENDAST höger i rondeller och ge fan i att titta på hastighetsmätaren när det är mycket bilar på vägen!

I övrigt måste jag ge en känga till folk som blinkar i onödan. Svänger filen bara till vänster så har du redan blinkat för att byta fil till just den filen. Det är bra så. I övrigt skapar det bara oreda om det är flera filer som bara svänger vänster, om den som blinkar skall byta fil igen exempelvis. Otyg...

Lagtext enligt ovan:

Kod:
Trafikförordning (1998:1276)

3 kap.
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning

EDIT: Såg att skribenten ovan lovordade lite tysk mentalitet, vilket för mig vore ett drömscenario. Dock verkar svenska bilister vara helt oförstående i detta (just pga som någon ytterligare ovan nämnde "man kör inte bil längre, man åker...") då jag på tyskt manér lägger mig i högerfil omgående efter omkörning. För er som vart i tyskland och kört, vet att de är sjukligt noggrana med att omedelbart flytta sig tillbaka i högerfilen och nästan får med sig fronten på bilen =) Detta uppskattas dock inte i Sverige. Jag brukar lämna lite marginal på grusiga samt blöta vägar för att undvika onödigt stänk. Men i Sverige vill man tydligen inte ha bilar framför sig...
Senast redigerad av djmarty 2009-06-22 kl. 03:03.
Citera
2009-06-22, 03:15
Medlem
Moppepojkar är det värsta som finns!
Citera
2009-06-22, 03:16
Medlem
Jkasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleiparken
Moppepojkar är det värsta som finns!

Håller med. Är det några trafikfrågor på moppekortet nuförtiden?
Citera
2009-09-10, 18:35
Medlem
Ogillar alla som helt utan förvarning byter fil utan att använda blinkers, speciellt de som bara slänger sig in centimeter framför utan att visa minsta lilla tecken på sina intentioner. En liten snabb blinkning räcker.

Sen ogillar jag de som tidigare beskrevs som rövknullare. Speciellt de som slickar arslet på min bil när det är trafik framför mig... jag kommer fan inte fram fortare för helvete!!

Har även svårt för de som slänger sig på signalhornet så fort det blir en fördröjning på mer än 0,2 sekunder i trafiken. Tagga ner lite för fan.
Citera
2009-09-10, 19:13
Medlem
FridgePacks avatar
Folk som blinkar vänster i rondeller, eller inte blinkar alls när dom ska ut.

Folk som kör under hastighetsbegränsningen utan att förhållandena kräver det alls.

Bara 2 saker.
Citera
2009-09-10, 21:53
Medlem
JimGooses avatar
Ljusreglerade korsningar som inte har ljus för alla fordonstyper som kör där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in