Ahhh... En tråd i mitt absoluta tycke!
Skjutsar chefen till jobbet varje morgon, då han bor i närområdet. Vi har ofta diskussioner om trafiksituation, regler, beteende etc och han hetsar ofta upp sig över min mentalitet.
Då vi jobbar på Lidingö passerar vi Sveriges mest idiotiska 30-sträcka "Lill-Jansskogen" där det till råga på allt finns korsande cykelbanor och övergångsställen. Det jag försökt upplysa chefen på är att bara ett av dessa ställen är en korsande cykelbana, resten är övergångsställen och där skall cyklisterna kliva av cykeln för att hävda företräde.
Således stannar jag aldrig för cyklister som inte har för avsikt att kliva av, och har flera gånger nästan kört över ett par med efterföljande hejarop genom rutan.
Annars är mina favorit-hat-objekt, som så många andra tidigare i tråden, rondellkörning, filval och hastighet.
Rondellkörning.
I en cirkulationsplats (ja, det heter faktiskt så...) går vägen numera bara rakt fram. Det är således ingen "korsning" som det var förr i tiden. Vägen går alltså rakt fram med flertalet "avfarter" till höger. Om alla bara kunde lära sig att det endast är högerblinkerts som skall användas, så skulle betydligt färre incidenter ske pga missförstånd. Otroligt nog har jag fått både fingrar och skrik från diverse löst folk (tom bussar och andra som borde veta bättre) när jag inte blinkat förens jag passerat sista "tårtbiten" och börjat blinka höger. Fullständiga idioter som blinkar vänster i en rondell...
Filval.
Enligt svensk lag [se nedanstående lagtext] är det alltså FÖRBJUDET att uppehålla sig i någon annan fil än den längst till höger. Detta har jag också påpekat när jag blev stannad av en polisbil som jag passerade på insidan på motorväg, då jag hävdade att jag förvisso bröt mot lagen, men då jag framförde fordonet lagligt i övrigt så ansåg jag att övriga trafikanter bröt mot en mer uppenbar del av lagen än jag.
Dessutom kan man alltid hävda undantagsregeln från omkörning på insidan på 70+ vägar (som säger att vid tät trafik, eller köbildning, är det ok att passera. Dvs någon som hindrar trafiken i 100 på motorvägen borde således vara köbildande). Polismannen log för övrigt lite och gjorde någon form av skämtsam honnör...
Hastighet.
Jag brukar faktiskt vara med i vägverkets årliga "trafikpanel", där man får svara på ett gäng frågor som varit aktuella under året, samt ett gäng standardiserade varianter.
Av detta får man fram lite ointressant statistik för Tingvall och co. att gotta sig i. Men det som får mig att lyfta lite på ögonbrynen är att; män anser det vara viktigare att följa trafikrytmen, medans kvinnor håller hårdare på hastighetsbegränsningarna.
För mig är detta helt otroligt hur man kan prioritera hastighetsbegränsning före trafikrytm. Nu vet jag inte hur det är på landsbygden, men här i Stockholm på våra olika leder så är oftast trafiktempot i rusningstrafik hyfsat högt. Något som dessutom verkar vara myndighetsmässigt accepterat då polisbilar följer samma tempo (90-100 på 70-vägar). Då frågar man sig ju ganska snabbt vem som är mest trafikfarlig i ett sådant läge. Mannen som ligger i 90 tillsammans med de andra bilarna (på en väg som snarare borde ha 90 redan från början... Minst...) eller kvinnan som hindrar trafiken, skapar gummisnoddseffekt, tvära inbromsningar och dåliga filbyten som ligger i 65.
För min del är svaret enkelt...
Kort slutsats.
Håll till höger för bövelen, eller sitt ner och håll käft när du blir passerad på insidan. Blinka ENDAST höger i rondeller och ge fan i att titta på hastighetsmätaren när det är mycket bilar på vägen!
I övrigt måste jag ge en känga till folk som blinkar i onödan. Svänger filen bara till vänster så har du redan blinkat för att byta fil till just den filen. Det är bra så. I övrigt skapar det bara oreda om det är flera filer som bara svänger vänster, om den som blinkar skall byta fil igen exempelvis. Otyg...
Lagtext enligt ovan:
Kod:
Trafikförordning (1998:1276)
3 kap.
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning
EDIT: Såg att skribenten ovan lovordade lite tysk mentalitet, vilket för mig vore ett drömscenario. Dock verkar svenska bilister vara helt oförstående i detta (just pga som någon ytterligare ovan nämnde "man kör inte bil längre, man åker...") då jag på tyskt manér lägger mig i högerfil omgående efter omkörning. För er som vart i tyskland och kört, vet att de är sjukligt noggrana med att omedelbart flytta sig tillbaka i högerfilen och nästan får med sig fronten på bilen =) Detta uppskattas dock inte i Sverige. Jag brukar lämna lite marginal på grusiga samt blöta vägar för att undvika onödigt stänk. Men i Sverige vill man tydligen inte ha bilar framför sig...