2018-10-30, 22:41
Medlem
carminaburanas avatar
Folk som kör 10 km under alla hastighetsgränser, för att de tror att de på nåt sätt ska vara ännu tryggare i trafiken.

Folk som gasar när man försöker köra om.

Folk som kör om i ytterfilen.

Folk som ligger på tutan.

Aggressiva bilförare i storstäderna.
Citera
2018-10-30, 23:19
Medlem
Det där med att inte blinka vänster i en rondell förstår jag inte hur man kan störa sig på. Jag behöver nästan aldrig stanna i onödan. Det spelar ingen roll om jag ser att den bil som är inne i rondellen inte tänker korsa min väg först när jag har några meter kvar till linjen - jag brukar ändå ofta ha 15-20 km/h kvar när jag släpper bromsen och rullar in.
Då är det ju inte heller så jag rullar fram och tvärnitar på slutet, utan jag planerar alltid efter att stanna på linjen - sen om man i slutet av inbromsningen ser att det inte behövs, så släpper jag bara av och rullar in.

Grejen är att jag brukar "tima" dom flesta inbromsningar (inte bara rondeller) så dom blir ungefär lika kraftiga hela vägen från påbörjad till stopp - jag tycker det är härligt när man får såna där långa "sugande" inbromsningar som slutar med en knyck - och så spar det ju lite tid i en del fall. Då blir det naturligt så att sista biten ner till 0 tar nästan ingen sträcka alls (farten går ner med kvadratroten av sträckan som är kvar). Detta är helt klart fördelaktigt vid rondeller.
Dom flesta brukar inte göra så, utan bromsar tidigare/mer i början och släpper sen av bromsen mot slutet av inbromsningen.
Problemet blir nog då att när dom väl kommit fram tillräckligt nära linjen för att se om det är fritt att rulla in, har dom nästan stannat redan. Då släpper en del av tidigare (medans dom fortfarande har rull) och chansar på att dom som kommer från motsatt infart och ska "vänster" (från deras håll sett) ska blinka vänster. Sen blir dom sura på som som inte gör det. Jag vet flera såna förare jag åkt med som chansar och sen blir sura, hahaha

Sen har man ju "eco-drivarna" som medvetet tar ner farten extra tidigt - för att sen rullar sakta in mot rondellen och försöka tima en lucka och slippa stanna. Deras planering faller ju också ifall dom inte se tidigt vart folk är på väg.
Lastbilarna kan man ju förstå lite, då dom är så tunga och ekonomi är ju viktigt i deras fall - så jag kan ha överseende med att dom kör lite "störst går först" i rondellerna Får man tvärnita för att undvika krock där, så har man dålig framförhållning.
Senast redigerad av C20 2018-10-31 kl. 00:03.
Citera
2018-10-30, 23:24
Medlem
Folk som kör för sakta tex 20 på 50 väg
Folk som inte blinkar i tid
Folk som kör för nära bakom en
Citera
2018-10-31, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana

Brukar du då ligga och köra i innerfilen utan anledning?

Jag blir aldrig omkörd i ytterfilen om omkörning inte är tillåten där, då det vid dessa tillfällen är olagligt att ligg och puttra i vänsterfilen eller mittenfilen.
Citera
2018-10-31, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Banan och mango kan säkert vara ganska gott f.ö

Jag har absolut ingenting emot att folk blinker vänster, så länge de slår över till högerblink innan sväng.
Av mina egna observationer och jag passerar en hel del rondeller i Göteborg varje dag så är slutsatsen att vänsterblinkare generellt är sämre på att blinka höger innan de svänger ut än vad icke vänsterblinkare är.

Om man då förbjuder vänsterblink så kanske de drar spaken uppåt istället för neråt, är du med på hur jag tänker?

Folk som inte blinkar höger ska absolut jagas och piskas, där är vi överens.

Vi kan också vara överens om att vi har olika erfarenheter av vänsterblinkare! :-)
Bryr man sig om att vänsterblinka så brukar man också högerblinka eftersom bägge sakerna är till för att meddela medtrafikanter sina avsikter.
Citera
2018-10-31, 17:10
Medlem
pompomlitos avatar
När man ligger på anvisad hastighet eller lite över och folk envisas med att ligga rätt i rövhålet på en, utan att köra om.
Ett försökt till slipstreaming för att spara ett par tior?
Citera
2018-10-31, 22:42
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Brukar du då ligga och köra i innerfilen utan anledning?

Jag blir aldrig omkörd i ytterfilen om omkörning inte är tillåten där, då det vid dessa tillfällen är olagligt att ligg och puttra i vänsterfilen eller mittenfilen.

Nej jag håller hastighetsgränsen.
Citera
2018-10-31, 23:40
Medlem
Citat:

Bara för det, ska man inte ligga i vänsterfilen utan anledning. Du har ju bara dig själv att skylla då ifall vi som vill köra betydligt snabbare, istället kör om på högersidan för att komma förbi.

Citat:
Folk som kör 10 km under alla hastighetsgränser, för att de tror att de på nåt sätt ska vara ännu tryggare i trafiken.

Folk som gasar när man försöker köra om.

Folk som ligger på tutan.

Aggressiva bilförare i storstäderna.

Är det så jäkla stor skillnad då, ifall du nu ligger själv precis på gränsen?
Orkar med att köra så långsamt, spelar väl inte 10 km/h hit eller dit nån roll ändå... Men det beror ju på vad man har för referenser
Citera
2018-11-01, 08:09
Medlem
Citat:

Ser du då bara till att inte ligga i vänster fil och hindra de som vill köra snabbare så är det ju lugnt och ingen kör om på höger sida.

Det värsta är moralpoliser som tror de är gudar i trafiken som ligger med mätaren på 109km/h exakt (104km/h reellt) och går ut 200 meter innan en lastbil och går in 200 meter efter och har då spenderat 5 kilometer för en omkörning.

Nej kör man sakta ska man vänta tills det är helt fritt innan ni tar vänsterfilen i beslag.
Citera
2018-11-01, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pompomlito
När man ligger på anvisad hastighet eller lite över och folk envisas med att ligga rätt i rövhålet på en, utan att köra om.
Ett försökt till slipstreaming för att spara ett par tior?

Det är för jävligt, jag som har barn i bilen vill inte ha någon efter och ofta ligger jag 10km/h (enligt mätaren) över. Ändå envisas de med att krypa upp i röven på motorväg eller 2+1 när det är 2-filigt kör de inte om. Och är det 1-filigt varför ens ligga nära, gasa upp när ni ser skylten.
Citera
2018-11-01, 08:59
Medlem
Citat:

Det värsta är moralpoliser som tror de är gudar i trafiken som ligger med mätaren på 109km/h exakt (104km/h reellt) och går ut 200 meter innan en lastbil och går in 200 meter efter och har då spenderat 5 kilometer för en omkörning.

...eller dom dumskallar som på en motorväg eller 2+1-väg utan några andra bilar inte svänger ut för omkörning förrän dom är alldeles upp i arslet på en. Jävla korkskallar.
"Flygande omkörning" betyder inte att man ska upp i arslet innan man svänger ut.

eller dom lika stora korkskallar (inte sällan i en BMW) som kommer upp i arslet när jag ligger i omkörning i 110-120 km/tim.
"Oh jag i min fina BMW har ju rätt att köra alldeles för fort och då ska andra bara flytta på sig."
Citera
2018-11-01, 13:06
Medlem
Citat:

Nej kör man sakta ska man vänta tills det är helt fritt innan ni tar vänsterfilen i beslag.

Citat:
Ursprungligen postat av lazzeman

eller dom lika stora korkskallar (inte sällan i en BMW) som kommer upp i arslet när jag ligger i omkörning i 110-120 km/tim.
"Oh jag i min fina BMW har ju rätt att köra alldeles för fort och då ska andra bara flytta på sig."

något säger mig att ni kanske har stött på varann :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in