Med tanke på senaste diskussionen i tråden
Mest irriterande i trafiken (
(FB) Mest irriterande i trafiken) så tänkte jag skriva ner och redogöra för min slutsats här i en mer passande tråd som behandlar ämnet om det är lagligt att köra för sakta eller ej. Nedanstående har inget att göra med vad jag irriterar mig på eller ej, det är enbart en diskussion om det är lagligt eller ej att köra för sakta. Givetvis är jag inte världsbäst så om det finns någon som har några invändningar så får ni gärna presentera och redogöra för dessa. Övertyga mig och bevisa mig fel med konkreta exempel.
-------
Kollar vi i trafikförordningen så finns det inget som direkt säger hur sakta man får köra i trafiken. Däremot finns det en del kopplat till detta (som är mycket väsentligt att nämna i sammanhanget), som att du inte i onödan får hindra eller störa annan trafik. Detta står i grundbestämmelserna i trafikförordningen kapitel 2 (
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm):
Citat:
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
Exempelvis så finns det avskiljda körbanor i staden där jag bor och det finns ingen möjlighet att genomföra en omkörning. Skulle någon köra överdrivet långsamt så skulle det störa trafiken då det bildas kö på aktuell väg och anslutande påfarter. Ytterligare exempel kan vara vägar med dålig sikt (kurvor, träd, mm.) där en omkörning inte lämpar sig, då stör det trafiken om någon kör överdrivet långsamt. Kollar vi under kapitel 3 i trafikförordningen som handlar om hastighet så hittar vi följande (
Citat:
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Det verkar alltså som man får köra så sakta man vill så länge man har giltigt skäl till detta. Giltigt skäl kan exempelvis vara barn som leker vid vägen. Vilka giltiga skäl det kan vara tänker jag dock inte spekulera något vidare kring då det inte är väsentligt i diskussionen om det är lagligt att köra för sakta eller ej. Den som avgör om det är giltigt skäl eller ej är i första hand polis och fler exempel finns att tillgå i trafikförordningen. Hastigheten ska till exempel anpassas till trafiksituationen och den får aldrig vara högre än att föraren kan ha koll på sitt fordon, som framgår i följande (
Citat:
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse
Med andra ord är det lite klurigt att avgöra vad som är ett giltigt skäl och vad som inte är det. Lyckligtvis är det inte vad vi ska ta reda på här, så vi kan lämna det till polisen.
Hittills kan vi alltså konstatera att man får köra så långsamt man vill så länge det finns giltigt skäl till detta. Däremot lär det nog dyka upp en del frågor om du är lämplig förare eller ej om du kör 10km/h på en 90-sträcka. Kollar vi vad som gäller för motorväg så får endast trafik med motorfordon som är konstruerade för en hastighet av minst 40km/h, samt får framföras i minst den hastigheten förekomma. Det står ingenting om någon lägsta hastighet (
Citat:
1. Endast trafik med motorfordon eller motorfordon med tillkopplat fordon som är konstruerade för och får framföras med en hastighet av minst 40 kilometer i timmen får förekomma. Mopeder klass I får dock inte framföras på en motorväg.
Däremot kan man fråga sig om t.ex. en förare som inte har kontroll över sitt fordon i minst 40km/h lämpar sig för motorvägen. Skulle du exempelvis köra onödigt långsamt på en motorväg med relativt mycket trafik så skulle det sannerligen störa trafiken eftersom alla som ska förbi måste ut i ytterfilen för att passera (om en sådan finns). Finns det giltiga skäl att köra i exempelvis 30km/h och störa trafiken på motorvägen när det finns sidovägar som lämpar sig bättre? Tveksamt, men jag lämnar den frågan öppen.
Kollar vi vad Transportstyrelsen har att säga i frågan så hittar vi följande (
https://kundo.se/org/transportstyrelsen/d/hastighet-pa-motorvag/):
Citat:
Hur "fort" är en överdrivet låg hastighet, detta kan endast de rättsvårdande myndigheterna svara på ( polis - åklagare - domstol ) börja med att kontakta polisen på 11414 och begär att få samtala med en trafikpolis.
Som jag tidigare nämnt är det alltså polisen som gör första bedömningen och hör vi vad en trafikpolis (Dan Johansson) har att säga så har vi följande (
http://nwt.se/112/fragapolisen/2011/06/13/4):
Citat:
Om man till exempel på motorväg skulle köra 30 km/tim där det är 110km/tim. Då anser jag att det är ett klart fall då det endast är fordon som går fortare än 40 km/tim som får framföras på motorväg.
Det låter ganska logiskt. Eftersom fordon som inte kan eller får köra fortare än 40km/h inte får köra på motorvägen på grund av dess olämpligt låga hastighet så är det också olämpligt för fordon som kan och får köra fortare att färdas i den hastigheten. Det är däremot fortfarande lagligt så länge det finns ett giltigt skäl till att köra så långsamt, men för att köra så överdrivet långsamt på motorvägen så behöver man nog en ganska bra historia ett berätta. Notera att även andra hastighet (som exempelvis 60km/h) kan betraktas som olämpligt på motorvägen.
Avslutningsvis så kan man alltså hävda att det finns en lägsta hastighet, men den bestäms från fall till fall och inget som kan specificeras i siffror. Det är inget som verken står i lagstiftningen eller kan bestämmas i förväg, det beror helt på situationen. Så länge det finns giltiga skäl så får man köra så sakta man vill, men jag anser att det finns väldigt få giltiga skäl vad gäller motorvägen. Är det fel på bilen så den inte går fortare än 30km/h så är det inte lämpligt att köra på motorvägen, då finns det sidovägar. Som trafikpolisen sa ovan så anser jag att det är ett klart fall vad gäller motorvägen. Övriga vägar är lite klurigare att bedöma på och lyckligtvis är det inte jag som ska göra det, men möjligheten finns att man åker dit för en olämpligt låg hastighet trots att det är "lagligt".