2014-11-09, 04:53
Medlem
BraSmas avatar
Inget slår en riktigt seg geriatrisk gubb/kärringfan som kör snigelsakta framför en med 0 möjlighet att köra om.
Citera
2014-11-09, 05:02
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Man kan ju även som privatperson har legitima skäl till att blinka med helljuset och vilja komma fram, under rådande nödsituation t.ex, min fru håller på att föda och måste snabbt till BB eller annan medicinsk situation.. Men eftersom så många "missbrukar" det så uppfattas det bara som provocerande och helst flyttar man inte på sig..bara för att.

Då hoppas jag för din skull att du inte kör på E6:an i Skåne län nu under några veckor, för där är nämligen polisen ute och jagar bla sådana som dig, bötesbeloppet sträcker sig från 500 kronor i böter till dagsböter beroende på allvarlighetsgrad för den som medvetet hindrar annan trafik eller kör så pass sakta att övrig trafik blir lidande.
Citera
2014-11-09, 10:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Då hoppas jag för din skull att du inte kör på E6:an i Skåne län nu under några veckor, för där är nämligen polisen ute och jagar bla sådana som dig, bötesbeloppet sträcker sig från 500 kronor i böter till dagsböter beroende på allvarlighetsgrad för den som medvetet hindrar annan trafik eller kör så pass sakta att övrig trafik blir lidande.

Kan du precisera vilka de jagar, sådana som vilka?
Citera
2014-11-09, 10:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det beror sig ju på var du kör, i Stockholmstrakten verkar generellt en lägre hastighetsgräns gälla?

Annars är 90 km/h en vanlig hastighetsgräns på landsvägar med mötande trafik.
2+1 vägar är alltid 100 km/h.

Det finns 2+1 vägar som är 90 km/h också.
Citera
2014-11-09, 10:32
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Bilister som kör ut i vänsterfilen 50 meter framför utan blinkers på motorväg..
Folk som håller 5 km/h mer än bilen de kör om.
Bilister som inte använder blinkers
Folk som inte flyttar på sig i vänsterfilen när man ska köra om
Bilister som håller 5 km/h eller mindre än hastighetsbegränsningen
Bilister som kör som dårar i centrum och vid skolor
Bilister som gör idiotiska omkörningar
Folk som inte håller avstånd

Det som jag kan komma på nu
Citera
2014-11-09, 11:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mackz

Du menar att de ska ligga spik på, eller menar du att de ska ligga mer över eller under? Skylten visar ju inte en minimihastighet.
Citera
2014-11-09, 12:47
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mackz
Bilister som kör ut i vänsterfilen 50 meter framför utan blinkers på motorväg..
Folk som håller 5 km/h mer än bilen de kör om.
Bilister som inte använder blinkers
Folk som inte flyttar på sig i vänsterfilen när man ska köra om
Bilister som kör som dårar i centrum och vid skolor
Bilister som gör idiotiska omkörningar
Folk som inte håller avstånd

Det som jag kan komma på nu
Ännu en som genom sitt beteende o irritation över laglydiga personer är en fara i trafiken. Kan du inte respektera de som kör lagligt rekomenderar jag dig en cykel. De är dessutom billiga nu umder lågsässong.
Citera
2014-11-09, 13:17
Medlem
Det i särklass störigaste i trafiken är folk som envisas med att köra uppe i häcken på en, fastän man håller en hastighet som är mer än eller lika med hastighetsbegränsningen (ofta mkt högre håller man). Sedan när man kommer ut på en höghastighetsväg, då kör de ändå långsamt. Så hela deras idioti i att hålla sig 3 meter bakom ens bil var helt i onödan för man drar ändå ifrån dem på 100-vägen sedan. Varför hålla sig så nära om man ändå inte är stressad?
Inte för att det finns något syfte att trycka i häcken ÄVEN om man skulle vara stressad, för det går inte fortare, blir bara farligare.

En annan störig sak är de som gasar upp när man kör om dem. Jag har inget emot personer som kör långsamt på tvåfiligt, jag kan köra om dem. Fast när jag kör om, har jag ofta hållit mig bakom ett tag innan, för att bedöma vilken hastighet de verkligen håller. Efter 10 sekunder av 90 km/h så börjar jag köra om, men då GASAR de jävlarna upp så att man måste gasa upp till 120 km/h för att komma om. Varför?
Citera
2014-11-09, 13:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icnivad
Det i särklass störigaste i trafiken är folk som envisas med att köra uppe i häcken på en, fastän man håller en hastighet som är mer än eller lika med hastighetsbegränsningen (ofta mkt högre håller man)...

Fast det är väl lika illa även om du kör långsamt. Avståndet ska ju hållas oavsett framförvarandes hastighet.
Citera
2014-11-09, 15:11
Medlem
cykelsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad menar du med "hålla hastigheten"? Tror du att skyltarna anger minimihastigheter?

Jag tycker att det mest irriterande är sådana som kör för fort, men inte vågar köra om. Det är dessa som skapar köerna.

Menar att när det ex. är 50-väg så ska de köra i 50 och inte i 40.
Citera
2014-11-09, 15:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel
Menar att när det ex. är 50-väg så ska de köra i 50 och inte i 40.

Men min fråga var alltså om du tror att skyltarna anger minimihastighet?
Citera
2014-11-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Däremot är helljusblinkning ett provocerande sätt att säga: Undan för helvete, här kommer jag.
Tolkar du en snabb helljusblinkning så bör du kanske inte vara ute på vägarna..........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in