Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-01, 11:17
  #1789
Medlem
Finns väl bara ett svar, folk är idioter. Det finns alltid folk som kommer riskera andras säkerhet i trafiken... tråkigt nog Hoppas alla här inne sköter sig dock
Citera
2014-04-01, 11:31
  #1790
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Rent psykologiskt. Verkar som att väldigt många inge klarar av att ligga bakom någon annan. Och det är inte bara på motorvägar.

Det låter som en korkad förklaring men tyvärr har du rätt. Det finns en tydlig tendens hos många bilister att dom vill köra om bilen framför trots att bilarna kör med närmast exakt samma hastighet som dom själva.
Citera
2014-04-01, 11:32
  #1791
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Trafiken erbjuder många irritationsmoment. Det som stör mig mest på motorvägen är alla som kör om mig och sedan lägger sig PRECIS framför min bil. Eftersom jag är en ansvarsfull bilist och alltid håller avståndet till bilen framför mig tvingas jag HELA TIDEN sakta ned!!

Varför i HELA FRIDENS NAMN kör bilarna om mig om de ändå ska hålla samma hastighet (eller bara pyttelite högre) än mig?? Och kan de åtminstone inte gasa så att de placerar sig åtminstone lite mer framför mig??

Jag vet att det är mitt ansvar att hålla avstånd till bilen framför mig men dessa bilar stör ju min trafikrytm (jag uppskattar inte att behöva jojoändra min hastighet hela tiden utan goda anledningar) utan någon som helst vinst för sig själva.

Kan tillägga att jag inte kör som en mormor på motorvägen. Håller 100-110 vilket enligt mig får anses vara normalt.

Vad håller dessa människor på med??

Din bil går antagligen på olja och förpestar luften för dem som är bakom dig.
Citera
2014-04-01, 11:40
  #1792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Din bil går antagligen på olja och förpestar luften för dem som är bakom dig.

De får väl lära sig att hålla avståndet istället.
Citera
2014-04-01, 11:44
  #1793
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666

Jag vet att det är mitt ansvar att hålla avstånd till bilen framför mig men dessa bilar stör ju min trafikrytm

Om du inte vill att "din trafikrytm" skall störas så rekommenderar jag att du tar tåget eller flyget.
Citera
2014-04-01, 11:45
  #1794
Medlem
Westridges avatar
Ytterst irriterande med de som kör om i dåligt väder även på motorväg, men ändå ska in precis framför en och spruta ner skit på mig. Varför kan de inte ligga kvar i andra filen några hundra meter till?
Citera
2014-04-01, 11:48
  #1795
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Trafiken erbjuder många irritationsmoment.

Då finns det en perfekt tråd för dig...

(FB) Mest irriterande i trafiken
Citera
2014-04-01, 12:28
  #1796
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Om du inte vill att "din trafikrytm" skall störas så rekommenderar jag att du tar tåget eller flyget.

Jag ser ingen poäng med deras beteende. Om det skulle finnas en otrolig vinst förknippad med att köra om mig för att kunna parkera sig precis framför mig skulle jag irritera mig mindre. Men som det känns nu är det bara ett fullständigt irrationellt beteende som bara orsakar mig huvudvärk.

Sitter och kör 5-10 mil motorväg om dan o har haft mycket tid över att fundera över motorvägskörning senaste veckorna
Citera
2014-04-01, 12:34
  #1797
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Jag ser ingen poäng med deras beteende. Om det skulle finnas en otrolig vinst förknippad med att köra om mig för att kunna parkera sig precis framför mig skulle jag irritera mig mindre. Men som det känns nu är det bara ett fullständigt irrationellt beteende som bara orsakar mig huvudvärk.

Sitter och kör 5-10 mil motorväg om dan o har haft mycket tid över att fundera över motorvägskörning senaste veckorna

Din uppgift är inte att sitta och värdera grunden för andra trafikanters beteende. Om ett beteende blir trafikfarligt så kontaktar du polisen. Enklare än så kan varje trafikants förhållande till andra trafikanter inte uttryckas.

Din trafikrytm står det inget om i Trafikförordningen, det står öht inget i TrF om trafikrytm ur vilket vi kan dra slutsatsen att trafikrytm är något tämligen ointressant ur ett regelperspektiv.
Citera
2014-04-01, 12:56
  #1798
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Din uppgift är inte att sitta och värdera grunden för andra trafikanters beteende. Om ett beteende blir trafikfarligt så kontaktar du polisen. Enklare än så kan varje trafikants förhållande till andra trafikanter inte uttryckas.

Din trafikrytm står det inget om i Trafikförordningen, det står öht inget i TrF om trafikrytm ur vilket vi kan dra slutsatsen att trafikrytm är något tämligen ointressant ur ett regelperspektiv.

Nu handlar det ju inte om trafikregler per se (om den skulle göra det så är faktum att jag ska hålla avstånd till bilen framför mig oavsett vilken hastighet bilen har eller av vilken anledning den hamnat framför mig) utan om min irritation över ett visst beteende som jag inte förstår mig på. Svar som förklarar detta märkliga beteende uppskattas. Och vet du, jag har faktiskt rätten att ha en åsikt om andra trafikanter.
Citera
2014-04-01, 13:50
  #1799
Medlem
provocative77s avatar
Ett av problemen i det du beskriver är att du fortfarande orkar bry dig om problemet.
Men jag håller med. Inte nog med att de försöker sno ens kylaremblem med sina bilar så har dessa individer ofta problemet med att byta fil i tid innan omkörningen. De ligger ofta tätt i röven o sedan gasar de på för att komma om. Det verkar som de inte förstår att vägen är mötesfri utan är kvar på landsvägen.
I vissa lägen kan jag förstå hur de tänker utan att jag försvarar beteendet. Är det mkt trafik vill de inte vara i vägen för de som gör fel. Dvs de som ligger i hög hastighet i vänsterfil. Då blir du som är laglydig drabbad.
I ditt fall kan jag se en anledning till att de går tätt in framför dig. Det är att de irriteras av din hastighet o som små barn markerar sitt missnöje.

Ett litet tips.
Kör på farthållare. Då håller du önskad hastighet o de som kör om håller självklart en högre hastighet.
När de går in framför dig behöver du inte göra någonting alls då den framför kör fortare än dig. Avståndet kommer då öka av sig självt.
Nu funkar inte detta i tät trafik då den framför kanske måste bromsa när han blivit inklämd mellan dig o bilen framför.
Men oavsett. Gör inte ett problem till ett problem. Att du stressar upp gör faktiskt dig till en sämre förare. Det är bättre att inse att du är en perfekt förare o alla andra är idioter i en värld där man inte kan återanpassa idioter. Den världen kallas för trafik
Citera
2014-04-01, 14:11
  #1800
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Ett av problemen i det du beskriver är att du fortfarande orkar bry dig om problemet.
Men jag håller med. Inte nog med att de försöker sno ens kylaremblem med sina bilar så har dessa individer ofta problemet med att byta fil i tid innan omkörningen. De ligger ofta tätt i röven o sedan gasar de på för att komma om. Det verkar som de inte förstår att vägen är mötesfri utan är kvar på landsvägen.
I vissa lägen kan jag förstå hur de tänker utan att jag försvarar beteendet. Är det mkt trafik vill de inte vara i vägen för de som gör fel. Dvs de som ligger i hög hastighet i vänsterfil. Då blir du som är laglydig drabbad.
I ditt fall kan jag se en anledning till att de går tätt in framför dig. Det är att de irriteras av din hastighet o som små barn markerar sitt missnöje.

Ett litet tips.
Kör på farthållare. Då håller du önskad hastighet o de som kör om håller självklart en högre hastighet.
När de går in framför dig behöver du inte göra någonting alls då den framför kör fortare än dig. Avståndet kommer då öka av sig självt.
Nu funkar inte detta i tät trafik då den framför kanske måste bromsa när han blivit inklämd mellan dig o bilen framför.
Men oavsett. Gör inte ett problem till ett problem. Att du stressar upp gör faktiskt dig till en sämre förare. Det är bättre att inse att du är en perfekt förare o alla andra är idioter i en värld där man inte kan återanpassa idioter. Den världen kallas för trafik

Varför blir dom irriterade av min hastighet?? Jag kör 100-110 vid bra väglag.

Dom som kör om mig med högre hastighet är ju inget problem eftersom dom snabbt drar. Problemet är dom som kör om o parkerar sig precis framför mig. Då måste jag ju släppa på gasen om jag vill hålla avståndet. Lagom att jag fått till en lagom lucka på 50-100m framför kommer det en ny bil.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback