2010-08-02, 19:34
Medlem
MaxWalters avatar
För det nya herrefolket är det naturligt och självklart att de skall ha ett ekonomiskt skydd vid bl.a.arbetslöshet. Däremot skall det arbetsskygga drägget jagas så att de inte hamnar i bidragsberoende och utanförskap.

Gissar att SOL varken behöver stå till arbetsmarknadens förfogande eller behöver fullgöra ett visst antal karensdagar för att få 100% av sin tidigare lön.
Citera
2010-08-02, 19:44
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det hade ju barnens morfar åtagit sig eftersom Littorin nekade.
Inget som förvånar. Otto brukar ju neka och springa och gömma sig när han ställs till ansvar för något.
Enligt vad jag har läst (vilket i o f s lär vara Sven-Ottos sida av saken..) så ville han egentligen inte att kidsen skulle gå på Lundsberg utan det ska ha varit exfrun som insisterade. Han ville kanske inte att de skulle växa upp till brats? Plus att det är mycket pengar, även för en minister. Han ska ha låtit sig övertalas under förutsättningen att svärfar skulle betala.

Nu får man ta partisinlagor med en nypa salt, men om detta stämmer så förstår jag honom. Skulle nog inte heller vilja skicka mina barn dit om jag hade några. Det blir ju ganska ensidigt umgänge och det finns ju bra skolor som inte kostar skjortan.

Inte för jag ser mig som Littorins försvarare, men han behöver ju inte vara den skyldige i alla sammanhang.
Citera
2010-08-02, 19:57
Medlem
Citat:
Kommer ni ihåg intervjun med Sven Otto Littorin om sin masterexamen?

Sven Otto Littorin gav efter tillträdet som statsråd 2006 upphov till begreppet ”Littorinexamen”. Han upgav sig ha tagit en examen vid Louisiana Fairfax university som vid granskning visade sig vara ett bluffuniversitet.

”Littorinexamen” (substantiv), påhittad ogiltig akademisk examen som kan köpas per postorder hos ett fiktivt universitet, oftast ett brevlådeföretagi USA. Avsikten är att inför omvärlden förbättra sin meritförteckning. Jämför uttrycket ”att ståta med lånta fjädrar”.
Citera
2010-08-02, 20:06
Medlem
Stoffenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Du kan väl ändå inte på fullt allvar påstå, att det är sittande regering som har skapat de ekonomiska villkor, som gäller för statsråd, riksdagsmän etc? Det låter så, men jag hoppas att du har större kunskaper än så

F ö har jag full förståelse för alla (inkl mig själv), som kan tycka att belöningarna är orimligt frikostiga, men det har ju inget med just Littorin att göra....

du kan väl inte påstå att sittande regering är maktlös inför ekonomiska villkor för statsråd etc...?
Citera
2010-08-02, 20:24
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Sven Otto Littorin gav efter tillträdet som statsråd 2006 upphov till begreppet ”Littorinexamen”. Han upgav sig ha tagit en examen vid Louisiana Fairfax university som vid granskning visade sig vara ett bluffuniversitet.

”Littorinexamen” (substantiv), påhittad ogiltig akademisk examen som kan köpas per postorder hos ett fiktivt universitet, oftast ett brevlådeföretagi USA. Avsikten är att inför omvärlden förbättra sin meritförteckning. Jämför uttrycket ”att ståta med lånta fjädrar”.

Om man bortser från denna bluffexamen, är det någon som vet vad han har för utbildning bakom sig?
Citera
2010-08-02, 20:29
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Om man bortser från denna bluffexamen, är det någon som vet vad han har för utbildning bakom sig?
Jag trodde faktiskt han hade en examen från Lund men tydligen inte. Han saknar 10 poäng i statistik. Jag avskyr Littorin, tycker han är urtypen för en politisk broiler, men att samtidigt gnälla om att han saknar 10 poäng i statistik för att få ut en examen från Lunds universitet är fånigt när det finns massor med politiker, särskilt på vänstersidan, som inte har någon utbildning alls.
Citat:
Diplomatpass är smidigt, då slipper man tullen. Undra vad han tänkte "importera" till Sverige från Egypten.
Varifrån har du fått att man slipper tullen med diplomatpass? För övrigt heter det inte diplomatpass utan UD-pass. Sådana pass utfärdas till allsköns pack, allt från UD-anställda och deras familjer till diplomater och deras familjer, till kungafamiljen och ledamöter av regeringen.

Ett diplomatpass ger inte någon frihet från tullgranskning men det är klart att en tulltjänsteman kanske inte väljer att granska någon med ett sådant pass.
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Hej artwood, skämtar du eller är du ironisk? Tror inte att 2006 blir helt lycklig över att bli beskriven som hederligt liberal och konservativ debattör!
2006 är ett sjukskriven och tillhör en av de som naturligtvis drabbas hårt av arbetslinjen. O ve hemska tanke att behöva söka jobb när man kan kopiera och klistra in saker på Flashback.
Citat:
Det är ett citat hämtat direkt från Carl Rudbecks artikel som du tydligen inte har läst
Har inte du fått tillsägelse av någon moderator att sluta kopiera texter och länkar på andra sajter och klistra in här utan att du ska skriva egna inlägg? Se nedan hur man gör när man kopierar och klistrar in en text så att folk kan se att det inte är något man själv har skrivit utan att man kopierat texten. Det är inte svårt och du har ju all tid i världen att lära dig då du inte har ett jobb att sköta (nej att pilla sig i naveln är faktiskt inget arbete).
Citat:
Han var väl tvungen att köpa en. Han lyckades ju inte ta en examen i Lund under dom 6 år han gick där.
Citat:
TT har kollat med Littorin, som säger sig ha 115 poäng och att det som saknas för en filosofie kandidatexamen är 10 poäng i statistik. Sveriges arbetsmarknadsminister har alltså inte klarat av kursen i statistik. Kan vi vara säkra på att han rätt kan läsa siffrorna som trillar in från AMV och SCB? Låt hoppas att Littorin har medhjälpare med riktiga examina.

Vi skickade ett mejl till examensavdelningen vid Lunds universitet och fick till svar att Littorin aldrig tog någon examen vid Lunds universitet, trots att han var inskriven i hela sex år, mellan 1988 och 1994 (enligt sin egen biografi lämnade Littorin dock Lund redan 1991).
Källa: http://www.friktion.se/2007/06/19/sex-ar-i-lund-utan-examen/
Det där med påståendet att han varit inskriven i sex år är missvisande. Vad som troligen avses är väl att han betalat kåravgift i sex år. Inget märkvärdigt. Kåravgiften är på nån sketen hundralapp och ger tillträde till fester och andra events samt medlemsutskick. Jag vet riktigt framgångsrika människor som fortfarande betalar den där sketna hundralappen till sin studentkår, 10-20 år senare. Det är ett sätt att hålla kontakten.
Senast redigerad av LakritstroIIet 2010-08-02 kl. 21:07.
Citera
2010-08-02, 20:32
Medlem
Spriteees avatar
Har satt hans dotter

För att skryta lite.
Citera
2010-08-02, 20:40
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Jag trodde faktiskt han hade en examen från Lund men tydligen inte. Han saknar 10 poäng i statistik. Jag avskyr Littorin, tycker han är urtypen för en politisk broiler, men att samtidigt gnälla om att han saknar 10 poäng i statistik för att få ut en examen från Lunds universitet är fånigt när det finns massor med politiker, särskilt på vänstersidan, som inte har någon utbildning alls.

Gärna belägg för att oppositionens politiker i högre utsträckning skulle vara mer lågutbildade?
Citera
2010-08-02, 20:42
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Gärna belägg för att oppositionens politiker i högre utsträckning skulle vara mer lågutbildade?
Jag har faktiskt läst undersökningar som visar det, bland annat i papperspressen. Ska försöka googla fram och se om något finns publicerat på nätet...annars kan du själv prova...adressen är www.google.se

EDIT:

Google är en fantastiskt verktyg på internet, har du provat det?
http://politikerenkat.dagenssamhalle.se/2010/06/fullmaktigeledamoternas-utbildning.html

Ett fint stapeldiagram finns också. Dock gäller undersökningen landstings- och kommunfullmäktigeledamöter.
Senast redigerad av LakritstroIIet 2010-08-02 kl. 20:45.
Citera
2010-08-02, 20:44
Medlem
swimp78s avatar
Jag har för mig att det är rätt dåligt med formella utbildningsmeriter i den sittande regeringen.
Senast redigerad av swimp78 2010-08-02 kl. 20:57.
Citera
2010-08-02, 20:54
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Jag har för mig att det är rätt dåligt med formella utbildningsmeriter i den sittande regeringen.
Stämmer säkert. Beatrice Ask är utbildad barnskötare...och numera justiteminister. Å andra sidan är väl både Borg och Reinfeldt civilekonomer? Mer än vad man kan säga om Persson, Sahlin och den senaste socialdemokratiske finansministern (1999-2004) Bosse Ringholm. Ingen av dessa har akademisk utbildning och knappt gymnasial utbildning.

Enda jag kan se sossarna övertrumfa i är att de hade både Laila Freivalds och Thomas Bodström som justitieministrar. Och båda är jurister vilket fanimig borde vara ett krav för att tillsättas på posten.

Littorin var ju meriterad på pappret så de blev väl antagligen lurade då de trodde han var mer meriterad än han var.

Men som sagt, granskar man den borgerliga regeringen och jämför den mot den tidigare regeringen så lär man finna att andelen högutbildade är markant högre bland de borgerliga.
Citat:
För att komma med samma enkla kontring som du gjorde: källa på det?
Senast redigerad av LakritstroIIet 2010-08-02 kl. 21:08.
Citera
2010-08-02, 21:06
Moderator
v50s avatar
Har littorin dykt upp från sitt gömställe ännu eller ligger han och trycker fortfarande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in