2010-07-12, 22:22
Medlem
Littorin, spartapojke eller räv?

Pojken från Sparta stoppades på en väg och anklagades för stöld av en räv. Och hellre än att avslöja var han gömt räven, lät han den äta upp hans inälvor under jackan. Till slut föll han ned på marken och dog. Svårt att veta vem Littorin är. Pojken eller räven i Plutarkos berömda historia. Är Littorin räven? Ja då är det väl Reinfeldt som är pojken. För varje dag tystnaden ackumuleras blir trycket större och större.
Citera
2010-07-12, 22:24
Medlem
Stäppiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zwoig
Upp med bevisen AB/Melin/Helin, sätt stopp för alla spekulationer!

"Den 30-åriga kvinnans berättelse är trovärdig. Hon har ingen vinning av att berätta det hon berättar. För ovanlighetens skull finns också ett antal tekniska omständigheter vad gäller datatrafik..."

3:e stycket
http://blogg.aftonbladet.se/janhelin/2010/07/sex-logner-och-littorin
Det finns ingen anledning för AB att visa fram bevis, inte förrän Sven Otto stämmer AB inför rätta. Ju längre Sven Otto håller tyst, desto mer minskar hans trovärdighet och spekulationerna fortsätter, grytan hålls kokande, AB tjänar stålar.
Citera
2010-07-12, 22:39
Medlem
brianmolkos avatar
Borde man inte kartlägga resor och om det finns nåt mystiskt ?
Citera
2010-07-12, 22:40
Medlem
Adonirams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
1: Min politiska hemvist är vänster om moderaterna.

2: Jag är inte engagerad i något politiskt parti och har aldrig varit.

3: Jag jobbar inte i Sverige och behöver således inte oroa mig för mitt jobb oavsett hur valet går i Sverige.

Således kan ditt mail bara sägas bekräfta min åsikt att det stundtals är pinsamt låg nivå i denna tråd.

Det har inte slagit dig att jag kanske jobbar med juridiska frågor och således försöker lägga ett juridiskt perspektiv på affären?

Jag får be om ursäkt, du är inte det bästa exemplet kan jag notera efter att ha skummat dina tidigare inlägg.

Vad jag reagerade mot i just detta inlägg var det tvärsäkra påståendet om vad Aftonbladet "hade" - det enda vi vet är vad de publicerat. Och det är med säkerhet långt ifrån allt de vet eller har kollat.
Om du jobbar med juridiska frågor vet du säkert också vad juridiken sätter för gränser.
*Anna har meddelarskydd om hon så begär, det är i så fall olagligt att sprida hennes identitet. Givetvis är den inte hemlig för tidningen.
* Det finns gränser för vad man publicerar, efter hur "elak" man vill vara samt hur mycket som enligt tryckfrihetslagstiftningen gör det försvarligt att sprida uppgifter som kan ge upphov till missaktning. Man har visat sin tes, egentligen är försvarligheten inte längre i första hand kopplad till sexköpet, utan till de missledande påståenden från Littorin och i någon mån statsministern vid SOLs avgång.
* När det gäller att fastslå rimligheten för tidningen att anta att uppgifterna är sanna har säkert insamlats en hel del vittnesmål rörande Littorins förhållande till det andra könet. Det kan röra upprepad otrohet eller den arbetsmiljöutredning som ska finnas om situationen för den kvinnliga personalen under hans partisekreterartid,
Detta är nog mest skvaller och inte så lämpat för publicering. Men kan förstås åberopas i en eventuell tryckfrihetsrättegång - om nu Littorin mot förmodan och gott omdöme skulle stämma.

Dessutom ditt uttalande att Aftonbladet måste "upp till bevis" eller vad det var. Det måste de inte alls. Bedömningen av deras källor och "bevis" görs av utgivaren och är inte underställd almänheten. Utan bara lagstiftningen och i någon mån branschens egen "domstol" pressens opinionsnämnd.
Vilket den som jobbar med juridiska frågor borde veta är fallet.

De har publicerat vad de betraktar som relevanta och trovärdiga uppgifter. Nu avvaktar man händelseförloppet och ny input.

Edit: några slagfelsrättningar, finns nog fler
Senast redigerad av Adoniram 2010-07-12 kl. 22:45.
Citera
2010-07-12, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adoniram
Jag får be om ursäkt, du är inte det bästa exemplet kan jag notera efter att ha skummat dina tidigare inlägg.

Vad jag reagerade mot i just detta inlägg var det tvärsäkra påståendet om vad Aftonbladet "hade" - det enda vi vet är vad de publicerat. Och det är med säkerhet långt ifrån allt de vet eller har kollat.
Om du jobbar med juridiska frågor vet du säkert också vad juridiken sätter för gränser.
*Anna har meddelarskydd om hon så begär, det är i så fall olagligt att sprida hennes identitet. Givetvis är den inte hemlig för tidningen.
* Det finns gränser för vad man publicerar, efter hur "elak" man vill vara samt hur mycket som enligt tryckfrihetslagstiftningen gör det försvarligt att sprida uppgifter som kan ge upphov till missaktning. Man har visat sin tes, egentligen är försvarligheten inte längre i första hand kopplad till sexköpet, utan till de missledande påståenden från Littorin och i någon mån statsministern vid SOLs avgång.
* När det gäller att fastslå rimligheten för tidningen att anta att uppgifterna är sanna har säkert insamlats en hel del vittnesmål rörande Littorins förhållande till det andra könet. Det kan röra upprepad otrohet eller den arbetsmiljöutredning som ska finnas om situationen för den kvinnliga personalen under hans partisekreterartid,
Detta är nog mest skvaller och inte så lämpat för publicering. Men kan förstås åberopas i en eventuell tryckfrihetsrättegång - om nu Littorin mot förmodan och gott omdöme skulle stämma.

Dessutom ditt uttalande att Aftonbladet måste "upp till bevis" eller vad det var. Det måste de inte alls. Bedömningen av deras källor och "bevis" görs av utgivaren och är inte underställd almänheten. Utan bara lagstiftningen och i någon mån branschens egen "domstol" pressens opinionsnämnd.

De har publicerat vad de betraktar som relevanta och trovärdiga uppgifter. Nu avvaktar man händelseförloppet och ny input.

Tack för att DU tog dig tid att skriva det jag borde ha gjort tidigare.
Citera
2010-07-12, 22:50
Medlem
ApolloGrekens avatar
överbetona inte spåren kring Sällskapet och Krigsvetenskapsakademien. Är man minister eller partisekreterare hos moderaterna är det lättare än lätt att bli invald i Sällskapet. Och att Lindberg, Wessberg och Stigsson är medlemmar i Kkrva behöver inte säga mer än att det finns en liten elit som känner varandra.

För övrigt, OT i denna tråd men relevant för Lindberg-tråden, tror jag inte att man kan avgå ur Kkrva, inte ens om man vill. Därför ska man inte heller övertolka att Stigsson fortfarande är medlem.

Det finns mer att berätta i denna historia. Övertygad om det. AB har t,ex, inte berättat om informationen finns i en fysisk dator eller hämtats från en hotmail-server el dyl.

Akademier som Kkrva brukar ha regelbundna föredrag som besöks av ett järngäng medan de flesta av medlemmarna kommer mycket sällan. Någon som känner till närvarofrekvensen för Littorin / Lindberg / Stigsson? Träffas dom under gemytliga former en gång per månad?
Citera
2010-07-12, 22:56
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Peter Pan syndromet handlar om män som inte vill växa upp. Typexempel Michael Jacksson.

Littorin är ett omoget ärkekräk. Att som regeringsminister skalda (på FäjsBåck)... "I löv u" till en invällarsekreterare inom moderöda PR-kansliet ~ samtidigt involverad i en hätsk vårdnadstvist ~ trotsar all beskrivning. Och fanskapet har sluppit undan... ända tills nu.

Fittorin är en skandal, och hans sorti skickar en mörk skugga mot 32-delsnegern Schweinpelz, som valde denne pajas till en viktig ministerpost. Omdömesförmåga NOLL.

Har aldrig varit mer övertygad om att en röst på (sd) är superviktig sådan, i septembervalet. Nu måste vi sätta ned foten.
Citera
2010-07-12, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
Exakt!

Antingen är både SOL, Reinfeldt och deras närmaste krets helt blåsta när det gäller att hantera medier, eller så vet de mer än vad vi vet och ägnar sig nu förtvivlat åt att försöka minimera skadorna.

Hade Sven Otto Littorin bestämt avfärdat alla anklagelser redan vid första konfrontationen med Aftonbladet (rimligt agerande om man INTE har köpt sex) och om Reinfeldt hade sagt att han litade på Sven Ottos ord, hade situationen sett mycket annorlunda ut.

En annan sak som jag funderat över är medieuppgifter som cirkulerat om att Littorin ska ha erkänt för Reinfeldt och co att han sexchattat. Varför skulle han behöva "erkänna" något sådant? Det är inte olagligt att sexchatta med andra vuxna människor. Svenska medier brukar ha relativt stor respekt för "privatlivets helgd", åtminstone när det gäller politiker och näringslivstoppar. Skulle AB trots det välja att referera till ett utdrag ur en sexchatt där Totto medverkade skulle det vara pinsamt, men knappast något som förverkade hela hans förtroende som minister.

Min gissning är därför att Littorin i själva verket erkänt att han fiskat efter prostituerade i chattar, men förnekar inför sin chef att han någonsin träffat en prostituerad.

De vet med största sannolikhet mer än vad vi vet.
Citera
2010-07-12, 22:59
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adoniram

Ursäkt accepterad! Jag har alltid hög respekt för dom som rättar sig när dom har fel!

Att jag säger att det är allt som Aftonbladet har så är det för att jag har gansla goda skäl att tro att dom inte har mer (men har jag fel blir det jag som ber om ursäkt och tar på mig foliehatten ).

Däremot skulle jag inte bli förvånad om Aftonbladet har fler upgifter, som dock inte är bekräftade. Därav det nuvarande svälta-räv-spelet mellan Littorin och Aftonbladet. Just nu är väl Littorin inte i något vidare skick och orkar inte göra så mycket. Men om han inte på sikt går till litet hårdare motattack kommer väl alla att tro att han inte har rent mjöl i påsen.

När jag säger att bevisbördan vilar på Aftonbladet menar jag inte i juridisk mening; vad jag menar är, att om dom inte har mer än så här och det bara rinner ut i sanden så kommer det att slå tillbaka på deras egen trovärdighet och dom förlorar seriösa läsare (men okej då, dom kanske drar andra läsare från billigaste skvaller- och skit-pressen...)

Slutligen kan det tänkas bli så, att Aftonbladets påståenden kommer upp i vårdnadstvisten. Och då kan det helt plötsligt bli ett annat läge. Där måste i så fall det påstådda sexköpet redas ut ordentligt. Gud vet vilket läge Aftonbladet hamnar i då. Juridiskt är det komplicerat. I vilket fall lär det krävas att Aftonbladets "bevis" värderas ordentligt. Man kan inte kräva att Aftonbladet röjer sin källa, men i övrigt kommer man att vända på alla stenar.
Citera
2010-07-12, 22:59
Medlem
logitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Littorin är ett omoget ärkekräk. Att som regeringsminister skalda (på FäjsBåck)... "I löv u" till en invällarsekreterare inom moderöda PR-kansliet ~ samtidigt involverad i en hätsk vårdnadstvist ~ trotsar all beskrivning. Och fanskapet har sluppit undan... ända tills nu.

Fittorin är en skandal, och hans sorti skickar en mörk skugga mot 32-delsnegern Schweinpelz, som valde denne pajas till en viktig ministerpost. Omdömesförmåga NOLL.

Har aldrig varit mer övertygad om att en röst på (sd) är superviktig sådan, i septembervalet. Nu måste vi sätta ned foten.

Det sätt du uttrycker dig på visar, som jag anser, att ditt omdöme saknas helt ...
Citera
2010-07-12, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Eller så gör man som Olof Palme. Han slog näven i bordet, tvingade DN till att på första sidan be om ursäkt för sina lögner (som sedan visade sig vara sanna), samt jaga ifatt DNs källa som visade sig vara Leif GW Persson som fick sparken och blev så utfryst att han umgicks med självmordsplaner.

Leif GW Persson var inte DN:s källa. Dn fick ett tips om en promemoria som säkerhetspolisen hade skrivit till rikspolischefen om jag inte missminner mig. DN ringde upp Leif GW Persson såsom rikspolischefens närmaste som bekräftade det som DN frågade om. Vad jag förstår antog han att DN på något sätt hade sett dokumentet eller visste exakt vad som stod i det vilket man inte gjorde till fullo. DN fick på det sättet Leif GW Persson att tro att man visste mer än man gjorde och han fick bära hundhuvudet för att han bekräftat att promemorian fanns.
Citera
2010-07-12, 23:05
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
överbetona inte spåren kring Sällskapet och Krigsvetenskapsakademien. Är man minister eller partisekreterare hos moderaterna är det lättare än lätt att bli invald i Sällskapet. Och att Lindberg, Wessberg och Stigsson är medlemmar i Kkrva behöver inte säga mer än att det finns en liten elit som känner varandra.
Lindberg, Wessberg, Stigsson. Elit? Uhh! Om dom är eliten, hur är då resten?

Börjar bli dags att utvandra för gott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in