Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-12-12, 14:19
  #1
Medlem
Sjobogens avatar
Efter Jul ska jag börja ett kontorsjobb för allra första gången i mitt liv. Jag undersökte min garderob och kom fram till slutsatsen att jag behöver införskaffa en hel del nya kläder. Jag vill ha kläder som inte "sticker ut" vilket är nåt jag har lite av. Oftast går jag klädd i enbart t-shirt eller piké (på överkroppen), alltså kläder i direkt anslutning till huden. Jag undrar hur många dagar är det lagom att ha t.ex. en piké innan det anses sunkigt?
Citera
2006-12-12, 14:24
  #2
Medlem
Du menar, hur länge innan man måste tvätta tröjan? Eller hur många dagar i följd du kan ha samma tröja? Det är nog rätt känsligt, så, en dag åt gången är bäst.
Kanske ska börja med skjorta istället? Luftigt och skönt i kontorsmiljö.
Citera
2006-12-12, 14:26
  #3
Medlem
trillians avatar
Beror på om du svettas mycket. Är du en person som svettas mycket och äcklig doft, så är väl några timmar en maxgräns. Är du däremot en person som dushar två gånger om dagen och som aldrig sölar och dessutom inte utsöndrar någon kroppsodör från överkroppen, så är det väl bara fantasin som sätter gränser.
Citera
2006-12-12, 14:29
  #4
Avstängd
edbergs avatar
En (1) dag, sedan har pikén tappat sin 'hårdhet' som man får genom att inte köra med sköljmedel...
Citera
2006-12-12, 15:01
  #5
Medlem
Sjobogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Du menar, hur länge innan man måste tvätta tröjan? Eller hur många dagar i följd du kan ha samma tröja? Det är nog rätt känsligt, så, en dag åt gången är bäst.
Kanske ska börja med skjorta istället? Luftigt och skönt i kontorsmiljö.

Både och. Jag brukar ha en tröja några dagar innan jag tvättar den. Det där med skjorta vore kanske en bra idé om endagarsfilosofin är det som gäller.
Citera
2006-12-12, 16:07
  #6
Medlem
magpies avatar
Kör med en vit t-shirt under pikén och du kan med gott samvete ha den tre gånger givet att du inte har abnorma mängder med hårgele eller annat som kan gegga ner kragen (eller ordentliga svettningar etc).

Dock, t-shirten måste bytas varje dag och du bör även undvika att använda pikén efter arbetstid samt flera dagar på rad. Dvs när du kommer hem åker pikén av och får hänga på en galje i några dagar. En komplettering är att skaffa flera likadana pikétröjor eftersom få tror att du bara har en och om någon undrar kan man med gott samvete svara att man bara har tex vita pikétröjor. En av fördelarna med vita tröjor är att de sällan ser urtvättade ut som de flesta andra färger lätt gör efter ett tag.

Samma princip som ovan gäller även för skjortor.
Citera
2006-12-12, 19:44
  #7
Medlem
När det gäller skjortor så gör inte misstaget att köpa dej en tunn skjorta ifall du svettas mkt under armarna. Ser riktigt underhållande ut ibland när folk har svettfläckar under armarna.
Citera
2006-12-13, 04:59
  #8
Medlem
brianmolkos avatar
beror nog på årstid
Citera
2006-12-13, 05:34
  #9
Medlem
mrphonks avatar
Personligen tror jag den magiska gränsen går vid två dagar. När någon kommer med samma tröja tredje dagen börjar nog en del fundera...
Citera
2006-12-13, 05:55
  #10
Medlem
526s avatar
En gång när jag jobbade på kontor, för många år sedan, hade jag bara en skjorta och ett par brallor. Jag tvättade dom nästan varje dag. På första fredagsölen fick jag höra några gliringar om mina kläder. Det var nån som sa att "när jag kom tillbaka efter min backpacking resa runt jorden var det ju väldigt skönt att ha FEM par byxor hemma i garderoben att byta om med"
Om du inte vill sticka ut, och få in den riktiga "Office"-looken är mitt tråkiga tips är att ta med ett par tusingar och gå till Dressman eller liknande skitaffär. Köp upp dig på några pike och skjortor i OLIKA färger, så det syns att du flera olika plagg
Annars kan du ju låta bli att byta på några månader och sedan bränna ner hela stället och snyffta ut hos psyktanten att "dom kallade mig skunken"
Citera
2006-12-13, 07:23
  #11
Medlem
Om man byter ut plagget till jeans då? Hur många dagar kan man gå i samma brallor innan det är dags för tvätt? 1dag? 5dar? halvår?
Citera
2006-12-13, 10:21
  #12
Medlem
peajempes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeeWee_Poison
Om man byter ut plagget till jeans då? Hur många dagar kan man gå i samma brallor innan det är dags för tvätt? 1dag? 5dar? halvår?
Jeans kan med fördel användas ett bra tag utan tvätt för bättre passform osv. Tvätta fanskapen när dom är smutsiga. Om det kommer en sunkig arom från dom så häng ut dom i fria luften ett par timmar- som nya.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback