2011-05-31, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentium8
Ah, tackar!

Du kanske kan hjälpa mig med hur "Tomar" används också?

Tomar = dricka, ta, hämta; välja, få

Sen undrar jag hur Estou kan användas mer än jag är. På TV när de svarade i telefon "hallå" tyckte jag mig se det översättas till just "estou".

Tomar kan användas på många sätt och jag känner absolut inte till alla. Jag kan dock köra några exempelmeningar.

Tomar banho = duscha
Tomar conta de crianças= ta hand om barn
Não tomava em conta o tempo que fazia = Jag var inte medveten om vilket väder det var (d.v.s tomar em conto = vara medveten om)
Não tomei em conta o tempo que fazia = Jag brydde mig inte om/struntade i vilket väder det var (d.v.s tomar em conta= inte bry sig om/strunta i)
tomar uma decisão dificil = ta ett svårt beslut
beber/tomar cerveja = dricka öl
Citera
2011-06-01, 16:54
Medlem
Tackar. Får böcker i slutet av September men tills dess får jag nöja mig med vad jag har. Jag antar och hoppas att wikipedia eller "wiktionary" som det heter inte har för mycket fel. Definitionen verkar alltid stämma på de svenska orden i alla fall.

Jag lär mig alla listor på substantiv, verb och adjektiv jag kan hitta och stöter jag på konstigheter frågar jag här
Citera
2011-06-01, 16:58
Medlem
Förresten, uttalas ç på något speciellt sätt?
Citera
2011-06-01, 17:52
Medlem
På wordreference.com vad menas med "Matching entries from other side of dictionary"
Citera
2011-06-01, 19:53
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Förresten, uttalas ç på något speciellt sätt?
Ja, före hård vokal (a/o/u) krävs cedilj för att konsonanten ç (latinskt c) ska uttalas med s-ljud.

Exempel: Moçambique, eleições, Iguaçu
Citera
2011-06-01, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Jag instämmer med de andra och råder dig att använda dig av böcker och exempelvis worldreference eller andra bra sidor istället för wikipedia.

Bonito/bonita är ju samma ord fast maskulinum respektive femininum. Så vitt jag vet finns det ingen stor skillnad i bruk. Betyder vacker etc.

som jag har förstått det används Bonito mest om personer medan Lindo/belo i princip användas lite bredare men vet inte om skillnaden är så stor i praktiken.

uma mulher bonita, uma moça linda, um dia belo

Även worldreference skiljer lite på bonito och bonita. Bonito = beautiful, handesome bonita = beautiful, pretty.
Citera
2011-06-01, 22:31
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Även worldreference skiljer lite på bonito och bonita. Bonito = beautiful, handesome bonita = beautiful, pretty.
Det är i första hand en följd av engelskans olika benämningar för "good looking" när det gäller män kontra kvinnor. Bonito är för övrigt en (vacker) fisk.

Däremot har varken engelskan eller svenskan någon mekanism för att avbilda "Obrigado!" vs "Obrigada!".
Citera
2011-06-03, 14:43
Medlem
Använder worldreference en massa nu, men "gelado" som jag var helt övertygad om betydde glass översätts inte till ice cream en enda gång. Vet att sorvete betyder glass, men överallt här används gelado.
Citera
2011-06-03, 17:05
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Använder worldreference en massa nu, men "gelado" som jag var helt övertygad om betydde glass översätts inte till ice cream en enda gång. Vet att sorvete betyder glass, men överallt här används gelado.
Mitt engelsk-portugisiska lexikon översätter "ice cream" till (pt) "sorvete". En frekvensstudie på nätet antyder att "gelado" är vanligare på europeiska sidan och "sorvete" vanligare i Brasilien. Blod är tjockare än vatten, och Americas är Americas, så amerikanska lexikon kan luta mot brassesnack.

Exempel: www.google.se/search?q=site:*.br+"sorvete" ca 1 Mhit

Med berömd italiensk glass som (it) "gelato" är det inte så konstigt att portugisisk glass blir (pt) "gelado". Spansk glass stavas lite annorlunda men låter praktiskt taget lika.
Senast redigerad av egon2b 2011-06-03 kl. 17:12.
Citera
2011-06-09, 13:15
Medlem
Alright, tack.

Ett par frågor på ingång...

by yourself = por sua conta. Översätts då by myself till por minha conta?

Detta är väl väldigt basic men hur säger man please i vardagliga sammanhang? Är det por favor? Ex i affären um saco por favor?

Används jantar som verb i praktiken (äta middag) eller använder man alltid comer?

På tv sa de i en film "wait...... wait!" Detta översattes till espera...... espera! Borde det inte översatts till esperar? Varför inte?
Citera
2011-06-15, 15:05
Medlem
Hur vet man när det är de eller da eller do för den delen?

água de chuva

dia da semana

Colher de chá

Ser inget samband.

Ang. Espera i inlägget över så såg jag samma sak igår på TV. En person sa till en annan "kom in" vilket översattes till entra. Om man säger något till någon böjs det så som vanligt eller? Ifall man säger det till en person så blir det entra och hade det varit flera personer så hade det varit entram?
Citera
2011-06-15, 23:12
Medlem
Citat:
Alright, tack.

Ett par frågor på ingång...

by yourself = por sua conta. Översätts då by myself till por minha conta?

Detta är väl väldigt basic men hur säger man please i vardagliga sammanhang? Är det por favor? Ex i affären um saco por favor?

Används jantar som verb i praktiken (äta middag) eller använder man alltid comer?

På tv sa de i en film "wait...... wait!" Detta översattes till espera...... espera! Borde det inte översatts till esperar? Varför inte?

espera= vänta (uppmaning) eller han, hon, det väntar esperar= (att) vänta (i grundform)
I det här fallet rör det sig ju om en uppmaning.

Jantar används.

Jag använder alltid por favor, faz favor alternativet finns ju.

Passe-me o vinho, por favor
Passe-me o vinho, faz favor
Faça favor de passar-me o vinho.

Jag gör allt själv= Faço tudo eu mesmo (I do everything myself)
Gör det själv!= Faça voce mesmo. (do it youself)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in