2011-05-12, 16:19
Medlem
När man ska någonting använder man verbet ir då? "ska vi" översattes till vamos på tv.

Samma sak med kommer vi översattes också till vamos.

Är det så att om man kan säga going to på engelska så är det verbet ir som ska användas?

Vet inte hur mycket man ska lita på googleöversättning men "I'm going to the store" blir estou och "I'm going to see him" blir vou. Varför`?
Citera
2011-05-12, 16:25
Medlem
När använder man ter förutom vid innehav?

Vi behöver översattes på tv till temos. För mig betyder temos vi har.

Där är två kylar översattes till têm vilket för mig betyder de har. Jag har dock förstått att há kan betyda där är, men varför översattes det till têm?

"whenever you want to say 'there is' or 'there are', use 'há' – it will usually be clear what you mean from the context anyway."
Citera
2011-05-14, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentium8
När man ska någonting använder man verbet ir då? "ska vi" översattes till vamos på tv.

Samma sak med kommer vi översattes också till vamos.

Är det så att om man kan säga going to på engelska så är det verbet ir som ska användas?

Vet inte hur mycket man ska lita på googleöversättning men "I'm going to the store" blir estou och "I'm going to see him" blir vou. Varför`?

Verbet ir används väldigt ofta för att uttrycka futurum (framförallt i talspråk)

Vamos comprar um carro dentro de pouco - vi skall snart köpa en bil

sen används det ju på andra sätt:

Vamos á praia/? Kom så går vi till stranden;låt oss gå till stranden / skall vi gå till stranden?
Citera
2011-05-14, 10:25
Medlem
Citat:
När använder man ter förutom vid innehav?

Vi behöver översattes på tv till temos. För mig betyder temos vi har.

Där är två kylar översattes till têm vilket för mig betyder de har. Jag har dock förstått att há kan betyda där är, men varför översattes det till têm?

"whenever you want to say 'there is' or 'there are', use 'há' – it will usually be clear what you mean from the context anyway."

Ter betyder "att ha" och brukas mer frekvent i portugisiskan än i andra latinska språk och verkar även bli allt vanligare. Jag har hört många säga "ter" även när vi skulle säga "finns", det är kanske också olika från språkbrukare till språkbrukare och beroende av vilken portugisiska man talar.

Portugisiskan använder också haver i tempus som eempelvis

Há muito tempo que não falo com ele - Det var länge sedan jag talade med honom/Jag har inte talat med honom på länge.

"Ter que" betyder vara tvungen att (betecknar yttre tvång), var kanske det du såg.
Tenho que estudiar - Jag är tvungen att studera
Citera
2011-05-17, 14:13
Medlem
Tack. Komplicerat det här, men det går framåt i alla fall!

Estou bem betyder jag mår bra och Está bom betyder han mår bra enligt min bok. Jag har även lärt mig att bom betyder bra/god. Frågan är då varför jag mår bra översätts till Estou bem och inte Estou bom?
Citera
2011-05-18, 14:53
Medlem
Är alla dessa ord för berg?

Montanha, monte, serra
Citera
2011-05-18, 14:55
Medlem
Citat:
Tack. Komplicerat det här, men det går framåt i alla fall!

Estou bem betyder jag mår bra och Está bom betyder han mår bra enligt min bok. Jag har även lärt mig att bom betyder bra/god. Frågan är då varför jag mår bra översätts till Estou bem och inte Estou bom?

I vissa fall när det något är något könsbestämt
så är bom/bons maskulint och boa, boas feminint. Um homem bom. en god man.
Uma mulher boa na cama. En kvinna som är bra i sängen.
bom dia.
boa noite.

Många på internet verkar säga att bem= well och bom= good men att det i hälsningsfraser ofta går att byta ut dem dem mot varandra. Det gäller nog att få in känslan för det men man blir nog i princip alltid förstådd.

Tudo bom?
Estou bem, obrigado , tudo bem

Tudo bem?
Estou bom, obrigado.

Tudo bom?

Estou bem, obrigado ; tudo bom

Um bom homen.

Bem feito, bra gjort

Isso foi bom para, det var bra för
Citera
2011-05-18, 15:05
Medlem
Citat:
Är alla dessa ord för berg?

Montanha, monte, serra

Jag är inte säker men som jag har förstått det:

Montanha/monte - Berg
Cordilheira/serra - Bergskedja
Citera
2011-05-19, 10:15
Medlem
Det här kanske kan ge något, skrivet av en portugis.

Bem is an adverb (well), bom is an adjective (good).
But, in both (US) English and (Brazilian) Portuguese, many times, one can use adjectives in adverbial function:

Tudo bem/bom?* [here bem = bom]
Oi Paulo, você está bem? (adverb)
Oi Paula, você está boa? (adjective).

(Not disimilar to: How are you? -I'm well/good).

Bem can also mean very: bem legal pretty cool

---
*Normally we reply to Tudo bem? -Tudo bom
or vice versa, just not to repeat the same,
but it's not a rule.
Citera
2011-05-20, 03:23
Medlem
hanbaagaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Jag har hört många säga "ter" även när vi skulle säga "finns", det är kanske också olika från språkbrukare till språkbrukare och beroende av vilken portugisiska man talar.

I Brasilien används bara tem istället för há i betydelsen finns. Vet inte hur stor den användningen är i Portugal dock. Há låter skulle låta som "bokspråk" där.
Citera
2011-05-20, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanbaagaa
I Brasilien används bara tem istället för há i betydelsen finns. Vet inte hur stor den användningen är i Portugal dock. Há låter skulle låta som "bokspråk" där.

Jag tror att "haver" används där men blir ovanligare men vet ej. Ibland måste man ju dock använda haver i andra sammanhang, eller helst.

Haver guerra/paz
Não tenho relacionamento a muito tempo.
Citera
2011-05-26, 12:53
Medlem
Responder betyder svara, men jag antar att det inte betyder svara i som "svara i telefon", korrekt?

Kan både sentir och cheirar betyda känna lukt av? Men bara sentir kan betyda känna smak av?

Används sentir och ver (uppfatta) i samma sammanhang?
Senast redigerad av Pentium8 2011-05-26 kl. 12:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in