2014-07-11, 21:35
Medlem
Svantbobs avatar
Letar efter namnet på en brittisk (tror jag ivarjefall) serie som gick på svensk teve någon gång 1999-2001 (förmodligen 2000 eller 2001). I tre eller fyra delar.

Handlar om en kvinna i trettioårsåldern. När hon var i övre tonåren dog hennes pappa i en bilolycka, bromsarna fungerade inte och han kraschade i en nedförsbacke. Efter det blev hon väldigt tajt med sin dåvarande pojkvän.

Nu runt tio år senare är hon förlovad, men träffar denna gamla förälskelse på ett bröllop eller en begravning (minns inte vilket) och ligger med honom på hotellrummet. De träffas och ligger med varandra igen i någon gammal stuga eller nåt.

Efter det vill hon avsluta affären men han börjar stalka henne och skaffar bland annat en lägenhet mittemot hennes! Den nuvarande pojkvännen undrar vad som är på gång, hon avslöjar att hon varit otrogen och blir så småningom förlåten för det. Men då dör även han i en bilkrasch där bromsarna inte fungerat.

Slutet minns jag inte. Med reservation för att jag minns detaljer fel.

Jag är tacksam för svar.
Citera
2014-07-12, 16:06
Medlem
Jag tror jag läste om denna TV-serie här på forumet, tänkte att det lät intressant och att jag skulle kolla upp den, men det glömdes bort. Det är något relativt färskt tror jag, utspelar sig i New York. Huvudperson är en kvinna som är i ngt trubbel, hon bevittnar en tunnelbaneolycka och offret är väldigt likt henne - och hon tar över dennes identitet. Ngt sånt.
Citera
2014-07-12, 16:09
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoogi
Jag tror jag läste om denna TV-serie här på forumet, tänkte att det lät intressant och att jag skulle kolla upp den, men det glömdes bort. Det är något relativt färskt tror jag, utspelar sig i New York. Huvudperson är en kvinna som är i ngt trubbel, hon bevittnar en tunnelbaneolycka och offret är väldigt likt henne - och hon tar över dennes identitet. Ngt sånt.

Orphan Black.
Citera
2014-07-12, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoogi

Orphan Black?
Citera
2014-07-12, 23:40
Medlem
Tack OleYeller och Exxus! Precis den.
Citera
2014-07-15, 15:22
Medlem
Vad heter mannen som så ofta pratar i naturdokumentärer? Minns att han var aktiv redan på 90-talet och pratar nu i Nordisk Vildmark på SVT2. Tror även det är samma snubbe som pratar i Det stora kriget på SVT. Har googlat utan resultat. Någon som har en aning?
Citera
2014-07-15, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knycken
Vad heter mannen som så ofta pratar i naturdokumentärer? Minns att han var aktiv redan på 90-talet och pratar nu i Nordisk Vildmark på SVT2. Tror även det är samma snubbe som pratar i Det stora kriget på SVT. Har googlat utan resultat. Någon som har en aning?

Tror han heter Henrik Ekman. Underbar röst har han, får mig att tänka på min barndom då jag var besatt av djur och glodde på alla djur/naturdokumentärer som fanns på tv (varav han snackade i nästan alla)
Citera
2014-07-15, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenEyesCuddles
Tror han heter Henrik Ekman. Underbar röst har han, får mig att tänka på min barndom då jag var besatt av djur och glodde på alla djur/naturdokumentärer som fanns på tv (varav han snackade i nästan alla)

Haha men där har vi ju honom! Sveriges bästa röst helt klart, spenderade också timmar framför hans program som barn och får ständiga nostalgikänslor när jag hör hans röst idag. Kul att äntligen få namnet. Tack!
Citera
2014-07-15, 22:09
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenEyesCuddles

Henrik har ju även varit på Vetenskapens värld, personligen ogillar jag honom starkt.
Citera
2014-07-15, 22:41
Medlem
avskum1982s avatar
Söker (uppdrag granskning tror jag det var) om en flicka som sa att henne far utnyttjade henne och att hennes mamma ev äldre vän var en häxa/satanist (eller liknande) och henne psykolog spädde på hela skiten. Saker flickan sagt kom ifrån en bok.
Allt var lögner och "hemmet" hon bodde på var tydligen åt helvete dåligt.

Och om jag minns rätt så var psykologen inte ens utbildad.

EDIT: Och med utbildad menar jag att han inte hade "licens".
Citera
2014-07-16, 06:35
Medlem
jamesdeanforadays avatar
Hej hej, jag söker efter en animerad barnserie som jag kan ha kollat på mellan 1995-2003. Kommer inte ihåg att den sändes på tv men den fanns att köpa eller hyra på vhs. Serien handlade om ett syskonpar som föll igenom en grotta och landade i en liten sjö inuti grottan. De försöker hitta en utgång och de hittar tavlor som de kan gå in i för att lösa mysterium tex i ett avsnitt hjälper de David besegra Goliat. Vid varje tavla står där även initialer till ett namn. Syskonen tror att den med initialerna kan hjälpa de ur grottan. Tror även att syskonen har en hund. Serien var helt klart dubbad. Hade inte alla vhs-kassetterna så jag har helt enkelt gått runt i flera år och undrat vad som hände. Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig med detta.

Varje avsnitt börjar med att de visar hur de ramlar ner i grottan samtidig som brodern säger något i stil med först vill jag börja med att säga att de inte är mitt fel vi kom i denna situation sen säger systern något liknande.
Citera
2014-07-16, 10:52
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
Söker (uppdrag granskning tror jag det var) om en flicka som sa att henne far utnyttjade henne och att hennes mamma ev äldre vän var en häxa/satanist (eller liknande) och henne psykolog spädde på hela skiten. Saker flickan sagt kom ifrån en bok.
Allt var lögner och "hemmet" hon bodde på var tydligen åt helvete dåligt.

Och om jag minns rätt så var psykologen inte ens utbildad.

EDIT: Och med utbildad menar jag att han inte hade "licens".

Uppdrag granskning: "Fallet Ulf"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in