2010-05-03, 16:06
Bannlyst
Det kan dock likabra vara en äldre version om denna gått i repris när min mamma sett den, det vet jag ingenting om. Jag själv lyssnade på kasett-versionen flera gånger som liten men den har som sagt tyvärr försvunnit och jag har försökt hitta fakta om produktionen i flera år.
Citera
2010-05-03, 16:10
Bannlyst
Har nu fått veta att Bernt Callenbo gjorde en svensk version av Spöket på Canterville 1962 men har ingen aning om denna är en animerad version som den jag letar efter eller en live action.
Citera
2010-05-03, 18:19
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamoutloud
Har nu fått veta att Bernt Callenbo gjorde en svensk version av Spöket på Canterville 1962 men har ingen aning om denna är en animerad version som den jag letar efter eller en live action.

http://www.imdb.com/title/tt0267948/

Skulle tippa på att den inte är animerad. Brukar i så fall stå under "genre", samt att skådespelarnas insatser benämns "voice".
Citera
2010-05-03, 22:36
Medlem
lagartos avatar
Ok, jag försöker nu här då familjen inte minns.

Serie som borde ha gått runt början på 80 talet på SVT. Handligen utspelar sig runt något av världskrigen. Troligtvis första. Jag minns en scen väldigt starkt hur brittiska eller USA styrkor komer in i ett slott, troligtvis någonstans i Tyskland. På en av väggarna hänger en tavla som den med högst befäl yttrar sig om att det var den fulaste tavla han sett. Men det är en av hans underordnade som har målat just den tavlan några år tidigare då han umgicks med den familj som ägde slottet. Målaren säger inget om att det var han som målat tavlan.

Hjälp mig få sinnesro!
Citera
2010-05-05, 21:58
Medlem
Grentars avatar
Letar efter en dokumentärserie som jag såg för ungefär 1-2 år sedan.
Handlade om en engelsman som hade en passion för kakao. Han åker utomlands (Brasilien?) där han spenderar ungefär ett halvår på sin kakaofarm där han skördar sina bönor. Efter det får man följa honom och hans familj där han försöker sälja bönorna i Storbritannien.

Har för mig att serien var översatt till Kalle och Chokladfabriken när den sändes.

Tacksam för svar.
Citera
2010-05-05, 22:21
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grentar
Letar efter en dokumentärserie som jag såg för ungefär 1-2 år sedan.
Handlade om en engelsman som hade en passion för kakao. Han åker utomlands (Brasilien?) där han spenderar ungefär ett halvår på sin kakaofarm där han skördar sina bönor. Efter det får man följa honom och hans familj där han försöker sälja bönorna i Storbritannien.

Har för mig att serien var översatt till Kalle och Chokladfabriken när den sändes.

Tacksam för svar.

Jag såg lite av denna och försökte bläddra i tv tablån för den gick för inte så längesen.
Ganska säker på att det är denna; "Willie's Wonky Chocolate Factory" http://www.imdb.com/title/tt1343357/
Citera
2010-05-06, 15:26
Medlem
Grentars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Jag såg lite av denna och försökte bläddra i tv tablån för den gick för inte så längesen.
Ganska säker på att det är denna; "Willie's Wonky Chocolate Factory" http://www.imdb.com/title/tt1343357/

Tack!
Citera
2010-05-06, 22:28
Medlem
Vad heter radioprogrammet? Anders och måns..

Jag letar efter namnet på ett radioprogram som jag tror gjordes av anders och/eller måns. (Dom klassiska "anders och måns" helt enkelt som har gjort så funkar det). för många år sedan hade dom ett program som sändes på lördagar tror jag som var av mer dokumentärtyp har jag för mig. jag minns speciellt ett program där dom snackade om andra världskriget (eller första?) och att en engelsman då hade flugit med ett litet plan och landat på rödatorget i moskva utan att någon militär hade ingripit.

Kan någon hjälpa mig att komma på vad programmet hette?
Citera
2010-05-06, 22:32
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arowe17
Jag letar efter namnet på ett radioprogram som jag tror gjordes av anders och/eller måns. (Dom klassiska "anders och måns" helt enkelt som har gjort så funkar det). för många år sedan hade dom ett program som sändes på lördagar tror jag som var av mer dokumentärtyp har jag för mig. jag minns speciellt ett program där dom snackade om andra världskriget (eller första?) och att en engelsman då hade flugit med ett litet plan och landat på rödatorget i moskva utan att någon militär hade ingripit.

Kan någon hjälpa mig att komma på vad programmet hette?

Så funkar det tror jag nog det är ändå. Annars kan det kan ha varit Wallraff också. Mer program än så tror jag inte dom har producerat själva.
Senast redigerad av lendryggh 2010-05-06 kl. 22:35.
Citera
2010-05-06, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Så funkar det! Ligger i min topp tre över bästa radioprogram någonsin. Grabbarna i högform!

EDIT: eller vänta, misstag där. Det kan ha varit Wallraff också. Mer program än så tror jag inte dom har producerat själva.

Så funkar det är det inte! Det lyssnade jag igenom iförrgår! bra program! Det jag söker är ett längreprogram tror jag. Inte bara korta inslag. Mer humordokumentär kan man säga. Kommer inte ihåg jätte mycket.. Men ska kolla Wallraff!
Citera
2010-05-06, 22:49
Medlem
b0gfettos avatar
Det var ett program på SVT för inte så många månader sen om några som var med i en psykologisk undersökning eller liknande. Det är några som flyttar in i husvagnar med "tomter" och psykologen kollar hur dom sköter olika situationer. Minns någon vad det heter?

Vissa fick åka och handla, och tog emot allas inköpslistor och köpte saker dom själva ville ha istället för att köpa det som önskades. En grupp studenter, barnfamiljer och lite annat folk.

Nån som minns?

Edit: Om typ ett kollektiv med utvalda "familjer" dvs. Så får dom olika uppgifter dom ska göra, handla för alla osv.
Citera
2010-05-06, 22:51
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arowe17
Så funkar det är det inte! Det lyssnade jag igenom iförrgår! bra program! Det jag söker är ett längreprogram tror jag. Inte bara korta inslag. Mer humordokumentär kan man säga. Kommer inte ihåg jätte mycket.. Men ska kolla Wallraff!

Har dock hört för lite av Wallraff för att kunna göra en bedömning av programinnehållet, men du kan ju jämföra själv här. Kom i alla fall ihåg att Anders gestaltade en viss Hans af Clas som var en smålöjlig filur som enbart verkade existera för att irritera sin omgivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in