2014-07-03, 21:39
Bannlyst
Thin Lizzy har nog i många år varit en utav mina favoritgrupper. Såg " bandet" live en gång 1999,nåja det var två fd medlemmar, (scott gorham och John Sykes )som tillsammans med ett par andra musiker körde gamla thin lizzy låtar. Även fast det inte var " riktiga bandet" så var det en trevlig kväll. John Sykes lät EXAKT som Phil Lynnot på sång också

Det intressanta med Thin Lizzys musik är att den är svår att kategorisera. Men man märker tydligt vilket band som inspirerat andra 80 tals hårdrocksband, som tex Iron Maiden.

Man märker tydlig Jimmy Hendrix influsenser på dom äldre skivorna( vad jag minns då det var ett tag sedan jag lyssnade på dom). Debutalbumet, samt " shades of the blue orphanage" och " Vagabonds of the western world" är skivor som är lite flummigare och man kan märka att bandet inte nått sin fulla potential ännu, den som blomstrar ut på " Night life " och ännu mera på " Fighting".

ALLA Thin Lizzys skivor från 1974-1983 är kanonbra. Men efter tungt övervägande måste jag nog säga att min absoluta favorit måste bli " Johnny the fox". Klockren skiva rakt igenom med introspåret, borderline, dont say a word, massacre, mfl.

Tror inte jag behöver påpeka sådan saker som dem legendariska gitarrsolona på " emerald", eller " Black rose", eller den kända " boys are back in town" och " dancing in the moonlight"..finns andra mindre kända guldkorn.

Showdown( Nightlife)- Skön, lite långsammare låt med tydliga Jimmy Hendrix influenser i gitarrkompet. " whaggawhagga" Lite hippiestuk på låten och gillas säkert av div haschare. Nu är jag absolut inte sådan men skön låt iaf.

Suicide( Fighting)-Svängig rocklåt med sjukt häftig basgång, tight och väl genomarbetad låt med ett snyggt mellanspel som övergår i ett fint solo.

Angel from the coast( Jailbreak)-svängig och röjig låt med härligt gitarrspel och skönt solo.

Bogie Wogie dance( Johnny the fox) skön och snabb rocklåt.

Opium Trail( Bad reputation) en skön och lite " flummigare" låt med en lite annorlunda stuk, ett tydligt bevis på gruppens allsidighet och förmåga att kunna göra olika sorters låtar.

Got to give it up( Black Rose) - en lite sorgligare, sentimentalare låt där Phil Lynott sjunger om sina självupplevda problem med droger. Tokskönt riff och enkel vers som skapar en god dynamik och gör låten lättlyssnad utan att den låter som kommersiell smörja.

We will be strong( Chinatown) -Enkelt men episkt introsolo, och genomgående episkt gitarrspel låten igenom. En tight och sammanhängande låt med fin text.

Angel of death( Renegade)- Ja jag vet, jag brukar inte gilla synth men i denna låt är det fan ett undantag då det är i rätt läge, och på rätt sätt och ett bra komplement till musiken. Episkt intro som exploderar i tyngre gitarriff som sedan återkommer i mitten på låten. Sjukt bra gitarrsolon. Lite mörkare tema och framtoning än tidigare låtar.

Sun goes down( Thunder and lightning)-skall man höra en lugn låt med Thin Lizzy, då skall det bli denna. Helt otrolig basgång som kompletteras med enkelt och episkt gitarrspel och till det Phil Lynotts distinkta stämma. Magiskt!

Självklart finns det MÅNGA andra bra och mindre kända låtar på dom skivor jag nyss tog upp, jag valde ett axplock. Bara att sätta sig ned och lyssna.

Sen vill jag tillägga att bandets senare skivor som gjorde under 80 talet är sjukt underskattade, både Chinatown, Renegade samt Thunder and lightning.

Man kan tydligt märka att gruppen antog en " hårdare och tyngre" stil på 80 talet. Något man börjar märka på renegade, men som TYDLIGT märks på Thunder and lightning
Citera
2014-07-04, 19:21
Medlem
utopisknakenhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shubnigurath.666

Man kan tydligt märka att gruppen antog en " hårdare och tyngre" stil på 80 talet. Något man börjar märka på renegade, men som TYDLIGT märks på Thunder and lightning

John Sykes fördärvade Lizzys ursprungliga sound tycker jag
Citera
2014-07-05, 00:18
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utopisknakenhet

Kom igen katten. Det kallas att utvecklas - även om bandet var lite övermoget när han klev på tåget. Fan, det lär vara Sykes som är pappa till "Thunder and lightning" och "Holy war" - assköna riff i båda låtarna med sin mer heavymetal-karaktär!
Citera
2014-07-05, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Kom igen katten. Det kallas att utvecklas - även om bandet var lite övermoget när han klev på tåget. Fan, det lär vara Sykes som är pappa till "Thunder and lightning" och "Holy war" - assköna riff i båda låtarna med sin mer heavymetal-karaktär!

Övermoget på droger hos Phil Lynott

Ja jag håller faktiskt med. Skulle bli tråkigt om alla band lät likadana hela tiden och aldrig varierade sig. Samtidigt som band som verkligen är bra ju har gjort sitt eget varumärke med sitt alldeles egna unika sound, som tex Thin Lizzy. En balansgång som nog inte är lätt( då ändringar kan leda till att bandet förlorar sin ursprungliga karaktär) men som jag faktiskt tycker att Thin Lizzy och Phil Lynnot lyckades med där när 70 tal övergick till 80 tal

Som Scott Gorham sa i en intervju så har alla dom gitarrister som kommit och gått i bandet på sitt eget sätt satt en viss prägel på dom skivor dom varit med på. Scott klassade även Sykes som den MEST tekniskt spelskicklige av alla Lizzys gitarrister, och ja det MÄRKS att han kan spela solon mycket fort.
Senast redigerad av Shubnigurath.666 2014-07-05 kl. 01:43.
Citera
2014-07-05, 03:52
Medlem
AndraSorterings avatar
Citat:

Tycker att Sykes fick Lizzy in i 80-talet med sitt spel på TAL - sjukt bra skiva enligt mig.

Annars är Lizzys 70-tal ju det man som oftast framhäver (och med rätta) - Jailbreak, Johnny kom samma år...är väl endast KISS som lyckades med samma konsttycke att ge ut två klassiker i samma år (nej, fan KISS gjorde det två ggr ju - ´74 och ´76).....

Anyhow - Sykes kändes helt rätt för ett Lizzy som var lite på väg att falla i glömska, med tanke på dom många nya band från den tyngre avdelningen av rock som kom fram i starten på 80-talet (Maiden, Leppard, Saxon etc..) - tyvärr fick vi aldrig se vad detta kunde ha blivit till på längre sikt. Lynott föll tillbaks i sitt drogmissbruk (om jag minns rätt från en Classic Rock-artikel) och Sykes kanske ändå inte hade nöjt sig med Lizzy (som primärt var ett band med en europeisk publik)...

Fan vad det är svårt att stoppa när man först börjar 'snacka' Lizzy....kan väl runda av med den sista stora Lynottsingeln - hans samarbete med Moore på 'Out In The Fields' ....den fick grannarna lyssna en del på där i 85-86

Out In The Fields/

https://www.youtube.com/watch?v=xsKpazeA5L8
Citera
2014-07-05, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndraSortering
.....................................

https://www.youtube.com/watch?v=huYubXNbzKk

Military man

En annan låt med Gary Moore och Phil Lynnot. I stil med Thunder and lightning
Citera
2014-07-05, 18:30
Bannlyst
Appropå John Sykes och Thunder and Lightning skivan.

En sjukt bra live version av " holy war"

https://www.youtube.com/watch?v=k8EirMSeT7s

Lägg märke till sykes sola 2:30-3:00. Han plockar VARENDA ton!

Jag har helt ärligt lyssnat på denna version och trott att jag lyssnat på inspelningen på skivan. Så tajt är den.
Citera
2014-08-28, 15:46
Medlem
Geomeisters avatar
Kom över en intressant skiva idag "Phil Lynott - Live In Sweden 1983 Featuring John Sykes and Mark Stanway" Limited Edition - Collectors Series"

CD 1 - Recorded live in Örebro, Sweden, August 5th, 1983.
(Spelad av Grand Slam enligt ITunes)

1. Yellow Pearl
2. Old Town
3. Sarah
4. A Night In The Life Of A Blues Singer
5. Look in These Eyes
6. Parisienne Walkways
7. Solo In Soho
8. King's Call
9. Baby Drives Me Crazy
10. The Boys Are Back In Town
11. Still In Love With You

CD 2 - Recorded live in Avesta, Sweden, August 6th, 1983.
(Spelad av 3 Musketeers enligt ITunes).

1. Yellow Pearl
2. Old Town
3. Sarah
5. Look In These Eyes
6. Parisenne Walkways
7. Solo In Soho
8. Baby Drives Me Crazy
Citera
2014-08-28, 16:07
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Njae, Thunder & Lightning är ju en av bandets allra bästa skivor.

1. Live & Dangerous
2. Jailbreak
3. Thunder & Lightning
4. Black Rose
5. Bad Reputation

På skivomslagfronten är Lizzy inte så mycket att hurra för - gillar nog comicbook-stuket på Jailbreak bäst.
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2014-08-28 kl. 16:21.
Citera
2014-08-29, 02:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Kom över en intressant skiva idag "Phil Lynott - Live In Sweden 1983 Featuring John Sykes and Mark Stanway" Limited Edition - Collectors Series"

CD 1 - Recorded live in Örebro, Sweden, August 5th, 1983.
(Spelad av Grand Slam enligt ITunes)

1. Yellow Pearl
2. Old Town
3. Sarah
5. Look in These Eyes
6. Parisienne Walkways
7. Solo In Soho
8. King's Call
9. Baby Drives Me Crazy
10. The Boys Are Back In Town
11. Still In Love With You

CD 2 - Recorded live in Avesta, Sweden, August 6th, 1983.
(Spelad av 3 Musketeers enligt ITunes).

1. Yellow Pearl
2. Old Town
3. Sarah
5. Look In These Eyes
6. Parisenne Walkways
7. Solo In Soho
8. Baby Drives Me Crazy

Intressant. Phyl Lynnots solokarriär var ju av lite mer experimentell och flummig sort. Sjukt bra och talangfull musiker, men jag tror knarkandet gjorde att han spårade en del där på slutet då han börja experimentera med trummaskiner och annat, sista plattan som han gjorde och som jag inte kommer ihåg namnet på nu. Personer som jobbade med honom under sista åren har vittnat om hur totalt omöjlig han var att samarbeta med pga sitt missbruk.
Citera
2014-10-14, 10:12
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shubnigurath.666
Intressant. Phyl Lynnots solokarriär var ju av lite mer experimentell och flummig sort. Sjukt bra och talangfull musiker, men jag tror knarkandet gjorde att han spårade en del där på slutet då han börja experimentera med trummaskiner och annat, sista plattan som han gjorde och som jag inte kommer ihåg namnet på nu. Personer som jobbade med honom under sista åren har vittnat om hur totalt omöjlig han var att samarbeta med pga sitt missbruk.

Har lyssnat igenom båda skivorna nu.

Det finns några detaljer som inte är helt fel. Exempelvis ett mer aggressivt sound på låten "Sarah" på skiva nummer två. Den okända låten "Look In These Eyes" är också lite kul att höra även om det inte direkt tillhör karlns bästa verk. På första skivan verkar Phil rätt borta också. Han glömmer bort vart han är någonstans (tror att den svenska publiken kan franska) och kör vulgära skämt som att kalla "Parisenne Walkways" för "Parisenne Blowjobs". John Sykes känns rätt missplacerad på flera låtar också. Däremot sker en del keyboardspelade som inte är helt fel.

Överlag är det inget måste i samlingen dock. Godkänt som bäst.
Citera
2014-12-06, 13:59
Medlem
Geomeisters avatar
Senaste inköpet: http://www.kudosrecords.co.uk/images/hires_products/clcd327.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in