Citat:
Ursprungligen postat av Arnica
Jag tycker att deras första tre plattor är jättebra, även om jag känner lite mer för de senare 70tals plattorna som fighting, nightlife, bad reputation och självklart jailbreak!
Jag tycker att den första skivan är lite ojämn, men helt klart njutbar!
Dom första tre skivorna känns som en blandning av progressiv rock, Hendrix och en nypa blues. Eric Bell lade inte på samma ljudmattor som Gorham/Robertson, men han hade en ganska skön spelstil.
Citat:
Är du också en av dem som helst bara vill ignorera de sista åren av Lizzy?
Jag har en bootleg av en spelning en väldigt sen uppsättning gjorde här i Sverige. Det är bara något år innan Lynott dör. Man hör verkligen hur nerknarkad hans röst är innan han "kommer igång". Och det känns som de tappat mycket av glöden de hade i början.
Sen är jag väldigt skeptiskt till de som fortfarande kallar sig för Thin Lizzy. I mina ögon är de bara väldigt dåliga kopior.
Jag tycker att den sista riktigt bra skivan var
Black Rose. Snowy White, som spelade gitarr på
Chinatown och
Renegade är en oerhört känslosam gitarrist med mycket blues i botten, men han kom inte riktigt till sin rätt i Thin Lizzy. Lynott sjunger inte lika inspirerat heller. En ganska skön, lite udda låt, på Renegade, är
Fats - det tycker jag är den sista bra sånginsatsen av Lynott.
Citat:
Måste bara skryta med att jag äger 8 stycken Lizzy lp-skivor plus Solo in Soho och The Phil Lynott Album, även dem på mysig, gammal raspig vinyl
Jag har de flesta av deras skivor på både vinyl och CD - och visst är det skönare att lyssna på vinylen! Det snygga omslaget till
Johnny the Fox gör sig, dessutom, inte alls lika bra på ett litet fjuttigt CD-fordral.