• 1
  • 2
2006-12-06, 23:27
Medlem
Som rubriken lyder s undrar jag vad ni tycker eller kanske rentav upplevt kring medium r de fejk eller r de inte det minsta bluff?
Citera
2006-12-07, 05:37
Bannlyst
förstås finns det bedragare, liksom det finns i alla industrier. och eftersom folk inte vet mycket om andlighet så finns det många som försöker bluffa för att få pengar.

det finns också många medier som är först riktiga, men de förlorar kontrollen av sin förmåga, kraften vänder mot dom och gör dom till bedragare.
Citera
2006-12-07, 05:58
Medlem
mjohanssons avatar
Ladda ner/köp denna film: Derren Brown - Messiah så får du svar på dina frågor.
Citera
2006-12-07, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
Ladda ner/kp denna film: Derren Brown - Messiah s fr du svar p dina frgor.

Just den jag funderat p. Hur i hela h-e gr han? Han kan omjligt veta specifika detaljer men prickar rtt gng p gng. Exakt p namnen han nmner som r dda osv. Han talar om vad folk tnker. Smrtor i kroppen p folk. Om de sover dligt osv osv. Cold reading my ass. Ngon som kan frklara?
Citera
2006-12-07, 07:04
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Just den jag funderat p. Hur i hela h-e gr han? Han kan omjligt veta specifika detaljer men prickar rtt gng p gng. Exakt p namnen han nmner som r dda osv. Han talar om vad folk tnker. Smrtor i kroppen p folk. Om de sover dligt osv osv. Cold reading my ass. Ngon som kan frklara?
Gr som jag, kp hans bok s fr du mer insikt i hur Mr.Brown jobbar. Inget vernaturligt eller paranormalt alls med mannen. Psykologi, beteendevetenskap och ett gott sinne fr detaljer r nyckelorden vill jag pst.
Citera
2006-12-07, 07:57
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Du baserar allts din tilltro p denna man p en redigerad FILM?
Citera
2006-12-07, 08:03
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no words
Som rubriken lyder s undrar jag vad ni tycker eller kanske rentav upplevt kring medium r de fejk eller r de inte det minsta bluff?

100% fake.
Citera
2006-12-07, 08:23
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inline

Och du p vad ngon som pstr sig prata med de dda

FEJK is da WORD!

Varfr r det fejk d? Jo som mnga har visat s GR det att fejka, vad r d troligast? Att de pratar med de dda eller att de fejkar?
Citera
2006-12-07, 09:09
Medlem
calle555s avatar
Andemedier lurar folk (och inte sllan sig sjlva) att de kan tala med de dda.

Och hur kan jag veta det? Jo:
  1. Att de dda skulle kunna tala r extremt osannolikt givet vad vi vet om vr vrld.
  2. Tar man bort mjligheten att fuska s har hittills andemediets frmga alltid frsvunnit.
  3. Den metod som de flesta andemedier sannolikt anvnder r vlknd och den kallas cold reading.
Derren Browns Messiah (cold reading-delen finns p YouTube) r intressant fr att vi vet att han fuskar. Tyvrr s r programmet filmat/klippt p ett sdant stt att man inte kan flja exakt hur det gr till. Jag anser att bttre exempel p cold reading kan ses i den svenska serien Det oknda och d speciellt i avsnitten frn 22/2-2006 (diskussion p VoF:s forum) och 25/10-2006 (diskussion p Det okndas eget forum). Sorgligt nog s kostar Det oknda-avsnitten en slant (49 kronor). Den som vill se sannolik cold reading frn svensk TV gratis kan i stllet ta sig en titt p det klipp som diskuteras hr.

Sist men inte minst vill jag rekommendera Full Facts Book of Cold Reading av Ian Rowland.
Citera
2006-12-07, 09:46
Medlem
Jag har mycket svrt att ha ngon tilltro till medier. Den dagen de stller upp i alla vetenskapliga tester och klarar dessa utan snack, s att alla kan se att det stmmer, d ska ven jag omvrdera mina sikter.
Citera
2006-12-07, 10:06
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inline
Allts... Det Derren Brown gr i denna film r att visa fr allmnheten hur blgda och lttlurade folk r. Med andra ord motbevisar han hela medium-fenomenet.

Och jag frstr inte trdskaparen nr han tror att Derren r ngot slags medium d filmen gr ut p att han sjlv ska visa hur enkelt det r att kliva in i en roll som ett medium utan ngra som helst paranormala frmgor och f mnniskor att tro p bde det ena och det andra. Han frklarar ju ven till mesta dels hur han gr (hur man lurar folk).

Maken till idioti stter man inte p ngon annanstans n i flashbacks paranormalforum.
Citera
2006-12-07, 12:49
Medlem
hazard simpsons avatar
Medium r vldigt bra p att lsa av mnniskor. Dom sger exakt det du vill hra. Trning ger frdighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in