2011-12-06, 19:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Håller fullständigt med om detta. Är själv en vitlöksentusiast men kalops ska smaka just klassisk kalops, annars blir det en annan gryta.
Ja, precis.

~Paul~
Citera
2011-12-06, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag brukar säga att det inte finns några recept som är huggna i sten.

Men... Lägger du i vitlök i så är det inte kalops längre. Sorry.

~Paul~
Inte illa menat nu, har stor respekt för ditt kunnande, men rekommenderade du inte vitlök i raggmunk härom dagen och en liknande diskussion uppstod?
Citera
2011-12-06, 20:15
Medlem
Porrtidningssons avatar
När det gäller lagerbladen så såg jag ett matlagningsklipp med Marco Pierre White där han lät lagerbladen koka med en viss tid sen tog han upp den. Han menade att hans rätt förgiftades om lagerbladen fick koka med för länge. Tycker nog det ligger något i detta, blir lite unken smak om det smakar för mycket lagerblad. Vad tycker ni?
Citera
2011-12-06, 21:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Inte illa menat nu, har stor respekt för ditt kunnande, men rekommenderade du inte vitlök i raggmunk härom dagen och en liknande diskussion uppstod?
Jo. Och mitt tyckande är högst personligt. Dock anser jag själv att en raggmunk som innehåller vitlök fortfarande är en raggmunk medan en kalops som innehåller vitlök förvandlas till en random gryta. Återigen, personlig åsikt .

Mitt resonemang grundar sig på att raggmunk på inget sätt är lika receptfast som kalops. Det är i mina ögon lika udda att ha vitlök i kalops som att ha vitlök i en Skagen- eller gubbröra.

~Paul~
Citera
2011-12-06, 21:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porrtidningsson
När det gäller lagerbladen så såg jag ett matlagningsklipp med Marco Pierre White där han lät lagerbladen koka med en viss tid sen tog han upp den. Han menade att hans rätt förgiftades om lagerbladen fick koka med för länge. Tycker nog det ligger något i detta, blir lite unken smak om det smakar för mycket lagerblad. Vad tycker ni?
Ligger något i det.

~Paul~
Citera
2011-12-06, 21:44
Medlem
Ratis avatar
Pressade i 2 klyftor vitlök, men kände ingen direkt smak av det ändå. Kanske för att jag lät vitlöken koka med i 1½ timme...
Dessutom så hade mänskligheten varit kvar på apstadiet om ingen vågat experimentera och utmana naturlagarna.
Citera
2011-12-06, 21:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Pressade i 2 klyftor vitlök, men kände ingen direkt smak av det ändå. Kanske för att jag lät vitlöken koka med i 1½ timme...
Dessutom så hade mänskligheten varit kvar på apstadiet om ingen vågat experimentera och utmana naturlagarna.
Självklart bör man och skall man experimentera. Men dessa experiment leder inte alltid till ett bättre resultat jämfört med originalet. Att ha vitlök i en kalops är enligt min åsikt ett sådant fall.

~Paul~
Citera
2011-12-06, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jo. Och mitt tyckande är högst personligt. Dock anser jag själv att en raggmunk som innehåller vitlök fortfarande är en raggmunk medan en kalops som innehåller vitlök förvandlas till en random gryta. Återigen, personlig åsikt .

Mitt resonemang grundar sig på att raggmunk på inget sätt är lika receptfast som kalops. Det är i mina ögon lika udda att ha vitlök i kalops som att ha vitlök i en Skagen- eller gubbröra.

~Paul~
Fast om du har övriga kryddor då? Lagerblad, kryddpeppar...och en uns vitlök, inte så mycket att det tar över de klassiska smakerna.
Vill inte käfta emot, menar bara att ditt resonemang är lite dubbelsidigt.
Citera
2011-12-06, 22:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Fast om du har övriga kryddor då? Lagerblad, kryddpeppar...och en uns vitlök, inte så mycket att det tar över de klassiska smakerna.
Vill inte käfta emot, menar bara att ditt resonemang är lite dubbelsidigt.
Visst kan mitt resonemang verka ologiskt men vitlök har en så pass karakteristisk smak och lukt att den totalt ändrar karaktär på all sorters mat.

Det faktum att man har de andra ingredienserna och kryddorna kvar ändrar enligt min åsikt ingenting på detta faktum. Snarare tvärtom. Det blir helt enkelt en bisarr blandning.

Du får gärna argumentera, bara kul .

~Paul~
Citera
2011-12-07, 00:05
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Fem lagerblad låter bra. Många brukar tycka ett det räcker med ett lagerblad. Vitlök är gott i kalops.

5 lagerblad är naturligtvis ett riktvärde. Jag tycker detta är ungefärligen lagom
i en sats på ca. 2 kg. rev (eller valfritt kött). Lagerblad kan ju variera i såväl
storlek som arom/kvalitet (finns ju även färska).

I restaurang-sammanhang skall man givetvis ej ha vitlök i klassikern.
I hemmaköket är det en helt annan sak. Där gör man som man vill, efter tycke
och smak. Det är dock bra om hemmakocken känner till att det är en klassiker
som vederbörande gör en variant på.

På restaurang har jag rätt ofta serverat kalopsen i en del varianter, t.ex.
Skånsk kalops. Kalops på älg, hjort, rådjur och ren. Har även serverat
fläskkalops (i lunch-sammanhang). Har även hemma (och privat) ofta låtit
överbliven kalops genomgå en metamorfos och, likt Fenix ur askan, stiga
upp som en härligt mustig gulaschsoppa dagen efter. Detta med hjälp av
bl.a. vitlök och tomatpurè.

Jag skulle ej ens tycka du gjorde fel om du föredrog, att innan servering, slänga
i en näve jordnötter samt några skivade bananer och presentera skapelsen som t. ex.:
-Fickludds Flygande Kalops-. Jag skulle med nöje testa den med ris.

Skall jag själv äta kalops föredrar jag den à la classic, men ser absolut ej
något fel i, att hemmavid tillaga rätten helt i egen smak.

Kuriosa: Redan på 60-talet gillade jag komben Pepparkaka - Stilton. Hade jag
då rekommenderat det här i forat, skulle jag av en del blivit idiotförklarad.
På 90-talet slog denna komb. igenom och blev mode, ja, en fluga, men det är
en annan historia ...
Citera
2011-12-07, 01:48
Medlem
Bylines avatar
Kul med en egen tråd om kalops. Det är en av mina favoriträtter, och som jag lagar ungefär en gång i månaden, så den är en stadig gäst vid mitt bord.
Jag gör min också på klassiskt vis av högrev och köttben (man får ju köpa dessa separat nu för tiden, åtminstone i min ICA butik).
Det enda jag saknar i recepten som ni delat här, är den klicken smör, och teskeden rödvinbärsgelé som jag alltid låter glida i innan servering. Smöret blankar av kalopsen och gelén ger kalopsen en antydan till söt brytning. Den huvudsakliga anledningen till att jag gör så är väl dock för att det var så min mor lärde mig att laga kalops, och hon var kokerska i fina familjer i Stockholm under efterkrigstiden.

(Och den som nämnde vitlök och kalops i samma mening, får gå och ställa sig att skämmas i hörnet. )
Citera
2011-12-07, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Verkar helt OK med undantag för worschestersåsen men det är väl en smaksak. Däremot så vänder jag mig allmänt emot det här med koktider för kött. Det varierar mellan köttkvaliteter och det finns inget värre än hårt kött i en kalops. Därför så kokar jag köttet mycket långsamt och det får ta den tid det tar.
Jag gör alltid kalops av rent älgkött, utan hinnor och gärna hängmörat. Så koktiden blir ju självklart annorlunda om man har annat kött. Jag vill ha så att det går att dela köttet med gaffeln.
Worchester sås är gott, men använder bara ca 1 tsk, så det är väl ett moment efter mammas matlagning.

Annars såg jag ngn skrev vitlök, vitlök i gryta är jättegott, men då blir det inte kalops utan ngn annan gryta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in