2011-12-06, 19:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Hller fullstndigt med om detta. r sjlv en vitlksentusiast men kalops ska smaka just klassisk kalops, annars blir det en annan gryta.
Ja, precis.

~Paul~
Citera
2011-12-06, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag brukar sga att det inte finns ngra recept som r huggna i sten.

Men... Lgger du i vitlk i s r det inte kalops lngre. Sorry.

~Paul~
Inte illa menat nu, har stor respekt fr ditt kunnande, men rekommenderade du inte vitlk i raggmunk hrom dagen och en liknande diskussion uppstod?
Citera
2011-12-06, 20:15
Medlem
Porrtidningssons avatar
Nr det gller lagerbladen s sg jag ett matlagningsklipp med Marco Pierre White dr han lt lagerbladen koka med en viss tid sen tog han upp den. Han menade att hans rtt frgiftades om lagerbladen fick koka med fr lnge. Tycker nog det ligger ngot i detta, blir lite unken smak om det smakar fr mycket lagerblad. Vad tycker ni?
Citera
2011-12-06, 21:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Inte illa menat nu, har stor respekt fr ditt kunnande, men rekommenderade du inte vitlk i raggmunk hrom dagen och en liknande diskussion uppstod?
Jo. Och mitt tyckande r hgst personligt. Dock anser jag sjlv att en raggmunk som innehller vitlk fortfarande r en raggmunk medan en kalops som innehller vitlk frvandlas till en random gryta. terigen, personlig sikt .

Mitt resonemang grundar sig p att raggmunk p inget stt r lika receptfast som kalops. Det r i mina gon lika udda att ha vitlk i kalops som att ha vitlk i en Skagen- eller gubbrra.

~Paul~
Citera
2011-12-06, 21:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porrtidningsson
Nr det gller lagerbladen s sg jag ett matlagningsklipp med Marco Pierre White dr han lt lagerbladen koka med en viss tid sen tog han upp den. Han menade att hans rtt frgiftades om lagerbladen fick koka med fr lnge. Tycker nog det ligger ngot i detta, blir lite unken smak om det smakar fr mycket lagerblad. Vad tycker ni?
Ligger ngot i det.

~Paul~
Citera
2011-12-06, 21:44
Medlem
Ratis avatar
Pressade i 2 klyftor vitlk, men knde ingen direkt smak av det nd. Kanske fr att jag lt vitlken koka med i 1 timme...
Dessutom s hade mnskligheten varit kvar p apstadiet om ingen vgat experimentera och utmana naturlagarna.
Citera
2011-12-06, 21:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Pressade i 2 klyftor vitlk, men knde ingen direkt smak av det nd. Kanske fr att jag lt vitlken koka med i 1 timme...
Dessutom s hade mnskligheten varit kvar p apstadiet om ingen vgat experimentera och utmana naturlagarna.
Sjlvklart br man och skall man experimentera. Men dessa experiment leder inte alltid till ett bttre resultat jmfrt med originalet. Att ha vitlk i en kalops r enligt min sikt ett sdant fall.

~Paul~
Citera
2011-12-06, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jo. Och mitt tyckande r hgst personligt. Dock anser jag sjlv att en raggmunk som innehller vitlk fortfarande r en raggmunk medan en kalops som innehller vitlk frvandlas till en random gryta. terigen, personlig sikt .

Mitt resonemang grundar sig p att raggmunk p inget stt r lika receptfast som kalops. Det r i mina gon lika udda att ha vitlk i kalops som att ha vitlk i en Skagen- eller gubbrra.

~Paul~
Fast om du har vriga kryddor d? Lagerblad, kryddpeppar...och en uns vitlk, inte s mycket att det tar ver de klassiska smakerna.
Vill inte kfta emot, menar bara att ditt resonemang r lite dubbelsidigt.
Citera
2011-12-06, 22:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Fast om du har vriga kryddor d? Lagerblad, kryddpeppar...och en uns vitlk, inte s mycket att det tar ver de klassiska smakerna.
Vill inte kfta emot, menar bara att ditt resonemang r lite dubbelsidigt.
Visst kan mitt resonemang verka ologiskt men vitlk har en s pass karakteristisk smak och lukt att den totalt ndrar karaktr p all sorters mat.

Det faktum att man har de andra ingredienserna och kryddorna kvar ndrar enligt min sikt ingenting p detta faktum. Snarare tvrtom. Det blir helt enkelt en bisarr blandning.

Du fr grna argumentera, bara kul .

~Paul~
Citera
2011-12-07, 00:05
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Fem lagerblad lter bra. Mnga brukar tycka ett det rcker med ett lagerblad. Vitlk r gott i kalops.

5 lagerblad r naturligtvis ett riktvrde. Jag tycker detta r ungefrligen lagom
i en sats p ca. 2 kg. rev (eller valfritt ktt). Lagerblad kan ju variera i svl
storlek som arom/kvalitet (finns ju ven frska).

I restaurang-sammanhang skall man givetvis ej ha vitlk i klassikern.
I hemmakket r det en helt annan sak. Dr gr man som man vill, efter tycke
och smak. Det r dock bra om hemmakocken knner till att det r en klassiker
som vederbrande gr en variant p.

P restaurang har jag rtt ofta serverat kalopsen i en del varianter, t.ex.
Sknsk kalops. Kalops p lg, hjort, rdjur och ren. Har ven serverat
flskkalops (i lunch-sammanhang). Har ven hemma (och privat) ofta ltit
verbliven kalops genomg en metamorfos och, likt Fenix ur askan, stiga
upp som en hrligt mustig gulaschsoppa dagen efter. Detta med hjlp av
bl.a. vitlk och tomatpur.

Jag skulle ej ens tycka du gjorde fel om du fredrog, att innan servering, slnga
i en nve jordntter samt ngra skivade bananer och presentera skapelsen som t. ex.:
-Fickludds Flygande Kalops-. Jag skulle med nje testa den med ris.

Skall jag sjlv ta kalops fredrar jag den la classic, men ser absolut ej
ngot fel i, att hemmavid tillaga rtten helt i egen smak.

Kuriosa: Redan p 60-talet gillade jag komben Pepparkaka - Stilton. Hade jag
d rekommenderat det hr i forat, skulle jag av en del blivit idiotfrklarad.
P 90-talet slog denna komb. igenom och blev mode, ja, en fluga, men det r
en annan historia ...
Citera
2011-12-07, 01:48
Medlem
Bylines avatar
Kul med en egen trd om kalops. Det r en av mina favoritrtter, och som jag lagar ungefr en gng i mnaden, s den r en stadig gst vid mitt bord.
Jag gr min ocks p klassiskt vis av hgrev och kttben (man fr ju kpa dessa separat nu fr tiden, tminstone i min ICA butik).
Det enda jag saknar i recepten som ni delat hr, r den klicken smr, och teskeden rdvinbrsgel som jag alltid lter glida i innan servering. Smret blankar av kalopsen och geln ger kalopsen en antydan till st brytning. Den huvudsakliga anledningen till att jag gr s r vl dock fr att det var s min mor lrde mig att laga kalops, och hon var kokerska i fina familjer i Stockholm under efterkrigstiden.

(Och den som nmnde vitlk och kalops i samma mening, fr g och stlla sig att skmmas i hrnet. )
Citera
2011-12-07, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Verkar helt OK med undantag fr worschesterssen men det r vl en smaksak. Dremot s vnder jag mig allmnt emot det hr med koktider fr ktt. Det varierar mellan kttkvaliteter och det finns inget vrre n hrt ktt i en kalops. Drfr s kokar jag kttet mycket lngsamt och det fr ta den tid det tar.
Jag gr alltid kalops av rent lgktt, utan hinnor och grna hngmrat. S koktiden blir ju sjlvklart annorlunda om man har annat ktt. Jag vill ha s att det gr att dela kttet med gaffeln.
Worchester ss r gott, men anvnder bara ca 1 tsk, s det r vl ett moment efter mammas matlagning.

Annars sg jag ngn skrev vitlk, vitlk i gryta r jttegott, men d blir det inte kalops utan ngn annan gryta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in