2011-12-07, 14:42
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Ja nöt kött till all ära och även vilt.

Men något som blir otroligt gott är get kött, ett kött som påminner om nöt men har karaktär av vilt.
Ja givetvis beroende på vilken typ av get man väljer.
En vanlig lantras som är ca 6 månader när den slaktas blir perfekt till grytor och kalops.
Byt ut lite av vätskan mot vitt vin så får man en mustigare smak.
Är geten mer än 6 månader så öka på koktiden tills köttet själva faller av benen.
Så även äldre djur duger gott, man skall bara se upp med handjur som används som avel för en del kan ha en frän lukt som inte går bort när man kokar köttet. Det köttet duger bara till hund mat.

Jag är för visso get uppfödare men rent objektivt så är detta kött både gott och lätt att laga till.

Rullkragen.
Citera
2011-12-07, 14:50
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Jag är för visso get uppfödare men rent objektivt så är detta kött både gott och lätt att laga till.
Ja, fast då är det väl inte längre kalops, utan köttgryta på get?
Dessutom så kräver getkött en annan kryddbild än vad nötkött gör. Man bör ju t ex använda citronsaft eller vin med hög syra för att motverka den där lite härsket fett-smaken som get har, dessutom så brukar get och lamm kräva att man även kör på med mynta, timjan, rosmarin eller annan örtkrydda för att ytterligare maskera den unkna smaken.

Jag har inget emot getkött, men inte i en svensk kalops. Nej tack.
Citera
2011-12-07, 15:20
Medlem
dePauls avatar
Helt klart är att man måste dra en gräns för vilken typ av gryta man kan kalla för kalops och vilken som har passerat den benämningen. Att köra på getkött och vitt vin är helt OK men inte fasen är det kalops längre. Har man dessutom lagt i vitlök så är det snarare en Stillahavs-/kreolgryta än en europeisk maträtt.

Så visst finns det gränser för hur mycket man kan tänja på ett recept.

~Paul~
Citera
2012-06-24, 12:07
Medlem
Fisknackes avatar
När jag gjorde kalops senast körde jag utan lock. Jag märkte att vätskan försvann fort, så jag fick hälla på mer vatten några gånger.

Vad är bäst egentligen? Ska man låta det koka med eller utan lock?
Citera
2012-06-24, 14:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fisknacke
När jag gjorde kalops senast körde jag utan lock. Jag märkte att vätskan försvann fort, så jag fick hälla på mer vatten några gånger.

Vad är bäst egentligen? Ska man låta det koka med eller utan lock?
En del ämnen är eteriska, dvs genom kokningsprocessen så frigör de aromer som kan försvinna med den varma ångan. Det är bl a därför man kan känna matdoft på ganska långa avstånd.

Att koka med lock återbördar en del av dessa ämnen tillbaka i grytan. Dock kan man inte spara alla .

~Paul~
Citera
2012-06-24, 15:55
Medlem
Blev sugen på en riktigt god söndagskallops nu när jag såg att det hade blåst liv i denna gamla tråden. Har alla ingredienser hemma utom rödbetor och kan inte ta mig till en butik.
Kallops utan rödbetor (hela) är meningslöst...
Citera
2012-07-07, 15:53
Medlem
BigIvars avatar
Jag skär högrev i ganska stora bitar (som en halv knytnäve) som jag bryner i smör.
Och så rätt rejält med skivad (eller hackad, det spelar ingen roll) lök.
Salt, peppar, lagerblad och kryddpeppar och så vatten så att det täcker.
Detta får koka länge (flera timmar) tills köttet är riktigt mört och löken inte syns mera.
Jag använder inga mejeriprodukter och morötter.

Tillsammans med kokta, mjöliga potäter och rödbetor är detta en festmåltid av stora mått.
Citera
2012-07-07, 20:04
Medlem
Hebbe1973s avatar
Förvånad att ingen har nämnt nejlika.
Ingen kalops utan nejlika.
men man måste vara ytterst försiktig med mängden.
Starta med en pillivutt, smaka av. Kanske en till och så vidare.
Skulle säga en nejlikspillivutt per två till fyra personer.
Prova er fram, men ha absolut med den.
Citera
2012-08-06, 19:22
Medlem
pellefan87s avatar
Jag håller på och gör en rikitgt fin kalops just nu för första gången i mitt liv!

Köpte 1 KG färdiga grytbitar, gav dom lite färg tillsammans med 2st skivade lökar i stekpannan.
Slängde sen i detta i en kastrull med vatten (ink. all spa från stekpannan). Blandande i mjöl, 10st kryddpeppar, 5 lagerblad samt salt och vitpeppar.

Nu har det legat och kokat i ungefär 1 timme, och det luktar helt gudomligt i lägenheten. Nu tänkte jag slänga i lite morötter, seleri och palsternacka. Dessa tre rotfrukter ingick i en sorts "Rotmix" förpackning som jag köpte. Får hoppas det smakar bra! Skall serverar med kokt potatis och rödbetor!
Citera
2012-08-06, 19:36
Medlem
MrsPresleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
Tänkte göra mig en hederlig gryta kalops imorgon fredag!

Men har en fundering ang. köttet:

Bryna det lätt sen koka det en stund innan man gör själva grytan? (för att få det så mört som möjligt.

Vilket kött rekommenderar ni?

Sen åker det vanliga i:

Lök
Morötter
mjöl till redning
Mjölk/grädde
Kryddor+Soja

Nå mer ni brukar ha i?
nötkött,högrev eller nåt liknande av grytbitar..koka länge
Citera
2012-08-06, 19:44
Medlem
skär i rediga stycken och bryn köttet ordentligt. stoppa i gryta tillsammans med brynt lök, lagerblad vitpeppar, morötter och kanske enbär eller kryddpeppar. sjud på låg temperatur (stoppa in grytan i ugnen) över natten. använd buljong, öl eller kött med ben så blir det lite mer smak på kalopsen. släng ev morötterna och löken och släng i nya sista halvtimmen, mycket till smak eller konsistens är där inte.
Senast redigerad av chipskungen 2012-08-06 kl. 19:48.
Citera
2012-08-06, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En del ämnen är eteriska, dvs genom kokningsprocessen så frigör de aromer som kan försvinna med den varma ångan. Det är bl a därför man kan känna matdoft på ganska långa avstånd.

Att koka med lock återbördar en del av dessa ämnen tillbaka i grytan. Dock kan man inte spara alla .

~Paul~

bästa vore nog att köra kalopsen vattenbad då kan man styra temperatur (och tid) exakt efter vad som nu blir bäst och så slipper man att några aromer sniker ut i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in