Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-12-18, 10:25
  #37
Medlem
Smakkers avatar
Bara positivt att säga om Tavex.
Sålde min 100gramstacka från Perth Mint och fick betalt inom 2 minuter. :-)
Tror de hade det högsta guldpriset jämfört med Libertysilver och guldcentralen.
Citera
2014-12-18, 15:27
  #38
Medlem
Jag skrev det i en annan tråd, Tavex har inte så små problem med myndigheter efter att de anklagats att ha undanhållit 400 miljoner till beskattning. Nu undrar jag om de även inte håller på att förlora sina tillstånd också.

http://www.ekobrottsmyndigheten.se/p...kforingsbrott/

Citat:
Företrädare för växlingskontor åtalas för grovt bokföringsbrott

12 NOV 2014 16:00
Chefsåklagare vid Ekobrottsmyndigheten har idag väckt åtal i Stockholms tingsrätt mot företrädaren för växlingsföretaget Tavex AB. I åtalet, som avser grovt bokföringsbrott, framgår att det saknas underlag för inköp av guld och valuta till ett belopp på cirka 386 miljoner. Åtalet innehåller även yrkande om företagsbot på 3 miljoner kr.


Nu kan man även se på deras hemsida att de tillfälligt "pausar" kortbetalningar:

http://www.tavex.se/index.php?main=11&newsID=538

Citat:
Kortbetalningar pausas under en kort period
12.12.2014 | www.tavexse


Från och med den 15/12 pausar vi kortbetalningar.

Jag ringde och frågade dem när de kunde ta kort igen och de sa då att de inte visste detta. I samma veva "pausar" de även vissa betaltjänster:

http://www.tavex.se/index.php?main=11&newsID=536

Citat:
Diverse betaltjänster pausas under en kort period från den 15/12
12.12.2014 | www.tavex.se

Hej,

Som rubriken lyder kommer vi att pausa olika betaltjänster.

Inta f-n "pausar" du kortbetalningar för att byta system mitt under julklappshandel och en av de största svenska reseperioderna under hela året (de arbetar ju som bekant främst med valutaväxling). Det måste vara något annat som har hänt som de mörkar. På Finansinpektionens hemsida kan man se att de har tillstånd/registrering för valutaväxling och Gränsöverskridande verksamhet med penningöverföring. Det är uppenbart att det är någonting som inte funkar med det senare tillståndet, varför skulle de annars "pausa" betaltjänster också? Är de under utredning? Har banken tröttnat och begränsat deras förehavanden?

Deras egna kapital är inte ens på 2 miljoner och skulle de åka på böterna från ekobrottsmyndigheten kommer detta belasta resultatet rakt av. För att då undvika konkurs måste ägarna skjuta till mer kapital som jag gissar blir mycket mer än 3 miljoner eftersom de säkert även åker på en skattesmäll i samma veva. Vid en sådan dom gissar jag att de har tappat mycket förtroende från kunder och att försäljningen dalar. Inte tror jag då att ägarna kommer att vara pigga på att skjuta till mer pengar och att de helt enkelt försätter företaget i konkurs. Eftersom ingen av ägarna (?) eller styrelsemedlemmarna bor i Sverige är det en ganska enkel sak utan att förlora ansiktet. Alla som då har förskottsbetalat sitt guld kommer då med all säkerhet att bli av med sina pengar eftersom alla tillgångar som kommer att finnas i företaget kommer att gå till pappa staten. Mitt råd är alltså att vara väldigt försiktiga innan ni handlar av Tavex!
Citera
2015-02-03, 16:06
  #39
Medlem

Nu har de ny hemsida och ska man nu beställa guld eller silver ska man göra en utlandsbetalning till ett danskt konto! Måste ha att göra med att bankerna har spolat Tavex här i Sverige. Varför skulle de inte kunna erbjuda betalningen till ett svenskt konto! Jag har även förstått av en bekant att de även tidigare erbjöd bankgiro men att de helt plötsligt inte hade det. Således blev de först av med sitt bankgiro, sedan möjligheten att ta emot kortbetalningar och slutligen har de inget konto kvar i Sverige. Konkurs nästa?
Citera
2016-06-30, 23:07
  #40
Medlem
Well, det kan inte vara mycket kvar av Tavex. Nu har även SEB stängt ned deras konto.

https://tavex.se/sv/forvarning-om-fo...alningssystem/

Jag har handlat ganska mkt genom Tavex och blivit sjukt besviken vid ett tillfälle (har även bekant som blivit rånad utanför deras butik efter att ha varit inne och köpt guld, han handlade för svarta pengar och vågade därför inte anmäla) så jag kan inte annat än att gotta mig i deras elände.

Det finns nog inte många som vågar handla genom dem nu, konkursen är nog nära förestående.
Citera
2016-07-01, 04:11
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knifee
Well, det kan inte vara mycket kvar av Tavex. Nu har även SEB stängt ned deras konto.

https://tavex.se/sv/forvarning-om-fo...alningssystem/

Jag har handlat ganska mkt genom Tavex och blivit sjukt besviken vid ett tillfälle (har även bekant som blivit rånad utanför deras butik efter att ha varit inne och köpt guld, han handlade för svarta pengar och vågade därför inte anmäla) så jag kan inte annat än att gotta mig i deras elände.

Det finns nog inte många som vågar handla genom dem nu, konkursen är nog nära förestående.

Så det är Tavex fel att din bekant blev rånad?

Har aldrig haft problem med Tavex och de har bättre priser än LS, så det vore trist för oss konsumenter om de försvinner.
Citera
2016-07-01, 12:47
  #42
Medlem
Varför stänger SEB ner deras konto...skumt? Misstänker SEB peningtvätt?
Konstigt att man inte får någon ytterligare förklaring från Tavex.

Konkurs skriker en del om, men kollar man upp bolaget på allabolag så verkar de ha gått bra de senaste åren...
Citera
2016-07-01, 15:10
  #43
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surprutt
Varför stänger SEB ner deras konto...skumt? Misstänker SEB peningtvätt?

Ja - med största sannolikhet. Dock inte nödvändigtvis att Tavex aktivt bidrar till det, men att folk använder guld och metaller som ett sätt att tvätta pengar, och därmed dras snaran åt.
Citera
2018-03-28, 09:05
  #44
Medlem
Lacerdas avatar
Någon som har sålt guld hos Tavex nyligen? Eller rekommenderar ni andra köpare?
Citera
2019-01-24, 18:30
  #45
Medlem
hrwdtjs avatar
Jag undrar också om det är värt att handla hos Tavex.
Citera
2019-02-19, 10:49
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Jag undrar också om det är värt att handla hos Tavex.

En kollega har handlat med Tavex flertalet gånger genom webbshop + transport. Det har inte varit några som helst problem.
__________________
Senast redigerad av Woodsmoke 2019-02-19 kl. 10:49. Anledning: Rättat felstavning
Citera
2020-07-20, 18:32
  #47
Medlem
Tavex har blivit rånade på väska med kontanter och guld till ett värde på över 10 miljoner kronor:
(FB) Kurir rånad på väska på Arlanda, innehållet värt flera miljoner 2019-12-04
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ill-pa-arlanda
Citera
2020-07-20, 23:30
  #48
Medlem
edit: Jävla bumptråd! Skäms för fan.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback