Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-12-05, 20:28
  #1
Medlem
Funderar på att köpa lite guld har kollat på Guldcentralen men dom är dyrare en Tavex. Har aldrig hört talats om tavex är det säker att köpa från dom så man inte blir blåst, vet ni flera svenska firmor som säljer guld som man kan ha i handen inte Bullion i något annat land?
Citera
2008-11-26, 13:14
  #2
Medlem
knors avatar
(Väcker denna urgamla tråd)

Jag har köpt lite guld från Tavex. Betalade i förskott och hämtade sedan guldet själv. Det går även att få via rek. Vet någon annan som testat och det funkade.

Dock!

Tycker att firman ser racklig ut. Omsättningen är låg och vinsten obefintlig. Den person som anges som Vd påstår sig bo i vad som verkar vara ett råttbo. Finanschefen har ingen svensk adress. Har svårt att förstå upplägget.

Jag tycker man skall vara försiktig. Hörde talas om en stor skandal i Göteborg för ett gäng år sedan. Från en dag till en annan så blev alla som förskottsbetalat sitt guld av med pengarna. När de kom för att hämta guldet så hade firman gått i konkurs.

Samma sak kan teoretiskt hända här. Någon beställer 10 kg guld för ett par mille. Frestelsen blir för stor och så är allt spårlöst borta.

Jag har ingen anledning att direkt misstro Tavex, men med tanke på att firman förefaller ha lite ljusskygga representanter så börjar man ju undra. Varför är det bra att Vd är en estländare som sannolikt inte bor i Sverige?

Någon får gärna förklara för mig varför jag skall lita på Tavex. Det kanske bara är att knacka på eller ringa så får man träffa herrarna. De kanske sitter där inne i butiken och sliter hårt om dagarna. Kanske är det bara så att hela omsättingen slussas till Finland, varför inga vinster och endast måttliga löner syns i Sverige.

(Jag är inte ute efter Tavex, men klandra mig inte för att allt ser lite murket ut. Det gör det. Alla frågetecken skulle vara eliminerade om den hade företrädare som bodde i Sverige (på rimliga adresser), bolaget hade bättre siffror och - FRAMFÖRALLT - om man fick en bankgaranti i samband med köpet, dvs så att man blev konkursskyddad. Idag betalar man direkt till bankkonton. Tveksamt eftersom man inte kan vara säker på att dessa konton tillhör företaget).

Sist men inte minst. Det kan vara så att Tavex helt enkelt består av duktiga entreprenörer. Unga killar som tar sig fram och bara försöker få ett företag att växa. I så fall får jag be om någon form av ursäkt, men min rekommendation om bankgarantier och förslag om fasadpolering kvarstår. Man kan självfallet driva ett växlingskontor med det upplägg man har idag, men skall man handla med större mängder guld så måste man nog jobba på ett annat sätt.)

PS: Guldcentralen har nästan 20 gånger högre omsättning, men det är ofta de inte kan sälja något guld. Tavex förefaller nästan alltid ha guld att sälja. Om man förutsätter att allt står rätt till så tyder det på att Tavex AB i Sverige är lite av ett luftbolag. Egentligen går i så fall allt via Finland.
Citera
2008-11-26, 13:41
  #3
Medlem
Kivans avatar
Att VD:n är en est beror antagligen på att företaget är estniskt (http://www.tavid.ee/).

Och ja, herrarna sitter inne i butiken, det är nog bara att knacka på. När bolaget har 11 kontor i norden tror jag inte att 10 miljoner skulle utgöra en för stor frestelse.

Om du är orolig för att företaget ska gå i konkurs, köp för all del guldet kontant, det är aldrig fel att vara försiktig. Då köper du dessutom skyddat från din och andra bankers insyn.

Annars håller jag med om att de borde "polera fasaden" lite bättre, i första hand fixa alla bristfälliga översättningar (http://tavex.se/index.php?main=446&productID=355).
Citera
2008-11-26, 13:45
  #4
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knor
Om man förutsätter att allt står rätt till så tyder det på att Tavex AB i Sverige är lite av ett luftbolag. Egentligen går i så fall allt via Finland.

Det är väl i Estland som deras huvudkontor ligger?

Hur som helst så håller jag med om kritiken. Skulle de lägga upp ett system där de har klientmedelskonton dit man erlägger sin betalning så skulle det vara en mycket större säkerhet för kunden.
Citera
2008-11-26, 14:15
  #5
Medlem
Babianens avatar
Jag köpte från Tavex så sent som förra veckan (cash) och jag tyckte att det var helt OK. Personalen var trevlig, kunnig och talar även ryska ifall man föredrar det. Man försökte inte kränga produkter med högre påslag eller något sådant, vilket man kan råka ut för på de etablerade svenska bankerna. Snarare berättade de öppet om vad som var mest prisvärt. Och det tycker Babben visar på respekt och seriositet.
Citera
2008-11-26, 18:41
  #6
Medlem
Tavex rekomenderas har köpt därifrån genom förskottsbetalning o allt har funkat super bra!
Citera
2008-11-26, 20:07
  #7
Medlem
knors avatar
Rundar av

Rundar av med att återkomma till att det gick väldigt bra att köpa guld av den där göteborgsfirman också. Bekräftelsena flödade. Snygga lokaler med sköna fotöljer. Trevliga seniora investerartyper att prata med. Man bjöds efter vad jag hört sjunka ned i läderfotöljerna och höra på historier om bröderna Hunt och silvertorsdagen ( http://en.wikipedia.org/wiki/Silver_Thursday ). Allt kändes bra.

Många betalade och fick sina fina guld- och silvertackor några dagar senare. Jag upprepar att det inte var skumt på något sätt.

Men.

På något sätt var affärsverksamheten kopplad till guldpriset (har jag för mig). När guldpriset havererade gick firman i konkurs på mycket kort tid. Alla som betalt för guld, silver mm de föregående dagarna blev av med sina pengar.

Firman i Göteborg kan möjlighen ha hetat Råvarubörsen... Minns inte riktigt.

I alla fall så kan samma sak - vad jag förstår - teoretiskt hända på Tavex. Om det nu inte går att betala och få sitt guld över disk. Men den som skall köpa exempelvis ett kilo kanske inte direkt roas av att klampa ut på Smålandsgatan med tackan i bakfickan.
Citera
2008-11-26, 21:15
  #8
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knor
Rundar av med att återkomma till att det gick väldigt bra att köpa guld av den där göteborgsfirman också.
...
På något sätt var affärsverksamheten kopplad till guldpriset (har jag för mig). När guldpriset havererade gick firman i konkurs på mycket kort tid. Alla som betalt för guld, silver mm de föregående dagarna blev av med sina pengar.
Antagligen hade de inte hedgat sina investeringar såsom alla guldförsäljare gör nuförtiden, då är verksamheten naturligtvis helt kopplat till guldpriset. Däremot är det inte sagt att en hedging gör saken säkrare, COMEX kan mycket väl kollapsa redan i år.
Citat:
I alla fall så kan samma sak - vad jag förstår - teoretiskt hända på Tavex. Om det nu inte går att betala och få sitt guld över disk. Men den som skall köpa exempelvis ett kilo kanske inte direkt roas av att klampa ut på Smålandsgatan med tackan i bakfickan.
Ja, man kan köpa över disk hos Tavex, är du orolig ser jag ingen annan metod för dig i dagsläget.

Jag kan på skoj ytterliggare göra dig nervös med att berätta att namnet på Tavex utanför Sverige - Tavid - kommer från Tallinn Video Centre.

Här uttalar sig grundaren Alar Tamming i estniska Dagens Industri: http://www.balticbusinessnews.com/De...60de&open=four
__________________
Senast redigerad av Kivan 2008-11-26 kl. 21:21. Anledning: mer
Citera
2008-11-30, 21:05
  #9
Medlem
MAS74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Jag köpte från Tavex så sent som förra veckan (cash) och jag tyckte att det var helt OK. Personalen var trevlig, kunnig och talar även ryska ifall man föredrar det. Man försökte inte kränga produkter med högre påslag eller något sådant, vilket man kan råka ut för på de etablerade svenska bankerna. Snarare berättade de öppet om vad som var mest prisvärt. Och det tycker Babben visar på respekt och seriositet.

Det låter väldig interesant hur mycket kan man köpa över disk? Har aldrig handlat med guld förut är det en bra affär att ha guld tackor i en bankfack och säljai framtiden är det bättre än att handla med valutor?
Citera
2008-12-01, 16:31
  #10
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAS74
Det låter väldig interesant hur mycket kan man köpa över disk?
Det finns nog ingen skriven gräns, så mycket de har i lager förmodligen.
Citat:
Har aldrig handlat med guld förut är det en bra affär att ha guld tackor i en bankfack och säljai framtiden är det bättre än att handla med valutor?
Det är aldrig klokt att ha tackor i ett bankfack. Vid minsta nysning från skatteverket eller någon annan myndighet kommer banken gladeligen att lämna över nycklarna till ditt fack. Ditt guldinnehav är det bäst att så få som möjligt känner till. Betänk att banken sparar dina transaktioner i 10 år och din personliga information i upp till 100 år.

Valutahandel är ren spekulation som inte bygger på någon underliggande ekonomi, istället påverkas den uteslutande av politiska beslut och börspsykologi. Sitter du på insiderinformation om något lands framtida beslut inom valutapolitik är det givet att du ska handla på valutamarknaden, om du inte gör det behöver du tänka på att din "investering" helt och hållet är en chansning, spekulation. Du kan inte tjäna pengar på valutahandel utan att någon annan förlorar lika mycket pengar, i alla andra marknader kan båda parter tjäna på en affär.

Guld är en långsiktig investering till att rida ut en lågkonjunktur eller spara till sin ålderdom eller barn och barnbarn. Det är en investering som håller sitt värde i hundratals - tusentals år. Men det är inget som man enkelt tjänar pengar på genom att köpa och sälja kortsiktigt, så är du ute efter den kicken är valutahandel kanske ett bättre val, men tänk på att du då har oddsen emot dig. Inom de närmsta 3-4 åren kan guld vara en av de bästa investeringarna.
Citera
2008-12-02, 13:44
  #11
Medlem
MAS74s avatar
Hej Kivan och tack för svaret. Håller med dig att guld har alltid varit ett säkert investering i alla tider.Mina kunskaper om guld är litte så jag håller på och kolla up fakta jag är ute efter en långsiktig investering.Som man görde med dom gamla på 90 talet så får man se upp hur man vill ha når man går i pension. Jag har sparat kapital och tänker hur ska man bättre kunna investera dom istället för att bränna dom i den nu kommande julstress den som sparar han har.Har tittat på valuta handel men för att få vinst gäller att sattsa på rätt tid som när dollar låg på 7,0 och nu ligger på 8,14 då blir det vinst men lite vinst.När jag tittade på tavex så verkar som det bästa guld är från Sydafrika.
__________________
Senast redigerad av MAS74 2008-12-02 kl. 13:59.
Citera
2008-12-02, 14:52
  #12
Medlem
Kivans avatar
Sydafrikanskt guld är det populäraste och ofta det billigaste guldet för investerare. Det är 22 karat istället för 24 som är det vanligaste, dock är mynten ganska fula, men det har ingen betydelse.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback