Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-12-05, 15:34
  #1
Medlem
SinCitys avatar
Hej!

Jag undrar ifall det är ett vanligt förekommande fenomen när pupillerna vidgas när man blir drabbad av chock? Jag vet sedan förut att jag får stora pupiller vid panikångest och en chock kan väl nästan liknas vid ett sådant anfall i mångt och mycket? Äter även en del SSRI/SNRI vilken jag ibland misstänker stör min syn då jag rätt ofta tycker mina pupiller är onormalt stora.

Sen undrar jag hur länge Temgesic samt Ephedra(Stackers, kanske kan vart effedrin i dem med då de har några år på nacken) visar sig i blodet och om den sistnämda kan tolkas som amfetamin vid drogtest?

(Obs! Ingen korspostning utan frågan är av mer medicinsk natur än den andra tråden som ligger i drogakuten)
Citera
2006-12-05, 16:51
  #2
Medlem
fbes avatar
Stress ger sympatikuspåslag, vilket stimulerar den pupillvidgande muskulaturen.
Citera
2006-12-05, 17:17
  #3
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Stress ger sympatikuspåslag, vilket stimulerar den pupillvidgande muskulaturen.

Ok, ett bra svar! Dock skulle jag behöva en översättning av det...Vad är "sympatikuspåslag" ? Finns det några bra länkar du kan hänvisa till?
Citera
2006-12-05, 17:45
  #4
Medlem
Manco Capacs avatar
Sympatikuspåslag är ganska fundemental del att förstå. Man kan antingen förstå det översiktligt/hjälpligt eller väldigt grundligt. Ska göra mitt bästa att förklara det förståligt och förenklat (så inte alla hoppar på mig för att jag säger fel saker). Du har en autonom del av ditt nervsystem (ANS), denna har du som namnet antyder ingen kontroll över och styr fundementala saker i kroppen som puls, andningsfrekvens (you name it). ANS kan delas in i två delar, sympatiska och parasympatiska (para = brevid) nervsystemet. Generellt kan man säga att det sympatiska är aktiverande, medans det parasympatiska är "lugnande". Ex. ger sympatikus högre puls, parasympatiskt lägre puls. Sympatikus dirigerar om blodcirkulationen till musklerna, parasympatiska till matsmältningen osv osv. Man brukar prata om "fight and flight", du kan tänka dig en förhistorisk situation vilken människokroppen är byggd för att fly från ett rovdjur t.ex. Det är en fight and flight situation, och ger en sympatikuspåslag. Din kropp anpassas för överlevnad. Vidgningen av pupiller bl.a. för att kunna vara skärpt och ta in så mycket synintryck som möjligt. Går att skriva hur mycket som helst om detta, förslår en googlig om du vill veta mer.
Citera
2006-12-08, 16:15
  #5
Medlem
SinCitys avatar
Tackar för bra svar!

Finns det någon chans att dessa medicinska symtom kan tolkas som drogpåverkan? Om man äter bl a Stesolid, Zoloft och Remeron för dessa besvär(panikångest, lättpåverkad av stess, depression, SF mm) kan detta påverka förstorade pupiller? Jag vet att jag vid panikattacker får pupiller stora som doslock. Har även blivit ifrågasatt när jag varit på krogen för att vara påverkad av centralstimulantia trots att jag lade ner detta för 6-7 år sedan och har varit ren vid dessa tilfällen. Kan dessa substanser från min vilda krogtid ha någon inverkan på hur pupillerna påverkas även så långt i framtiden? Kan tillägga att jag knappt sovit och ätit på hela veckan då jag mår fruktansvärt dåligt pga trafikolyckan(står mer i tråden under "Drogakuten". Tilläggas kan att jag ej var påverkad vid olyckstillfället, men hade cannabis i blodet tror jag iaf, dock har jag hade jag lite panik efter att ha vistats i en miljö som var stressande och jag var lite skakig när jag körde knappa kilometern hem ...

Tacksam för fler svar!
Citera
2006-12-08, 18:25
  #6
Medlem
Immortaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Tackar för bra svar!

Finns det någon chans att dessa medicinska symtom kan tolkas som drogpåverkan? Om man äter bl a Stesolid, Zoloft och Remeron för dessa besvär(panikångest, lättpåverkad av stess, depression, SF mm) kan detta påverka förstorade pupiller?
Tacksam för fler svar!

Det är möjligt att förstorade pupiller kan associeras med drogpåverkan. Det gör du ju själv i och med frågans ställande. Dock finns det långt fler och vikigare parametrar för att drogpåverkan skall misstänkas.

Jag tog under en tröttsam tid, sk lyckopiller, Citralopram närmare bestämt. Mina pupiller var avsevärt mer vidgade än vanligt, och de är normalt ganska stora från början, så ni kan tänka er hur det såg ut! Vidgade pupiller är också om jag kommer ihåg rätt - en vanlig biverkning.


Bra och lättförståeligt skrivet av Manco Capac.

CNS är förövrigt en formidabel djungel, åtminstone upplever jag det så. Lite perplex är jag fortfarande över det faktum att den sympatiska delen innerverar seminala vesiklarna och ejakulerar... samtidigt erektion är en parasympatetisk funktion. Rent logiskt skulle jag säga att det var tvärt om? Någon kanske kan upplysa mig om detta, nu när vi ändå diskuterar saken, så jag kan sova gott.
Citera
2006-12-08, 18:51
  #7
Medlem
Hans Castorps avatar
När jag höll på med fallskärmshoppning noterade jag att många hade tallrikstora pupiller strax innan uthopp, troligen på grund av rädsla. Har verkligen aldrig sett så stora pupiller varken förr eller senare.
Citera
2006-12-09, 11:45
  #8
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
När jag höll på med fallskärmshoppning noterade jag att många hade tallrikstora pupiller strax innan uthopp, troligen på grund av rädsla. Har verkligen aldrig sett så stora pupiller varken förr eller senare.

Vet inte vad du vill säga med ditt inlägg, men redan när jag hade min första panikattack hade jag fruktansvärt stora pupiller, trodde jag hade hjärtatack alternativt sköldskörtelfel och åkte upp på akuten osv. så jag tror det är möjligt att drabbas av detta även om man inte hoppar fallskärm. Det är säkert samma faktorer inblandade dock tror jag..psyket är kraftfullt och lider man av samma åkommor som jag så ligger symtomen närmare till hands...därmed inte sagt att dina observationer är felaktiga, bara att du kanske inte har den fulla bilden av fenomenet...
Citera
2006-12-12, 04:08
  #9
Medlem
SinCitys avatar
Ingen som kan hänvisa till rapporter eller liknande som kan användas som "bevisning"? Jag testade söka på medline, men hittade inte det korrekta sökordet(lr så stavade jag fel).

Någon länk som beskriver reaktionen som en läkare kan godta är det jag söker...
Citera
2006-12-12, 04:43
  #10
Medlem
cremasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immortalis
CNS är förövrigt en formidabel djungel, åtminstone upplever jag det så. Lite perplex är jag fortfarande över det faktum att den sympatiska delen innerverar seminala vesiklarna och ejakulerar... samtidigt erektion är en parasympatetisk funktion. Rent logiskt skulle jag säga att det var tvärt om? Någon kanske kan upplysa mig om detta, nu när vi ändå diskuterar saken, så jag kan sova gott.

Ptja, vissa kan ju ha svårt att få upp den om de är nervösa/uppstressade - vilket talar för parasympatisk innervering.
Citera
2006-12-12, 12:35
  #11
Medlem
Immortaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Ingen som kan hänvisa till rapporter eller liknande som kan användas som "bevisning"? Jag testade söka på medline, men hittade inte det korrekta sökordet(lr så stavade jag fel).

Någon länk som beskriver reaktionen som en läkare kan godta är det jag söker...

Vad menar du nu?

..läkare vet om såna här saker utan att du behöver komma med några vetenskapliga avhandlignar som referens.

Vaför inte gå till fackbokhalndeln och köpa närmsta neuroanatomibok om det ska vara så.
Citera
2006-12-14, 14:18
  #12
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immortalis
Vad menar du nu?

..läkare vet om såna här saker utan att du behöver komma med några vetenskapliga avhandlignar som referens.

Vaför inte gå till fackbokhalndeln och köpa närmsta neuroanatomibok om det ska vara så.


Jag menar endast att jag har blivit anklagad för att vara påtänd när jag har varit ren från annat än alkohol då. Ibland har det varit i någon krogkö, ibland när jag tvingats svara på frågor jag funnit obehagliga, när jag haft en panikattack på sjukhus och lite sånt, något som säger mig att all sjukvårdspersonal inte är medveten om detta iaf. Det är inte bara mina pupiller som blir svarta som av en besatt, utan jag får även problem med att hålla tråden, balanssvårigheter(känns iaf som att jag vinglar), skakiga händer etc.

Det skulle därför vara en bra sak att kunna hänvisa till något som de flesta förstår inträffar ibland. T ex som i vintras när jag var osäker på om jag tagit dubbel dos Zoloft lr inte och började nojja om seretoninsyndrom och grejer. Jag har en ganska stark lampa i badrummet, men pupillerna var ändå så de täckte upp nästan hela skiten,,syndes någon liten strimma blått i kanten...

Ska försöka leta lite mer själv på nätet. Är väl ingen idé att be sin husläkare om någon sorts intyg. Helst skulle det varit från nån erkänd professor/dr på något universitetssjukhus eller liknande. Vill ni inte skriva ut några namn så PM.a dem gärna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback