Tyckte inte alls att den förtjänade så mycket dålig kritik som den fått här. De "coola" actionscenerna gjorda för 3D-formatet (jag har förresten aldrig gillat den här gimmicken med 3D) var alldeles för långa och trista (särskilt den med stenjättarna och striden mot trollen, som båda var utomordentligt snabbt avklarade i boken, även "vargarna" blev snabbt trista). Det känns som om hjältarna hade lite väl mycket tur i vissa av åkattraktionsscenerna. En hel del logiska luckor också.
Synd att så många orcher och vättar är datoranimerade istället för snubbar i dräkt, även om de var väldigt snyggt gjorda. Kul att Radagast var med. Dvärgarna var också fint gestaltade, med olika personligheter och utseenden som gjorde att man kunde skilja dem åt fast de är tretton korta män med skägg. Även roligt att de hade med så många sånger från boken, framförallt disksången. Thorin var lite väl sur kanske, men han mjuknar upp efterhand.
Martin Freeman är såklart bra som Bilbo. Scenen med Gollum, min favoritscen ur boken, var bra, men Gollum var inte tillräckligt läskig, förutom när hans ögon lyser, då ser han ruskig ut. Det kunde ha varit lite mörkare också, det är ju kolsvart i boken (hade inte funkat så bra på film, men här verkar ju grottan bada i dagsljus).
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppmannen
What ever. I min värld och resten av fantasy världen är Goblin och orcs 2 olika saker.
Sen om de i Tolkiens värld är samma sak. Får han stå för.
Åsna.
Vem fan bryr sig om din värld och resten av fantasy-världen, när det är Tolkiens värld vi pratar om? Det var ju för bövelen han som uppfann orcher, din jävla ponnyskändare!
Citat:
Ursprungligen postat av RealPerformance
Va och kollade på hobbit filmen för två veckor sedan i 3D. Mycket bra film måste jag säga. Men till det tråkiga det fanns inget blod.! Alltså är det bara jag som är känslig och faktiskt tycker att det borde komma lite blod när dem hugger av huvuden m.m. Finns det någon annan variant på den här filmen där dem inte tagit bort blodet?
Azog blöder väl en del i början när han får armen avhuggen?