2012-12-20, 17:12
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anna_83
Grymt bra film. Jag rekommenderar alla att se den. Den bruna trollkarlen (Radagast?) han kommer jag dock inte alls ihåg från boken.

Man får gå till "Sagan om ringen"-trilogin, "Sagor från Midgård" och "Silmarillion" för att få bakgrunden till denna filur. Han är dock inget påhitt, utan en riktig Tolkien-karaktär!
Citera
2012-12-20, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondayLily
Ja nästa år och då ska man vara på premiären i Nya zeeland. Då får man träffa Orlando Bloom, Elijah mfl och åka till matamata ska jag med då. det är ett ställe man bara vill besöka samt finaste ställe i filmen förutom vattnadal. lite väl långt dock att flyga till Nya zeeland. tur jag ej åkt till london premiären för där var elijah inte ens med!

Vänta nu här... Va?

Det är nästintill helt omöjligt att förstå vad du menar. Om inte svenska är ditt förstaspråk så är det väl OK men om svenska är ditt förstaspråk så verkar du sannerligen ha en hel del otur när du tänker.

För övrigt så såg jag filmen i förrgår kväll. Jag upplevde inte som vissa andra att scener i filmen var utdragna och långtråkiga. Det verkar förvånande nog som om det funkar att göra boken till tre hela filmer.
Citera
2012-12-20, 17:15
Medlem
Oakenshields avatar
Jag hade heller inga problem med att nåt blev utdraget. Lättad över att de avhandlade dvärgarnas och Thorins historia så pass mkt, mer hade inte skadat. Känns som att de med 3-filmsformatet kan få med mkt väsentligt och slipper stressa över och komprimera materialet.
Citera
2012-12-20, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Man får gå till "Sagan om ringen"-trilogin, "Sagor från Midgård" och "Silmarillion" för att få bakgrunden till denna filur. Han är dock inget påhitt, utan en riktig Tolkien-karaktär!

Glöm inte boken Ringens Värld där mycket av det tillagda materialet vi såg i Hobbit filmen var hämtat ifrån, en mycket läsvärd bok!
Citera
2012-12-20, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PowerMaster
De lämnade faktiskt planeten. Undying Lands ligger inte längre på jorden.

Vad har du fått det ifrån? Som jag har tolkat det ligger det kvar på jorden efter Numenors fall men är oåtkomligt för dödliga. Som en effekt av att jorden blev rund.

Vill inte låta snäsig, är bara nyfiken!
Citera
2012-12-20, 18:49
Bannlyst
De kan väl visa del 2 och del 3 ikväll för att va på den säkra sidan ifall vi går under imorn!
Citera
2012-12-20, 19:06
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
De kan väl visa del 2 och del 3 ikväll för att va på den säkra sidan ifall vi går under imorn!

Att behöva se ofärdiga Hobbit-filmer med primitiva CGI-animationer och greenscreens vore nästan värre än jordens undergång.
Citera
2012-12-20, 19:39
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SliceOfLife
Vad har du fått det ifrån? Som jag har tolkat det ligger det kvar på jorden efter Numenors fall men är oåtkomligt för dödliga. Som en effekt av att jorden blev rund.

Iluvatar flyttade hela Aman från världen i och med att han gjorde den rund. "The Straight Road" lämnar helt enkelt havet och är endast öppen för alverna, eller de som Valar ger tillstånd (ringbärarna och senare tillslut även Legolas och Gimli).

"The route that leaves the Earth's curvature and moves through sky and space to reach the land of Aman. It is so-called because it follows the old path across Belegaer from before the Akallabêth when the Flat World was made Round. It is only kept open to Elves, who are allowed to sail to it on their ships by a special grace of the Valar. A ship departing on the Straight Road, when observed from the shore, would slowly become smaller to sight until it disappeared in a point, and not drop behind the horizon. The Straight Road contains some kind of ethereal sea the ships of the Sindar can sail over through space to Valinor."
Citera
2012-12-20, 20:33
Medlem
Ustyugov2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logain
Fantastisk film! Älskar hur de fått in sidestories från ringens värld bl.a. Tycker den kändes mycket mer genuin och mycket mer Tolkien än ringen triologin där framförallt The Two Towers är det stora svarta fåret (alver i Helms Deep, ingen erkenbrand och en saruman helt undergiven sauron). Höll i princip på att lämna biosalongen när Haldir och co marcherar in i Helms Deep, ungefär som om de gett Frodo örnlift in i mordor.

Upprättelse åt Erkenbrand! Tyckte alvalliansen var "värst", men den funkar ändå.

Men visst ägde filmen, vill se om den. För jävla länge kvar till DVD-släppet.

Tyckte tillbakablickarna om dvärgarnas oförrätter var riktigt bra, slaget utanför Morias portar och den bihistoria som förtydligas därav är riktigt jävla snygga och inspirerande.

Citat:
Undrar om det är kul att vara skådis och spela mot en massa blue screen måste va jobbigt att stå och fäktas med svärd och ha blue screen eller gröna snarare i bakgrunden och ej veta vad de kommer lägga på för bakgrund sen som tex draken den har de data animerat i efterhand så om nån står och slåss mot draken och det är grön skärm måste det vara lite jobbigt. och samma sak att ta scenerna oi oordning måste väl med vara jobbig för en skådespelare att liksom börja mitt i dvs med en scen som ska vara mitt i filmen

Tycker detsamma. Ser inte roligt ut för fem öre. Då är den färdiga produkten desto mysigare.
Citera
2012-12-20, 22:05
Medlem
Danieloss avatar
Jag skrev detta på engelska på ett annat forum. Jag orkar inte översätta. men det kanske vore intressant att betygsätta och motivera hur vi tyckte om de olika delarna av filmen!

How would you rate (1-5) the different chapters in the movie?

Citera
2012-12-20, 22:41
Medlem
Citat:
Är det trevligt att se monster film i 3d? Känns det inte som att monstren då vill ta dig med. såg den i normal verision då man tycker 3d suger
Det är väldigt svårt att ta något som ser som taget ur tv-spel ut på allvar. Hade som jag sa aldrig sett någon film i 3D förut, gjorde det mest för att mitt sällskap verkade sugen. Tog av mig glasögonen en hel del under filmens gång eftersom jag är närsynt utan korrigering till att börja med, så jag fick en jävla huvudvärk. Tycker du personligen att "monstren" såg verkliga ut i 2D?

Förresten, är du någon slags stalker till Isabel Adrian, eller varför är ditt nick samma som hennes förstfödda?
Citera
2012-12-20, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slaskmaskarn
Menar du Arwen? Kan inte minnas någon Alwen.
Ja presic
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in