Var högre budget och mer filmdagar men alltså har du sett lotr på senare tid? tycker inte cgin känns supergrym. tex är en av de allra sämsta gjorda cgi scenerna i lotr när gollum i andra filmen kyper på berget då han ska attackera hobbitarna som sover. utöver det ser man i nästan alla scenerna att det är en stillbild låmgt borta lotr var grym men märks ju att specialeffekterna har några år på nacken när man ser om dom. speciellt i 1080p.
Hmm lustigt. Det var iofs ett litet tag sen jag såg Sagan om Ringen nu, men det känns ändå som att den är bättre gjord. Okej att man ser att det är CGI, men när man väldigt tydligt ser att de kör greenscreen m.m. tycker jag det är lite tråkigt - och jag tycker faktiskt inte man ser det på samma sätt i Sagan om Ringen. Vet du om det är samma studio som gjorde all CGI i denna också eller om det är någon annan?
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Håller helt med dig,jag tyckte vissa scener såg ut som en engelsk skitserie som sänds mitt på dagen. Sen hade jag känslan att dom hade en alldeles för liten budget, skådisarna sög och fajterna va väldigt dåligt gjorda. GÅ EJ PÅ BIO på denna film för 155kr kan du spendera bättre.
Nej för guds skull, sådana här filmer ska man se på bio. Det ÄR en bra film. Din 40" TV och 2.1-ljud kan inte göra sådana här filmer någon rättvisa alls.
Jag gillade filmen, musiken och nästan alla repliker som var rätt roliga vissa gånger. Men den är inte lika bra som Sagan om ringen-filmerna.
Helt klart sevärd och jag ska nog se den igen om ett par dagar.
Det känns som att denna film var gjord innan Sagan om Ringen, snarare än 10 år senare. Det är mest det jag är besviken på, jag trodde det skulle hålla högre klass. Men nu vet jag förstås inte vilken budget och tid de hade att göra denna, antagligen mycket mindre än SoR?
3D och 48 fps med bättre uppdaterad CGI? Skulle bli väldigt förvånad om man får se något i stil med e.g. när Deagol hamnade i vatten och tog ringen i TROTK. Har svårt att tro att CGIn är sämre än så.
Och om det råkar vara någon enstaka scen så har jag svårt att tro att det gör någon stor skillnad på helheten.
Det tog lika lång tid att filma The Hobbit som Sagan om Ringen. 266 dagar. Men då kan de mycket väl fortfarande gå in och filma mer material nu i efterhand för kommande filmer.
Budgeten för den första filmen ser ut att ha varit 250 miljoner dollar. Ca 500 miljoner dollar för alla tre filmerna totalt ska budgeten vara om källan stämmer.
TFSOTR - ~ 93 miljoner dollar -> Gross ~ 872 miljoner dollar
TTT - ~ 94 miljoner dollar -> Gross ~ 926 miljoner dollar
TROTK - ~94 miljoner dollar -> Gross ~ 1120 miljoner dollar
Hur slutar filmen förresten? Stämmer detta som jag citerar i spoiler nedan? Vill bara få det bekräftat.
Räddas av örnarna, flyger till ensamma berget och slutar med att Smaugs ena öga öppnas
Just Gollum tyckte jag faktiskt såg sämre ut än han varit. Men generellt så ja, CGI:n var bra. Men det kunde varit bättre, speciellt ljussättningen på karaktärerna när de körde greenscreen. I Sagan om Ringen kunde man knappt se när de körde greenscreen, i The Hobbit märkte man det väldigt tydligt på flera ställen vilket är tråkigt.
Det känns som att denna film var gjord innan Sagan om Ringen, snarare än 10 år senare. Det är mest det jag är besviken på, jag trodde det skulle hålla högre klass. Men nu vet jag förstås inte vilken budget och tid de hade att göra denna, antagligen mycket mindre än SoR?
Antagligen har det nog kostat en del om de känt sig tvugna att dela upp det i 3 filmer för att kunna casha in tillräckligt.
I SoR animerade de bara det som var tvunget, d.v.s. att vättarna var människor i kostymer, vilket såg mycket bättre ut.
Dom gjorde ju det till stor del för att det var skitdyrt att skapa bra CGI... Kollar man på filmerna nu i 1080p så känns många CGI scener lite sådär.
Som jag sa tidigare är det troligtvis HFR som gör att det känns lite som någon BBC skitfilm Ibland kan kostymerna kännas lite fake. Det är ju något man får acceptera med HFR. Det är nytt och dom visste att det här skulle hända. Därför dom inte kommer visa HFR lika mycket i andra länder. Kommer ta ett tag innan filmskapare gör filmer som känns lika äkta med hfr. För the hobbit gjorde dom ju om hela sättet de skapade kostymer och fakeansikten och överlag anser jag att de gjorde ett jävligt bra jobb med tanke på att man nu verkligen märker om ngt inte är helt perfekt.
3D och 48 fps med bättre uppdaterad CGI? Skulle bli väldigt förvånad om man får se något i stil med e.g. när Deagol hamnade i vatten och tog ringen i TROTK. Har svårt att tro att CGIn är sämre än så.
Och om det råkar vara någon enstaka scen så har jag svårt att tro att det gör någon stor skillnad på helheten.
Det tog lika lång tid att filma The Hobbit som Sagan om Ringen. 266 dagar. Men då kan de mycket väl fortfarande gå in och filma mer material nu i efterhand för kommande filmer.
Budgeten för den första filmen ser ut att ha varit 250 miljoner dollar. Ca 500 miljoner dollar för alla tre filmerna totalt ska budgeten vara om källan stämmer.
TFSOTR - ~ 93 miljoner dollar -> Gross ~ 872 miljoner dollar
TTT - ~ 94 miljoner dollar -> Gross ~ 926 miljoner dollar
TROTK - ~94 miljoner dollar -> Gross ~ 1120 miljoner dollar
Hur slutar filmen förresten? Stämmer detta som jag citerar i spoiler nedan? Vill bara få det bekräftat.
Räddas av örnarna, flyger till ensamma berget och slutar med att Smaugs ena öga öppnas
klockren film, ser redan fram emot de kommande 2, kul med alla cgi-experter härinne som klagar, ni var upptagna när peter jackson anställde folk eller ? jävla pajasar.
Va fan, flyger de direkt till ensamma bergen, utan att gå igenom mörkmården?
Nej. De flyger till Carrock, en bit ifrån Beorns (Persbrandts!) hus. Därifrån ser de ensamma berget i horisonten.
Citat:
Ursprungligen postat av JTK
Bra CGI? Antagligen. För mycket CGI? Definitivt.
I SoR animerade de bara det som var tvunget, d.v.s. att vättarna var människor i kostymer, vilket såg mycket bättre ut.
Håller med fullständigt. Vättarna i LoTR ser faktiskt mycket bättre ut, i min mening. Det känns som att PJ ville få in så mycket CGI bara för att.
I övrigt så överträffade filmen mina förväntningar med råge. Såg även i HFR och 3D, och tycker att det var jävligt häftigt. Tror absolut att HFR inom ett par år kommer att vara standard för de stora filmsläppen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!