Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-12-03, 11:56
  #1
Medlem
Jag hade observerat att LUF har valt en ny ordförande och tänkte inte mer på det eftersom jag antog att denna ledaren inte ville något särskilt i sig.

Men så läste jag denna artikel i aftonbladet http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...945749,00.html

Citat:
Frida Johansson Metso, 22, blir ny ledare för liberala ungdomsförbundet. Hon pluggar psykologi i Uppsala och bor i en studentkorridor på nio kvadrat.
Hon är engagerad i flyktingfrågor och har själv gömt flyktingar som inte fick stanna i Sverige.
– Det jag mest önskar är att moderaterna tar diskussionerna kring flyktingpolitiken med alliansen i stället för med socialdemokraterna. Moderater och sossar är ondskans axelmakt, säger hon.

Det som slår mig då är att hon inte är den enda kommunisthippie liknande tjej som kommit ur LUF på de senaste åren vi minns väl till exempel Birgitta Ohlsson

Så här säger till exempelvis Grön Ungdoms Alexander Chamberland om henne

Citat:
Idag har jag fått veta att Frida Johansson Metso är valberedningens förslag till ny ordförande för LUF. Kul tycker jag. Dels eftersom hon står för en konsekvent socialliberal politik, där frågor som att bekämpa hemlöshet och ha en human flyktingpolitik står i fokus och dels för att de debatter jag varit med i mot henne alltid brukar bli väldigt rappa. Förhoppningsvis kan vi få till stånd någon form av blocköverskridande samarbete inom flyktingpolitiken och hemlöshetfrågor.

Min bild av LUF var iaf att de helt klart var klassiskt borgerliga utan sådana här vänsterorienteringar..

Är LUF det nya Ung Vänster?
Sker det nu en vänsterfiering av Liberalerna?
Vad får detta för effekter, både inför Valet 2010 samt Folkpartiets väljarbasis?

Skriv gärna vad ni tycker om det hela samt..

Fler länkar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Frida_Johansson_Metso
Hennes LUF sida

PS. Kommentarer på hennes utseende kan tas i någon annan tråd.
Citera
2006-12-03, 12:40
  #2
Medlem
de lufare jag känner o har råkat på är just det, socialliberala

de hävdar individens frihet. I det innefattar fri rörlighet för folk o fä (tja kanske inte fä, med tanke på rabies o dyl men ni fattar) och invandring bör därför vara fri. Mer eller mindre. Efter behov alltså i ngn form.

Att hjälpa både ekonomiska o främst politiska flyktingar är inte en ensak för vänstern, men politisk propaganda och vårt rådande medieklimat i Sverige har gjort det till en vänstersak i huvudsak.

skillnaden är att lufare stödjer ofta mänskliga rättigheter på ett sätt som man inte alltid ser vänsterfolk göra, både i form av yttrandefrihet och personlig frihet.

Så jag anser inte att det är en vänsterifiering av LUF, det är fel att säga det.

/Rickard
Citera
2006-12-03, 12:44
  #3
Medlem
Tror inte trådskaparen riktigt vet vad det innebär att vara socialliberal. Att blanda ihop socialliberaler med hippiekommunister är ju rent utav skrattretande.
Citera
2006-12-03, 13:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BLÄ
Tror inte trådskparen riktigt vet vad det innebär att var socialliberal. Att blanda ihop socialliberaler med hippiekommunister är ju rent utav skrattretande.

Jo det vet jag mycket väl.

Citat:
Socialliberalism, är en gren av liberalismen som utgår ifrån en positiv frihetsdefinition. Med denna frihetsdefinition blir individens frihet beroende av att alla har lika möjligheter och tillgång till positiva rättigheter som skall garanteras av staten, såsom utbildning och sjukvård.

Socialliberallismen förespråkar därför en aktiv socialpolitik och en viss aktiv ekonomisk politik från statens sida. Socialliberaler menar också oftast att om marknaden inte fungerar skall staten se till att den gör det, medan många marknadsliberaler ofta anser att statlig inblandning enbart kan försämra läget.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Socialliberal

Dock så måste jag erkänna att terman hippiekommunist var ett personligt värdeord då jag har mött människan ett par tillfällen och steget emellan henne och Gudrun Schyman inte är långt enligt mitt egna tycke.

Men det jag menar med att LUF vänsterfieras är att jag alltid sett dem och Folkpartiet som Marknadsliberaler men att de nu förflyttar sig åt Socialliberalismen.
Citera
2006-12-03, 13:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schackpjäsen
Jo det vet jag mycket väl.



http://sv.wikipedia.org/wiki/Socialliberal

Dock så måste jag erkänna att terman hippiekommunist var ett personligt värdeord då jag har mött människan ett par tillfällen och steget emellan henne och Gudrun Schyman inte är långt enligt mitt egna tycke.

Men det jag menar med att LUF vänsterfieras är att jag alltid sett dem och Folkpartiet som Marknadsliberaler men att de nu förflyttar sig åt Socialliberalismen.
Bengt Westerberg?
Citera
2006-12-03, 13:09
  #6
Medlem
sekias avatar
Birgitta Ohlsson är knappast "Kommunhisthippie" då hon är judeälskare. Det enda vänsterut hon har är väl hennes feministiska inriktning. Och där tog det stopp.
Citera
2006-12-03, 13:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BLÄ
Bengt Westerberg?

Ja men nu nämner du en person som även då var socialliberal och ansågs vara mer "vänster" än gemena folkpartisten. Det jag undrar det är ifall nu när vi har en stor profil inom FP med Birgitta Ohlsson samt en ny ledare för LUF rör oss mot en vänsterfiering i mitt tycke åter.
Citera
2006-12-03, 13:12
  #8
Medlem
Gudmunds avatar
Frågan är , hur kan man vara liberal om man anser att andra ska betala för massinvandrarnas uppehälle? Ska pengarna "drivas" in med frivilliga medel?

Om hon erkänner att hon hållit flyktingar gömda borde hon kunna åtalas.
Citera
2006-12-03, 13:12
  #9
Medlem
Socialliberal har väl alltid legat nära hippiekommunist, så jag ser inte vad som är så märkvärdigt med det hela.
Citera
2006-12-03, 13:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Om hon erkänner att hon hållit flyktingar gömda borde hon kunna åtalas.

Tyvärr är det bara olagligt om man får betalt för att gömma flyktingen, alt. om flyktingen är misstänkt terrorist.
Citera
2006-12-03, 13:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schackpjäsen
Ja men nu nämner du en person som även då var socialliberal och ansågs vara mer "vänster" än gemena folkpartisten. Det jag undrar det är ifall nu när vi har en stor profil inom FP med Birgitta Ohlsson samt en ny ledare för LUF rör oss mot en vänsterfiering i mitt tycke åter.
Westerberg blev ju trots allt partiledare och måste väl därför haft en och annan av den gemena folkpartisten bakom sig. Jag tycker snarare att det verkar om att Folkpartiet har gått åt höger under Lejonborg. Jag är inte så säker om den gemena folkpartisten är så nöjd med att förknippas med språktester, batonghöger osv.
Citera
2006-12-03, 13:18
  #12
Medlem
Flickan Metso lär härstamma från stadsdelen Kortedala i Göteborg. Med tanke på att denna i övrigt annars fina stadsdel ligger granne med blatteghettot Bergsjön är det märkligt att en tjej som vuxit upp där kan vara positivt inställd till utökad blatteinvandring.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback