2007-02-23, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Jag antar att du skämtar, om inte är det inte ens värt att svara på.

Lite kanske. Men utgick från denna artikel http://www.37signals.com/svn/posts/8...whats-going-on

Visst de går säkert att stänga av, men lite kul är det.
2007-02-23, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krumbukto
Någon som vet hur man stänger av den automatiska Defrag-analyseringen?

Vet att man kan stänga av scheduling'en på defragmenteringen, men har inte hittat hur man inaktiverar diskanalyseringen...

Tips tas tacksamt emot.

Edit: Kan tillägga att jag kör Windows Vista Enterprise.

Defragen är schema laggd att starta varje onsdag klockan 01.00
2007-02-24, 18:36
Medlem
yoous avatar
Hur gör man för att bränna Windows Vista i Nero?

Har för mig att man skulle göra på något speciellt sett
2007-02-24, 22:28
Medlem
Jag har vista ultimate och varje gång jag installerar alcohol 120% så kommer det upp en blå ruta som säger att datorn startas om av säkerhetsskäl (eller något liknande). Sedan när jag försöker logga in igen efter omstarten så kommer samma blåa ruta.
Har någon med Vista Ultimate lyckats installera Alcohol 120%, eller är det min dator som håller på att gå sönder?
2007-02-24, 23:38
Medlem
yoous avatar
Är det sant att Vista lagrar en massa information i en databas, om alla filer du har i datorn och därefter sparar det? På detta sätt får dem bevis som kommer att användas mot dig i en domstol etc, fast bara för dig som har olagliga saker i datorn osv... Ja ni förstår säkert vad jag menar, fast jag är lite osäker på om detta är sant! Någon som kan bekräfta eller tillägga något?

Sen en till fråga, hur gör man för att bränna Vista i Nero? Jag har hört att man ska bränna filen på något speciellt sett, men hur?
2007-02-25, 00:12
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoou
Är det sant att Vista lagrar en massa information i en databas, om alla filer du har i datorn och därefter sparar det?

Jag har inte hört just det, bara lite om det där med DRM som kontrollerar på nåt sätt att man har rättighet att köra HD filmer (tror jag det var).
Fast lite fundersam blir jag eftersom varje gång jag startar Vista (Ultimate) så scannas alla filer på mina 3 hårddiskar. Ändå så har jag stängt av indexeringen för sökmotorn, avaktiverat Windows Defender och laddar aldrig ner malicious software removal tool....

Det är nån process i svchost.exe som scannar i 4-5 minuter och sen blir det lugnt. Vete halen vad det är för nåt.
2007-02-25, 08:34
Medlem
Fresh milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
Jag har inte hört just det, bara lite om det där med DRM som kontrollerar på nåt sätt att man har rättighet att köra HD filmer (tror jag det var).
Fast lite fundersam blir jag eftersom varje gång jag startar Vista (Ultimate) så scannas alla filer på mina 3 hårddiskar. Ändå så har jag stängt av indexeringen för sökmotorn, avaktiverat Windows Defender och laddar aldrig ner malicious software removal tool....

Det är nån process i svchost.exe som scannar i 4-5 minuter och sen blir det lugnt. Vete halen vad det är för nåt.

Hur vet du att den "scannar" dina filer?
2007-02-25, 08:35
Medlem
Fresh milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoou
Är det sant att Vista lagrar en massa information i en databas, om alla filer du har i datorn och därefter sparar det? På detta sätt får dem bevis som kommer att användas mot dig i en domstol etc, fast bara för dig som har olagliga saker i datorn osv... Ja ni förstår säkert vad jag menar, fast jag är lite osäker på om detta är sant! Någon som kan bekräfta eller tillägga något?

Sen en till fråga, hur gör man för att bränna Vista i Nero? Jag har hört att man ska bränna filen på något speciellt sett, men hur?

Använda IMGburn, och NEJ, det stämmer inte!
2007-02-25, 10:11
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fresh milk
Hur vet du att den "scannar" dina filer?

Dels så rasslar det nåt våldsamt i diskarna. När jag sen kollar med process monitor för att kolla vad som händer på diskarna ser jag att svchost.exe scannar igenom alla filer. Alla filnamnen som jag har på disken rullar på i listan i Process monitors loggfönster.
Sen kollar jag i process explorer och ser att svchost.exe använder processorn mycket under denna scanningstid. När den scannat färdigt så blir det lugnt i process monitor, dvs svchost läser inga filer längre och processoraktiviteten för svchost.exe slutar.
När jag kollar vilka processer den aktuella svchost innehåller så är det bara (så vitt jag kan uläsa) endast legitima processer som tillhör windows i den.
2007-02-25, 11:24
Bannlyst
Citat:
Dels så rasslar det nåt våldsamt i diskarna. När jag sen kollar med process monitor för att kolla vad som händer på diskarna ser jag att svchost.exe scannar igenom alla filer. Alla filnamnen som jag har på disken rullar på i listan i Process monitors loggfönster.
Sen kollar jag i process explorer och ser att svchost.exe använder processorn mycket under denna scanningstid. När den scannat färdigt så blir det lugnt i process monitor, dvs svchost läser inga filer längre och processoraktiviteten för svchost.exe slutar.
När jag kollar vilka processer den aktuella svchost innehåller så är det bara (så vitt jag kan uläsa) endast legitima processer som tillhör windows i den.

Det är den automatiska defragmenteringsanalysen som scannar igenom hårddiskarna (I Vista är numera hela defragmenteringsprocessen automatiserad från början till slut).

Om du öppnar defragmenteringsverktyget (Start - Accessories - System Tools - Disk Defragmenter) när hårddiskarna rasslar som mest så kommer du att notera att det står "Analyzing disks". Att användarinformation osv lagras i nån "gömd" databas i Vista som sedan skickas till Microsoft är bara en myt/konspirationsteori.
2007-02-25, 11:44
Medlem
Titus pollos avatar
Tackar UrbanResident! Borde ha tänkt på det själv. Jag har Perfectdisk och trodde i min enfald att den stänger av windows egen defragmenterare när man installerar den. Då ska jag grotta ner mig i systemet och se var man kan stänga av den.
2007-02-25, 11:56
Bannlyst
Citat:
Jag har Perfectdisk och trodde i min enfald att den stänger av windows egen defragmenterare när man installerar den. Då ska jag grotta ner mig i systemet och se var man kan stänga av den.

Tror tyvärr själva analyseringen är integrerad så pass djupt i systemet att det inte går att stänga av den. Det enda som går att deaktivera är den tidsbestämda defragmenteringen, vilken är inställd att köra 1 gång / vecka som default (onsdag natt kl. 01).

Håller själv på att söka information angående att deaktivera analyseringen, men det är svårt att hitta något konkret. Hojta gärna till ifall du hittar något.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in