2007-02-06, 23:32
Medlem
johan~s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Yepp.

Nej, inte riktigt. Har man timestopper ser man det som 30 dar kvar när man går via Kontrollpanelen > System, men den räknar aldrig ner från det (den står alltså alltid på 30 dagar kvar) och inte heller några varningar visas.

Viva Timestopper!
2007-02-06, 23:46
Medlem
har ett radeon 9600 som i Xp hade stöd för 1800*1600. I vista kan jag bara köra 280*1024 men det ser ut som jag använder 800*600. Vad kan detta bero på? Ganska irriterande att bara se en liten del av alla fönster. Känns som man sitter inne i skärmen (o nej det är inte skönt .
Hur fixar jag detta?
2007-02-06, 23:57
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pozz2
har ett radeon 9600 som i Xp hade stöd för 1800*1600. I vista kan jag bara köra 280*1024 men det ser ut som jag använder 800*600. Vad kan detta bero på? Ganska irriterande att bara se en liten del av alla fönster. Känns som man sitter inne i skärmen (o nej det är inte skönt .
Hur fixar jag detta?

Får du någon hårdvaruacceleration överhuvudtaget?
2007-02-07, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roader
Får du någon hårdvaruacceleration överhuvudtaget?

hur kollar jag det?
2007-02-07, 00:05
Medlem
roaders avatar
Citat:
hur kollar jag det?

Kan du se på filmer, verkar grafiken hacka osv osv...

Lättast och objektivast är nog att Högerklicka på 'Computer' under startmenyn och sedan klicka på din dators ranking. Där ser du om din dator har fått 1 i ranking på både 3D Applikationer och Vista's grafiska miljö. Har den 1 i rank så har du garanterat ingen hårdvaruacceleration.
2007-02-07, 00:09
Medlem
japp har 1 på grafik och spelgrafik
2007-02-07, 00:11
Medlem
roaders avatar
Citat:
japp har 1 på grafik och spelgrafik

Japp, ladda då ner senaste drivrutinerna ifrån AMD's hemsida. Sen bör problemet vara löst
2007-02-07, 00:15
Medlem
Citat:
Japp, ladda då ner senaste drivrutinerna ifrån AMD's hemsida. Sen bör problemet vara löst

gjorde det. Ska jag ta "radeon" eller "all in wonder"
2007-02-07, 00:18
Medlem
roaders avatar
Citat:
gjorde det. Ska jag ta "radeon" eller "all in wonder"

Tja, du har ju ett Radeon kort så välj Radeon, se även till att välja Vista.

Windows Vista 32-bit Edition
Radeon
Radeon 9600-series
2007-02-07, 00:53
Medlem
phils avatar
Citat:
Så du har i princip gissat alltså?

Vista drar mycket mer RAM-minne --> Mindre RAM-minne finns tillgängligt att "spela för".

Svårare matematik än så är det inte...

Edit: Orkar inte debattera om en så självklart sak, du kan se mina klargöringar kring DirectX 10 i bland annat Crysis tråden.

Edit2: Okej då - Vista suger upp betydligt mer RAM-minne än tidigare Windows versioner, detta är ett faktum. Kollar på man t ex. nyare spel som kommer till Vista och XP så ser man på kartongen att det står ett RAM-minnes krav för XP och ett för Vista, detta kan du även läsa på Crysis officiella hemsida.

Sedan så bidrar DirectX 10 med en hel del prestandaförbättrande "effekter" som t ex. Geometry Instancing och Hidden Surface Determination som ökar frameraten rejält.

Märkte du nu att du sket i fel skåp?
min iaktagelse (gissade inte) gällde ett spel BF2, och det jag skrev var att det funkar lika bra att spela i XP som Vista dvs det flyter på utmärkt.
2007-02-07, 00:56
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
har 2 hårddiskar.

den första(pata) har en systempartition med xp home samt 2 partitioner för musik/filmer.
har en andra hårddisk(sata) som används för spel/musik/filmer.

kan jag installera vista på min andra hårddisk utan att behöva radera det som finns på den samt att kunna välja att boota antingen xp eller vista ?
bump
2007-02-07, 12:16
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
bump

Du kan faktiskt välja att installera på ditt opartitionerade utrymmet på vilken som helst av de där diskarna. Som exempel så hade jag en hårddisk på 100 GB på min dator. 2 Partitioner varav den ena var på 30 GB och den andra 70 GB. På min min första partition var XP installerat men använde bara typ 15 GB, då kunde jag välja att installera Vista över de överflödiga utrymmet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in